- 1 Pozostałości baterii mającej bronić portu (42 opinie)
- 2 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (58 opinii)
- 3 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (126 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (347 opinii)
- 5 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (83 opinie)
- 6 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (24 opinie)
Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo
W nocy z czwartku na piątek do Gdańska dojechał ostatni z 30 tramwajów Pesa Jazz Duo, zamówiony w dwóch transzach przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pierwotnie wszystkie tramwaje miały być dostarczone do końca 2020 r. GAiT za opóźnienia - ale tylko pierwszej transzy 15 składów - nałożył na bydgoskiego producenta kary umowne w wysokości 38 mln zł. Co ciekawe, Pesa uniknęła kar za drugą transzę, powołując się na tzw. "ustawę covidową".
Aktualizacja, piątek 19.02, godz. 7:30.
Ostatni z 15 tramwajów Pesa Jazz Duo dziś w nocy dotarł do Gdańska. Tym samym zakończyła się dostawa w sumie 30 nowych tramwajów (w dwóch transzach) dla spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Nad ranem tramwaj został odebrany na Nowych Ogrodach i zjechał do zajezdni. Po kilku dniach i przystosowaniu składu do obsługi pasażerów zostanie włączony do obsługi liniowej.
Znaczące opóźnienie pierwszej transzy, w ramach której GAiT wzbogacił się o 15 nowoczesnych składów, poskutkowało nałożeniem na Pesę kar umownych. Kar wysokich, bo łącznie za opóźnienia naliczono prawie 40 mln zł, co oznacza, że roszczenia pokryły koszty czterech z 15 tramwajów. Co ciekawe, obie strony - GAiT i Pesa - negocjowały ewentualne obniżenie kar, ale ostatecznie do ugody nie doszło.
- Producent występował z propozycją ugody w kwestii kar, ale strony nie doszły do porozumienia - przyznaje Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Łącznie kary za opóźnienia w dostawie 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia wraz z pakietami specjalistycznymi wyniosły ponad 38 mln zł. Wszystkie zobowiązania finansowe wynikające z nałożonych kar regulowane były na bieżąco.
Dostawa składów z drugiej transzy rozpoczęła się jesienią. Do końca ubiegłego roku dostarczonych zostało 27 tramwajów (z 30 zamówionych). W tym roku przyjechały kolejne dwa. Ostatni - dojedzie dziś w nocy.
- Realizacja drugiej transzy zamówienia pierwotnie zakończyć miała się 31 grudnia 2020 r., termin ten został jednak wydłużony - podkreśla Dobrowolska. - Zmiana terminu została dokonana na wniosek producenta w oparciu o ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, mówi, że dzięki zakończeniu dostawy 30 tramwajów Gdańsk od piątku będzie dysponował wyłącznie pojazdami niskopodłogowymi.
- To bardzo istotne dla osób niepełnosprawnych, starszych czy rodziców z dziećmi. Nowy tabor już przyczynił się do znaczącego obniżenia liczby awarii i podniesienia niezawodności oraz komfortu podróży. Liczę, że przekona to pasażerów do powrotu do komunikacji miejskiej po okresie pandemii - mówi Borawski.
Nowe Pesy zastąpią w eksploatacji wysłużone Konstale 105Na. Popularne "stopiątki" w ostatnich latach były sukcesywnie wycofywane z obsługi liniowej i złomowane. Część z nich GAiT wystawiał też na sprzedaż.
- "105" to ważny rozdział historii gdańskiej komunikacji miejskiej i na pewno godnie je pożegnamy. Planowane jest pozostawienie jednego składu dwuwagonowego i włączenie go do floty pojazdów historycznych GAiT - dodaje Dobrowolska.
Miejsca
Opinie (212) 8 zablokowanych
-
2021-02-18 20:07
Nowe a bardzo awaryjne
Ja bym się tak nie cieszył tymi czterema ,,darmowymi i robionymi na szybko tramwajami. Nie dość ze przyjechały z dużym opóźnieniem to jeszcze są bardzo awaryjne. Ostatnio te nowe tramwaje przyczyniły się do kilku zatrzymań w ruchu.
- 5 1
-
2021-02-18 22:22
altruizm
fikcja i obluda, ktora szanująca się firma pozwoliła by sobie na takie kary??? czy nawet przy takich sprawach myszą być przekręty??? przydałby się w ZTM audyt, tylko aby nie z urzędu miejskiego.
- 4 1
-
2021-02-18 22:23
Samorząd czego się nie chwycił vto dramat.
Meve 7.0
- 6 0
-
2021-02-18 22:37
Autor tuman
To nie są kary za opóźnienia tramwajów tylko opóźnienia w dostawie tramwajów. Niby takie proste a facet nie potrafi zrozumieć i takich tumanów robią redaktorami
- 5 0
-
2021-02-18 22:56
tak sie zabija polska firme PESA (1)
za rok pesa znikinie a bezrobotni przyjda do miejskich urzedow po zasilki.
kary to od chinskich taczek mozecie naliczac.- 2 6
-
2021-02-20 18:16
Tak wlasnie zabija sie polski przemysl - polskim zaradzaniem.
- 0 0
-
2021-02-18 23:22
Gdańsk zrobi wszystko, aby doprowadzić do upadłości polską firmę. A od tych co robili remont na Stogach ile kar wyciągnęli?
- 4 3
-
2021-02-18 23:59
Serdeczności
Co z karami za Mevo? I czy któryś z urzędników został ukarany?
- 4 1
-
2021-02-19 00:11
Trolle nawet pozytywną wiadomość bedą próbiwać krytykować.
- 3 1
-
2021-02-19 01:19
nie ma nic za darmo
poczekajmy na przeglądy, nie uznane gwarancje itd
- 3 0
-
2021-02-19 05:41
Myślałam że Gat płaci jakieś kary za spóźnienia
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.