• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe przystanki będą, ale później. Szybsze tramwaje na Przymorzu

Maciej Korolczuk
30 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (132)
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
W ramach usprawnienia ruchu tramwajów w tym roku udało się przebudować tylko jeden przystanek "Przemyska". Prace wykonano w ramach budowy trasy Nowa Warszawska. W ramach usprawnienia ruchu tramwajów w tym roku udało się przebudować tylko jeden przystanek "Przemyska". Prace wykonano w ramach budowy trasy Nowa Warszawska.

Korekta ustawień sygnalizacji świetlnej i wydłużenie przystanków tramwajowych były głównymi pomysłami na przyspieszenie tramwajów w Gdańsku. I o ile zmiany na poszczególnych odcinkach czy skrzyżowaniach regularnie postępują, to na wydłużenie przystanków trzeba będzie jeszcze poczekać. Powodem jest brak środków finansowych. - Nie oznacza to rezygnacji z realizacji tego zadania w przyszłości - zastrzega magistrat.



Prędkość tramwajów w Gdańsku jest:

O pomyśle Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, polegającym na wydłużeniu peronów przystankowych, informowaliśmy na początku 2021 r.

ZTM zwrócił się wówczas do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, by ten przeanalizował wydłużenie 30 przystanków tak, by mogły na nich w tym samym czasie zatrzymywać się po dwa tramwaje, co znacznie usprawniłoby i przyspieszyło komunikację miejską.

W pierwszej kolejności wskazano przystanki na głównym ciągu komunikacyjnym przez al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzką, a także perony zlokalizowane na Chełmie, w Oliwie, Jelitkowie i Podwalu Przedmiejskim.

Tramwaj przytrzasnął i przez ok. 10 m przeciągnął pasażera Tramwaj przytrzasnął i przez ok. 10 m przeciągnął pasażera

- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej. Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie - tłumaczyli wówczas przedstawiciele ZTM.
Przystanki tramwajowe wskazane do wydłużenia. Przystanki tramwajowe wskazane do wydłużenia.

Na przeszkodzie brak środków



Postanowiliśmy wrócić do tematu i po prawie dwóch latach zapytaliśmy magistrat na jakim etapie są prace nad wydłużeniem przystanków.

I niestety nie ma dobrych wieści.

Jak mówią urzędnicy, na przeszkodzie stanął brak środków finansowych na zrealizowanie inwestycji. Z ambitnych planów od tamtej pory udało się zrealizować - i to przy użyciu środków zewnętrznych - zaledwie... jeden przystanek.

- W związku z trudną sytuacją finansową miasta nie rozpoczęła się realizacja zadania polegającego na wydłużeniu przystanków tramwajowych. Nie oznacza to rezygnacji z realizacji tego zadania w przyszłości. W 2022 r., w ramach GPKM IV A, został rozbudowany i przebudowany przystanek "Przemyska"Mapka. Realizacja ta została dofinansowana ze źródeł zewnętrznych - tłumaczy Joanna Bieganowska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Priorytetem przystanki na linii GPW



Jednocześnie urzędnicy wskazują, że wydłużenia przystanków w pierwszej kolejności można spodziewać się przy realizacji nowych inwestycji m.in. w ramach planowanej budowy linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.

- W pierwszej kolejności planujemy przystąpić do realizacji wydłużenia przystanków tramwajowych, które wpłyną na zwiększenie przepustowości linii tramwajowej w związku z planowaną budową linii tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz. Realizacja tego zadania będzie uzależniona od pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania - zastrzega Joanna Bieganowska.
W ramach przyspieszenia tramwajów ZTM chce nie tylko wydłużać przystanki, ale też zwiększa maksymalną dopuszczalną prędkość do 70 km/h. W ramach przyspieszenia tramwajów ZTM chce nie tylko wydłużać przystanki, ale też zwiększa maksymalną dopuszczalną prędkość do 70 km/h.

Szybsze tramwaje na Przymorzu i w centrum



Tak jak melodią przyszłości na razie pozostaje przebudowa przystanków, by mogły się na nich zatrzymywać po dwa tramwaje równocześnie, tak obecnie toczą się prace nad koordynacją świateł na poszczególnych skrzyżowaniach.

W ten sposób udało się już wcześniej przyspieszyć tramwaje na Morenie i alei AdamowiczaMapka, a także na Marynarki PolskiejMapka, gdzie składy kursują z maksymalną prędkością 70 km/h.

W grudniu szybciej niż zwykle pojadą tramwaje na Przymorzu. Dzięki zmianom wprowadzonym przez ZTM o dwie minuty uda się przyspieszyć ruch tramwajów między Kołobrzeską a Piastowską.

Po nowym roku rozpoczną się z kolei prace nad upłynnieniem ruchu tramwajowego w centrum: na Hucisku, przy nowym przejściu dla pieszych przy Bramie Wyżynnej i na węźle Unii Europejskiej.

W tym roku wydłużono też przystanek na al. Zwycięstwa przy nowo powstałym przejściu dla pieszych na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. W tym roku wydłużono też przystanek na al. Zwycięstwa przy nowo powstałym przejściu dla pieszych na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Miejsca

Opinie (132) 8 zablokowanych

  • Powodem jest brak środków finansowych??? (2)

    No to sprzedać ECS zamiast dopłacać do niego 25 mln zł rocznie. Tak samo stadion w Letnicy. Ograniczyć premie dla urzędników a zasiadanie w radach nadzorczych spółek samorządowych zrobić bezpłatnym. Przecież i ak POlitycy są na etatach urzędu.

    • 50 18

    • (1)

      Wracaj do Bartoszyc i bedziesz mieszkal w dziurze

      • 3 13

      • Ty masz dziurę ale w mózgu

        • 6 1

  • Trzeba odsunać Dulkiewicz od władzy

    Jak mają być pieniądze jak szefowa zajmuje się polityką w kraju, a nie mieście.

    • 15 5

  • 3 i 5 po remoncie Hallera, dostały dodatkowe światło na którym zawsze stoją. To jest to przyśpieszenie?

    • 10 0

  • Półsrodki

    Maksymalna prędkość podnieść do 120km/h i dać motorniczym prawo do decydowania czy w ogóle zatrzymywać się na przystanku. Inaczej tramwaje nie przyspieszą...

    • 8 1

  • Przystanki są za często

    Tramwaj nie zdąży się rozpędzić a już musi hamować

    • 18 2

  • długie przystanki były przed modernizacją

    ale ponieważ przystanki trzeba odśnieżać to je skrócono.
    Podobnie SKM i PKP nie mogły się dogadać, kto ma płacić za utrzymanie rozjazdów pomiędzy torami skm a pkp, więc rozjazdy zlikwidowano i dzięki temu w przypadkach awarii czy remontów jest armagedon.
    Nie oczekujecie racjonalnych decyzji, jeżeli decyzji nie podejmują fachowcy, ale pacynki partyjne, czy to pisowskie czy platformiane lub z psl.
    serdeczności

    • 17 1

  • Główna przyczyna to przejścia naziemne (1)

    • 23 8

    • Tak. Np przejscie na wys ulicy Jasnej na Kartuskiej.

      Wielokrotnie byłem świadkiem jak nie ma tam żywej duszy w promieniu 200m a tramwaj stoi jak głupek. Kto to ustala w tych urzedach te bzdury?! To są zwyczajni hipokryci

      • 11 0

  • Tramwaj stoi na przystanku, rusza i utyka na swiatlach. I tak na calej trasie. Do tego kupili Pese gdzie brak jest miejsc dla pasazerow

    • 29 2

  • Jak już nasza królowa serdeczności tak wozi się po świecie to niech przejedzie się tramwajami w Pradze to zobaczy jak szybko jeżdżą tramwaje i jak można dobrze zrobić przejazdy oraz torowiska w jezdni że tramwaj nie musi jechać z prędkością 10km/h

    • 41 5

  • Te przyspieszanie to fikcja

    Nie wiem kto to wymyślił. Na Belgradzkiej w górę tramwaj stoi zawsze praktycznie 2 minuty. Tak samo jest przystanek dalej. Co z tego że zasuwa id przystanku do przystanku a potem stoi i traci czas. Wzbudzane sygnalizacje powinny być na wszystkich przejazdach gdzie planują takie przyspieszanie

    • 39 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane