• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy prawdopodobnie wrócą na plac przy Jana z Kolna

Krzysztof Koprowski
26 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Na trawniku przed parkingiem być może już w przyszłym roku wykonany zostanie plac techniczny dla autobusów. Wcześniej pętla autobusowa znajdowała się w miejscu parkingu wielopoziomowego. Na trawniku przed parkingiem być może już w przyszłym roku wykonany zostanie plac techniczny dla autobusów. Wcześniej pętla autobusowa znajdowała się w miejscu parkingu wielopoziomowego.

- Tak dalej być nie może - uznali urzędnicy i postanowili odtworzyć pętlę autobusową przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Po zlikwidowaniu poprzedniej autobusy "koczowały" na przystankach i w zatoczkach, utrudniając poruszanie się innym autom, pieszym i rowerzystom.



W sierpniu ubiegłego roku zlikwidowano pętlę autobusową przy ul. Jana z Kolna. Powód: firma deweloperska Echo Investment, stawiająca biurowiec Tryton Business House, nie miała gdzie wybudować parkingu dla swoich najemców. Teoretycznie mogła "zmieścić" ich auta w podziemnej hali garażowej, ale jej budowa zwiększyłaby koszty inwestycji. Urzędnicy miejscy zgodzili się więc, by miejsca parkingowe powstały gdzie indziej (na terenie pętli autobusowej przy Jana z Kolna), za to mają być publicznie dostępne, a po 18 latach przejdą na własność miasta.

Czytaj też: Miasto przejmie parking na pętli Jana z Kolna po 18 latach

Takie rozwiązanie było korzystne dla dewelopera, ale - jak się szybko okazało - fatalne dla miasta. Po likwidacji pętli autobusowej, pojawił się problem z zawracaniem autobusów kursujących do i po Śródmieściu Gdańska. Szczególnie, że budowa Muzeum II Wojny Światowej wymusiła także likwidację pętli autobusowej przy ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska. Odtąd miejskie autobusy parkują w zatokach autobusowych lub nawet bezpośrednio na jezdni: przy dworcu głównym zobacz na mapie Gdańska, na Wałach Piastowskich zobacz na mapie Gdańskaw ciągu al. Zwycięstwa oraz Traktu Konnegozobacz na mapie Gdańska.

Powoduje to nie tylko zagrożenie dla ruchu, ale i pogorszenie warunków pracy kierowców, którzy muszą korzystać z przenośnych toalet typu toitoi. Latem jest w nich bieżąca woda, a zimą, gdy woda zamarza...

- Kierowcy mają dostęp w toaletach przenośnych do dozowników do dezynfekcji dłoni - mówi Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

Nic dziwnego, że taki stan rzeczy budzi złość kierowców, więc ZKM postanowił zamówić dla nich kontener socjalny. Oprócz toalety z pisuarem i umywalką, znajdzie się w nim zaplecze kuchenne i dystrybutor wodny pitnej.

Choć konstrukcja ma być gotowa już w połowie grudnia, to wciąż nie ma gotowego miejsca na jej ustawienie. Planuje się, że w pierwszym etapie będzie się ona znajdowała na placu przy ul. Giełguda zobacz na mapie Gdańska. To tutaj, przypuszczalnie w ciągu trzech miesięcy, prowizoryczny parking przekształcony zostanie na tzw. plac techniczny dla autobusów.

- Plac przy ul. Giełguda należy traktować jako tymczasowe rozwiązanie problemów z organizacją ruchu autobusów i brakiem zaplecza sanitarnego dla kierowców w centrum miasta. Chcemy, by kierowcy mieli miejsce, gdzie mogą odpocząć między kursami autobusów, aczkolwiek nie będą tutaj zajeżdżać za każdym razem po zakończeniu trasy, lecz tylko podczas dłuższych przerw [wynika to m.in. z braku dostatecznej ilości miejsca i długiego czasu przejazdu do/z dworca głównego ze względu na korki - dop. red]. Nie będzie to typowa pętla, a więc nie będzie tutaj możliwe wsiadanie i wysiadanie pasażerów - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Rozwiązaniem docelowym ma być budowa placu dla autobusów między wielopoziomowym parkingiem, a ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska.

Oznacza to więc powrót autobusów na teren tuż obok zlikwidowanej pętli, choć wzorem Giełguda tutaj też nie będzie przystanków dla pasażerów.

- Różne jednostki miasta analizują, w jakiej formie ma być wykonany ten plac i jakich nakładów finansowych będzie to wymagało. To miejsce ma jednak przewagę nad Giełguda, bo autobusy po drodze obsługują przystanki na Wałach Piastowskich - dodaje Zomkowski.

Czy ul. Jana z Kolna to dobre miejsce na plac dla autobusów miejskich?

W podobnym tonie wypowiada się też dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, Mieczysław Kotłowski - Trwają przymiarki do tego terenu, choć decyzje ostateczne jeszcze nie zapadły. Musimy brać pod uwagę także fakt, że część tego terenu stanowi rezerwę pod rozbudowę ul. Jana z Kolna do przekroju dwujezdniowego.

Czytaj też: Kamienice przy Jana z Kolna zburzono, droga na razie nie powstanie

W optymistycznym wariancie plac dla autobusów przy Jana z Kolna mógłby powstać już w połowie przyszłego roku. Wtedy też autobusy przestaną parkować na jezdniach w śródmieściu Gdańska.

Oprócz placu przy ul. Jana z Kolna, w docelowej organizacji ruchu w centrum miasta przewiduje się także postój autobusów na płycie wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej w ramach przebudowy układu komunikacyjnego na potrzeby Forum Radunia (miejsce na płycie zastąpi pętlę Targ Sienny zobacz na mapie Gdańska). Pozostałe autobusy mają kończyć bieg na oddalonych od centrum miasta węzłach przesiadkowych z komunikacją tramwajową i kolejową.

Miejsca

Opinie (183) 8 zablokowanych

  • czy adamowicz dostał tam biuro i dozywotni parking???

    ,, pytam o ten na tesciowa zapisany???

    • 6 0

  • czy adamowicz pójdzie wreszcie do paki za kolejny przekret?????

    "Takie rozwiązanie było korzystne dla dewelopera, ale - jak się szybko okazało - fatalne dla miasta"

    Czytaj więcej na:

    • 9 0

  • Biznes (11)

    Zlikwidowali pętle bo deweloper chciał parking wielopoziomowy gdyż podziemny zwiększa koszty... (dewelopera). Teraz zbudują nową pętlę obok parkingu za pieniądze podatników... czysty zysk.

    • 298 3

    • mylisz się, parking wymusiło nasze Miasto Idiotów (1)

      deweloper nie chciał, i tak na ten szmelc który jest, wyłożył swoją kasę

      • 0 0

      • ale palą światło jakby mieli prowizję od elektrowni.

        Czujniki i oświetlenie strefowe to ni łaska?

        • 7 0

    • o ile wiem było inaczej (1)

      Developer nie chciał żadnego parkingu, to miasto wymusiło budowę parkingu w zamian za możliwość zbudowania Trytona niedaleko. I niestety wyszło po taniości bo developerzy chcieli mieć z głowy. Więc pretensje do włodarzy, którzy przecież sobie nigdy nic nie zarzucają...

      • 21 0

      • a za prąd kto płaci? Bo iluminacja tam jak na pasie startowym przy ladujacym samolocie..

        ..

        • 14 0

    • dokładnie ciekawe kto jest odpowiedzialny personalnie za takie marnotrastwo! pewnie prezydent (1)

      • 60 1

      • A co tam u mojego ulubieńca niejakiego Zomkowskiego.

        Ten to duby smalone opowiadał rok temu pokazując mieszkancom w jak głębokim POważaniu ich ma.
        POgarda dla ludzi to główne hasło naszej gdańskiej władzuchny.

        • 13 3

    • mało tego... po 18u latach parking stanie sie własnościa miasta (2)

      czyli w momencie kiedy jego żywotność dobiegnie końca i trzeba będzie go rozbierać, albo remontować (na Nasz koszt !!)

      • 55 0

      • (1)

        No i czy przejęcie parkingu nie będzie odpłatne?

        • 12 0

        • nie, natomiast developer placi za ten teren smiesznie male pieniadze :/

          • 17 0

    • A kto podpisał decyzję administacyjną. Prezydent?

      • 30 0

    • Urzędnicy skurczysyny!

      Marnotrawstwo i krótkowzroczność : /

      • 40 1

  • A może wreszcie ZKM zrobi planowaną pętlę obok Placu zebrań (3)

    ZKM niech przestanie szukać wymówek i zrobi pętlę z prawdziwego zdarzenia o której kiedyś tak piał z zachwytu. Pętli nie ma do dziś, a oni chcą wracać na JzK.

    Pętla na JzK nie jest dobrą opcją, bo to miejsce jest ciągle zakorkowane, a pętla obok placu zabrań wiele by ułatwiła. Do tego zawracanie autobusów odbywałoby się komfortowo.

    • 9 7

    • Bredzenie

      Brama Oliwska jest gorszą lokalizacją dla pętli niż Jana z Kolna a obie są gorszymi niż Wałowa.
      Dlatego warto jest przypominać o fatalnym umieszczeniu Muzeum II WŚ w tym miejscu, zamiast tam gdzie być powinno czyli Westerplatte.

      • 5 0

    • Plac Zebrań (1)

      jest szykowany na węzeł komunikacyjny.

      • 4 1

      • Węzeł nie wyklucza pętli

        Po drugie to szykowanie trochę długo trwa.

        • 0 4

  • Kolejny developerski majstersztyk Prezydenta Miasta Gdańska Pana Adamowicza (1)

    Co tam mieszkańcy, co tam komunikacja, co tam bezpieczeństwo i udogodnienia? Ważne że biznesmeni po raz kolejny przekonali się że Pan Prezydent to swój chłop.

    • 20 0

    • ... i w sumie za tak niewiele ...

      • 1 0

  • Pawełek musi odejść?!

    A ja się dziwiłem dlaczego Jana z Kolna nie została poszerzona (po 2-a pasy w każdą stronę). Jak to jest w planach.
    Jak tam będzie zajezdnia to dopiero będzie kiszka tak jak wcześniej.
    Zastanawiam się kto jest za to odpowiedzialny?

    • 2 1

  • Dno dna

    Dno dna, ręce opadają. Widać, że bezmóżdże rządzi w Gdańsku.

    • 11 0

  • Po co w ogóle autobusy? (1)

    Jak kogoś nie stać na samochód, niech siedzi w domu. Powinno się budować wszędzie darmowe parkingi. Przede wszystkim trzeba przerobić na parkingi scieżki rowerowe. Potem przyjdzie czas na te chodniki które jeszcze nie są parkingami.

    • 2 1

    • To prawda!

      • 0 0

  • z biurowcem było tak: (3)

    W warunkach przetargu i planie zagospodarowania na działce miał być 10 kondygnacyjny biurowiec i 300 miejzlsc parkingowych do obsługi biurowca plus 600 miejsc ogólnodostępnych -warunki bez.możliwości zmiany. Po wygranym przetargu echo inwestment (sołowow) grzecznie poprosił o zmiany i nagle urzędasom serduszka zmiękły - zrobiło się trzynaście kondygnacji i czterysta miejsc parkingowych zamiast dziewięciuset bo po co tak dużo jak można zamiast tego więcej biur zrobić. A potem jednak deweloperek stwierdził, że 400 to będzie za mało więc bez mrugnięcia okiem budyń wynajął mu pętlę autobusową żeby sobie parking zrobił. Fajne jaja co?
    Czujecie tą magię? Gdańsk miastem możliwości! Tu nie ma rzeczy niemożliwych do przewalenia!
    Wybierzcie budynia. On wam zrobi dobrze...

    • 56 1

    • (2)

      w biurowcu będzie coś koło 150 (naziemnych i podziemnych). W planie był limit wysokości zabudowy, a budować pod ziemią jest trudno ze względu na grunty. Łatwiej i taniej jest więc zbudować konstrukcję naziemną.

      • 4 7

      • ale to wszystko było wiadomo od poczatku (1)

        w jaki sposob Sołowow dorobił sie swojego majatku

        • 15 1

        • Dokładnie. Inni ze względu na te warunki i obowiązek zrobienia parkingów podziemnych zrezygnowali

          z uczestnictwa w przetargu, a tu cwaniaczki na boku uzyskały od budynia i jego wicepreziów - miejsce na parking, na dodatek kosztem ważnej miejskiej infrastruktury - pętli autobusowej, dla której na dodatek nie było zastępstwa.

          Trzy afery naraz. To trzeba być bardzo zdolnym aferałem, aby takie bingo aferalne trafić ;-).

          • 7 0

  • Adamowicz - wkurzyłeś mnie tym bajzlem i uległością dla developerów.

    Idę na wybory w niedzielę i zwalam cię ze stołka. Reszta w rękach policji, prokuratury i Sądu. Ktoś musi za to beknąć, dość kręcenia lodów i olewania mieszkańców. Pakuj się.Pałka została przegięta

    • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane