- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (110 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (68 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (19 opinii)
- 4 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (62 opinie)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (328 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (191 opinii)
Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo
W nocy z czwartku na piątek do Gdańska dojechał ostatni z 30 tramwajów Pesa Jazz Duo, zamówiony w dwóch transzach przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pierwotnie wszystkie tramwaje miały być dostarczone do końca 2020 r. GAiT za opóźnienia - ale tylko pierwszej transzy 15 składów - nałożył na bydgoskiego producenta kary umowne w wysokości 38 mln zł. Co ciekawe, Pesa uniknęła kar za drugą transzę, powołując się na tzw. "ustawę covidową".
Aktualizacja, piątek 19.02, godz. 7:30.
Ostatni z 15 tramwajów Pesa Jazz Duo dziś w nocy dotarł do Gdańska. Tym samym zakończyła się dostawa w sumie 30 nowych tramwajów (w dwóch transzach) dla spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Nad ranem tramwaj został odebrany na Nowych Ogrodach i zjechał do zajezdni. Po kilku dniach i przystosowaniu składu do obsługi pasażerów zostanie włączony do obsługi liniowej.
Znaczące opóźnienie pierwszej transzy, w ramach której GAiT wzbogacił się o 15 nowoczesnych składów, poskutkowało nałożeniem na Pesę kar umownych. Kar wysokich, bo łącznie za opóźnienia naliczono prawie 40 mln zł, co oznacza, że roszczenia pokryły koszty czterech z 15 tramwajów. Co ciekawe, obie strony - GAiT i Pesa - negocjowały ewentualne obniżenie kar, ale ostatecznie do ugody nie doszło.
- Producent występował z propozycją ugody w kwestii kar, ale strony nie doszły do porozumienia - przyznaje Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Łącznie kary za opóźnienia w dostawie 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia wraz z pakietami specjalistycznymi wyniosły ponad 38 mln zł. Wszystkie zobowiązania finansowe wynikające z nałożonych kar regulowane były na bieżąco.
Dostawa składów z drugiej transzy rozpoczęła się jesienią. Do końca ubiegłego roku dostarczonych zostało 27 tramwajów (z 30 zamówionych). W tym roku przyjechały kolejne dwa. Ostatni - dojedzie dziś w nocy.
- Realizacja drugiej transzy zamówienia pierwotnie zakończyć miała się 31 grudnia 2020 r., termin ten został jednak wydłużony - podkreśla Dobrowolska. - Zmiana terminu została dokonana na wniosek producenta w oparciu o ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, mówi, że dzięki zakończeniu dostawy 30 tramwajów Gdańsk od piątku będzie dysponował wyłącznie pojazdami niskopodłogowymi.
- To bardzo istotne dla osób niepełnosprawnych, starszych czy rodziców z dziećmi. Nowy tabor już przyczynił się do znaczącego obniżenia liczby awarii i podniesienia niezawodności oraz komfortu podróży. Liczę, że przekona to pasażerów do powrotu do komunikacji miejskiej po okresie pandemii - mówi Borawski.
Nowe Pesy zastąpią w eksploatacji wysłużone Konstale 105Na. Popularne "stopiątki" w ostatnich latach były sukcesywnie wycofywane z obsługi liniowej i złomowane. Część z nich GAiT wystawiał też na sprzedaż.
- "105" to ważny rozdział historii gdańskiej komunikacji miejskiej i na pewno godnie je pożegnamy. Planowane jest pozostawienie jednego składu dwuwagonowego i włączenie go do floty pojazdów historycznych GAiT - dodaje Dobrowolska.
Miejsca
Opinie (212) 8 zablokowanych
-
2021-02-19 06:24
Niech też wezmą się za skm
- 1 0
-
2021-02-19 07:07
Przecież ze 105 miał zostać trójskład ten ze starym malowaniem.
- 2 0
-
2021-02-19 07:52
Narodowa Wytwórnia Tramwajów nie dała rady ?
Jak to możliwe ? Promy zbudowane , milion polskich samochodów elektrycznych jeździ po ulicach , ludzie zasiedlili 100 000 mieszkań plus , wszyscy seniorzy mają już terminy szczepień w narodowym programie szczepień a oni nie dali rady ? Co na to minister co to 70 milionów w błoto wywalił ?
- 3 1
-
2021-02-19 08:32
Nic nie jest za darmo!
Nic
- 0 1
-
2021-02-19 09:18
Do ZKM Gdynia
A ja bym tak dowaliła kary za wcześniejszy odjazd z przystanku. Gdynia, linia 121 odjazd z Witomino Sosnowa w kier. szpitala Redłowo godz. 7.20, najczęściej odjazd 2 minuty przed czasem a potem przymusowy postój z otwartymi drzwiami na Witomino Centrum. Wiem, że pośpiech i świeże powietrze są w cenie, ale bez przesady!!!!!
- 0 0
-
2021-02-19 09:44
Ostatni...
czyli, że się już nie załapię jako patron tytularny na burcie tramwaju...
- 0 0
-
2021-02-19 09:54
Wspanialy szrot. Brak miejsc siedzacych. Te ktore sa skierowane pod skosem wiec osoby stojace deptaja siedzacym po nogach. W srodku wszystko trzeszczy i sie rozpada i dzien w dzien awarie
- 1 1
-
2021-02-19 10:01
W 105 przynajmniej mieszcza sie pasazerowie. Pesa to klitka bez miejsc siedzacych
- 1 2
-
2021-02-19 10:32
Warto przypomnieć, że PESA to kolejny przyład koncertowo zmarnowanych pieniędzy publicznych.
PiS zainwestował w PESĘ pieniądze Polskiego Funduszu Rozwoju i podobnie jak w zakupie Stoczni Gdańsk (wartość transakcji trzymana w tajemnicy), LINK4, EC w Gdańsku i Gdyni i wielu równie "udanych" renacjonalizacji - szybko okazało się, że nikt tych firm nie podźwignął, a stało się wręcz odwrotnie. Nie wiem na co jeszcze czeka GAiT - należy natychmiast wystawić fakturę z karami za zwłokę i potrącić z następnych płatności, ponieważ tylko patrzeć, jak PESA rozpocznie postępowanie restrukturyzacyjne i pieniądze za kary zobaczymy jak świnia niebo...
- 1 1
-
2021-02-19 10:36
Tunel pod Wisłą
Szkoda że dla Hiszpanów nie byli tacy stanowczy
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.