• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za Tristar zapłacimy 6 mln zł rocznie. Kierowcy dołożą się w mandatach

Maciej Naskręt
24 lutego 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
System Tristar ma usprawnić ruch i skrócić czas przejazdu przez Trójmiasto nawet o ok. 30 proc. Czy to się uda, dowiemy się w 2014 r. System Tristar ma usprawnić ruch i skrócić czas przejazdu przez Trójmiasto nawet o ok. 30 proc. Czy to się uda, dowiemy się w 2014 r.

Na eksploatację systemu Tristar do 2030 r. trójmiejskie samorządy wydadzą ponad 86 mln zł. Część tej kwoty mogą dofinansować kierowcy, płacąc mandaty za wykroczenia zauważone przez system.



Sprawdź, które skrzyżowania zostaną objęte systemem Tristar w Gdańsku.

W miniony poniedziałek podpisano umowę na budowę systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Inwestycja ma kosztować nieco ponad 133 mln zł. Na budowę trójmiejskie samorządy wyłożą z budżetów łącznie 28 mln zł. Reszta pochodzić będzie z dofinansowana Unii Europejskiej. Prace, które zakończą się za dwa lata, wykona firma Qumak-Sekom.

System Tristar będzie działać na podstawie tysięcy sensorów umieszczonych w okolicach skrzyżowań i na głównych drogach. Przekażą one informacje o natężeniu ruchu aut do komputerów, które zdecydują, w którym miejscu dłużej ma się świecić zielone światło. Nie oznacza to jednak tak lubianej przez kierowców "zielonej fali", ale i tak skróci czas przejazdu przez Trójmiasto. Według szacunków projektantów - nawet o 30 proc.

Roczny koszt utrzymania Tristara w wysokości 4-6 mln zł to:

Jednak budowa Tristara to nie jedyny koszt, jaki na usprawnienie ruchu w Trójmieście wydadzą samorządy Gdańska, Gdyni i Spotu. System trzeba też będzie utrzymywać.

Szacunkowe koszty utrzymania systemu określa studium wykonalności z 2010 r. Wynika z niego, że w latach 2014-2020 trójmiejskie samorządy na jego eksploatację będą musiały wysupłać ok. 4,053 mln zł w każdym roku. Gdańsk najwięcej, bowiem tu będzie najwięcej skrzyżowań objętych systemem. Przez sześć lat samorządy zapłacą za system łącznie 24 mln zł.

Potem jednak koszty utrzymania Tristara wzrosną. W latach 2020-2030 eksploatacja systemu pochłonie w sumie 62,11 mln zł. Wzrost kosztów w przyszłej dekadzie spowodowany jest włączaniem kolejnych skrzyżowań do systemu.

Co mieści się w kosztach utrzymania systemu? Przede wszystkim koszty energii elektrycznej i pracy. W centrach sterowania, które powstają w Gdańsku przy ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska i w Gdyni przy ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni zostanie zatrudnionych 14 osób - osiem w Gdańsku i sześć w Gdyni. Infrastrukturę Tristara w terenie mają nadzorować firmy, które dotychczas zajmowały się m.in. konserwacją i naprawami sygnalizacji świetlnych i oznakowań. Ich zadania zostaną rozszerzone.

Twórcy Tristara wielokrotnie podkreślali, że centra sterowania będą mogły nawzajem przejmować swoje zadania w przypadku awarii któregoś z nich. Po co nam zatem dwa takie obiekty? - - Trójmiasto to duży obszar. Nadzór nad Tristarem to też praca w terenie, różnego rodzaju kontrole. Przejazd z centrum w Gdyni do Gdańska pochłaniałby zbyt wiele czasu - tłumaczy Jacek Oskarbski.

Trójmiejskie samorządy nie mają zamiaru tworzyć spółki celowej, która zajmowałaby się wyłącznie Tristarem. Jego pracę będą więc nadzorować Zarządy Dróg i Zieleni Gdańska i Gdyni. Pracą systemu na terenie Sopotu będzie zarządzał gdański ZDiZ. W tej kwestii ma dojść do porozumienia. - Dla wygody Sopotu stanowisko do podglądu oraz dodatkowe stanowisko do ewentualnego sterowania znajdzie się też w siedzibie ZDiZ w tym mieście - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku.

Tristar, choć drogi w utrzymaniu, może się w jakiejś mierze finansować sam. Jak to możliwe? Elementem systemu będzie niemal 60 fotoradarów, które będą pilnować przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Choć zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Prawa o Ruchu Drogowym, mandaty nałożone za naruszenia przepisów ujawnione przez urządzenia rejestrujące wystawia Generalny Inspektor Transportu Drogowego, to wpływy z nich trafiają do samorządów. Te pieniądze muszą być wydane na utrzymanie infrastruktury drogowej, w naszym przypadku także... Tristara.

Miejsca

Opinie (165) 4 zablokowane

  • zdziwiony głupotą władzy

    Czy z tym systemem nie będzie jak z węzłem Cegielskiej? Miało być lepiej, a wyszło jak zawsze do d..y.

    • 0 0

  • 133 mln zł ????

    a oni się zastanawiają czy wydać 7 mln na remont dziurawego Traktu św.Wojciecha ? ,ale po co tam jest ograniczenie do 40 km/h i północy potrafią stać z radarem

    • 1 0

  • Najlepiej zedrzeć z kierowców

    Najlepszy sposób zarabiania uwalić kierowce Paliwo drogie - Mandaty za byle co -foto radary i wideo rejestratory - straż miejska (parkingowi) to jest sposób na pieniądze najlepiej sprzedać auto i wszędzie chodzić piechotą bo ZKM pozostawia wiele do życzenia....

    • 2 1

  • Może jakiś protest? (1)

    W pierwszych wzmiankach o Tristarze mówiono, że system usprawni drożność ulic w Trójmieście, poprawi komunikację na terenie. Potem zaczęto bardziej akcentować fotoradary, w końcu wychodzi na to, że system ma służyć głównie jako maszyna do pieniędzy, poprawa komunikacji to kwestia drugorzędna. Może przydałby się jakiś protest, żeby jednak zmienić priorytety systemu? Władza dla ludzi czy odwrotnie?

    • 9 0

    • Może jakiś ruch na FB?

      • 0 0

  • Hahaha

    chcieliście to macie. Będzie tristar a drogi jak nędzne tak nędzne. Gdzie wy sie rozpędzicie tymi passatami w dieslu co? No tak, zapomniałem. Obwodnica lewy pas hahaha

    • 0 1

  • co za pierdoły

    Począwszy od artykułu po komentarze. Ale jaki artykuł takie komentarze....

    • 0 2

  • czyli z mandatów bedzie finansowana m.in.działalność (6)

    tejże firmy - ciekawe rozwiązanie....

    • 72 4

    • kolejny podatek

      60radarow x 10mandatow x50zł x365dni = 10.950.000zł - 6.000.000zł = zostaje 4.950.000zł
      skromnie liczac - niezle bicie

      • 1 0

    • A co w tym złego? (4)

      Wszyscy którzy mają prawo jazdy widzą gdzie wiszą fotoradary i znają przepisy ruchu drogowego.A jak chcą z własnej nie przymuszonej woli łamać przepisy to niech płacą.

      • 11 15

      • to z tego...

        ...że w praktyce, pieniądze z mandatów będą wpadały do jednego wielkego wora, zwanego "Budżet Państwa", a nie na utrzymanie systemu tristar jak tutaj nam wmawiają. A utrzymanie systemu będzie oczywiście finansowane z kieszeni mieszkańców miasta. I to z tego Kolego!

        • 2 0

      • poczytaj co to est tristar... (2)

        a potem gadaj to nie tylko fooradary predkosci ale i fotorejstratory wykroczeń masakra bedzie wjedziesz na pomarańczowym i uz mandacik bo kamera wyłapie to tak ze niby na czerwonym wjechałes bez sensowna iwestycja moim zdaniem ale wiadomo kolesiostwo i tyle trzeba dac znaomym zarobic

        • 22 9

        • Nie zawsze łamiesz przepisy swiadomie i dlatego ze chcesz

          Ja mysle ze wiekszy problem bedzie jak wjedziesz na zielonym a niezdązysz zjechać jak bedzie czerwone. Jest duzo tak idjotycznie ustawionych swiateł np wjazd na estakade kwiatkowskiego z Morskiej w Gdyni. Nie wspominając o jeździe w korku przez skrzyzowanie. Wjezdzać czy nie wjeżdzać oto bedzie pytanie?

          • 2 0

        • Jeszcze nie działa a ty juz wiesz jak bedzie

          ciekawe

          • 9 8

  • (10)

    Zacna fuszka, cztery melony! Szkoda, że to nie ja byłem szwagrem odpowiedniego decydenta.

    • 149 14

    • System Tristar ma usprawnić ruch i skrócić czas przejazdu przez Trójmiasto o ok. 30 proc. Czy to się uda, dowiemy się w 2014 r. (4)

      Uda sie ale zależy o której godzinie.
      Ja jade do pracy o 6:00 z predkością ok 65km/h jak wszyscy.
      Na drodze zawsze ci sami kierowcy. Wszyscy nauczeni że jadac HAHA 55 - 65km/h jedziemy głównym ciągiem z zielona falą. Kto jedzie ponizej 51km/h stoi na co 3 światłach.

      Jakim cudem mam po wprowadzeniu miliarda radarów jadąc 50km/h dojechać szybciej na miejsce? Bedzie to wymagało całkowicie nowego dostrojenia świateł które od początku istnienia jest mizerne.

      Powiedzmy że uda się dostroić światła tak by przy niezakorkowanych ulicach była zielona fala. Jakim cudem dojade szybciej jadąc wolniej?

      • 34 4

      • Ty dojedziesz wolniej, a panstwo napcha sobie kieszenie pieniedzmi i kije rąbane z wiejskiej wyjada sobie w dolomity.

        • 1 0

      • Kogo to obchodzi jak dojedziesz. (1)

        Ktoś zarobi 133mln, a potem trochę mniej rocznie.

        • 26 4

        • Kogo to obchodzi jak dojedziesz.

          Tak jest. " Powinni" zrobić zieloną falę z podaniem optymalnej prędkości np. 75 km/h na ograniczeniu do 50 km/h. Wszyscy dojadą płynnie i szybko ...i dostaną ładne zdjęcia do domku ( też szybciutko). Jak będą jechać zgodnie z przepisami to zakorkują całe miasto i będzie trzeba wymyślić coś nowego.

          • 1 0

      • Ale jaja

        Jak płacimy w paliwie na drogi ( ile to już lat ? ) to ciągle pieniądze znikają na inne cele. Nagle Tristar będzie miał dofinansowanie...z naszych mandatów. Jakoś nie wierzę w to usprawnienie ruchu. Celem jest coraz większa sprawność wyciągania pieniędzy. Widzę to tak, że jak organizacja ruchu pójdzie w diabły ( oczywiście będą powody " obiektywne") to ściąganie szmalu wcale nie ucierpi. Wręcz odwrotnie.

        • 5 1

    • no szkoda

      bo 6 melonow to kwota szacunkowa na dzis a w 2014 moze sie okazac ze wyniesie ona np.10 albo i wiecej

      • 0 0

    • (1)

      O, od rana z czterech zrobiło się sześć. Niedługo taka będzie inflacja :) A na razie, czyjś szwagier cieszyć będzie się nowiutką beemą co roku i jeszcze na nową chałupę zostanie. A resztę pan Zdzisio z panem Mieciem jakoś opędzlują. Jak trzeba się przyklepie kaloszem, albo przyklei Kropelką. Siostrzeniec też zrobił kurs technika-informatyka za 150 PLN na Ceneło - to system napisze. I w kamerki po 10 zeta z Allegro zafakturowane Rzeczypospolitej po 15 000 go wyposaży. Tak się kręci lodzisze w Stolicy Kaszub! Witómë!

      • 7 2

      • ss

        oczywiscie na koniec sie nie uda bo kibole pokradna sensory

        • 2 0

    • .. donald weź sie do roboty, nie rob sobie igrzyska za nasze emerytury i mandaty!! (1)

      .. donald weź sie do roboty, nie rob sobie igrzyska za nasze emerytyryi i mandaty!!

      • 12 14

      • a to Donald kupuje Tristar?

        • 15 0

  • Jednak zainwestuję w porządny antyradar - dam zarobić innym, oni nie dostaną moich pieniędzy. (21)

    I żebym miał wydać nawet 5k, to i tak kupię. Nie będzie mnie terroryzowała banda urzędasów pod płaszczykiem dbania o bezpieczeństwo na drogach - bo nie o bezpieczeństwo chodzi, a o wpływy do budżetu.
    Bezpieczeństwo na miejskich ulicach, to sprawny i dobrze skonfigurowany system świateł (zielona fala), brak dziur i dobra nawierzchnia, dobrze wyprofilowane zakręty i czytelne znaki, a nie system fotoradarów.
    Skuteczny antyradar jest wściekle drogi ale opłaca się go kupić.

    • 83 25

    • a może tak "inteligencie" zwolnisz trochę co by jeździć jak człowiek a nie jak dzik

      jak ci się żyłka rajdowca włączyła to wykup sobie karnet na gokarty.
      jak czytam takie opinie to widzę jak bardzo brakuje testów psychologicznych przed wydaniem prawka.

      • 1 1

    • Wszędzie na Świecie są kamery,fotoradary i inne urządzenia mające poprawić bezpieczeństwo. (9)

      Jak nie potrafisz jeździć zgodnie z przepisami to siedź w domu.
      A skuteczny antyradar ci nie pomoże na skuteczne kamery które zarejestrują czas twojego przejazdu na określonym odcinku trasy.
      Tak więc zaoszczędź sobie wydatków.

      • 13 28

      • Puknij się w łepetynę. (7)

        Wszędzie na świecie kradną, gwałcą i mordują - więc w Polsce też ma tak być?
        Dla bezpieczeństwa, bezmózgu, poprawia się jakosć dróg, a nie stawia radary. A jak ci wstawią ograniczenie do 1 km/h to też będziesz klakierować? Skąd się take matoły biorą?

        • 19 9

        • zd - tabletki odstawiłeś? (4)

          na świecie i w Polsce poprawia się i jakość dróg i stawia się foto radary. prędkości światła nigdy nie osiągniesz, nawet jak będziesz się bardzo starał.

          • 4 6

          • Tak, odstawiłem (2)

            Niebieską tabletkę życia w Matrixie. Wziąłem czerwoną i widzę rzeczywistość taką jaka jest, a nie jaka jest wbijana do pustych łbów.

            • 5 6

            • (1)

              Niebieską tabletkę to wziął twój stary, niepotrzebnie zresztą, jak widać.

              • 2 3

              • Powiedz kto cię spłodził, to cię pomszczę.

                • 2 2

          • fotoradary stawia się żeby panowie prezydenci mieli kasę na egzotyczne wycieczki premie itp pierdółki

            • 8 2

        • IMBECYLU BURAKOWATY NA JAKIM TY SWIECIE ZYJESZ

          Spoza zadupia nie wychylisz glowy a mowisz na swiecie !

          • 1 3

        • Z pralki zorganizowanej przez TVN?

          • 7 2

      • wszędzie na świecie takie rzeczy są do nabijania kabzy władzy.Myślisz że po co takie rzeczy się robi?Wszystko rozbija się o kasę.Na Morskiej al.Zwycięstwa podobnie jak na Wiśniewskiego powinno być podniesione ograniczenie prędkości przynajmniej do 60 km/h podobnie jak na Wielkopolskiej nikt nie przekracza prędkości dla przyjemności na kamery wystarcza A) zjechanie z trasy w dowolną zatokę boczną ulicę stację benzynową lub zasłonięcie chociaż jednego znaku na rejestracji pomijam już całkowicie bezprawne mierzenie prędkości średniej takiego pojęcia w prawie o ruchu drogowym nie ma

        • 5 1

    • Tak jest, ja też żądam zielonej fali wzdłuż i wszerz!

      Zielone światło z wszystkich kierunków naraz na Zielonej Wyspie. Tusku - jeżeli tego nie zrobisz, to nie masz prawa!

      • 2 0

    • no Halewicz

      znowu masz rację, ja tez moze sobie kupię

      • 1 1

    • polecam żaluzje na tablice szybko się zwracają

      • 0 2

    • zielona fala zmniejsza uwagę (4)

      kierowca skupia się na poruszaniu przed siebie, nie zważając na innych uczestników ruchu.

      • 3 27

      • oczywiście, że skupia się na poruszaniu przed siebie, a poruszanie się przed siebie wymusza zważania na innych uczestników (3)

        ruchu - chyba logiczne? Czy też twierdzisz, że skoro jadę do przodu, to nie widzę innych i powtarzam jak mantrę "zielone..zielone...zielone...zielone" wprowadzając się w stan nirvany o_O?

        • 15 3

        • Teraz będziemy się wprowadzać w stan nirvany patrząc na licznik. (1)

          50, 49, 50 ,50, 48 , 50 49, 50 , 50 ,50 49, BUUUUUUMMM KUR...

          • 17 5

          • i od początku....50,49,50,60,70 BUM

            • 1 2

        • to zależy, z jaką prędkością się poruszamy

          im szybciej do przodu, tym mniej uwagi poświęcamy na to, co się dzieje z boku, a stamtąd mogą wyjechać inni kierowcy lub wyjść piesi, nie mówiąc o cyklistach. W ten sposób motocyklista europejski (JW) nadział się na wyjeżdżającą z boku Toyotę - gdyby jechał wolniej to by miał więcej czasu na reakcję i być może nie byłoby sprawy.

          • 0 4

    • Zielona fala to teoretyczne zjawisko, możliwe do uzyskania przy relatywnie małej liczbie pojazdów

      Każdy rozsądnie myślący człowiek zdaje sobie sprawę, że jeśli ruch jest regulowany sygnalizacją świetlną, to sznur samochodów ZAWSZE zostanie w którymś miejscu przerwany, żeby "wpuścić" pojazdy z innych kierunków.
      "Zielona fala" to relikt przeszłości, w której auto posiadali nieliczni i nie ma co liczyć na to, że jakikolwiek Tristar tu pomoże.

      Owszem, będzie "zielona fala", ale tylko dla VIPów jadących na sygnale przez całe Trójmiasto, a dla was zostaną mandaty z licznych fotoradarów...

      • 12 4

    • klasyczny przyklad tlumana

      niestety ale duza czesc spoleczenstwa jest wyalienowana, nic nie kumaja

      • 5 4

  • A korki jak były, tak będą

    tylko, że za 4 miliony! A to już nie Byle Korki!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane