• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy z Osowej nie dojadą do biurowców w Oliwie. ZTM nie widzi potrzeby

Krzysztof Koprowski
14 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pętla autobusowa Przymorze SKM została przebudowana kilka lat temu, a obecnie po likwidacji linii 139 pełni funkcję darmowego parkingu dla pracowników okolicznych biurowców. Pętla autobusowa Przymorze SKM została przebudowana kilka lat temu, a obecnie po likwidacji linii 139 pełni funkcję darmowego parkingu dla pracowników okolicznych biurowców.

Mieszkańcy Osowej zmierzający do pracy w oliwskim zagłębiu biurowym nadal pozostaną bez bezpośredniego połączenia autobusowego. Przedłużenie linii autobusowych 169 oraz 179 kończących obecnie bieg na pętli w OliwieMapka do pętli Przymorze SKMMapka jest - w ocenie urzędników - niemożliwe organizacyjnie oraz niezasadne z powodu nikłego zapotrzebowania.



Czy należy przedłużyć trasę linii 169 i 179 do pętli Przymorze SKM?

Obecnie autobusy linii 169 oraz 179 zjeżdżające z osiedli w Osowej przez ul. SpacerowąMapka na Dolny Taras kończą bieg w rejonie pętli tramwajowej w Oliwie.

Stąd, aby dotrzeć do najbliższych biurowców, trzeba przesiadać się do tramwaju na trzy-pięć przystanków.

Wybór tramwaju jednak tylko częściowo zbliża pasażerów do celu podróży. Biurowce są bowiem zlokalizowane wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie oraz w rejonie ul. Arkońskiej na Przymorzu Małym. Tymczasem przystanki tramwajowe na ul. Wita Stwosza oddalone są od nich o ok. 400-1000 metrów.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Pętla Przymorze SKM jest zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksów biurowych. Pętla Przymorze SKM jest zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksów biurowych.

Czytelnicy proponują: przedłużmy linie do pętli na Przymorzu



Nie jest to dystans na poziomie maratonów sportowych, ale podstawą atrakcyjnej komunikacji miejskiej - konkurencyjnej względem auta - jest stworzenie oferty pozwalającej na możliwie szybkie i wygodne dotarcie z domu do miejsca docelowego.

Rozwiązanie tego problemu wydaje się z pozoru proste - nasi czytelnicy proponują wydłużyć wszystkie linie autobusowe do nieużywanej od kilku lat pętli autobusowej Przymorze SKM,Mapka zlokalizowanej tuż przy torach kolejowych i skrzyżowaniu ul. Kołobrzeskiej ze Słupską.

Mieszkańcy Osowej zyskaliby wówczas wygodne połączenia niemal pod same drzwi biurowców, a przy okazji powstałoby dogodniejsze miejsce przesiadkowe na pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej niż przy pętli tramwajowej, gdzie do dworca trzeba pokonać jeszcze ok. 350 metrów wąskimi i zniszczonymi chodnikami.

Czytaj też:

Droższe bilety na komunikację miejską w Trójmieście



- Przedłużenie linii 169 byłoby dużym udogodnieniem zarówno dla pracowników biurowców, ale również studentów. W kwietniu 2021 r. na internetowym wideoczacie padła informacja, że wszystko leży w gestii Zarządu Transportu Miejskiego, który musi wystąpić o korektę wjazdu na pętlę - zwraca uwagę nasza czytelniczka, pani Dominika.
- Wydłużenie trasy linii z Osowej to przecież niewielka zmiana pod względem długości trasy, a zyskają na niej wszyscy - pracownicy w Oliwie, jak i osoby przesiadające się w dalszą podróż pociągiem SKM - dodaje pan Aleksander, czytelnik Trojmiasto.pl.
Czytaj też:

Jeszcze więcej biurowców w Oliwie. Nowy plan sprzyja deweloperom



Brak zaplecza socjalnego na pętli to jedna z przeszkód skierowania tutaj autobusów z Osowej, gdzie na pętlach również brakuje takich obiektów. Brak zaplecza socjalnego na pętli to jedna z przeszkód skierowania tutaj autobusów z Osowej, gdzie na pętlach również brakuje takich obiektów.

Urzędnicy: zaledwie 3 proc. pasażerów potrzebuje takiej zmiany



Te argumenty nie przekonują urzędników Zarządu Transportu Miejskiego, zaś decyzję o braku zmian uzasadniają badaniami ruchu.

- Z badań wykorzystania komunikacji miejskiej z Osowej do zaplecza biurowego w Oliwie (np. autobusami linii 169) wynika, że jedynie niecałe 3 proc. pasażerów skorzystałoby z tej opcji. W dodatku były to badania prowadzone przed pandemią, kiedy praca zdalna nie była tak popularna jak obecnie - argumentuje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM Gdańsk.
Ponadto zdaniem ZTM przeszkodą jest brak zaplecza socjalnego dla kierowców na pętli Przymorze SKM, co w przypadku linii 169 i 179, na przedłużeniu których najbardziej zależy mieszkańcom, oznacza brak takich pomieszczeń na obu krańcach tras.

Czytaj też:

Nieużywana wiata przystankowa stoi na pętli Przymorze SKM od ponad 1,5 roku



Obecny kształt pętli dostosowany jest do obsługi autobusów wyłącznie od strony Przymorza. Obecny kształt pętli dostosowany jest do obsługi autobusów wyłącznie od strony Przymorza.

Niezbędna ponowna przebudowa pętli autobusowej



Kolejną przeszkodą jest kształt pętli, którego nie zmieniono podczas remontu kilka lat temu. Jej obecny układ jest dostosowany do przyjmowania autobusów od strony Przymorza, tak jakby urzędnicy przez pół wieku nie dostrzegli zmian na Górnym Tarasie.

W efekcie wjazd na pętlę od strony al. Grunwaldzkiej wymaga zawracania na odległym skrzyżowaniu Kołobrzeska - ChłopskaMapka. Aby skrócić tę trasę, niezbędne jest poszerzenie przestrzeni dla autobusów na skrzyżowaniu z ul. Słupską lub odwrócenie ruchu i przebudowa obecnego wjazdu na pętlę na wyjazd w stronę al. Grunwaldzkiej.

- Jeżeli będzie taka rekomendacja ze strony ZTM, to na pewno uruchomimy działania inwestycyjne, zaczynając od prac koncepcyjnych i projektowych - deklarował w kwietniu ubiegłego roku na wspomnianym wideoczacie z mieszkańcami Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Inne priorytety inwestycyjne miasta w najbliższych latach



Zarówno wówczas, jak i obecnie takiego wniosku ze strony ZTM nie ma. Zastępca prezydenta wskazał natomiast w zeszłym roku jako priorytety budowę ul. Nowej Abrahama lub ewentualne przebudowę ul. Kołobrzeskiej, czyli zadania wymagające znacznie większych nakładów finansowych z szansą na realizację najwcześniej za kilka-kilkanaście lat.

Czytaj też:

Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.


Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"



Miejsca

Opinie (363) 3 zablokowane

  • Pamiętam jakie walki moja mama toczyła z ZTM żeby 227 (wtedy chyba jeszcze jako C) (1)

    zatrzymywał się przy ul. Obrońców Wybrzeża, bo od zawsze tak nie było. Uzasadnienie było takie same - nie , bo nie ma zapotrzebowania (co tam mały falowiec). Do dzisiaj zawsze patrzę jak wiele osób korzysta z tego przystanku i jak g..o warte są analizy ZTM.
    Na pewno jest zapotrzebowanie na kompetentnych specjalistów w ZTM

    • 68 6

    • Sam mieszkam przy przystanku Hynka i powiem, że jedna linia to za mało. Mając spotkanie gdzieś w okolicy Galerii Bałtyckiej lub na Garnizonie jestem spóźniony 5 minut albo jestem 15 minut przed i czekam na innych kiedy przyjdą. Dlatego w tamtym kierunku jeżdżę samochodem, bo nie opłaca mi się czasowo. Studiuję jeszcze na UG I muszę chodzić pieszo lub autem, gdy jest gorsza pogoda lub mi sie nie chce. Niestety nie mam alternatywy dojazdu i 227 w kierunku Jelitkowa kompletnie mi się nie opłaca.

      • 4 2

  • (2)

    Po co autobusy?
    Kadra dojeżdża leasingowanymi autami a szeregowi pracownicy rowerami

    • 24 14

    • w dobrze zarządzanych firmach naczelne kierownictwo biega maratony (1)

      średni szczebel dojeżdża na rowerach a samochodami docierają do pracy tylko pracownicy liniowi, zajmujący najniższe miejsca w hierarchii. Bez ironii.

      • 10 3

      • nawet rozumiem logikę

        Ale to nie u nas... Nieprędko a potem wcale...
        Nie ten poziom "sił wytwórczych", aby wyższy szczebel mógł wypracować sobie tyle czasu wolnego i dbać o maratońską kondycję...

        Pokolenia muszą przeminąć, aby sprzątaczka na skargę o brak środków czystości od dyrektora/prezesa usłyszała "it is not your job", a opeer usłyszał szef administracji.

        • 3 4

  • Autobus utknie w korkach na pół godziny albo i lepiej. Leniwym polecam SKM(aż 1 przystanek), a aktywnym 10 minut spaceru

    • 16 23

  • (2)

    Ja naprawdę nie rozumiem, są chętni do jazdy autobusem ale nie ma autobusu... Musisz jechać autem, będziesz na czas

    • 21 6

    • jedziesz autem: będziesz stał w korkach i będziesz się często spóźniał i stresował (1)

      • 3 2

      • Będziesz jechał autobusem

        To będziesz wstawał wcześniej, wracał później. Ponadto odstoisz w tłoku swoje, autobus przynajmniej dwa razy w tygodniu spóźni się albo przyjedzie za wcześnie. A jak będziesz szedł z przystanku, to wiatr pomoże deszczowi dostać się wszędzie.
        To skoro wszystko jest przeciwko, to niech chociaż miasto poudaje że stara się to poprawić, a nie odpowiedź taka jak w artykule, nie bo nie ma zapotrzebowania. Natomiast zapotrzebowanie jest żeby kupić trzy tureckie dziadobusy na prąd, żeby obwoziły starych niemców i pijanych norwegów po starówce, niezbędną linią 100.

        • 3 4

  • (1)

    Jako były pracownik oliwskiego Mordoru powiem szczerze, że lubiłem ten dystans do przejścia piechotą z tramwaju. Żeby jeszcze chwilę pobyć na dworze zanim zatrzasną się za mną wrota jaskini zła. Ale oczywiście rozumiem, że każdy ma inne potrzeby. Z jeszcze innej strony, przy obecnym ruchu autobusy dołożyłyby do korka musząc wjechać na Kołobrzeską i potem z tejże pokonać lewoskręt, żeby dostać się na pętlę

    • 22 11

    • te autobusy by stawały pod samym mordorem, to byłby szał :/

      • 5 0

  • Nie ma usługi, to nie ma popytu. (7)

    Życzę powodzenia ZTMowi w promowaniu transportu, jeśli grupą badaną są obecni pasażerowie. Po pierwsze grupą docelową są tutaj kierowcy. To ich trzeba zapytać, czy przesiądą się na autobus gdyby do wyboru mieli bezpośrednie połączenie. Po drugie, część pasażerów przyciąga się dopiero po tym jak połączenie funkcjonuje i zaistnieje w świadomości ludzi. Po trzecie: takie połączenia zwiększają mobilność mieszkańców. Ktoś może zdecydować się na pracę na Przymorzu bo ma bezpośrednie połączenie, którego teraz nie ma.

    • 55 5

    • (5)

      Jeżeli mieszkaniec Osowy/Chwaszczyna zrezygnuje z pracy na Przymorzu bo ostatni przystanek autobusowy jest w Oliwie to życzę mu powodzenia w szukaniu pracy :)

      • 5 13

      • Jak ma się możliwości wyboru? (1)

        Też kierowałem się komunikacją przy wyborze pracy. Mógłbym zarabiać całe pincet plus więcej, ale musiałbym przesiedzieć w autobusie 10 godzin tygodniowo więcej, a to mi się już nie bardzo widziało.

        • 5 4

        • Skoro masz możliwość wyboru to nie narzekaj. Zachciało się mieszkać w aglomeracji to teraz się ma wszystkie plusy i minusy tej sytuacji. Jedna szybka przesiadka w drodze do pracy to dla wielu ludzi marzenie, serio

          • 1 0

      • rezygnuje z pracy (taki honor i przywilej?!) (2)

        bo nie chce zrezygnować z godziny życia dziennie.

        • 0 1

        • Godzinę z życia żeby dostać się z Oliwy do tych biurowców i spowrotem?????

          • 1 0

        • Zacznij przyjeżdżać trzeźwy to wtedy ten kawałek zajmie Ci 10 minut

          • 1 0

    • "nie ma usługi, to nie ma popytu"

      nie ma kłopotu...

      Klasyka wygaszania popytu i pozbywania się problemu.
      Przećwiczone na kolei i PKS'ach...
      Teraz wkracza do miast.
      Potem samorząd zamknie się w samowystarczalnym getcie i w spokoju będzie konsumował daninę od mieszkańców.
      Za co? Za nico...
      A kto im co zrobi?!

      • 1 0

  • (10)

    A co to taki problem się przejść kawałek, przecież to parę minut spacerkiem, co za lamerstwo

    • 16 31

    • (9)

      Parę minut spacerkiem w obie strony to już tygodniowo spokojnie ponad godzina się uzbiera, Zapewne wiele osób wolałoby nie być zmuszone do pokonywania takiego przymusowego spaceru w wątpliwym otoczeniu (ruchliwa ulica, spaliny, hałas) tylko ograniczyć czas dotarcia do/z pracy do minimum, a zaoszczędzony czas wykorzystać na np. planowany spacer w lesie.

      • 14 5

      • (8)

        Więc niech idą na SKM i zaoszczędzony czas poświęcą na narzekanie

        • 5 10

        • (7)

          W jaki sposób dotrzeć SKM na Osowę?

          • 9 5

          • Tak samo jak w drugą stronę. Autobus i 1(jeden!!!!) Przystanek SKM lub 10 minut pieszo

            • 4 3

          • (5)

            Artykuł dotyczy odcinka Oliwa-Przymorze a nie Osowa-Przymorze. Naprawdę taki to problem że nie masz przystanku pod samymi drzwiami? Gdyby każdy miał takie wymagania to w samym Gdańsku miałbyś tysiące lini autobusowych. Pod same drzwi to tylko szkolne autobusy podjezdzają, i to też nie zawsze

            • 3 6

            • Ale ta komunikacja jest rzekomo dla meiszkancow.

              • 8 1

            • no i co w tym zlego?

              • 0 1

            • I na tym odcinku traci się 40 minut (2)

              życia...
              Codziennie.

              • 1 0

              • Weź kredyt i zmień pracę :)

                • 0 0

              • 40 minut???

                Idź z buta to wtedy stracisz max 10

                • 0 0

  • Maja 122 ktory ma przystanek kolo hali olivia (4)

    Bez przesady to nie jest daleko. Spacerkiem A nie wszędzie zady podwozić

    • 18 29

    • Słynny autobus widmo... (1)

      ... jeździ aż jeden na godzinę!!! Czasami w ogóle nie przyjedzie, wtedy stoisz i się zastanawiasz czy przyjedzie zaraz czy następny za godzinę? A może przyjechał wcześniej? To jest porażka. Jeszcze pół roku temu nie było tam nawet wiaty!!!

      • 23 5

      • podobnie jak turystyczny

        199, jadący godzinę do centrum...

        • 11 4

    • korzystałeś kiedyś ze 122 czy piszesz ot tak sobie? (1)

      raz na godzinę , zawsze mocno spóźniony. To nie jest linia, którą można traktować jako dowozową do pracy.

      • 21 2

      • Ale ogolnie ma dobrą trasę, albo moze raczej miala, gdy jezdziła przez Łokietka

        Tylko własnie częstotliwośc jest fatalna. Raz na godzinę. Obsługiwala ją (nie wiem, czy nadal) jakas firma warszawska, zawsze było sporo pasażerów ale autobus zbyt rzadko jezdził. Do pracy jako dojazd by sie nadawała, ale cóż. Ktoś w ZTM pewnie doszedl do wniosku, ze "nie ma potrzeby". Trasę też zmieniono na taką, ktora bardziej pokrywa się z trasą SKM. Ludzie z Sopotu, z okolic Łokietka, Polnej, chetnie z niej korzystali, Miałam błyskawiczny dojazd do pracy z Sopotu do Wrzeszcza, ale byłam albo sporo za wcześnie, albo za późno bo "nie było potrzeby" częstszych kursów

        • 3 1

  • wincyj torów! (2)

    To ja proponuję przedłużyć SKM na Chełm, bo też muszę podjeżdżać 3-5 przystanków do SKM w Śródmieściu.

    • 8 17

    • Tory SKM powinny zostać przedłużone do Pruszcza lub nawet dalej - do Tczewa (1)

      z drugiej strony powinny zostać przedłużone z Gdyni Chyloni do Redy, Rumi lub nawet do Wejherowa. Do dzielnic Gdańsk Południe i Gdyni Północ powinny zostać poprowadzone połączenia PKM po jej elektryfikacji. Tylko zdecydowane postawienie na system Rower+ SKM/PKM może coś pomóc w poprawie systemu komunikacyjnego naszej aglomeracji. Przedłużanie linii autobusowych to strata pieniędzy i pary w artykułach prasowych.

      • 4 2

      • dlaczego tylko do Tczewa? jeszcze dalej do Bydgoszczy i Elbląga powinna kursować SKM. Gdańsk Południe? tam wystarczy wybudować dwie linie tramwajowe co znacznie obniży koszta

        • 0 2

  • Nic mądrego w tych wypocinach nie widzę korpo diuski niech trochę po poruszają się obok MC drive. Ws, yscy ich znają z przewieszonymi kartami u boku.

    • 8 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane