• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

90 mln zł na przebudowę drogi po 30 latach

Maciej Korolczuk
21 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Tak każdego poranka i popołudnia wygląda ruch na Kielnieńskiej. Radni i urzędnicy liczą, że po jej przebudowie sytuacja się poprawi. Tak każdego poranka i popołudnia wygląda ruch na Kielnieńskiej. Radni i urzędnicy liczą, że po jej przebudowie sytuacja się poprawi.

Lada dzień miasto zamierza ogłosić przetarg na przebudowę głównej arterii Osowej - ul. KielnieńskiejMapka. Prace mają potrwać dwa lata i kosztować ok. 90 mln zł. W ramach inwestycji powstanie też 500-metrowy zielony bulwar na tzw. Nowej KoziorożcaMapka.



Przebudowa Kielnieńskiej odkorkuje Osową?

- Przebudowa jest konieczna z dwóch powodów - tłumaczy Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska ds. inwestycji. - Po pierwsze: to pozwoli na obsługę komunikacyjną całego układu drogowego, jaki powstaje przy okazji budowy trasy S6 (Trasy Kaszubskiej) i nowego węzła Chwaszczyno, a także inwestycji realizowanej przez PKP przy budowie wiaduktu kolejowego w pobliżu ul. Drawskiej. Po drugie: udało nam się pozyskać środki z programu inwestycji strategicznych w ramach Polskiego Ładu. To ok. 80 mln zł, które otrzymamy na realizację tego przedsięwzięcia. Ok. 10 mln zł kolejnych środków będzie z kolei pochodzić z budżetu miasta. W najbliższych dwóch latach to będzie największa inwestycja drogowa realizowana na terenie miasta.
Projekt przebudowy jest już gotowy. Przetarg na prace budowlane ma zostać ogłoszony w najbliższych dniach. Sama budowa ma potrwać 26 miesięcy. Urzędnicy zakładają, że umowę z wykonawcą uda się podpisać na przełomie sierpnia i września, co oznacza, że jeśli wszystko pójdzie po ich myśli, to pierwsi kierowcy z nowej drogi skorzystają jesienią 2024 r.

Do tego czasu mieszkańców Osowej czekać będą duże utrudnienia w ruchu.

- Zdajemy sobie sprawę, że jest to główna arteria dzielnicy. Wyzwaniem będzie przebudowa sieci podziemnych. To trochę podobna sytuacja do tej, z jaką mieliśmy do czynienia niedawno na Stogach, a więc środek tkanki miejskiej i gęsta zabudowa. Miejscami ze względu na brak miejsca będziemy musieli wprowadzić ruch wahadłowy. Liczymy w tym zakresie na zrozumienie i współpracę z mieszkańcami i radnymi dzielnicy - dodaje Aleksandrowicz.

Po jednym pasie w obu kierunkach



W ramach inwestycji przebudowany zostanie 2,5-kilometrowy odcinek ul. Kielnieńskiej i 500-metrowy ul. Nowej Koziorożca. W ramach inwestycji przebudowany zostanie 2,5-kilometrowy odcinek ul. Kielnieńskiej i 500-metrowy ul. Nowej Koziorożca.
W ramach inwestycji powstaną w sumie 3 km nowych dróg, tj. główna jezdnia Kielnieńskiej o przekroju 2 x 3,5 metra (po jednym pasie w każdym kierunku) wraz z drogą rowerową i chodnikami, a na środkowym odcinku między Barniewicką a Koziorożca - drogą serwisową służącą wjazdom na posesje.

Nieco inaczej będzie wyglądać Nowa Koziorożca. 500-metrowy odcinek stanie się meandrującym, zielonym bulwarem z dużą ilością zieleni, drzew, ogrodów deszczowych i łąk kwietnych. Spora liczba zakrętów i zwężenie drogi ma na celu uspokojenie tam ruchu samochodowego i nadanie priorytetu dla pieszych i rowerzystów.

W pierwszym etapie ma być realizowany środkowy odcinek Kielnieńskiej, gdzie na czas robót, w celu zachowania dwóch kierunków jazdy, zostaną ułożone betonowe płyty. W drugim etapie prace będą realizowane na skrajnych odcinkach do ul. Barniewickiej (od strony wiaduktu kolejowego) oraz między pętlą autobusową przy ul. Galaktycznej do ul. Koziorożca.

Remontu nie było od 30 lat



- Chciałoby się powiedzieć: wreszcie w Osowej będzie XXI wiek. To najważniejsza i najbardziej strategiczna inwestycja z perspektywy dzielnicy - cieszy się Jan Perucki, radny miasta. - Cieszę się też z powstania meandrującego, zielonego bulwaru na Nowej Koziorożca, przyjaznej przestrzeni zwłaszcza dla pieszych i rowerzystów, a tej właśnie infrastruktury w dzielnicy brakowało najbardziej.
Jak zauważył Karol Ważny, inny z radnych, ulica Kielnieńska na poważny remont czeka od 30 lat.

- Cieszymy się, że wreszcie to nastąpi, bo inwestycja odmieni oblicze tej dzielnicy i poprawi bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. W ramach inwestycji zaplanowano też budowę dwóch nowych rond, co zwiększy i poprawi przepustowość.
Podczas budowy Trasy Kaszubskiej powstał zjazd pod planową Nową Kielnieńską. Kiedy zostanie do niego dociągnięta nowa droga? Tego na razie nie wiadomo. Podczas budowy Trasy Kaszubskiej powstał zjazd pod planową Nową Kielnieńską. Kiedy zostanie do niego dociągnięta nowa droga? Tego na razie nie wiadomo.

Co dalej z Nową Kielnieńską i buspasami na Spacerowej?



Czy remont Kielnieńskiej oznacza, że miasto zarzuciło pomysł budowy Nowej Kielnieńskiej, która ma połączyć obwodnicę Trójmiasta z węzłem Chwaszczyno powstałym w ramach Trasy Kaszubskiej?

- Absolutnie nie - zastrzega Alan Aleksandrowicz. - Nowa Kielnieńska miała powstać w ramach większego projektu budowy tunelu pod Pachołkiem, który na razie musieliśmy odłożyć do szuflady. Obecnie pracujemy nad znalezieniem finansowania dla tej inwestycji, być może w ramach programu TEN-T, w ramach którego ubiegaliśmy się przed kilkoma laty o wsparcie rozbudowy ul. Kartuskiej. Problem w tym, że warunki tego programu nie są jasne i problem z ich wyjaśnieniem ma nawet ministerstwo. Z pewnością jednak nie rezygnujemy z tego projektu i mamy nadzieję, że w przyszłości uda się go zrealizować.

Trzy warianty buspasa na Spacerowej



Poza remontem Kielnieńskiej i planową budową Nowej Kielnieńskiej miasto chce też poprawić efektywność komunikacji miejskiej na ul. Spacerowej. Obecnie trwają prace nad koncepcjami powstania tam buspasów. Ważą się losy, czy mają tam powstać dwa czy jeden buspas. Od tego też zależy koszt budowy oraz zakres ingerencji w Trójmiejski Park Krajobrazowy (poszerzenie drogi wiązać się będzie z wycinką części drzew rosnących wzdłuż trasy). Analiza wielowariantowa, którą przygotowuje Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, ma się zakończyć do końca roku.

  • Trzy warianty buspasa na Spacerowej.
  • Trzy warianty buspasa na Spacerowej.
  • Trzy warianty buspasa na Spacerowej.

Miejsca

Opinie (244) 3 zablokowane

  • No niemożliwe! (2)

    Ten wredny rząd dał 80mln. na drogę? Przecież nigdy, nic Gdańsk nie dostaje.

    • 8 14

    • Dał mniej niż zabrał w ramach polskiego bezładu;) (1)

      • 7 4

      • Bezład to ty masz mózg chyba?

        • 3 4

  • Tylko albo aż poprawi się komfort i estetyka a nie przepustowość.

    Tak czy inaczej bardzo się cieszę. Jeszcze tylko droga rowerowa wzdłuż spacerowej i będzie ok:)

    • 8 1

  • Chyba padnę - 2 lata przebudowy :D (1)

    czy kogoś tu pogrzało? Najpierw nowa kielnieńska a potem przebudowa starej!

    • 13 3

    • indolencja umysłowa

      mają w d,,,, Osowę

      • 2 0

  • Ale co dalej, skoro nie ma i nie planuje się ani drogi rowerowej ani chodnika na wiadukcie nad obwodnicą? (2)

    droga i chodnik donikąd dla rowerzystów i pieszych!
    Zbudujcie wreszcie kładkę dla rowerzystów i pieszych nad Obwodnicą w Osowej bo już jest niebezpiecznie. Myślcie!

    • 14 1

    • (1)

      Osowiaki protestowały przeciwko kładce, więc nigdy nie powinna powstać.

      • 1 2

      • Brak kładki to efekt deal'u Adamowicza z ówczesnym Geant"em

        Pan Adamowicz pochylił się nad prośba właścicieli hipermarketu i w zamian, za wiele mniej kosztowną inwestycję zwolnił ich z obowiązku budowy kładki. Protestowały "słupy" - mieszkańcy dowiedzieli się o fakcie po fakcie, z prasy.

        • 1 0

  • Nie dac im ani grosza

    Tam miala iść tez sa kaszubską czyli droga za pieniądze państwa ale Osowiaki protestowali. Niech jeżdżą po dziurach. Są ważniejsze inwestycje w Gdansku

    • 8 3

  • Słaby, trzymany w najemnicy projekt, który nie usprawni ruchu

    Pomyślano tylko o spowolnieniach ignorując fakt, że to jedna z najbardziej zakorkowanych dróg w mieście.

    • 6 3

  • Przeciwnicy wycinki drzew pewnie zablokują możliwość powstania buspasa (3)

    I tyle będzie z tych planów.

    • 9 2

    • Szczerze mówiąc mam nadzieję, że im się uda

      • 4 1

    • Oby. Do wyciecia zakwalifikowano 230 drzew!!!! (1)

      • 2 4

      • A minusy dlaczego? To dane z dokumentu miejskiego

        "Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach" - strona 2/25: "W wyniku wykonywanych prac stwierdzono, że: do wycinki zakwalifikowano łącznie ok. 230 drzew oraz wysokie żywopłoty, a także ok. 370 mkw. krzewów,"

        • 2 1

  • Droga (1)

    Spokojnie nie tak szybko. Zaraz odezwa się niezadowoleni z Osowej, że przeszkadza im smrod, korki czy natężenie ruchu. Każda inicjatywa miasta w Osowej czy na Owczarni była jest i będzie blokowana przez mieszkańców i radnych dzielnicy. np. budowa Renku budowa mostu nad obwodnica czy ostatnio parku rozrywki w Owczarni czy budowa Kielnienskiej. W Osowej ma być cisza i spokój a wszystko mają budować w każdej dzielnicy tylko nie tutaj. Jak będą budować to tak aby nie robić hałasu jak wrócę z pracy i co najważniejsze nie przeszkadzać mi czyli nowobogackiej Grażynie i Januszowi.

    • 7 10

    • I bardzo dobrze!

      Wszystkie miejskie projekty są robione bez minimalnej dbałości o mieszkańców. Liczą się tylko kolesiowskie biznesy i interesy. W Osowej byle na korki i płacyk zabaw jest robiony tam gdzie mieszka radny lub urzędnik.

      • 0 0

  • 80 mln z Polskiego Ładu na tę drogę. (2)

    Obrzydliwość, jak Gdańsk mógł przyjąć te pieniądze.

    • 12 3

    • Pis tylko oddaje małą czesc z tego co nam zabral (1)

      • 1 0

      • Dziwne.

        Przez 30 lat po upadku komuny nikt pieniędzy nie zabierał i środków finansowych na remont tej drogi nie było. Może to był błąd? Jak zabrali, kasa się znalazła... Cud...

        • 0 1

  • Eko ściema (3)

    Ulica Spacerowa - przepraszam za wyrażenie ale "łapy precz" od lasów. Nie ma zgody społecznej na to żeby kolejny raz, "tylko" trochę wycinać lasy i znowu "tylko" trochę wycinać lasy i znowu i tak na okrągło pod pretekstem "rozwoju". Ten "rozwój" to niszczenie lasów w pasmowym układzie miasta, za kilka lat Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego nie będzie.

    • 5 11

    • No tak (2)

      Bo dziś stojące cały czas auta w korku nie zatruwają spalinami tego lasu. Poczytaj o tym ile spalają stojące auta a ile jadące auta :)

      Plus za każde wycięte drzewo będzie trzeba posadzić przynajmniej jedno drzewo zastępcze. Rada Miasta podjęła uchwałę, że nawet dwa drzewa, jeżeli inwestycje prowadzi jednostka miejska.

      P.S. Przejdź się po TPK. Lasy Państwowe rżną aż huczy.

      • 2 1

      • Spacerowa powinna być wyłącznie buspasem (1)

        Może jeszcze elektryki powinny tamtędy jeździć.

        • 1 1

        • A może wyłącznie linią szybkiego tramwaju?

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane