• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy z Osowej nie dojadą do biurowców w Oliwie. ZTM nie widzi potrzeby

Krzysztof Koprowski
14 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pętla autobusowa Przymorze SKM została przebudowana kilka lat temu, a obecnie po likwidacji linii 139 pełni funkcję darmowego parkingu dla pracowników okolicznych biurowców. Pętla autobusowa Przymorze SKM została przebudowana kilka lat temu, a obecnie po likwidacji linii 139 pełni funkcję darmowego parkingu dla pracowników okolicznych biurowców.

Mieszkańcy Osowej zmierzający do pracy w oliwskim zagłębiu biurowym nadal pozostaną bez bezpośredniego połączenia autobusowego. Przedłużenie linii autobusowych 169 oraz 179 kończących obecnie bieg na pętli w OliwieMapka do pętli Przymorze SKMMapka jest - w ocenie urzędników - niemożliwe organizacyjnie oraz niezasadne z powodu nikłego zapotrzebowania.



Czy należy przedłużyć trasę linii 169 i 179 do pętli Przymorze SKM?

Obecnie autobusy linii 169 oraz 179 zjeżdżające z osiedli w Osowej przez ul. SpacerowąMapka na Dolny Taras kończą bieg w rejonie pętli tramwajowej w Oliwie.

Stąd, aby dotrzeć do najbliższych biurowców, trzeba przesiadać się do tramwaju na trzy-pięć przystanków.

Wybór tramwaju jednak tylko częściowo zbliża pasażerów do celu podróży. Biurowce są bowiem zlokalizowane wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie oraz w rejonie ul. Arkońskiej na Przymorzu Małym. Tymczasem przystanki tramwajowe na ul. Wita Stwosza oddalone są od nich o ok. 400-1000 metrów.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Pętla Przymorze SKM jest zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksów biurowych. Pętla Przymorze SKM jest zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksów biurowych.

Czytelnicy proponują: przedłużmy linie do pętli na Przymorzu



Nie jest to dystans na poziomie maratonów sportowych, ale podstawą atrakcyjnej komunikacji miejskiej - konkurencyjnej względem auta - jest stworzenie oferty pozwalającej na możliwie szybkie i wygodne dotarcie z domu do miejsca docelowego.

Rozwiązanie tego problemu wydaje się z pozoru proste - nasi czytelnicy proponują wydłużyć wszystkie linie autobusowe do nieużywanej od kilku lat pętli autobusowej Przymorze SKM,Mapka zlokalizowanej tuż przy torach kolejowych i skrzyżowaniu ul. Kołobrzeskiej ze Słupską.

Mieszkańcy Osowej zyskaliby wówczas wygodne połączenia niemal pod same drzwi biurowców, a przy okazji powstałoby dogodniejsze miejsce przesiadkowe na pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej niż przy pętli tramwajowej, gdzie do dworca trzeba pokonać jeszcze ok. 350 metrów wąskimi i zniszczonymi chodnikami.

Czytaj też:

Droższe bilety na komunikację miejską w Trójmieście



- Przedłużenie linii 169 byłoby dużym udogodnieniem zarówno dla pracowników biurowców, ale również studentów. W kwietniu 2021 r. na internetowym wideoczacie padła informacja, że wszystko leży w gestii Zarządu Transportu Miejskiego, który musi wystąpić o korektę wjazdu na pętlę - zwraca uwagę nasza czytelniczka, pani Dominika.
- Wydłużenie trasy linii z Osowej to przecież niewielka zmiana pod względem długości trasy, a zyskają na niej wszyscy - pracownicy w Oliwie, jak i osoby przesiadające się w dalszą podróż pociągiem SKM - dodaje pan Aleksander, czytelnik Trojmiasto.pl.
Czytaj też:

Jeszcze więcej biurowców w Oliwie. Nowy plan sprzyja deweloperom



Brak zaplecza socjalnego na pętli to jedna z przeszkód skierowania tutaj autobusów z Osowej, gdzie na pętlach również brakuje takich obiektów. Brak zaplecza socjalnego na pętli to jedna z przeszkód skierowania tutaj autobusów z Osowej, gdzie na pętlach również brakuje takich obiektów.

Urzędnicy: zaledwie 3 proc. pasażerów potrzebuje takiej zmiany



Te argumenty nie przekonują urzędników Zarządu Transportu Miejskiego, zaś decyzję o braku zmian uzasadniają badaniami ruchu.

- Z badań wykorzystania komunikacji miejskiej z Osowej do zaplecza biurowego w Oliwie (np. autobusami linii 169) wynika, że jedynie niecałe 3 proc. pasażerów skorzystałoby z tej opcji. W dodatku były to badania prowadzone przed pandemią, kiedy praca zdalna nie była tak popularna jak obecnie - argumentuje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM Gdańsk.
Ponadto zdaniem ZTM przeszkodą jest brak zaplecza socjalnego dla kierowców na pętli Przymorze SKM, co w przypadku linii 169 i 179, na przedłużeniu których najbardziej zależy mieszkańcom, oznacza brak takich pomieszczeń na obu krańcach tras.

Czytaj też:

Nieużywana wiata przystankowa stoi na pętli Przymorze SKM od ponad 1,5 roku



Obecny kształt pętli dostosowany jest do obsługi autobusów wyłącznie od strony Przymorza. Obecny kształt pętli dostosowany jest do obsługi autobusów wyłącznie od strony Przymorza.

Niezbędna ponowna przebudowa pętli autobusowej



Kolejną przeszkodą jest kształt pętli, którego nie zmieniono podczas remontu kilka lat temu. Jej obecny układ jest dostosowany do przyjmowania autobusów od strony Przymorza, tak jakby urzędnicy przez pół wieku nie dostrzegli zmian na Górnym Tarasie.

W efekcie wjazd na pętlę od strony al. Grunwaldzkiej wymaga zawracania na odległym skrzyżowaniu Kołobrzeska - ChłopskaMapka. Aby skrócić tę trasę, niezbędne jest poszerzenie przestrzeni dla autobusów na skrzyżowaniu z ul. Słupską lub odwrócenie ruchu i przebudowa obecnego wjazdu na pętlę na wyjazd w stronę al. Grunwaldzkiej.

- Jeżeli będzie taka rekomendacja ze strony ZTM, to na pewno uruchomimy działania inwestycyjne, zaczynając od prac koncepcyjnych i projektowych - deklarował w kwietniu ubiegłego roku na wspomnianym wideoczacie z mieszkańcami Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Inne priorytety inwestycyjne miasta w najbliższych latach



Zarówno wówczas, jak i obecnie takiego wniosku ze strony ZTM nie ma. Zastępca prezydenta wskazał natomiast w zeszłym roku jako priorytety budowę ul. Nowej Abrahama lub ewentualne przebudowę ul. Kołobrzeskiej, czyli zadania wymagające znacznie większych nakładów finansowych z szansą na realizację najwcześniej za kilka-kilkanaście lat.

Czytaj też:

Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.


Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"



Miejsca

Opinie (363) 3 zablokowane

  • (2)

    Co za sojowe płatki śniegu żeby robić szum o dystans kilku minut szybkim krokiem nawet dla zdrowia

    • 11 22

    • (1)

      Zwłaszcza jak leje deszcz i są dwa stopnie na plusie.

      • 5 6

      • Buahaha no i co z tego, taki mamy przecież klimat

        • 2 1

  • Samochód był i pozostanie najwygodniejszym i najpewniejszym środkiem transportu... (5)

    choćby tzw. "miejscy aktywiści" mieli z oburzenia udławić się latte na mleku migdałowym.

    • 22 16

    • od kilkudziesięciu lat widać, że jednak jest najbardziej niezdrowym środkiem transportu

      zawęża wyobraźnię, powoduje stresy i źle wpływa na układ krążenia - o psychice nie wspomnę. To widać, słychać i czuć na tym portalu bardzo wyraźnie.

      • 3 10

    • jak wszyscy tak będą myśleć, wszyscy będą stali w korkach

      powodzenia w oczekiwaniu na numerek w kolejce do rejestracji do kardiologa

      • 2 7

    • (2)

      Oj niie bedzie tak. Auta drozeja, wejda zakazy dla spalinowych, paliwo zdrozeje, do tefo brak miejsc parkingowych

      • 3 3

      • I tak juz rozsadne firmy polapaly sie ze nie ma sensu utrzymywac biur a lepiej dac wiecej zarobic pracownikowi inpracowac na zdalnym. Pare lat i zostana dziadki i bulwary w miescie. Puste. A ludzie ponpracy beda spedzac czas na Kaszubach co juz i tak robia.

        • 1 0

      • i auta beda tylko dla wybranych, dla kasty rządącej

        • 0 0

  • Logika powala:

    Nie będziemy jeździć do A, bo pasażerowie, którzy jeżdżą do B nie czują potrzeby.
    Może jeszcze zapytajmy pasażerów SKM do Sopotu, czy potrzebny jest pociąg do Warszawy.

    • 83 6

  • "ZTM nie widzi potrzeby" (1)

    A to ZTM ma potrzebę wiedzieć, czy jego pracodawca.

    Dla przypomnienie, my nim jesteśmy...

    • 30 3

    • pracujesz w ZTM czy w firmach mających swoje biura w OBC czy ALchemii?

      zwróć się do swoich pracodawców o przeprowadzenie badań ankietowych na temat sposobów docierania do pracy swoich pracowników, wraz z wypracowaniem programu zachęt do rezygnacji z terenochłonnego samochodu - im się to opłaci, a pracownicy będą zdrowsi.

      • 5 1

  • (4)

    Przecież z oliwy do biurowców jest może 10 minut spacerkiem..

    • 13 14

    • (2)

      Dokładnie - ludzie nie mają ochoty codziennie łazić w te i z powrotem 10 minut jeśli mogliby ten czas łatwo zaoszczędzić dojeżdżając bliżej autobusem/tramwajem. Po to transport publiczny jest, żeby ułatwiać przemieszczanie. W obecnej formie jest to średnio wygodne.
      10 minut spacerkiem to jest prawie 7h miesięcznie - na bezsensowny spacer w spalinach, hałasie a czasem w deszczu. Pomyśl na jak wiele sposobów mógłbyś wykorzystać efektywnie dodatkowe 7h w miesiącu - prawdziwa wycieczka, wspólne wyjście z rodziną, realizacja własnych hobby, spotkanie ze znajomymi...
      Ludzie kompletnie nie szanują swojego czasu....

      • 16 6

      • 7 godzin? Dobra drzemka, zamiast tego chodzenia..

        • 0 2

      • Niby dojeżdżając do pracy autobusem zaoszczędzisz 7 godzin w miesiącu na spacery? Coś tu się logika kłania.

        • 1 0

    • więcej... przynajmniej 15, i tak lepiej wsiasc w tramwaj

      • 1 5

  • Pchaja w auta (5)

    Z Klukowa na Oliwe autobusem 70minut.
    Samochodem 25

    • 12 8

    • "na" (3)

      i wszystko jasne...

      • 10 4

      • (1)

        Najpierw wychodzi NA pole a później jedzie NA Oliwę. A w weekend na mazury :)

        • 10 1

        • Zmartwie cie. Na Mazurach to tak akurat sie nie mowi.

          • 1 1

      • uuu profesor miodek wpadl na trojmiasto

        • 0 1

    • Trzeba byc oszolomem aby taki kawal od pracy mieszkac

      • 5 1

  • Gaitix

    Nie ma kierowców bo płacą zadatki więc nie będzie wydłużenia lini mają duży problem

    • 4 1

  • Seeio?

    To tak daleko z pętli?

    • 7 8

  • Może zawracać na Grunwaldzkiej/Bażyńskiego/Kołobrzeska

    przystanek 122 i przywrócić stary przejazd z Poczty w Kaprów/Westerplatte, tylko dla autobusów.

    • 7 1

  • zapotrzebowanie 3% (2)

    hmm jeśli masz czekać na autobus 2 godziny to czego oczekują ? Gdyby były regularne kursy to byli by chętni na dojazd i nie marnowanie kasy w korkach na wachę. Ale czego oczekiwać po urzędnikach z Gdańska jak to te same nazwiska od lat 90 które tylko ze stołka na stołek przeskakują...

    • 27 4

    • (1)

      Kto ma zaplacic za kursy pustych autobusow?

      • 2 7

      • puste nie będą

        i dlatego nie powstaną, bo ztm woli płacić za puste, których trasy są nietrafione

        • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane