- 1 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (89 opinii)
- 2 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (146 opinii)
- 3 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (416 opinii)
- 4 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (90 opinii)
- 5 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (61 opinii)
- 6 Nocna komunikacja do poprawki (221 opinii)
Znamy przebieg Drogi Czerwonej
Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu, ma już ostateczny kształt. Przynajmniej na papierze. Port Gdynia oraz miejscy urzędnicy uzgodnili jej przebieg i liczą, że uda się ją zrealizować w najbliższych latach. Finansowanie wartej ok. 1,5 mld. zł inwestycji wziął bowiem na siebie rząd.
- Droga Czerwona to tylko kilka kilometrów [ok. 9,5 km - dop. red.], ale jest bardzo ważnym, symbolicznym łącznikiem ze światem, rozwiniętą siecią dróg i autostrad, dzięki której przypływające tutaj kontenerowce będą mogły rozprowadzać towary po Polsce i nie tylko - mówił premier Mateusz Morawiecki.
Morawiecki: Droga Czerwona częścią CPK
Droga Czerwona najpóźniej za osiem lat
Dziś wiemy już, którędy dwupasmowa w obu kierunkach droga poprowadzi. Ogólny zarys znany był od dawna, ale miejscy urzędnicy uzgodnili już z władzami portu wszystkie szczegóły inwestycji. Dzięki temu "piłeczka" jest teraz po stronie rządu, który ma zająć się finansowaniem drogi.
- Trwa bardzo dynamiczny rozwój Portu Gdynia, więc musimy stawiać na inwestycje poprawiające dostęp do niego. A dostęp drogowy to bez wątpienia pięta achillesowa nie tylko portu, ale też całego miasta. Ta inwestycja będzie też kluczowa przy powstaniu portu zewnętrznego. Liczymy więc, że będzie gotowa - tak jak port zewnętrzny - najpóźniej za osiem lat - mówi prezes Portu Gdynia, Adam Meller.
Na to, że Droga Czerwona powstanie szybciej, liczy natomiast prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Przypomnijmy, że pierwotnie planowany termin to rok 2027.
- Mam nadzieję, że budowa zacznie się w najbliższych latach. Droga Czerwona jest bowiem ważna i potrzebna już dziś. Musimy wyjść naprzeciw oczekiwaniom transportowym, ale też wkomponować drogę w tkankę miasta i otworzyć potencjał Doliny Logistycznej. Miasto i port to bowiem dwa płuca jednego organizmu, a Droga Czerwona będzie ważnym elementem jej krwiobiegu - podkreśla Wojciech Szczurek.
Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna?
Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.
Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.
Jak ma wyglądać Droga Czerwona?
Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.
Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.
Koszt jest jednak ogromny i ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.
Miejsca
Opinie (383) ponad 10 zablokowanych
-
2020-11-26 22:08
lol xd (1)
lol, to jedyny komentarz jaki przychodzi na myśl, szczególnie jak się poczyta forum skyscrapercity
- 3 2
-
2020-11-26 23:32
No to rzeczywiście
masz dużo do powiedzenia. Warto było przeczytać ten wpis...
- 3 1
-
2020-11-26 22:22
Gdynianin
Szczurek to kompletnie wybity z rzeczywistości starzec który żyje w innym świecie zero modernizacji w gdyni tylko malowanie kontra i bus pasów ulice dramat pozapadane studzienki dziura na dziuze jadąc chylonska wieczorem to wyzwanie bo nic nie widać na przjsiach dla pieszych ale robić z parkingu przy plaży placu zabaw plus zlikwidowanie na skwerze parkingu i ustawienie betonowych kloców i kilku drzewek plus sztuczna trawa co za kicz za pieniądze gdynia
- 9 2
-
2020-11-26 22:34
Gdzie oni chcą to wybudowac? (3)
Czyli ulica Wiśniewskiego będzie przedłużeniem drogi czerwonej?
- 2 2
-
2020-11-26 23:44
(2)
Rozejrzyj sie w temacie skoro sie tym zaciekawiles.od 30 lat o tym mowa jak ma isc ta droga.nawet mapke masz w artykule
- 0 1
-
2020-11-27 05:59
(1)
Ja bym powiedział że od 60 lat się o tym mówi , bo ten pomysł już padł koło roku 1970
- 1 1
-
2020-11-27 13:03
padł po raz kolejny
bo jak wykazał jeden z dyskutantów, projekt ten został opracowany 1948 roku.
A przemysłowe zagospodarowanie doliny Redy planowano już przed wojną. Ta droga była jego elementem.- 1 1
-
2020-11-26 22:50
Anty
Nie . Pan Szczurek wybuduje drugie lotnisko i kilkase scieżek rowerowych -koniecznie pod prąd .
- 6 1
-
2020-11-27 00:32
Hutnicza? (3)
A gdzie węzeł z Hutniczą? Kluczowa ulica dla gdyńskiego przemysłu i kluczowa ulica relacji wschód-zachód dla kierunku Gdynia-Rumia/Reda, brak węzła tam to sabotaż.
- 8 0
-
2020-11-27 05:57
(1)
Pewnie przy budowie Via Maris. , bo w tym miejscu się droga rozdziela w prawo do portu , a w lewo własnie w kierunku Gdynia-Rumia/Reda.. A narazie niebędą budować drogi w kierunku Rumi/Redy i dalej do władysławowa
- 0 0
-
2020-11-27 13:07
powiaty będą mogłu się wykazać
a nie na "popiołówce"
Choć pewnie właśnie pod tą trasą zniknie "popiołówka"- 2 0
-
2020-11-27 13:05
będzie nowa, bliżej Kępy Oksywskiej
a Hutnicza stanie się tym, czym powinna być - handlowo-biurowym zapleczem Doliny Logistycznej
- 1 0
-
2020-11-27 06:15
Ten filmik to kicha
Co on pokazuje? Lata tą kamerą i w sumie nic nie widać
- 8 0
-
2020-11-27 07:37
Tak jak będzie wspólny bilet
- 4 0
-
2020-11-27 07:42
Droga
Tak jak samochody elektryczne, CPK.
Kpina- 3 5
-
2020-11-27 08:35
Kiedy będzie znany przebieg Drogi Czerwonej w Gdańsku?
- 3 1
-
2020-11-27 08:41
Droga Czerwona (2)
Projekt Drogi Czerwonej skończono w maju 1949 roku został opracowany przez Biuro GD Zespół Portowo-Miejski , którym kierował pan. inż K. Lisowski.Zespół ten pracował od 1945 roku nad koncepcją planu zagospodarowania przestrzennego zespołu miejskiego Gdańsk - Gdynia. Szczegóły można przeczytać w TWM nr 11/12 z 1948 r. ( TWM to : Technika Morza i Wybrzeża). Plan ten sprecyzował zasady rozwiązania trudności układu komunikacyjnego , kierunki rozwoju miast, portów i przemysłu oraz terenów rekreacyjnych. Zespół GD zajmował się Gdańskiem , Gdynią oraz portami pomocniczymi : Elblągiem, Puckiem, Władysławowem i Malborkiem.
Czyli już po zakończeniu II wojny światowej w państwie polskim rozpoczęto szereg prac projektowych związanych m.in. z Trójmiastem i okolicznymi miastami. Zespół ten opracowywał też
jakie koszty będą konieczne do realizacji m.in. budowy Drogi Czerwonej.- 14 1
-
2020-11-27 09:00
brawo (1)
!!!
- 4 0
-
2020-11-27 16:15
brawo..
masz rację. warto by zajrzeć do planów jakie dawno temu opracowano, bo opracowywali je nie urzędnicy czy politycy lecz ludzie , którzy znali się na budownictwie, architekturze, komunikacji,
itd. , przecież np. Gdańsk- Południe wtedy też opracowano i zaplanowano przewidywano, że zamieszka tu 200 tys. mieszkańców, podobnie obwodnica trójmiasta, czy autostrada itd.itd.
Dziś niestety nikt nie zajmuje się planowaniem rozwoju Trójmiasta i dlatego różni tzw. deweloperzy wykorzystują to i chodzą do urzędników by uzyskać zgodę na różne dziwaczne budowle a pomija się drogi komunikacyjne , które 75 lat były projektowane.- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.