• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy przebieg Drogi Czerwonej

Michał Sielski
26 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni

Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu, ma już ostateczny kształt. Przynajmniej na papierze. Port Gdynia oraz miejscy urzędnicy uzgodnili jej przebieg i liczą, że uda się ją zrealizować w najbliższych latach. Finansowanie wartej ok. 1,5 mld. zł inwestycji wziął bowiem na siebie rząd.



Droga Czerwona powstanie w ciągu najbliższych siedmiu lat?

W lipcu tego roku premier Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu w Gdyni, będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego, w ramach którego powstanie nie tylko lotnisko, ale też linie kolejowe i drogi. Także łączące CPK z portem.

- Droga Czerwona to tylko kilka kilometrów [ok. 9,5 km - dop. red.], ale jest bardzo ważnym, symbolicznym łącznikiem ze światem, rozwiniętą siecią dróg i autostrad, dzięki której przypływające tutaj kontenerowce będą mogły rozprowadzać towary po Polsce i nie tylko - mówił premier Mateusz Morawiecki.

Morawiecki: Droga Czerwona częścią CPK



Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd. Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd.

Droga Czerwona najpóźniej za osiem lat



Dziś wiemy już, którędy dwupasmowa w obu kierunkach droga poprowadzi. Ogólny zarys znany był od dawna, ale miejscy urzędnicy uzgodnili już z władzami portu wszystkie szczegóły inwestycji. Dzięki temu "piłeczka" jest teraz po stronie rządu, który ma zająć się finansowaniem drogi.

- Trwa bardzo dynamiczny rozwój Portu Gdynia, więc musimy stawiać na inwestycje poprawiające dostęp do niego. A dostęp drogowy to bez wątpienia pięta achillesowa nie tylko portu, ale też całego miasta. Ta inwestycja będzie też kluczowa przy powstaniu portu zewnętrznego. Liczymy więc, że będzie gotowa - tak jak port zewnętrzny - najpóźniej za osiem lat - mówi prezes Portu Gdynia, Adam Meller.
Na to, że Droga Czerwona powstanie szybciej, liczy natomiast prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Przypomnijmy, że pierwotnie planowany termin to rok 2027.

- Mam nadzieję, że budowa zacznie się w najbliższych latach. Droga Czerwona jest bowiem ważna i potrzebna już dziś. Musimy wyjść naprzeciw oczekiwaniom transportowym, ale też wkomponować drogę w tkankę miasta i otworzyć potencjał Doliny Logistycznej. Miasto i port to bowiem dwa płuca jednego organizmu, a Droga Czerwona będzie ważnym elementem jej krwiobiegu - podkreśla Wojciech Szczurek.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna?



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona?



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

Koszt jest jednak ogromny i ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (383) ponad 10 zablokowanych

  • lol xd (1)

    lol, to jedyny komentarz jaki przychodzi na myśl, szczególnie jak się poczyta forum skyscrapercity

    • 3 2

    • No to rzeczywiście

      masz dużo do powiedzenia. Warto było przeczytać ten wpis...

      • 3 1

  • Gdynianin

    Szczurek to kompletnie wybity z rzeczywistości starzec który żyje w innym świecie zero modernizacji w gdyni tylko malowanie kontra i bus pasów ulice dramat pozapadane studzienki dziura na dziuze jadąc chylonska wieczorem to wyzwanie bo nic nie widać na przjsiach dla pieszych ale robić z parkingu przy plaży placu zabaw plus zlikwidowanie na skwerze parkingu i ustawienie betonowych kloców i kilku drzewek plus sztuczna trawa co za kicz za pieniądze gdynia

    • 9 2

  • Gdzie oni chcą to wybudowac? (3)

    Czyli ulica Wiśniewskiego będzie przedłużeniem drogi czerwonej?

    • 2 2

    • (2)

      Rozejrzyj sie w temacie skoro sie tym zaciekawiles.od 30 lat o tym mowa jak ma isc ta droga.nawet mapke masz w artykule

      • 0 1

      • (1)

        Ja bym powiedział że od 60 lat się o tym mówi , bo ten pomysł już padł koło roku 1970

        • 1 1

        • padł po raz kolejny

          bo jak wykazał jeden z dyskutantów, projekt ten został opracowany 1948 roku.
          A przemysłowe zagospodarowanie doliny Redy planowano już przed wojną. Ta droga była jego elementem.

          • 1 1

  • Anty

    Nie . Pan Szczurek wybuduje drugie lotnisko i kilkase scieżek rowerowych -koniecznie pod prąd .

    • 6 1

  • Hutnicza? (3)

    A gdzie węzeł z Hutniczą? Kluczowa ulica dla gdyńskiego przemysłu i kluczowa ulica relacji wschód-zachód dla kierunku Gdynia-Rumia/Reda, brak węzła tam to sabotaż.

    • 8 0

    • (1)

      Pewnie przy budowie Via Maris. , bo w tym miejscu się droga rozdziela w prawo do portu , a w lewo własnie w kierunku Gdynia-Rumia/Reda.. A narazie niebędą budować drogi w kierunku Rumi/Redy i dalej do władysławowa

      • 0 0

      • powiaty będą mogłu się wykazać

        a nie na "popiołówce"

        Choć pewnie właśnie pod tą trasą zniknie "popiołówka"

        • 2 0

    • będzie nowa, bliżej Kępy Oksywskiej

      a Hutnicza stanie się tym, czym powinna być - handlowo-biurowym zapleczem Doliny Logistycznej

      • 1 0

  • Ten filmik to kicha

    Co on pokazuje? Lata tą kamerą i w sumie nic nie widać

    • 8 0

  • Tak jak będzie wspólny bilet

    • 4 0

  • Droga

    Tak jak samochody elektryczne, CPK.
    Kpina

    • 3 5

  • Kiedy będzie znany przebieg Drogi Czerwonej w Gdańsku?

    • 3 1

  • Droga Czerwona (2)

    Projekt Drogi Czerwonej skończono w maju 1949 roku został opracowany przez Biuro GD Zespół Portowo-Miejski , którym kierował pan. inż K. Lisowski.Zespół ten pracował od 1945 roku nad koncepcją planu zagospodarowania przestrzennego zespołu miejskiego Gdańsk - Gdynia. Szczegóły można przeczytać w TWM nr 11/12 z 1948 r. ( TWM to : Technika Morza i Wybrzeża). Plan ten sprecyzował zasady rozwiązania trudności układu komunikacyjnego , kierunki rozwoju miast, portów i przemysłu oraz terenów rekreacyjnych. Zespół GD zajmował się Gdańskiem , Gdynią oraz portami pomocniczymi : Elblągiem, Puckiem, Władysławowem i Malborkiem.
    Czyli już po zakończeniu II wojny światowej w państwie polskim rozpoczęto szereg prac projektowych związanych m.in. z Trójmiastem i okolicznymi miastami. Zespół ten opracowywał też
    jakie koszty będą konieczne do realizacji m.in. budowy Drogi Czerwonej.

    • 14 1

    • brawo (1)

      !!!

      • 4 0

      • brawo..

        masz rację. warto by zajrzeć do planów jakie dawno temu opracowano, bo opracowywali je nie urzędnicy czy politycy lecz ludzie , którzy znali się na budownictwie, architekturze, komunikacji,
        itd. , przecież np. Gdańsk- Południe wtedy też opracowano i zaplanowano przewidywano, że zamieszka tu 200 tys. mieszkańców, podobnie obwodnica trójmiasta, czy autostrada itd.itd.
        Dziś niestety nikt nie zajmuje się planowaniem rozwoju Trójmiasta i dlatego różni tzw. deweloperzy wykorzystują to i chodzą do urzędników by uzyskać zgodę na różne dziwaczne budowle a pomija się drogi komunikacyjne , które 75 lat były projektowane.

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane