• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy przebieg Drogi Czerwonej

Michał Sielski
26 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ta droga połączy dwie kluczowe inwestycje w Gdyni

Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu, ma już ostateczny kształt. Przynajmniej na papierze. Port Gdynia oraz miejscy urzędnicy uzgodnili jej przebieg i liczą, że uda się ją zrealizować w najbliższych latach. Finansowanie wartej ok. 1,5 mld. zł inwestycji wziął bowiem na siebie rząd.



Droga Czerwona powstanie w ciągu najbliższych siedmiu lat?

W lipcu tego roku premier Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu w Gdyni, będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego, w ramach którego powstanie nie tylko lotnisko, ale też linie kolejowe i drogi. Także łączące CPK z portem.

- Droga Czerwona to tylko kilka kilometrów [ok. 9,5 km - dop. red.], ale jest bardzo ważnym, symbolicznym łącznikiem ze światem, rozwiniętą siecią dróg i autostrad, dzięki której przypływające tutaj kontenerowce będą mogły rozprowadzać towary po Polsce i nie tylko - mówił premier Mateusz Morawiecki.

Morawiecki: Droga Czerwona częścią CPK



Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd. Według planów Droga Czerwona ma być gotowa w 2027 roku. Jej koszt sięgający 1,5 mld zł ma sfinansować rząd.

Droga Czerwona najpóźniej za osiem lat



Dziś wiemy już, którędy dwupasmowa w obu kierunkach droga poprowadzi. Ogólny zarys znany był od dawna, ale miejscy urzędnicy uzgodnili już z władzami portu wszystkie szczegóły inwestycji. Dzięki temu "piłeczka" jest teraz po stronie rządu, który ma zająć się finansowaniem drogi.

- Trwa bardzo dynamiczny rozwój Portu Gdynia, więc musimy stawiać na inwestycje poprawiające dostęp do niego. A dostęp drogowy to bez wątpienia pięta achillesowa nie tylko portu, ale też całego miasta. Ta inwestycja będzie też kluczowa przy powstaniu portu zewnętrznego. Liczymy więc, że będzie gotowa - tak jak port zewnętrzny - najpóźniej za osiem lat - mówi prezes Portu Gdynia, Adam Meller.
Na to, że Droga Czerwona powstanie szybciej, liczy natomiast prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. Przypomnijmy, że pierwotnie planowany termin to rok 2027.

- Mam nadzieję, że budowa zacznie się w najbliższych latach. Droga Czerwona jest bowiem ważna i potrzebna już dziś. Musimy wyjść naprzeciw oczekiwaniom transportowym, ale też wkomponować drogę w tkankę miasta i otworzyć potencjał Doliny Logistycznej. Miasto i port to bowiem dwa płuca jednego organizmu, a Droga Czerwona będzie ważnym elementem jej krwiobiegu - podkreśla Wojciech Szczurek.

Dlaczego Droga Czerwona jest tak ważna?



Problem związany z wyprowadzeniem ruchu tranzytowego z portu w Gdyni to jedna z największych bolączek komunikacyjnych Portu Gdynia i całego regionu. Obecnie ruch jest poprowadzony, będącą na utrzymaniu miasta, Estakadą Kwiatkowskiego, wymagającą regularnych i kosztownych remontów finansowanych z gdyńskiego budżetu.

Każdy - choćby niewielki remont estakady - skutkuje tym, że zakorkowane jest dosłownie pół miasta. A przeguby starszej części estakady są w takim stanie, że remontowane muszą być niemal co roku.

Jak ma wyglądać Droga Czerwona?



Droga Czerwona to bezpośrednie połączenie z portem poprzez przedłużenie Obwodnicy Trójmiasta. Ma być dwupasmową w każdym kierunku ekspresówką, która połączy się także z Via Maris. Ta będzie z kolei zaczynać się w Chyloni i połączy obwodnicę z Władysławowem.

Pierwsza ma odciążyć przede wszystkim nadmiernie dziś eksploatowaną Trasę Kwiatkowskiego, a druga ma być alternatywnym połączeniem Trójmiasta z Półwyspem Helskim.

Koszt jest jednak ogromny i ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze dwa lata mają być poświęcone na prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę miasta Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Miejsca

Opinie (383) ponad 10 zablokowanych

  • 2 lata będą przygotowywać?? masakra...

    tylko w tym dziwnym kraju...takie są klocki...no ale obłowią się zarobkami..

    • 4 0

  • władcy Gdyni (1)

    za mało było 20 lat na zrobienie tej drogi ? teraz mu się śpieszy ? dokładny przebieg Czerwonej znany był w Porcie ćwierć wieku temu; niestety Miasto stało się współwłaścicielem Portu i na jego stronę przeniosła się inicjatywa; no i inicjatywę mieli - lotnisko Babie Doły - podwójnie brawo za efekty; czy ktoś wreszcie przejrzy na oczy, że pod tym zarządem gdynia staje się zaściankiem; a kiedyś byliśmy najbardziej pożądanym miejscem do zamieszkania w Polsce

    • 15 0

    • @KuK plany tej drogi sięgają gdzieś roku 1970 kiedy projektowali obwodnice i tą droge . Zdążyli wybudować cała obwodnice od Gdyni po Pruszcz Gdański dopiero w 2000 roku czyli tak po 30 latach budowy Potym wybudowali A1 , a tą droga nadal odłogiem leży

      • 0 0

  • A co z drogą różową? (1)

    • 2 2

    • zrobiona

      przynajmniej do Wielkopolskiej.
      Dalej zapomnij, dopóki nie zbudują tunelu pod Sopotem

      • 3 1

  • Czemu nie przez Kwiatkowskiego? (2)

    Co jest złego w estakadzie Kwiatkowskiego, że trzeba robić Węzeł Morska i odcinek do "Dolina Logistyczna"? Nie można poprowadzić estakadą Kwiatkowskiego do doliny logistycznej i dale do Via Maris?

    • 2 6

    • Nie mozna vo bedzie pozniej szla na zachod odnoga czyli tzw. Droga Opat ktora bedzie obwodnica Gdyni Cisowej, Rumi i Redy a na to mieszkancy glownie czekaja

      • 2 0

    • złe są parametry i właściwości estakady

      oraz "przecinki". Nie są przystosowane do tak ciężkiego ruchu towarowego i jednocześnie nie spełniają warunków przejęcia ich do kategorii "dróg krajowych".
      Skutkuje to dramatycznym obciążeniem budżetu miasta utrzymaniem i remontami ,któych nie chce/może przejąć GDKKiA.

      No i logika, wjeżdżać na górę aby zjechać na dół. Dla kierunku zachodniego, to absurd. A jeśli nawet, to porównaj parametry podjazdu obwodnicą i "przecinki"...

      Następny aspekt, ekologia, "przecinka" odcięła las. A nie musiała, tyle że byłoby 2km dłużej...

      I jeszcze parę innych grzechów...

      • 3 0

  • PRL (2)

    PRL wraca. Czerwoni znowu przy władzy to i droga czerwona. Następna będzie tęczowa. Będą po niej biegać jednorożce. Niech żyje Prezes! Stop likwidacji sklepów pasmanteryjnych!

    • 2 5

    • moze nie tęczowa

      ale "różowa" już w Gdyni jest...

      • 1 0

    • @Tak sobie piszę widać że niewiesz oczym piszesz i zkąd się nazwa niektórych ulic do budowy wzieziala

      • 1 1

  • Po co budować nowe drogi w Gdyni ?

    Narysujmy je !!

    • 7 2

  • Mała uwaga (1)

    Nie rząd będzie finansował, a Skarb Państwa. Rząd nie ma swoich pieniędzy.

    • 2 1

    • a kto sprawuje władzę wykonawczą

      wobec/w imieniu Skarbu Państwa?

      Stąd ciężka orka w Sejmie i prostowanie formalizmów...

      • 1 0

  • Koszmarny projekt dla mieszkańców (2)

    Mam nadzieje, że to nigdy nie dojdzie do skutku. Całkowicie zniszczy to infrastrukturę Chylonii, wszystko dla wyższych celów. Poprzecina resztki zielonych terenów zamieniając je w pasma asfaltu. Na terenie zielonym na przeciwko wyjazdu z obwodnicy żyje wiele rzadkich zwierząt, mieszkańcy okolicznych osiedli znają to miejsce, bo często tam spacerujemy z psami. Nie wyobrażam sobie jak kolosalnie spadną ceny nieruchomości na ul. Południowej i obok,bo widok na dwupasmówkę i smród samochodów, to nie jest nic atrakcyjnego. Nie mówiąc o ruchu pieszych, bo jeśli ta droga powstanie, przetnie to niejako na pól Chylonię. Jedyna nadzieja, to to, że Morawiecki jak zwykle tylko obiecuje.

    • 1 4

    • prowokację

      też trzeba umieć przeprowadzić.

      Jedynym rzadkim zwierzakiem jest odyniec dzika, który koczuje w krzakach na rondzie obwodnicy. Jego rzadkość polega na na prawdę imponujących rozmiarachu i wysokim stopniu oswojenia. Taka dzielnicowa "maskotka".
      Jednak dawno go nie widziałem...

      Tereny Północna - Południowa od jak 70 są rezerwą na tę inwestycję i mieszkańcy to wiedzą. Mam nadzieję, że kupujący też, dlatego nie ma ich zbyt wielu a ceny nie są wygórowane.

      "Czerwona" niczego nie przetnie, bo zakładanym rozwiązaniem są tunele. Bagienne łaki po drugiej stronie również od dawna sa przeznaczone na tereny przemysłowe. Od przedwojnia...

      • 3 0

    • Nie mozna wstrzymywac budowy tak waznej arterii planowanej zresztą od lat tylko dlatego ze nie chce tego kilkoro mieszkancow bo w taki sposob nigdy nie powstalaby zadna droga. Wszędzie ksżdy czegoś nie chce

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Po tych terenach przebiegnie Droga Czerwona

    Ale plany były wiosną 1972.

    Po strajkach sierpnia 80' już nikt na nic nie miał pieniędzy.

    • 3 0

  • To jeszcze rzutem na tasme te kilka ...

    Kilometrow do bramek autostrady po 4 pasy w kazda strone i 3 miasto udroznione na kilka lat.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane