• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • Kurt (2)

    Drodzy mieszkańcy Trójmiasta kto powiedział że aleja zwycięstwa jest drogą przelotową i że można tam jechać 70 Km/h Do transferu na między miastami służy obwodnica trójmiasta i Skmka. 3 pasy w centrum miasta to wymysł urbanistów z lat 50, obecnie na świecie wyprowadza się ruch samochodowy z dntum centrum miasta i stawia się na komunikację miejską oraz rowery

    • 2 6

    • Dobrze, wyprowadzają czyli coś w zamian (1)

      A tu?! Zamykamy, ograniczamy a wy( mieszkańcy) róbcie sobie co chcecie, kombinujcie....jak dojechać, dojść...
      Chyba coś nie tak

      • 0 1

      • Jest konunikacja

        A będzie gorzej, najpierw zakaz starych diesli, aza parę lat spalinowych. Problem się rozwiąże, przeciętny połam zarabiaj elfy śmieszne 3 4 tys nigdy elektryka nie lupu

        • 0 0

  • kukułcze gniazdo (1)

    Ratusz pod zarządem Dulkiewicz coraz bardziej przypomina stalinowskie czasy.

    • 4 0

    • Śródmiejskie autostrady to właśnie melodia stalinowskich czasów.

      A po co one były, gdy samochodów było jak na lekarstwo? Żeby, w razie, czego zapewnić mobilność wojska w miastach. W KRLD do dziś obowiązuje ta doktryna.

      • 0 0

  • Mam dosyć. (2)

    Takimi działaniami (powiększaniem stref płatnego parkowania i podnoszeniem za nich cen zwiększając czas poboru opłat do 20tej, likwidowaniem parkingów, ograniczeniem prędkości, zwężaniem pasów, wrzucaniu wszędzie progów zwalniających, budowaniem mikro rond (jak na Jabłoniowej), przejść dla pieszych jak planowane przy Forum itd.) aktualni włodarze stracili mój głos. Całe szczęście, że Obwodnica podlega pod GDDKiA bo strach pomyśleć co tam by się działo (30km/h, próg zwalniających co 100m i po jednym pasie w każdą stronę).

    • 2 2

    • I jezcze pod same drzwi szkoły nie można podjechać (1)

      Czemu miasto nie myśli o twoich potrzebach? Są tam niewielkie i rozsądne

      • 0 0

      • Do szkoły to by się tobie przydało wrócić i nauczyć ortografii. Poziom wypowiedzi też jest bliski zeru. Miasto powinno być przyjazne wszystkim mieszkańcom. Powinno zapewniać zarówno możliwość dojazdu komunikacją miejską, jak i usprawnić poruszanie się samochodami. Takie ograniczenia wcale nie sprawią, że ludzie przesiądą się do komunikacji miejskiej, tylko wpłyną na poziom złości na rządzących.

        • 0 0

  • Drzewa? (1)

    Zwężenie jezdni celem ratowania drzew? Czy raczej lobby rowerowe domaga się gnębienia kierowców i pogarszania standardu życia znacznej liczby mieszkanców, którzy codziennie jezdżą tamtędy praca-dom?
    Przecież i tak już mają piękną ścieżkę rowerową. W Gdańsku infrastruktura dla rowerzystów jest dobrze rozwinięta na tle innych miast. Drzewa można dosadzić.

    • 1 1

    • Znajdź w kodeksie drogowym ścieżkę rowerowa

      Bo kolorowy chodnik to nie droga, rowery są pojazdami, powinny jeździć po drogach, nie chodniku

      • 0 0

  • Genialny pimysł

    Ale w Wielkim I Mądrym Narodzie 500+ Niemieniec płakał jak sprzedawał rocznik 85 przebieg 28 tys. Km SUV sportaże 1,4 disel nie ma szans. Dżewa wyciąć zrobić parkingi i Mak Donalda drajveyn.

    • 1 0

  • Genialny pomysł

    .

    • 0 0

  • A może lot na księżyc lub ...

    Aleję wpuścić w tunel a na górze urządzić deptaki i parki czyli marzenia o locie na Marsa z biletem w jedną stronę

    • 0 0

  • Nie ma "urzędnika"

    Jest osoba odpowiedzialna za ten pomysł. Proszę podawać imię i nazwisko tego delikwenta. Urzędnicy czują się bezkarnie bo są anonimowi.

    • 1 0

  • Fajna ankieta. Pytanie brzmi jakby dotyczyło faktu ale faktycznie dotyczy tylko opini (a skierowane jest to osób którzy delikatnie mówiac nie potrafią być obiektywni i reaguja bardzo emocjonalnie). Na następne pytanie proponuję "czy krowy istnieją?".

    • 0 0

  • a

    Jestem za, pod warunkiem, że pomalujecie te jezdnie w tęczowe paski.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane