- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (54 opinie)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (259 opinii)
- 3 Od soboty spore utrudnienia na A1 (60 opinii)
- 4 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (151 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (92 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (109 opinii)
Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany
Ulica Długie Ogrody to miejsce, które z pewnością nie przynosi chluby miastu, choć znajduje się na przedłużeniu Długiej - Długiego Targu i Stągiewnej. Remont drogi nie znajduje się w żadnych planach miasta, a działania inwestycyjne urzędników skupiają się obecnie na przygotowaniach do remontu estakady, przesłaniającej Bramę Żuławską oraz dalszego utrzymania przejścia podziemnego, choć będzie wyznaczony naziemny odpowiednik.
Wbrew nazwie zieleń występuje tutaj w szczątkowej formie kilku zgrupowań. Ponadto pod koniec 2022 r. wycięto kolejne 22 drzewa ze względu na zły stan i zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.
Miała być aleja drzew i deptak, nie ma żadnych działań
Wprawdzie już ponad pięć lat temu przedstawiono koncepcję zmian (kwalifikując teren jako tzw. obszar zdegradowany), w tym stopniowe przekształcenie ulicy w deptak otoczonymi szpalerami drzew, to do dzisiaj nie poczyniono w tym kierunku żadnych kroków inwestycyjnych poza ustawieniem kilku donic z rachitycznymi drzewkami.
- Obecnie w ramach budowy i przebudowy dróg lokalnych miasto nie ma w planach inwestycyjnych przebudowy ul. Długie Ogrody - rozwiewa wszelkie nadzieje Joanna Bieganowska z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Parkingi kubaturowe w centrum Gdańska nie powstaną
Mieszkańcy biorą sprawy we własne ręce
Większym zaangażowaniem w ostatnich latach wykazywali się mieszkańcy. Do Budżetu Obywatelskiego w 2021 i 2022 r. zgłaszano projekt "Rajskie Ogrody na Długich Ogrodach". Nie uzyskał on jednak wymaganej liczby głosów, choć w ubiegłorocznym głosowaniu do zwycięstwa zabrakło mniej niż 1 tys. głosów (zajął drugie miejsce pod "kreską").
Rura z kanalizacją determinuje kształt nowej zabudowy
Szansą na przynajmniej częściową poprawę wizerunku ulicy była inwestycja deweloperska pomiędzy ul. Łąkową a Reduta Żbik. W parterze nowego bloku mieszkalnego pojawiły się lokale handlowe, stanowiące przedłużenie pierzei usługowej. Zamiast wrysowanych w koncepcji urzędników stolików gastronomicznych przed nową zabudową pojawił się jednak kolejny parking naziemny.
Taka forma zabudowy wynikała z wyjątkowo liberalnego planu zagospodarowania z 2011 r., dopuszczającego odsunięcie budynku od pierzei ze względu na... rurę kanalizacji sanitarnej.
Nietypowy chodnik dla aut na Długich Ogrodach. Rura zdecydowała o zabudowie
Działacze społeczni próbowali zablokować niekorzystny plan
Za odrzuceniem planu w takiej formie opowiedziało się wówczas stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, jednak władze miasta i radni pozostali nieugięci, dając zielone światło deweloperowi i powiększeniu przestrzeni przeznaczonej pod auta na ul. Długie Ogrody.
- Dzisiaj doskonale widzimy, czym kończy krótkowzroczność włodarzy i radnych miasta. Choć znaczna ich część nie piastuje już swoich funkcji, to z ich nieprzemyślanymi decyzjami sprzed ponad 10 lat będziemy musieli się zmagać przez kolejne pokolenia. Co gorsza, ich "myśl urbanistyczna" wciąż jest kontynuowana - ocenia Karol Spieglanin, prezes FRAG.
Remont estakady, która przesłania historyczną bramę
Urzędnicy i włodarze obecnie skupiają swoje działania na przebudowie węzła drogowego na skrzyżowaniu Elbląska - Podwale Przedmiejskie - Długie Ogrody - Siennicka. Najważniejszym elementem jest remont estakady, która od samego początku istnienia jest krytykowana za całkowite przesłonięcie zabytkowej Bramy Żuławskiej.
- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje się obecnie do ogłoszenia przetargu na remont estakady. Oprócz wymiany nawierzchni i barierek w zakresie zadania znalazły się roboty związane z wykonaniem warstw antykorozyjnych i remontem dylatacji. Wstępne ogłoszenie przetargu planowane jest na przełomie I i II kwartału br. - informuje Bieganowska.
Brama Żuławska: zabytek piękny, ale niedostępny
Nowe przejście naziemne, ale podziemne bez likwidacji
W obrębie tego samego skrzyżowania planowane jest także wyznaczenie przejść naziemnych. Nadal jednak równolegle będzie funkcjonować podziemny odpowiednik, który wymaga stałych nakładów finansowych na utrzymanie i remonty - jak stało się to na wysokości ul. Łąkowej.
- Realizacja przejścia naziemnego w tym rejonie planowana jest w ramach środków unijnych z perspektywy finansowej na lata 2021-2027, bez likwidacji przejścia podziemnego - zapowiada przedstawicielka miasta.
Takie zapowiedzi urzędników niepokoją członków stowarzyszenia FRAG.
- Wydawać by się mogło, że włodarze wyciągną wnioski z własnych błędów. Tu mamy natomiast kumulację błędów z Podwala Przedmiejskiego na wysokości ul. Łąkowej oraz rozwiązań drogowych w rejonie Urzędu Wojewódzkiego i Forum Gdańsk. Ile jeszcze milionów złotych musimy zmarnować, aby zrozumieć, że atrakcyjnej przestrzeni nie wykreujemy rozwiązaniami rodem z autostrad? Ta estakada powinna zniknąć wraz z przejściem podziemnym, a uzyskany teren zostać przeznaczony na inny cel - komentuje Spieglanin.
Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?
Zaniedbany odcinek Łąkowej wciąż bez konkretów
Pozostając w temacie ul. Łąkowej zapytaliśmy urzędników również o remont jej północnego, zdegradowanego fragmentu, tj. między Podwalem Przedmiejskim a ul. Długie Ogrody.
Jeszcze niedawno włodarze skarżyli się na brak przyznanych środków z Polskiego Ładu na jej przebudowę. Okazuje się, że problem jest jednak bardziej złożony.
- Dążymy do tego, aby jak najszybciej przystąpić do przebudowy tego odcinka ul. Łąkowej. Zanim to jednak nastąpi, konieczne jest zaktualizowanie dokumentacji projektowej, dostosowanie jej do nowych przepisów prawa budowlanego i pozyskanie niezbędnych uzgodnień, w tym Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - wyjaśnia Bieganowska.
Inwestycja będzie realizowana we współpracy z deweloperem pobliskich budynków w oparciu o tzw. umowę szesnastkową, obligującą do partycypacji w kosztach modernizacji układu drogowego.
Artykuł z 2019 r.: Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej
Pozostałe ulice bez żadnych szans na remont
Bez szans na zmiany pozostają natomiast zdegradowane ulice położone na północ od ul. Długie Ogrody: Seredyńskiego oraz Angielska Grobla.
Tu urzędnicy mówią wprost: nie planujemy przebudowy tych dróg w najbliższym czasie.
Plan zagospodarowania dla dawnych zakładów mięsnych
Długie Ogrody. Dzielnica z bogatą historią
Historia kościoła Św. Barbary na Długich Ogrodach
Poznaj historię kościoła na Długich Ogrodach
Miejsca
Opinie (340) ponad 20 zablokowanych
-
2023-02-12 17:40
Artykuł pisał "pieniacz" co mu się wszystko nie podoba (1)
Tam są potrzebne mieszkańcom miejsca parkingowe.
Chyba z chce za własne pieniądze wybudować darmowy podziemny parking...
Nie samymi trawnikami miasto żyje.
Da mieszkańcy i ich potrzeby.- 13 4
-
2023-02-12 18:45
A co go interesują porzeby mieszkańców ?
- 3 0
-
2023-02-11 18:11
Gdańsk to miasto wies (7)
We wroclawiu w centrum miasta, plac społeczny - jedna estakada została juz wyburzona, druga w planach i plan na zabudowę atrakcyjnych hektarów w centrum miasta, która obecnie wyglada jak węzeł autostradowy.
W Gdansku, wsi polnocy włodarze myślą o remoncie estakady. Wyburzenie i cywilizacja tego terenu przyjdzie na myśl Grzelakowi i BRG jak beda miec juz Alzheimera.
Gdansk to mentalna wies- 77 108
-
2023-02-11 22:46
(2)
Ogarnij się z tymi wyburzeniami!! Masz obsesję na tym punkcie??!!!Później będziesz narzekał że stoisz w korkach!!!
- 20 11
-
2023-02-12 07:13
Kto normalny tam stoi w korku? (1)
Turyści? Normalni ludzie jadą tam tramwajem.
- 5 15
-
2023-02-12 17:53
Tiaaaa... Bo tramwaj jedzie tak jak estakada... Jedzie z sobieszewa przez błonie, Rudniki i wjeżdża do centrum... Taaak. Fajnie że pomyślałeś skad-dokad prowadzi estakada pisząc o tramwaju w innej relacji... Cieszę się że sam przyznajesz że nie jesteś normalnym. Bo nie da się jechać tramwajem w relacji estakady ...
- 5 0
-
2023-02-12 08:54
wrotki i w droge!!.
- 1 5
-
2023-02-11 23:35
tak, wyburzono...
ale najpierw zmodernizowano układ komunikacyjny.
Bez tego działania do których nawołują "aktywiści" doprowadzą do syndromu "gdańskie południe"...
Czyli komunikacyjnego zatwardzenia...- 14 5
-
2023-02-11 18:23
Taka prawda. Gdańsk to syf straszny. Tak brudno w Gdańsku nie było nigdy!! Wszędzie.
- 30 12
-
2023-02-11 18:14
Cały ten obszar wyglada jak chlew.
Wstyd mieszkańcy, ze wybieracie takich włodarzy!- 32 17
-
2023-02-12 17:44
A co z samochodami, gdzie ludzie mają parkować??
Zacznijcie od przekształcenia na skwer parkingu przy Urzędzie Miejskim, niech przykład idzie z góry.
- 10 0
-
2023-02-12 17:40
Urzędnicy nie wyrabiają sie z urzymaniem już istniejących parkow i skwerów.
Po co robić nowe?
- 4 2
-
2023-02-12 15:51
A gdzie mają stanąć te samochody??? (1)
Helikopterami mamy się przemieszczać? Zbudujecie darmowe parkingi dla mieszkańców to wtedy myślcie o zmianach
- 13 1
-
2023-02-12 17:32
Przecież w piwnicy można je schować
- 0 1
-
2023-02-12 17:03
Ogrody byłyby ogrodami
Gdyby nie zabudowa pierzei od strony Sadowej.
Szeroki pas zieleni i wieżowce byłyby ok...
Obecna zabudowa spowodowała, że tam już nic sensownego nie da się zrobić...- 9 2
-
2023-02-12 16:14
FRAG dba o mieszkańców Śródmieścia
Szkoda tylko że gdy na BGW chcą wepchać tramwaj pod oknami to już tak nie protestuje tylko nie zgadza się z mieszkańcami tej ulicy. Tak są równi i równiejsi. Zabawne że w Centrum nie martwią się o paraliż ale na Grunwaldzkiej już tak gdyby poprowadzić tramwaj ul Do Studzienki aż do skrzyżowania właśnie z Grunwaldzką.
- 14 3
-
2023-02-12 14:52
Uwielbiam te drzewa w donicach
Cala Aleksandra
- 10 0
-
2023-02-12 14:31
"wielkiemu żarciu" z Wyspy nadal mało?
chce się rozlewać i pustoszyć następne części miasta?
- 9 0
-
2023-02-12 14:27
Proponuje przekierowac fundusze miejskie, z teczowych wydarzen, stowarzyszen itp, na potrzeby miasta i mieszkancow. Zobaczycie, od razu portfel stanie sie pełniejszy. Mozna wiele zrobic, tylko trzeba wlasciwie rozporzadzac kasa.
- 9 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.