• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie budujmy tunelu pod Pachołkiem. 2 mld zł można wydać znacznie lepiej

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica. Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica.

Tunel pod Pachołkiem oraz Droga Zielona nie poprawią, lecz pogorszą warunki na drogach Gdańska: zwiększy się bowiem ruch na dolnym tarasie, który już teraz nie jest w stanie przyjąć większej liczby aut. Może też sprawić, że zachęceni nowym dojazdem do miasta gdańszczanie wyprowadzą się do ościennych gmin i przestaną płacić podatki w mieście.



Czy tunel pod Pachołkiem i Droga Zielona są potrzebne?

Gdy wydawało się, że budowa tunelu pod Pachołkiem została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość, Paweł Adamowicz i Jacek Karnowski ogłosili, że będą kontynuować starania o dofinansowanie tej inwestycji z Unii Europejskiej.

Tymczasem łączny koszt tej inwestycji, wraz z Drogą Zieloną wzdłuż pasa nadmorskiego, wynosi ok. 1,98 mld zł (sam tunel to ok. 900 mln zł, czyli o ok. 15 mln zł więcej niż tunel pod Martwą Wisłą).

Jeżeli argumentem za budową tunelu pod Pachołkiem jest chęć ułatwienia dojazdu do centrum mieszkańcom Osowej, to za planowane 2 mld zł lepiej kupić każdej z ponad 4 tys. mieszkających tam rodzin nowe, duże mieszkanie na Morenie.

Albo nieco mniejsze mieszkanie, ale za to dodatkowo po dwa samochody.

- Blisko 2-miliardowy koszt tej inwestycji jest absurdalnie wysoki. Taniej będzie kupić dla każdej rodziny z Osowej trzypokojowe mieszkanie na Morenie. Dodatkowo wystarczy jeszcze na dwa samochody dla każdej rodziny: Mercedesa klasy C oraz Opla Corsę - mówi Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin. Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin.
Dla kogo ma być ten tunel?

Tyle tylko, że to nie mieszkańcy 14,6-tysięcznej Osowej (to mniej niż np. 15,2 tys. mieszkańców Oruni-Św. Wojciecha-Lipiec, którzy od lat nie mogą doczekać się wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi) są tak naprawdę grupą docelową, dla której buduje się tunel.

To przede wszystkim mieszkańcy rozrastających się w błyskawicznym tempie przedmieść, gdzie komunikacja miejska nie funkcjonuje lub jej oferta jest niezwykle uboga.

Marzenia o własnym domu z ogródkiem skutkują zwykle tym, że rodzina ma co najmniej jeden, a najczęściej dwa samochody, którymi dojeżdża do centrum - do pracy, na zakupy, w poszukiwaniu atrakcji kulturalnych. Jednocześnie mieszkańcy przedmieść odprowadzają podatki w swojej gminie, czyli poza Gdańskiem, z którego infrastruktury korzystają.

Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew). Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew).
Czy zatem w interesie Gdańska należy wspierać dalszy rozwój przedmieść? Przykładowo gmina Żukowo, w skład której wchodzi m.in. Chwaszczyno czy Tuchom, zwiększyła liczbę mieszkańców z ok. 19 tys. w 1995 r. do 33 tys. w 2014 r. W tym samym okresie z Gdańska ubyło 1,5 tys. osób.

- Budowa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej spowoduje zwiększenie ruchu do środka miasta (na dolny taras), gdzie już teraz brakuje miejsc parkingowych oraz odpowiedniej płynności ruchu. Realizacja tej inwestycji pociągnie ze sobą kolejne wydatki - na poszerzanie dróg oraz budowę parkingów - zwraca uwagę Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.
Zdaniem Szmaglińskiego zdecydowanie bardziej wydajnym i tańszym rozwiązaniem jest budowa parkingu przesiadkowego park&ride w rejonie obwodnicy, a stamtąd w kierunku Oliwy utworzenie szybkiego środka komunikacji publicznej.

- Sama Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie stanowiła atrakcyjnej oferty dla mieszkańców podróżujących z okolic Osowej w kierunku Oliwy, Przymorza i Żabianki. Pociągi pojadą drogą okrężną, a przystanek PKM znajduje się na uboczu osiedla. Dlatego warto wziąć pod uwagę stworzenie niezależnego od korków połączenia autobusowego z Oliwą po wydzielonym pasie lub nawet szybkiego tramwaju. Dopiero pojawienie się korzystnej alternatywy dla transportu samochodowego poprawi komunikację między Osową i Oliwą - przekonuje Szmagliński.
Oliwę trzeba wesprzeć w inny sposób

Bo tunel pod Pachołkiem często przywoływany jest jako "ratunek dla Oliwy". Chodzi o to, by dzięki niemu i połączeniu Spacerowej z Drogą Zieloną zmniejszyć zatłoczenie na ul. Opata Jacka Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska, która biegnie przez środek dzielnicy, tuż przy płocie Parku Oliwskiego.

- Za koszt budowy samego tunelu, wynoszący ok. 900 mln zł, Oliwa mogłaby zyskać kilkadziesiąt wyremontowanych ulic na wzór ulic Dolnego Miasta, w tym ul. Łąkowej (koszt rewitalizacji 24 mln zł) czy Wajdeloty (9,7 mln zł). Taka metamorfoza byłaby bardziej atrakcyjna dla turystów i mieszkańców niż jeden tunel poprowadzony przez wzgórze, który i tak nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Oliwy - przekonuje Spieglanin.
W podobnym tonie wypowiada się też Jakub Szczepański z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

- Budowa tunelu niewiele zmieni. Ten ruch przeniesie się w inne miejsce - na al. Grunwaldzką, która jest tuż obok. Ponieważ al. Grunwaldzkiej raczej nie da się już poszerzać, zaraz pojawią się kolejne pomysły w stylu Drogi Czerwonej. Każde doprowadzenie większej liczy samochodów sprawi, że dalej będziemy musieli "przenosić" korki w inne miejsce - argumentuje Szczepański.
Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia. Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia.
Zdaniem urbanistów i urzędników popierających budowę tunelu wygenerowany przez niego ruch ma przejąć Droga Zielona. Raz jest ona opisywana jako niezbędne domknięcie ramy komunikacyjnej wokół Gdańska, innym razem jako droga dojazdowa do portu albo nawet jako element, który pozwoli "włączyć Jelitkowo w obszar kurortu Sopotu" (Droga Zielona w Jelitkowie przebiega między nową częścią Parku Nadmorskiego im. Reagana a Parkiem Przymorze zobacz na mapie Gdańska, a następnie tuż przy pętli tramw. zobacz na mapie Gdańska).

Zalety Drogi Zielonej grubymi nićmi szyte

- Te opisy Drogi Zielonej są wzajemnie sprzeczne. Skoro udało się wreszcie połączyć port tunelem pod Martwą Wisłą i Trasą Sucharskiego z Południową Obwodnicą Gdańska, a dalej z autostradą, nie bardzo rozumiem, po co kierować ten ruch pasem nadmorskim? Droga Zielona odetnie Żabiankę od Jelitkowa oraz Przymorze i Zaspę od terenów rekreacyjnych - przestrzega Szczepański.
Warto zauważyć, że całkiem niedawno urzędnicy wpadli na pomysł, jak uczynić z Drogi Zielonej element strategii ekologicznego transportu. Po latach powrócono do koncepcji budowy tramwaju (co najmniej na odcinku Hallera zobacz na mapie Gdańska - Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska/Chłopska). Dodajmy - w najbardziej kolizyjnej formie, spowalniając go światłami na każdym skrzyżowaniu (rzekomo, by pasażerowie mieli bliżej do przystanków).

Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie. Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie.
- To zwykły wytrych dla pozyskania pieniędzy z Unii Europejskiej, która promuje teraz projekty zawierające transport szynowy. To samo próbuje się zresztą zrobić w ramach ul. Nowej Politechnicznej. Sam tramwaj wzdłuż pasa nadmorskiego byłby dobrym rozwiązaniem, ale jak można kogokolwiek zachęcić do korzystania z niego, gdy obok powstaje szeroka droga, element "możliwie bezkolizyjnej ramy komunikacyjnej"? - zastanawia się prezes FRAG-u.
W podobnym tonie wypowiada się też Szmagliński, który w pasie nadmorskim widziałby tramwaj z pełnym priorytetem, a samą drogę nie na wzór szerokiej al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (tak proponuje Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego), lecz nowych ulic z tramwajami, jakie powstają na przedmieściach Paryża.

Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona. Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona.
- Te ulice cechuje przyjazny charakter dla pieszych - ze względu na liczne przejścia oraz niewielki obszar zajęty przez układ komunikacyjny. Nawet kiedy projektuje się ulice z czterema pasami ruchu i linią tramwajową pośrodku, potrzeby pieszych są uwzględniane na każdym etapie procesu planistycznego. Wiele rozwiązań tam stosowanych można z łatwością zaadaptować do naszych warunków, żeby nadmorski odcinek Drogi Zielonej nie wyglądał jak Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy istniejący odcinek Drogi Zielonej od al. Grunwaldzkiej do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska - przekonuje prezes PSSTM.
Propozycja dla Sopotu

A może tunel ma pomóc Sopotowi, który na razie zadeklarował partycypację finansową w sporządzaniu dokumentów niezbędnych dla starań o pieniądze z Unii Europejskiej?

Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy. Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy.
- Sopot posiada połączenie z obwodnicą, ale całkowicie niewykorzystane. Chodzi o ul. Reja zobacz na mapie Sopotu. Oczywiście uruchomienie jej dla ruchu indywidualnego byłoby ogromną szkodą dla środowiska, ale dlaczego jej nie poszerzyć, a następnie przeznaczyć wyłącznie dla autobusów elektrycznych czy trolejbusów i połączyć centrum kurortu lub przystanek SKM Sopot Wyścigi zobacz na mapie Sopotu z parkingiem przesiadkowym przy obwodnicy? - proponuje prezes FRAG-u.
Sprawa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej będzie tematem poruszanym na najbliższych komisjach Rady Miasta. W poniedziałek (24 sierpnia o godz. 15, sala 107 Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska) dyskutować o inwestycji będą członkowie Komisji Zrównoważonego Rozwoju, zaś dzień później (godz. 16, sala 208 Nowego Ratusza) - Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

Kolejne pieniądze na tę inwestycję

W czwartek (27 sierpnia) Rada Miasta Gdańska będzie głosować nad uchwałą o wydaniu pół miliona zł na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Drugie pół miliona zł na ten cel przekazał już Sopot.

Decyzja odnośnie budowy tunelu i Drogi Zielonej jeszcze nie zapadła - od września miasto planuje konsultacje społeczne ws. projektów inwestycyjnych na lata 2014-20, czyli kolejną perspektywę dofinansowania z Unii Europejskiej.

Porównanie kosztów budowy Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem oraz innych inwestycji komunikacyjnych

Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,

- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska = ok. 158,3 mln zł,

- Tunel pod Martwą Wisła i połączenie drogowe ul. Marynarki Polskiej z Trasą Sucharskiego = ok. 885 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska = ok. 168,6 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,

- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,

- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska = ok. 1,133 mld zł,

- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,

- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,

- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118
  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5
  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (731) ponad 10 zablokowanych

  • Problemem jest to, że ludzie pracują i dorabiają się na tyle, że stać ich na dom z ogrodem poza miastem (4)

    i samochód.

    Wniosek: obniżyć wynagrodzenia.

    Skoro ludzie dojeżdżający do pracy w centrum Gdańska są problemem, bo tankują paliwo na stacjach benzynowych zlokalizowanych w centrum miasta, po drodze do pracy i z pracy robią zakupy w tych wszystkich galeriach, targowiskach, rynkach, od ich wynagrodzeń wpływają składki ZUS i podatki do, m.in., Gdańska a firma dla której pracują odprowadza odrębny podatek od wypracowanych zysków i podatek od gruntów wykorzystywanych na działalność gospodarczą zasilające budżet gdański to miasto Gdańsk powinno jak najszybciej obrazić się na tych wszystkich ludzi i na drogach dojazdowych do Gdańska postawić zasieki.

    Dla Gdańska nie jest problemem, że pracownicy firm, które utrzymują Adamowicza i jego świtę mają dojeżdżać zatłoczonym autobusem, punktualnym jak miesiączka prof. Pawłowicz, z częstotliwością 2x na godzinę, o ile na Spacerowej nie ma korków, jeśli są korki to motłochowi i jeden raz na 2 godziny musi wystarczyć.

    Proszę sprawdzić, jaka jest rotacja samochodów na parkingach przy budynku Urzędu Miasta i Rady Miasta Gdańska.

    To nie są parkingi dla petentów - to są parkingi dla gdańskich urzędasów; elyty ze styropianowymi wartościami.

    • 5 6

    • ciekawe za co te minusy? (1)

      czy nie za to za za długi tekst, a z czytaniem u was nie najlepiej?

      • 1 1

      • A pewnie, że za to.

        przywykłwszy już.

        To nie pierwszy raz.

        Przeczytać może i przeczytali do końca, ze zrozumieniem gorzej.

        A Spacerową jeżdżą nie tylko mieszkańcy Osowej.

        Znam sporo osób, które zmieniły miejsce pracy, aby nie tracić po co najmniej 4 godziny dziennie na stanie w korku.

        Czasy takie nastały, że pensja to już nie wszystko.

        • 3 1

    • Wnioskiwanie godne Lisickiego, (1)

      ale dałem plusa bo to z ob iżeniem płac to niezła szydera.

      • 2 0

      • szydera szyderą, zwl ze ludzie mają tę kasę z różnych źródeł, banki kredytowe grasują i zmywaki w UK dzialają, ale czas to pieniądz, nerwy to zdrowie

        trzeba być porąbem, żeby sobie tak zorganizować życie, żeby potrzebować regularnie jeździć Spacerową,

        (no chyba że jako kierowca autobusu, on jest już w pracy, nigdzie się nie spieszy)

        • 0 0

  • Adamowicz każe nam czekać kolejne 10 lat na tą drogę ? (4)

    czy mieszkańcy spoza obwodnicy to dla Adamowicza podludzie i im żadne udogodnienia w poruszaniu po trójmieście się nie należą ?

    Nie ma innego wyjścia i droga MUSI powstać !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 10 8

    • Juz dawno powinna być.

      • 5 1

    • Jest wyjście - znaleźć inne miejsce pracy (2)

      • 3 5

      • jest wyjście - pozamykać wszystko i wszystkich (1)

        po co pracować, jeździć i truć środowisko.
        nie będzie nic

        • 2 1

        • "ad absurdum" zaliczone

          teraz jeszcze daj "ad personam",
          że każdy przeciw tej norze jest rewizjonistą z Bonn, won!

          • 0 1

  • Dzielnice takie jak Przymorze, Oliwa, Żabianka mają bardzo dobre połączenia (4)

    w ramach całego Trojmiasta. Natomiast nowe osiedla i miejscowości podgdańskie mają często jedną linię autobusu czy PKSu i to często z takim rozkładem który woła o pomstę do nieba. Niech się władze Trójmiasta i gmin sąsiednich tym zajmą a nie myślą o wydawaniu miliardów na tunele.

    • 5 5

    • Jak sie mieszka na wsi to u siebie się pracuje na roli a nie do miasta dojeżdża. (2)

      • 6 1

      • Idiota. I nawet nie pożyteczny.

        • 0 2

      • Lepiej mieszkać na wsi, niż być wiochmenem.

        • 0 2

    • A gdzie oczy?

      Przecież teraz to już chyba ślepy widzi, że wtłoczenie na istniejące drogi dodatkowych autobusów nic nie da, tylko zwiększą się korki i wydłuży czas dojazdu.
      Niestety, drogi muszą być budowane i modernizowane, jeśli miasta mają funkcjonować.

      • 1 0

  • kupcie mi te mieszkanie i dwa samochody i sie przeprowadzam! a nie codziennie spacerową 1,5h w jedną strone i 1,5h w druga stac w korkach, podac nr konta na przelew? biore od razu i sie przeprowadzam!

    • 8 0

  • Te wszystkie prezydenty i ich wice,łopaty w dłoń i kopać tunel a nie tylko zapożyczać miasto

    Przynajmniej się do czegoś przydacie.

    • 1 3

  • podmiejski mieszkaniec

    Ok. Park&Ride. Od poniedziałku do piątku wjazd tylko dla mnie i sąsiadów od piątku do niedzieli tylko dla tej calej chmary z Gdańska walącej do domków na Kaszubach żeby nie blokowali i zasmradzali dróg jednojezdniowych i Żukowa. W końcu też mogą jechać PKM!

    • 4 1

  • Tunel za drogi. (4)

    Osowiacy aby dojechać na tak zwany dolny taras coraz częściej wybierają Słowackiego. Ta trasa została przebudowana z sensem.
    Spacerową wybierają ci, którzy dojeżdżają do Oliwy. to ich lokalne zmartwienie.'
    I niech tak zostanie. Bez tunelu da się żyć.

    1, 98 mld złotych można wydać bardziej sensownie !
    Za taką kasę bardzo wiele można zrobić.

    • 10 8

    • Kiepsko myślący

      Te pieniądze byłyby na tunel - nie ma tunelu nie ma pieniędzy, wiec to nie jest tak że można je inaczej wydać.

      • 5 3

    • Jesteś inteligenty innaczej (1)

      Na tym polega gwóźdź programu, że albo zbuduje się tą trasę i unia da na to pieniądze, albo trasy się nie zbuduje a unia na nic innego nie da tych pieniędzy

      • 3 1

      • ty neokomuchu!

        kłamstwa

        kasa jest na jakiekolwiek inwestycje o duzym znaczeniu

        centralne planowanie bylo w PRL i CCCP
        wiosną spalano węgiel, by nie obcięli przydziału następnego roku
        jeśli Unia też tak by miała działać to lepiej z niej wystąpić
        póki czas
        by tonąc nie pociągnęła na dno

        • 0 2

    • Potrzebujemy wszyscy udogodnień komunikacyjnych

      Nowa Spacerowa i tunel nie jest potrzebny jedynie mieszkańcom Osowy.
      Potrzebują tego szczególnie mieszkańcy Oliwy i Sopotu, żeby wydostać się z zakorkowanego centrum na obwodnicę (największe korki tworzą się do i od obwodnicy) Potrzebują takiego rozwiązania też mieszkańcy gminy Żukowa, którzy dojeżdżają do trójmiasta do pracy a i mieszkańcy Wrzeszcza mieli by mniejsze korki na Słowackiego. Dobrze by było, gdyby była to droga lokalna z komunikacją podmiejską a nie tranzyt dla Tirów.

      • 0 0

  • Kłamstwo za kłamstwem (7)

    Manipulacja w tym pożal się boże "artykule" goni manipulację. Koprowski usiłuje wmówić, że tunel kosztuje 2mld i wierzy, że ciemny lud to kupi.
    Wszystko dlatego, że szanowny redaktorzyna nie lubi samochodów, a zwłaszcza mieszkańców Osowy i przyjezdnych.
    Uważam, że mieszkańcy Osowy powinni wystosować formalny protest do redakcji trojmiasto.pl

    • 11 7

    • to jaka jest wg ciebie cena? (6)

      tylko wyzywać potrafisz

      • 1 6

      • a sam nie potrafisz czytać? (3)

        prawdopodobnie kilkaset milionów, ale nie 2 miliardy, przecież to celowe naciąganie faktów i zawyżanie sumy, włącznie z resztą drogi zielonej, żeby tylko udowodnić tezę, że ten tunel jest tak absurdalnie drogi

        • 4 2

        • (2)

          Brak umiejętności czytania ze zrozumieniem, albo czytało się tylko nagłówki - w artykule, jak wół stoi:

          "Tymczasem łączny koszt tej inwestycji, wraz z Drogą Zieloną wzdłuż pasa nadmorskiego, wynosi ok. 1,98 mld zł (sam tunel to ok. 900 mln zł"

          • 3 3

          • No właśnie, sam nie rozumiesz tekstu, który wklejasz (1)

            Tunel to ok. 900 mln to znaczy 2 miliardy?
            Kto tu nie umie czytać?

            • 3 2

            • Nie, nie znaczy. To tylko "KW" imputuje Autorowi coś, czego Autor nie napisał.

              • 1 2

      • 85% byłoby z dotacji unijnych. nie wiem dlaczego to się tak słabo podkreśla (1)

        • 6 2

        • bo nie taka była teza "artykułu"

          a autor jest w oczywisty sposób stronniczy, przecież to oczywiste

          • 5 1

  • A może most taki prawdziwy na Wyspę Sobieszewską. (2)

    Pontoniak jest do kitu.
    Ciekawe ile kosztowałaby budowa mostu, na który czeka cała wyspa.
    Na pewno ułamek tego ile miałby kosztować Tunel pod Pachołkiem.....

    • 7 6

    • (1)

      Teraz okazuje się, że i żegluga z Gdańska na Hel (ale i rejsy do Centrum Żeglarstwa) może zostać ostatecznie zlikwidowana! Miasto morskie? Szkoda słów. Warunki są takie, że prawie cały rok mogłaby to być dochodowa komunikacja a nie tylko wakacyjne rejsy. Zbudowano nabrzeża i co dalej? Co z komunikacją wodną w Gdańsku? A most na wyspę to woła o pomstę!

      • 4 0

      • To załóż firmę Żegluga Metropolitalna i zarabiaj cały rok, ktoś ci broni, skoro to takie dochodowe???

        • 0 1

  • Prawo Lewisa-Mogridgea (3)

    teoria opisująca natężenie ruchu samochodów i mówiąca, że poszerzanie dróg nie prowadzi do zwiększenia ich przepustowości, ponieważ ruch na takiej ulicy powiększa się tak, aby maksymalnie wypełnić nową (zwiększoną) przepustowość.

    Zasada została opisana przez Davida Lewisa (1977, Estimating the influence of public policy on road traffic levels in greater London) i Martina Mogridgea (1990, Travel in towns: jam yesterday, jam today and jam tomorrow?).

    Zgodnie z tą teorią zakładana przed poszerzeniem drogi poprawa przepustowości trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy, po czym korki zaczynają się tworzyć na drodze pomimo większej liczby pasów ruchu.

    • 8 11

    • jeszcze trzeba rozumieć to prawo i wiedzieć kiedy je stosować, a kiedy nie (1)

      bo jeżeli chcesz je stosować zawsze i wszędzie, to z budową dróg moglibyśmy się zatrzymać w średniowieczu i pozostać przy drogach gruntowych
      i jak rozumiem taki jest postulat oszołomów z FRAGu i Koprowskiego

      • 4 5

      • Trzeba być ślepym żeby nie dostrzegać że to prawo działa tu i teraz

        Poza tym nie powstało w średniowieczu ale w szybko rozwijającej się Europie i USA w latach 70-tych. My to tylko bez sensu kopiujemy

        • 3 3

    • Zgoda, ale co z tego?

      Czy to miałoby oznaczać rezygnację z modernizacji dróg? Owszem droga zacznie się za jakiś czas korkować, ale na o wiele wyższym poziomie obsługi transportowej (vide nowa Słowackiego).

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane