• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy chcą powrotu bezpośrednich autobusów do centrum Gdańska

Krzysztof Koprowski
28 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mieszkańcy domagają się, by linie 167 i 168 dojeżdżały do centrum miasta, a nie do pętli Siedlce. Mieszkańcy domagają się, by linie 167 i 168 dojeżdżały do centrum miasta, a nie do pętli Siedlce.

Spotkanie urzędników z mieszkańcami ws. zmian w komunikacji miejskiej po uruchomieniu tramwaju na Morenę nie przyniosło żadnego przełomu. Tematem "alternatywnego połączenia" Kokoszek i Jasienia z centrum zająć ma się specjalna komisja, ale mieszkańcy cały czas domagają się powrotu starego układu linii autobusowych.



Jak najlepiej rozwiązać problemy z dojazdem komunikacją miejską z dzielnic zachodnich?

Spotkanie w szkole przy ul. Azaliowej zobacz na mapie Gdańska skupiło się wokół przekazania informacji o dotychczasowych zmianach i zapewnieniu, że będą wprowadzane poprawki.

- Zwiększyliśmy częstotliwość linii 167 w soboty i niedziele z taktu 30- do 20-minutowego. Wydłużyliśmy trasę linii 168 do Wrzeszcza i zwiększyliśmy jej częstotliwość w weekendy do co 20 minut. Linie 167 i 168 wieczorami jeżdżą na wspólnym odcinku co 15 minut (wcześniej co 30). Uruchomiona została linia 955, która docelowo zastąpiona zostanie przez 155 z Łostowic [być może już na przełomie października i listopada, po oddaniu do użytku mostu nad Potokiem Kozackim; Trasę W-Z pokona ul. Leszczynową zobacz na mapie Gdańska - dop. red.]. Wydłużona została też trasa 164 do Kiełpinka PKM - wymienia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.
Dodatkowo od poniedziałku (28 września) zwiększona zostaje częstotliwość kursowania linii 167 i 168 w godzinach szczytu do 15 minut (obecnie 20 minut), co da na wspólnym odcinku takt 7,5-minutowy.

Także linia 955 ma wkrótce zyskać wyższą częstotliwość - co 20 minut (obecnie co 30 minut) i funkcjonować w weekendy.

Rozkłady jazdy sprawdzisz na komunikacja.trojmiasto.pl

Ułatwieniem dojazdu do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma być natomiast wydłużenie do Karczemek linii 157, co pozwoli na dotarcie do przystanku Matarnia zobacz na mapie Gdańska. Zdaniem urzędników to lepsza propozycja od dojazdu do Kiełpinka PKM zobacz na mapie Gdańska, która wymuszałaby bardzo okrężną trasę ze względu na brak wygodnych zjazdów i wjazdów na al. Armii Krajowej (Trasę W-Z).

Peron tramwajowo-autobusowy na Siedlcach ledwo mieści pasażerów z jednego środka transportu. Sytuacja się komplikuje, gdy jednocześnie do peronu podjeżdżają autobus i tramwaj. Peron tramwajowo-autobusowy na Siedlcach ledwo mieści pasażerów z jednego środka transportu. Sytuacja się komplikuje, gdy jednocześnie do peronu podjeżdżają autobus i tramwaj.
Zmiany mają objąć także samą pętlę Siedlce zobacz na mapie Gdańska.

- Biuro, które projektowało pętlę przygotuje trzy warianty możliwości zmian na pętli. Mamy świadomość, że tramwaje od Siedlec do Śródmieścia stoją na światłach i do końca października sprawimy, by mogły jechać krócej - zapewnia Grzelak.
Jednym z wariantów na pętli ma być poszerzenie płyty przesiadkowej dla przesiadek autobus-tramwaj lub zmiana lokalizacji przystanku autobusowego, tak by tłum z tramwajów i autobusów nie wpadał na siebie wzajemnie.

Czytaj też: Stowarzyszenie miłośników komunikacji proponuje zmiany w tramwaju na Morenę

Dodatkowo urzędnicy chcą powołać zespół do wypracowania nowego alternatywnego połączenia Kokoszek, Karczemek i Jasienia z centrum miasta. W jego skład wchodzić mają przedstawiciele rad dzielnic oraz lokalni działacze społeczni.

Te propozycje jednak nie zadowoliły przybyłych na spotkanie mieszkańców, którzy praktycznie jednogłośnie domagali się przywrócenia autobusów do Śródmieścia, a nie do pętli Siedlce, gdzie trzeba przesiąść się na tramwaj.

  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
  • Argumenty za przywróceniem połączenia autobusowego Kokoszki-centrum miasta przekazane ZTM-owi kilka dni przed spotkaniem.
- Po spotkaniu 1 września z urzędnikami opracowaliśmy 20 argumentów, w których zawierają się wszystkie nasze bolączki związane z nową organizacją komunikacji miejskiej. Najważniejszy z nich to brak dojazdu z naszych dzielnic do centrum. Nas nie interesują alternatywne rozwiązania! Nie żądamy obwodnicy czy tramwaju, ale przywrócenia tego, co było, nawet ze starą częstotliwością - apeluje Danuta Bociewicz ze Stowarzyszenia Przyjaciół Dzielnicy Kokoszki. - Wszystkie dzielnice miasta mają dojazd bezpośrednio do centrum - tramwajem, autobusem lub jednym i drugim - nawet mała Olszynka, podczas gdy nas jest ok. 20 (z Kokoszek i Jasienia), a w dodatku mamy droższe bilety.
Zarząd Transportu Miejskiego potwierdza otrzymanie korespondencji, ale nie był w stanie w jakikolwiek sposób się do niej odnieść. Padła jedynie deklaracja, że urzędnicy to uczynią wkrótce drogą pisemną.

Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny. Rampa przyschodowa to jedyne udogodnienie dla osób niepełnosprawnych na przystanku tramwajowym Dworzec Główny.
- Przystanki przy dworcu nie są przystosowane dla osób starszych i wózków dziecięcych. Przystanki autobusowe mają chociaż windy. Na Siedlcach nie ma ochrony przed złymi warunkami atmosferycznymi - dach nie chroni przed deszczem, śniegiem, a nawet słońcem. Po co nam 167 co 20 minut w weekendy, skoro jeździ i tak pusty. Może lepiej zlikwidować te kursy i wydłużyć linie do centrum? - proponuje jedna z mieszkanek.
- Moja mama ma 80 lat i do tej pory wsiadała w autobus na Jasieniu i wysiadała w centrum miasta. W tej chwili musi się przesiadać, co w jej wieku nie jest łatwe. Dotąd taka podróż kosztowała 3 zł, a teraz trzeba kupić bilet godzinny za 3,60 zł - dodaje inna mieszkanka.
Czytaj też: Artykuł z 31 sierpnia: Zmiany w komunikacji niepokoją mieszkańców

Urzędnicy tłumaczą, że obecne rozwiązanie i tak jest lepsze, bo choć pętla jest niewygodna, to łatwiej się na niej przesiąść niż przy dworcu.

- Jeżeli pani mama jechała dalej np. w kierunku Wrzeszcza, to i tak musiała przejść przez tunel przy dworcu, który jest słabo przystosowany dla osób starszych czy niepełnosprawnych. Natomiast jeżeli chodzi o bilety, to faktycznie podwyżka dotknęła grupę osób, która rzadko jeździ komunikacją miejską tj. poniżej 28 przejazdów miesięcznie [28 biletów jednorazowych za 3 zł równe jest cenie biletu miesięcznego na wszystkie linie, ważnego od poniedziałku do piątku - dop. red.] - odpowiada zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej.
ZTM przekonuje, że model przesiadek sprawdza się na pętli Łostowice Świętokrzyska, a wcześniej pozytywnie oceniano takie zmiany na Chełmie. ZTM przekonuje, że model przesiadek sprawdza się na pętli Łostowice Świętokrzyska, a wcześniej pozytywnie oceniano takie zmiany na Chełmie.
Jednocześnie w toku dyskusji zwrócono uwagę, by nie przywiązywać się do obecnej pętli, ponieważ jest to rozwiązanie tymczasowe dla mieszkańców dzielnic zachodnich.

- To jest etap pośredni [w rozwoju systemu komunikacyjnego - dop. red.]. Za dwa-trzy lata powstanie duża pętla w rejonie ul. Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska, do której zostaną skrócone autobusy - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów - Musimy pamiętać, że jeżeli przywrócimy wszystkie dotychczasowe relacje linii autobusowych, to znikną inne, np. do Wrzeszcza. Dlatego też musi być powołany zespół do omówienia zmian. Tutaj, na spotkaniu nie jest reprezentatywna grupa mieszkańców i trzeba to sobie jasno powiedzieć.
Czytaj też: Które trasy tramwajowe powstaną do 2020 r.?

Zdaniem ZTM podobne protesty były także, gdy wprowadzono zmiany na Chełmie zobacz na mapie Gdańska w związku z otwarciem pętli Chełm Witosa, a potem przedłużeniem trasy do pętli przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie Gdańska.

- Model przesiadkowy na węzłach został wprowadzony, aby pasażerowie mogli jechać tramwajem, który szybciej i sprawnie dowiezie ich do centrum. Według prognoz za dwa-trzy lata sytuacja drogowa na ul. Kartuskiej ulegnie pogorszeniu. Kilka lat temu również były protesty, gdy skracaliśmy linie autobusowe do nowych węzłów, ale późniejsze badania wykazały, że nowy układ pasażerom pasuje - przekonuje Zomkowski.

Miejsca

Opinie (312) 2 zablokowane

  • :) (1)

    Jeżeli iść tokiem myślenia tych co skrócili trasy autobusow do siedlc trzeba to wprowadzić wszędzie ! Niech inne autobusy dojeżdżają tylko do pętli tak żeby do centrum miasta dało się dojechać tylko tramwajem ! A co tam oni nie jeżdżą codziennie komunikacja miejska to nie wiedzą ile czasu się marnuje na przesiadaniu na czekaniu. Tramwaj się spozni autobus pojedzie i trzeba czekać na następny i tak od miesiąca.

    • 14 0

    • Gdańsk Południe czyli pętla Łostowice Świętokrzyska już od dawna tak funkcjonuje.

      • 0 0

  • @anastazja!

    Zlituj sie! Tych Twoich wypocin nie "idzie"czytac!
    Wielkie litery,kropki,przecinki...... zjadlo Ci?
    Dzieciaku,przykladaj sie bardziej do nauki!

    • 2 2

  • 176 do centrum gdanska do cholery ognistej!!!!!!!!!!!!!!!

    • 4 1

  • Urzędnicy rżną głupa

    Każda dzielnica powinna mieć bezpośrednie połączenie ze Śródmieściem, bo tam znajduje się najważniejsza gdańska stacja kolejowa i tyle w temacie. Wykorzystywanie ułatwienia (choć to też kontrowersyjne określenie) dla mieszkańców Moreny żeby ucinać połączenia mieszkańcom pozostałych dzielnic jest trochę słabe.

    • 16 0

  • (2)

    Przesiadka, nawet taka drzwi w drzwi, to przekleństwo dla ludzi starszych, z dziećmi lub z bagażem. To jasne, że wyprzedzają ich młodzi ze słuchawkami na uszach. To oni zajmują miejsca siedzące i wygodnie się rozsiadają. To nie te czasy gdy w szkołach i rodzinie uczyli szacunku dla starszych. Na szczęście gdy młodzi się zestarzeją, to przy tym trendzie chyba w ogóle nie będą wpuszczani do pojazdów, najwyżej do gazu.

    • 13 3

    • Zmora, to nagminne obcinanie kosztów poprzez likwidację miejsc siedzących

      Ludziom się wkręca bajeczkę, że to po to, żeby przepływ pasażerów był łatwiejszy, a tak naprawdę chodzi tylko o to, że takie pojazdy są tańsze i lżejsze. Nie ma żadnego wpływu na rotację pasażerów, bo kto wysiada i tak wcześniej podnosi się z miejsca i udaje w stronę drzwi.

      • 4 0

    • ja nie wiem, gdzie Pan to widzi.

      za każdym razem jak jadę tramwajem czy autobusem i wchodzi jakaś starsza pani, to ze 3 osoby wstają i pani sobie może wybierać.
      oczywiście mowa tu o faktycznie starszych osobach i niepełnosprawnych, a nie 50letnich dewotkach.

      • 0 0

  • Ja tam jestem oburzony z innego względu

    Tzw "projekt: tramwaj na Morenę" mógł zostać wykorzystany jako taki pozytywny kop, jako bodziec mający zachęcić mieszkańców do przesiadki na komunikację miejską. Zamiast tego, bezczelnie wykorzystano to, żeby wyrzynać połączenia autobusowe. Efektem tego jest tylko jeszcze większe zniechęcenie mieszkańców do komunikacji zbiorowej. Brawo: miałeś chamie złoty róg. A dodatkowo wkurza, że zamiast oficjalnie przyznać: "nie mamy kasy w budżecie, oszczędzamy na komunikacji miejskiej" to na bezczelnego urzędas próbuje wciskać, że jest lepiej.

    • 23 0

  • Miasto realizuje ambitne plany bez konsultacji z mieszkańcami...

    • 13 0

  • Zmiany w komunikacji

    Przecież muszą być te przesiadki na tramwaj. Bo inaczej trzeba będzie wybudować pętlę autobusowa w centrum Gdańska. A tu może się okazać, ze zaczną się pytania dla czego i dla kogo zlikwidowano 2 wcześniej istniejące, tzn, przy ul. Jana z Kolna i Wałowej. I może jeszcze się prokurator tym zainteresuje?

    • 14 0

  • 174

    • 7 0

  • Urzędasy

    W ramach tych konsultacji proponuję, aby urzędnicy ZTM i UM z P. Prezydentem Miasta, obowiązkowo przez 3 miesiące - listopad- styczeń pojeździli sobie tymi nowymi trasami. W systemie zmianowym= i wcześnie rano i w godzinach szczytu, późnymi wieczorami.
    Jednym dać wózki z lalką wagi ok. 10 kg. Innym walizkę ( ok. 15 kg). Jeszcze innym plecak tez ok. 10 kg ( taki przeciętnie szkolny).
    Do tego chipy, aby nie mogli oszukiwać i markować przejazdy.

    I to dopiero będą konsultacje.
    Ani pismami od ludzi, ani głosami w dyskusji np. na tym forum czy na zebraniach ( szkoda, że dopiero takie zebranie teraz i tylko jedno). Bo przecież pasażerowie nie są REPREZENTATYWNI!!!

    • 25 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane