• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

90 mln zł na przebudowę drogi po 30 latach

Maciej Korolczuk
21 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Tak każdego poranka i popołudnia wygląda ruch na Kielnieńskiej. Radni i urzędnicy liczą, że po jej przebudowie sytuacja się poprawi. Tak każdego poranka i popołudnia wygląda ruch na Kielnieńskiej. Radni i urzędnicy liczą, że po jej przebudowie sytuacja się poprawi.

Lada dzień miasto zamierza ogłosić przetarg na przebudowę głównej arterii Osowej - ul. KielnieńskiejMapka. Prace mają potrwać dwa lata i kosztować ok. 90 mln zł. W ramach inwestycji powstanie też 500-metrowy zielony bulwar na tzw. Nowej KoziorożcaMapka.



Przebudowa Kielnieńskiej odkorkuje Osową?

- Przebudowa jest konieczna z dwóch powodów - tłumaczy Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska ds. inwestycji. - Po pierwsze: to pozwoli na obsługę komunikacyjną całego układu drogowego, jaki powstaje przy okazji budowy trasy S6 (Trasy Kaszubskiej) i nowego węzła Chwaszczyno, a także inwestycji realizowanej przez PKP przy budowie wiaduktu kolejowego w pobliżu ul. Drawskiej. Po drugie: udało nam się pozyskać środki z programu inwestycji strategicznych w ramach Polskiego Ładu. To ok. 80 mln zł, które otrzymamy na realizację tego przedsięwzięcia. Ok. 10 mln zł kolejnych środków będzie z kolei pochodzić z budżetu miasta. W najbliższych dwóch latach to będzie największa inwestycja drogowa realizowana na terenie miasta.
Projekt przebudowy jest już gotowy. Przetarg na prace budowlane ma zostać ogłoszony w najbliższych dniach. Sama budowa ma potrwać 26 miesięcy. Urzędnicy zakładają, że umowę z wykonawcą uda się podpisać na przełomie sierpnia i września, co oznacza, że jeśli wszystko pójdzie po ich myśli, to pierwsi kierowcy z nowej drogi skorzystają jesienią 2024 r.

Do tego czasu mieszkańców Osowej czekać będą duże utrudnienia w ruchu.

- Zdajemy sobie sprawę, że jest to główna arteria dzielnicy. Wyzwaniem będzie przebudowa sieci podziemnych. To trochę podobna sytuacja do tej, z jaką mieliśmy do czynienia niedawno na Stogach, a więc środek tkanki miejskiej i gęsta zabudowa. Miejscami ze względu na brak miejsca będziemy musieli wprowadzić ruch wahadłowy. Liczymy w tym zakresie na zrozumienie i współpracę z mieszkańcami i radnymi dzielnicy - dodaje Aleksandrowicz.

Po jednym pasie w obu kierunkach



W ramach inwestycji przebudowany zostanie 2,5-kilometrowy odcinek ul. Kielnieńskiej i 500-metrowy ul. Nowej Koziorożca. W ramach inwestycji przebudowany zostanie 2,5-kilometrowy odcinek ul. Kielnieńskiej i 500-metrowy ul. Nowej Koziorożca.
W ramach inwestycji powstaną w sumie 3 km nowych dróg, tj. główna jezdnia Kielnieńskiej o przekroju 2 x 3,5 metra (po jednym pasie w każdym kierunku) wraz z drogą rowerową i chodnikami, a na środkowym odcinku między Barniewicką a Koziorożca - drogą serwisową służącą wjazdom na posesje.

Nieco inaczej będzie wyglądać Nowa Koziorożca. 500-metrowy odcinek stanie się meandrującym, zielonym bulwarem z dużą ilością zieleni, drzew, ogrodów deszczowych i łąk kwietnych. Spora liczba zakrętów i zwężenie drogi ma na celu uspokojenie tam ruchu samochodowego i nadanie priorytetu dla pieszych i rowerzystów.

W pierwszym etapie ma być realizowany środkowy odcinek Kielnieńskiej, gdzie na czas robót, w celu zachowania dwóch kierunków jazdy, zostaną ułożone betonowe płyty. W drugim etapie prace będą realizowane na skrajnych odcinkach do ul. Barniewickiej (od strony wiaduktu kolejowego) oraz między pętlą autobusową przy ul. Galaktycznej do ul. Koziorożca.

Remontu nie było od 30 lat



- Chciałoby się powiedzieć: wreszcie w Osowej będzie XXI wiek. To najważniejsza i najbardziej strategiczna inwestycja z perspektywy dzielnicy - cieszy się Jan Perucki, radny miasta. - Cieszę się też z powstania meandrującego, zielonego bulwaru na Nowej Koziorożca, przyjaznej przestrzeni zwłaszcza dla pieszych i rowerzystów, a tej właśnie infrastruktury w dzielnicy brakowało najbardziej.
Jak zauważył Karol Ważny, inny z radnych, ulica Kielnieńska na poważny remont czeka od 30 lat.

- Cieszymy się, że wreszcie to nastąpi, bo inwestycja odmieni oblicze tej dzielnicy i poprawi bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. W ramach inwestycji zaplanowano też budowę dwóch nowych rond, co zwiększy i poprawi przepustowość.
Podczas budowy Trasy Kaszubskiej powstał zjazd pod planową Nową Kielnieńską. Kiedy zostanie do niego dociągnięta nowa droga? Tego na razie nie wiadomo. Podczas budowy Trasy Kaszubskiej powstał zjazd pod planową Nową Kielnieńską. Kiedy zostanie do niego dociągnięta nowa droga? Tego na razie nie wiadomo.

Co dalej z Nową Kielnieńską i buspasami na Spacerowej?



Czy remont Kielnieńskiej oznacza, że miasto zarzuciło pomysł budowy Nowej Kielnieńskiej, która ma połączyć obwodnicę Trójmiasta z węzłem Chwaszczyno powstałym w ramach Trasy Kaszubskiej?

- Absolutnie nie - zastrzega Alan Aleksandrowicz. - Nowa Kielnieńska miała powstać w ramach większego projektu budowy tunelu pod Pachołkiem, który na razie musieliśmy odłożyć do szuflady. Obecnie pracujemy nad znalezieniem finansowania dla tej inwestycji, być może w ramach programu TEN-T, w ramach którego ubiegaliśmy się przed kilkoma laty o wsparcie rozbudowy ul. Kartuskiej. Problem w tym, że warunki tego programu nie są jasne i problem z ich wyjaśnieniem ma nawet ministerstwo. Z pewnością jednak nie rezygnujemy z tego projektu i mamy nadzieję, że w przyszłości uda się go zrealizować.

Trzy warianty buspasa na Spacerowej



Poza remontem Kielnieńskiej i planową budową Nowej Kielnieńskiej miasto chce też poprawić efektywność komunikacji miejskiej na ul. Spacerowej. Obecnie trwają prace nad koncepcjami powstania tam buspasów. Ważą się losy, czy mają tam powstać dwa czy jeden buspas. Od tego też zależy koszt budowy oraz zakres ingerencji w Trójmiejski Park Krajobrazowy (poszerzenie drogi wiązać się będzie z wycinką części drzew rosnących wzdłuż trasy). Analiza wielowariantowa, którą przygotowuje Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, ma się zakończyć do końca roku.

  • Trzy warianty buspasa na Spacerowej.
  • Trzy warianty buspasa na Spacerowej.
  • Trzy warianty buspasa na Spacerowej.

Miejsca

Opinie (244) 3 zablokowane

  • Czyli nic sie nie zmieni ... (1)

    Tylko nowa nawierzchnia ... Za Adamowicza juz by byl tunel pod pachołkiem a tak kreta wartego 80mi ktory mial kopac ... pocięliście na żyletki hahaha

    • 10 7

    • Za Adamowicza

      Miało być dwupoziomowe, bezkolizyjne skrzyżowanie z wjazdem do obecnego Auchan (wtedy Geant) I przebudową na bezkolizyjny węzła z obwodnica, no ale... jakoś tak pomimo ibietnic się nie zbudowało ;)

      • 6 1

  • Opinia wyróżniona

    Czyli po staremu, (7)

    Zamiast udrożnić przejazd, poszerzyć, zrobić lewoskręty, zatoczki dla autobusów to się zrobi zwykły remont który absolutnie nic nie wniesie poza kwadratowymi garbami na nowym asfalcie

    • 227 20

    • Niesamowite - PiS w ramach ,nowego wała` przekazał jakiekolwiek Środki do Gdańska ...... (1)

      Urzędnik który to podPiSał chyba był pijany :)

      • 11 13

      • I jak ty teraz z tym będziesz żył dalej ? Zastanów się czy warto.

        • 4 1

    • Wszystko będzie lepsze niż stan obecnej drogi. To jest wstyd, tam się asfalt wylewa na klepisko obok. Już nawet remont samej nawierzchni będzie dużym postępem. A jakie, Twoim zdaniem, korzyści przyniesie poszerzenie Kielnieńskiej, skoro zaraz wszystko będzie musiało wjechać w Spacerową?

      • 8 6

    • Wniesie, kasę do kieszeni.

      Teraz poceruja. Kasa wpadnie.
      Za rok, będzie przebudowa tych dróg. Następnie za kolejny rok dołożą ścieżki rowerowe, ale czesc trzeba będzie rozwalić zeby dołożyć. Zobacz, jedna droga a ile możliwości....

      • 10 3

    • to miejska droga, a nie autostrada (1)

      żadne poszerzanie nie powinno mieć tam miejsca. lewoskręty tez nie potrzebne bo będą ronda

      • 8 18

      • Widać, że pochodzisz ze wsi

        I dla ciebie dwa pasy to kosmos

        • 11 6

    • Ronda zwiększają przepustowość? To prawda?

      Zawsze mi się wydawało, że gdziekolwiek wprowadzają ronda (bez sygnalizacji), nastepuję zmniejszenie przepustowości. Czy pojawiły się nowe badania na ten temat?

      • 0 1

  • dwa lata korków i praktycznie nic się nie zmieni, nadal będzie to 2 pasmowa

    droga wąska po jednym pasie w każdym kierunku? Takie coś to nocą powinni wylać nową nawierzchnię w ciągu kilku tygodni i gotowe!

    • 19 1

  • Remont receptą na korki? Co za bzdura

    Modernizacja drogi jest potrzebna ze względu na komfort i bezpieczeństwo jazdy i pieszych, ale remont nie sprawi, że korki znikną, bo niby czemu miałoby się tak stać? Kolejna głupia ankieta pod artykułem.

    • 19 1

  • Tunel pod Pacholkiem XD (1)

    Widzimy się za 15 lat

    • 14 1

    • Tunel pod Pachołkiem to dojna krowa gdańskich projektantów

      Projektują ten tunel od lat. Co kilka lat "modyfikują" i "uaktualniają" projekty tylko po to, oczywiscie, by żyło sie im dostatniej. Dzisiaj mówią, że tunel nierealny, bo ktoś podstawił im nową dojną krowę. Ale wrócą do starej z pewnością. Ile pieniędzy z naszych podatków wydali już na ten urbanistyczny bzdet?

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    A co z kładką nad obwodnicą? Kiedy budowa? (5)

    Myślę że bardziej zmniejszyłaby korki niż przebudowa Kielnieńskiej.

    • 73 16

    • Teraz takie tendencje, że kładki i tunele się likwiduje. Proponuję zrobić przejście naziemne na obwodnicy. (2)

      Urzędnicy już wiedzą jak takie głupoty się planuje - vide Gdańsk.

      • 31 13

      • nie w takich miejscach! (1)

        • 5 7

        • Niby czemu? Wystarczy sygnalizacja świetlna i znaki ostrzegawcze sto metrów wcześniej. Obwodnica leży na terenie Gdańska i Gdyni a podobno walczy się z "miejskimi autostradami"

          • 5 3

    • (1)

      Osowa protestowala przeciwko kładce, więc jej nie ma.

      • 16 9

      • jak by miasto sluchalo protestow to nic by nigdzie nie powstalo

        • 8 2

  • Wodnika (1)

    Pamiętam, jak ok roku 2004 ta droga to było klepisko. Teraz asfalt leży tam od ilu lat? 10? Chyba jeszcze nie. A droga już zaczyna się ostro sypać. Byłem naprawdę zaskoczony ile jest tam pęknięć i zapadniętych studzienek. Masakra.

    • 13 2

    • Ja pamietam, jak mieszkańcy okolicy protestowali przeciwko jej budowie. Adamowicza chcieli już wówczas z urzędu dymisjonować.

      • 0 0

  • korki zmniejszą się

    przez remont nawierzchni? buhahaha i ze dwa lata rzeźni w trakcie jego realizacji, hehe

    • 15 0

  • Nawet jakby zrobili 2 pasy, to by nic nie dało (1)

    Za dużo skrzyżowań i droga przez środek Osowy. Musi powstać Nowa Kielnieńska

    • 25 3

    • Pewnie by już była gdyby nie opór Osowian

      To prawie jak druga jezdnia Gospody oprotestowana przez Spółdzielnię Żabianka ku udręce... spółdzielców tego osiedla, którzy teraz stoją w korkach.

      • 5 0

  • Ale kto kto płaci za tą przebudowę..Miasto Gdańsk? (10)

    • 3 4

    • No właśnie (2)

      Przecież to droga wojewódzka, więc czemu miasto bierze na siebie cały koszt remontu?

      • 3 2

      • Przecież dostali pieniądze (80 mln.) od tego wrednego rządu. (1)

        Czytać artykuły, a nie same tytuły!

        • 4 4

        • Skoro to droga wojewódzka

          To dlatego miasto jest inwestorem i w ogóle dokłada się finansowo do inwestycji?

          • 2 2

    • Jeszcze jeden, który komentuje bez czytania (6)

      • 3 3

      • Miasto dokłada 10 mln złotych (5)

        Tak wynika z treści artykułu, ale o tym już nie powiesz. A ja pytam dlaczego miasto dokłada do drogi, która jest w zarządzie Wojewódzkiej Dyrekcji Dróg? Cała DW218 od Wejherowa do Chwaszczyna została w ostatnich latach wyremontowana przez województwo. Więc dlaczego gdanski odcinek ma robić miasto (obojętnie czy z dofinansowaniem czy bez) skoro to nie ich droga?

        • 2 1

        • Teraz doczytalem, dziekuje, ukryte w srodku. (4)

          A na jakiej podstawie miasto w ogole wydawało pozwolenia na budowę domów skoro jest taki problem z ulica?

          • 2 1

          • A co ma (3)

            jedno z drugim wspólnego?

            • 1 0

            • skądś się biorą te korki, a po przebudowie mają zniknąć? (2)

              rozumiem ze byla droga wojewodzka ale co kilkanascie metrów jest tam zjad z posesji i do tego jeszcze drogi dojezdne z wiekszych skupisk domów albo dzienic czyli jedno wielkie mega skrzyzowanie przez X-kilometrów?
              Albo droga wojewodzka jest w zlym miejscu albo domy?

              • 0 1

              • Droga wojewódzka (1)

                to nie droga krajowa ani ekspresowa, może przechodzić przez zurbanizowane tereny i często przechodzi. DW218 biegnie np. przez ścisłe centrum Wejherowa i tam też tworzą się korki, więc to akurat nic nowego. Mi chodzi jedynie o kwestię odpowiedzialności za stan drogi. Nie kumam dlaczego miasto Gdańsk ma robić coś , co podlega rządowej instytucji jaką jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.

                • 1 0

              • Racja. aach ten Gdańsk znowu :)

                • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane