- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (108 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (51 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (314 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (277 opinii)
Eksperymentalne oznakowanie na obwodnicy
Kierowcy, podróżujący na co dzień Obwodnicą Trójmiasta , po najechaniu na linię oddzielającą pobocze od pasa ruchu słyszeli do tej pory wyłącznie stukot opony. Teraz dodatkowo mają poczuć wibracje. To efekt zastosowania na odcinku między Owczarnią a Matarnią eksperymentalnego oznakowania poziomego, które ma ustrzec kierowców przed wypadkiem.
W gdańskim Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ruszył pilotażowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie stosowania norweskiego oznakowania poziomego, czyli linii wibracyjnych (z ang.: "rumble strips").
Dotychczas stosowane oznakowanie poziome w postaci linii akustycznych, tzw. baretek, dźwiękowo sygnalizowało kierowcy, że zjeżdża z drogi. Teraz do dźwięku dołączają wibracje auta. Wszystko po to, by kierowca nie zjechał z jezdni i nie uderzył w bariery lub w pojazd jadący z przeciwnej strony.
Autorzy pomysłu przekonują, że nowa technologia nie powoduje hałasu dla mieszkańców okolicy przylegającej do drogi. Ponadto warto zaznaczyć, że nowe linie są bezpieczne dla motocyklistów - nie ma mowy o utracie panowania nad maszyną po najechaniu na linie.
- Wytypowaliśmy łącznie cztery miejsca na drogach krajowych, gdzie dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń drogowych. W Trójmieście szczególnie często dochodzi do najechania na bariery - między Owczarnią i Matarnią . Na całej Obwodnicy Trójmiasta remontujemy bariery ochronne mniej więcej co trzeci dzień, a roczny koszt tych prac wynosi około 800 tys. zł - tłumaczy Karol Markowski, zastępca dyrektora GDDKiA Oddziału w Gdańsku.
Tego typu oznakowanie jest powszechnie stosowane w całej Skandynawii. Według tamtejszych raportów bezpieczeństwa po wprowadzeniu zmniejszyło ilość wypadków nawet o 70 proc. Czy ten wynik uda się osiągnąć na trójmiejskiej drodze ekspresowej?
Wszystkie miejsca będą poddane obserwacji przez rok. W ramach tego zadania gdański oddział GDDKiA przeprowadzi badania jakości pasów i stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Po roku wyniki zostaną przedstawione w raporcie.
Jeśli oznakowanie sprawdzi się w polskich warunkach, będzie wprowadzane w innych miejscach na sieci dróg krajowych.
Miejsca
Opinie (157) 1 zablokowana
-
2013-07-02 07:12
(17)
A może by tak zamiast zabawy w frezowanie ustawić poprawnie światła na Armii Krajowej z Łostowicką.
I wyłączyć sygnalizację w nocy. Bo stoi się na czeronym bez sensu a nie ma ruchu.- 220 52
-
2013-07-02 07:38
nie na temat (1)
ale liczy się uwaga
- 23 3
-
2013-07-02 22:51
pierwsze do likwidacji światła Stryjewskiego-Nowotna
żadnego ruchu nawet w godzinach szczytu ale zawsze 5 minut stracone
- 1 0
-
2013-07-02 07:42
swiatla swiatlami... (1)
ale widze znaczne oszczednosci na wprowadzeniu norweskich rozwiazan na polskich drogach.
tam trzeba frezowac a u nas wystarczy zamalowac koleiny...- 65 1
-
2013-07-02 22:03
10/10 :)
Parsknąłem śmiechem, prawie pobudziłem dzieciaki :)
- 4 0
-
2013-07-02 08:01
powinno wyłaczyć się w nocy swiatła na całej długosci al Havla aż do Armii Krajowej (4)
- 22 3
-
2013-07-02 15:59
Wyłaczenie świateł w nocy spowoduje, że kierowcy pojadą "jak po swoje",czyli szybko i bez patrzenia (3)
bo przecież "noc i pusto". Na efekty nie trzeba będzie długo czekać,a gdy już się spotka w jednym miejscu dwóch amatorów nieskrępownej światłami nocnej jazdy,skutki będą opłakane. Ewentualnie wyłączone światła mogły by być na wysokości Płockiej, albo przy rondzie z Łódzką,ale na pewno nie na dojeździe do żadnego większego skrzyżowania w mieście (np. Przy Operze)
- 4 6
-
2013-07-02 20:49
Gdzie Havla gdzie Opera? (1)
j.w
- 0 0
-
2013-07-03 08:39
Daj diabłu palec
Wyłączysz światła na jednej ulicy, zaraz będa chcieli wyłączenia ich na Zwycięstwa, Chłopskiej, Grunwaldzkiej, Trakcie, Rakoczego, Hallera...
- 0 1
-
2013-07-13 21:33
czujki prendkosci i zielone swiatlo.
Wiec jak i tak korzystamy z norweskich rozwiązań to może po sąsiedzku od Szwedów pożyczymy system nocny do kontroli świateł. Nocny tryb świateł z czujnikiem prędkości i na zielonej fali z Pruszcza do Wejherowa będzie można śmigać.
- 0 0
-
2013-07-02 08:36
estakada Armii Krajowej/Lostowicka... (3)
...i problem z korkami znika na zawsze
- 17 2
-
2013-07-02 09:14
Niestety, ale nie masz racji. (2)
Korek przesunie się dalej. Skrzyżowanie z 3 maja będzie jeszcze bardziej zakorkowane. Choć to nie zmienia faktu, że ta estakada by się przydała.
- 2 7
-
2013-07-02 19:44
Jakim cudem...
... estakada na krzyżówce Armii Krajowej/Łostowicka spowoduje zakorkowanie się skrzyżowania z ulicą 3 maja??
- 2 0
-
2013-07-03 09:37
masz racje!
...trzeba zbudowac TAKA estakade na Armii Krajowej zeby znikly korki na Al Niepodleglosci w Sopocie...ech
- 2 0
-
2013-07-02 09:20
można i jedno i drugie (1)
ale na czym ma polegać eksperyment ? - takie rozwiązania są stosowane od dawna
- 3 0
-
2013-07-02 10:28
Ale nie u nas..
Dlatego w polsce to dopiero eksperyment.. :)
- 1 0
-
2013-07-02 14:04
to skrzyżowanie jest za duże
- 1 0
-
2013-07-03 00:36
ta sama sytuacja jest na Chwarznieńskiej w Gdyni. Odcinek dwupasmowy z Witomina do obwodnicy, godz 24.00, ruch zerowy a
- 0 0
-
2013-07-02 07:19
Ciekawe czy takie wibracje mają wpływ na samochód,tzn. czy nic się nie sypnie itd. (11)
- 18 96
-
2013-07-02 07:21
Jak jeździsz 30toletnim szrotem to się bój
- 23 17
-
2013-07-02 07:41
(2)
Nic złego nie powinno się stać, jednak trzeba liczyć się z przyspieszony zużyciem amortyzatorów ze względu na ich ruch. Z powodu na charakteru wibracji naprężenia powstałe w aucie są minimalne i dobrze amortyzowane bez pików, nawet w elementach nie amortyzowanych jak koła i ich osprzęt.
- 4 12
-
2013-07-02 08:02
na pewno mniej mu to zaszkodzi niż wjechanie w barierki ;)
- 51 2
-
2013-07-02 17:52
w pasie ruchu nie ma możliwości na nie najechać, ew. zjechać na awaryjny tudzież pobocze
więc co ma do tego wpływ na eksploatację? to dla bezpieczeństwa raczej a nie dla spisku warsztatów:P
- 4 0
-
2013-07-02 07:59
Nikt ci nie każe jeździc po tym frezowaniu
- 38 0
-
2013-07-02 08:43
jak kupiles u bauera samochod to mozesz spac spokojnie
- 5 2
-
2013-07-02 09:05
mózg ci się sypnie (1)
razem z twoim 20 letnim vieśwagenem.
- 7 5
-
2013-07-02 09:38
a może ma Hądem ale w Viviteku
względnie pieknego Lexa, z opornikiem zamiast poduszek powietrznych i skruszoną szybą pomiędzy przegrodą silnika i konsolą
- 4 4
-
2013-07-02 09:08
wpływ na samochód?
A Sz.P. zamirza jeździć tylko po tych pasach bezpieczeństwa? Gratulacje!
- 15 0
-
2013-07-02 10:24
kobiety beda jezdzic tylko po nich
one lubia wibracje
- 18 4
-
2013-07-02 15:24
To nie jest linia, po której się jeździ!!!
To jest linia krawędziowa ciągła, której się nie przejeżdża. A jak już ci się zdarzy na nią najechać, odbierasz sygnał, że musisz wrócić na swój pas. Przy takim podjeściu, przestrzeganiu przepisów nie przekraczania linii ciągłej, nic się nie może "sypnąć".
- 6 0
-
2013-07-02 07:20
światła prze rondzie de la salle (4)
może te z wydłużyć zielone światła przy rondzie przy zjeździe słowackiego na dół.bo jak wracam z pracy około 16 jest codziennie masakra
- 56 13
-
2013-07-02 08:03
Nie, zdecydowanie nie ! (2)
ponieważ to uspokaja ruch i nie ma wypadków na odcinku leśnym ( tu proszę o oklaski od ZDiZ i Tristara ).
Poza tym wasze samochody jadąc z górki spalają za mało paliwa przez co minister finansów ma kłopoty - brak wpływów z akcyzy i podatków i jest kryzys gospodarczy i nie chce sie wam pracować wydajniej żeby kupić paliwo po min 6 PLN/litr. Całe szczęście, że jest obowiązek używania świateł podczas stania w korku ( większość nie ma LEDów więc musi palić światła mijania, hehehe )
PS. Nie ma mowy o wydłużeniu pasa do skrętu na Morenę - za dobrze by było- 17 9
-
2013-07-02 08:22
Sorry miszczu - słabe.
- 4 10
-
2013-07-02 16:31
Zjazd na Morenę będzie masakrą tak długo jak zatoczka będzie miała 5 metrów.
1. Przecież tam jest tyle miejsca że zatoczka może mieć i z 50 metrów
2. Zupełnie nie rozumiem dlaczego nie ma skrętu z drugiego pasa. Czas już skończyć z myśleniem za kierowców i pozwolić robić zjazdy z 2 pasów. W wielu miastach tak widziałem i tragedii nie było.- 5 2
-
2013-07-02 11:22
NO I NASTĘPNY.....
1.Przesiądź się do autobusu-efekt=mniej korków.
2.Paliwo po 20zł/l-efekt=mniej korków.
Proste prawda? ;-)- 4 8
-
2013-07-02 07:20
(5)
Bez edukacji kierowców żadne oznakowanie nie pomoże
- 66 6
-
2013-07-02 08:11
a pomoze
a pomoze pomoze i to bardzo,szczególnie na dlugich prostych trasach typu autostrada czy ekspresowka.Człowiek jak jest zmęczony dzieli go od zasniecia bardzo cieniutka linia i taki wibrujacy pas stawia natychmiast na nogi.
I bylem wyedukowany,wiedzialem ze moze sie to zdarzyc,ale to jest chwila i od tragedii ratuje wtedy halas wydzielajacy sie spod kol po najechaniu na chropowaty pas- 13 0
-
2013-07-02 08:57
wlasnie, polskim burakom za kolkiem powinni jeszcze mozgi na skandynawskie wymienic zeby bezpieczenstwo uleglo poprawie
- 7 0
-
2013-07-02 15:27
czasem warto pomóc losowi (1)
Tylko saper nie może się mylić. Każdy kierowca popełnia jakieś błędy! Może ta linia uratuje mu zdrowie lub życie???
- 1 2
-
2013-07-02 15:42
Taa... prędzej zarzuci d*pskiem na zakręcie.
- 1 1
-
2013-07-02 15:39
To nie kwestia edukacji
tylko kar.
Norweg, Niemiec czy Francuz jak dostanie mandat, to żeby go zapłacić musi zrezygnować z rodzinnego wyjazdu na wakacje. A jak mocniej poszaleje to i na "dołek" trafi.
A u nas? POlaczek zapłaci 200-300 zł i... śmiga dalej.- 4 0
-
2013-07-02 07:25
większość wypadków (11)
nie jest przez zaśnięcie kierowców tylko przez ich głupotę i nadmierną prędkość...
- 100 13
-
2013-07-02 07:38
Nie przez nadmierną prędkość (6)
lecz przez niedostosowanie odstępu od poprzedzającego pojazdu do (wysokiej) prędkości
- 20 2
-
2013-07-02 09:16
prawy pas (5)
powiem więcej, wg mnie większość wypadków jest przez agresywnie wjeżdżających z dróg dojazdowych, którzy zamiast z pokorą włączyć się do ruchu, pakują odrazu na lewy pas i jadą nim aż do końca nie zwalniając go nawet na chwilę. Stąd się wzięło wyprzedzanie prawym pasem. Najpierw walczmy z podstawami, czyli lewy pas do wyprzedzania a nie do ciągłej jazdy, wtedy też jazda się uspokoi, nie będzie wk... kierowców i wypadki się skończą.
A ITD zamiast ścigać mandatami jadących 15km/h za dużo (mondeo z radarem ostatnio na obwodnicy cięło ze 180km/h podpuszczając innych) niech weźmie się za realny problem, czyli uporczywe zajmowanie lewego pasa. Tyle, że wtedy biedaki nie zarobią na radary hehehehe- 12 2
-
2013-07-02 09:34
Potwierdzam - Uważajce na MONDEO (2)
robi też fotki na Trkacie Św Wojciecha
- 2 0
-
2013-07-02 10:29
(1)
i czarnego Passata. Rejestracja zaczyna sie na GBY. Policja już nawet kaszubów udaje :)
- 2 0
-
2013-07-02 12:58
hehe
a gdańska Octavka nieoznakowana, z kamerą, lata aktualnie na GLE.
Co do ITD to mam szczerą nadzieję, że gdzieś sobie ten czarny nosek przetrącą i skończy się sępienie.- 1 1
-
2013-07-02 16:02
"Mondeo podpuszczało" - a co Ty własnego rozumu nie masz? Masz takiego małego piki,że się musisz nikomu nie dać wyprzedzić? (1)
- 1 0
-
2013-07-03 11:29
rozum mam
Nie wiem skąd te wnioski? Wiesz o mnie więcej niż ja?rozum mam, ale jak każdy człowiek mam też emocje, jak ktoś z premedytacją siedzi ci na tyłku to możesz się zdenerwować. Oczywiście, że dałem się wyprzedzić bo z reguły mimo, że jadę szybciej od innych zajmuję prawy pas, zeby nie przeszkadzać innym.
- 0 0
-
2013-07-02 08:35
Ktoś mądry kiedyś powiedział (2)
że to nie prędkość zabija kierowców, tylko nagła jej utrata. I ja się z tym zgadzam.
- 16 0
-
2013-07-02 10:50
a policja najbardziej tępi rowerzystów na procentach (1)
widocznie wg. nich to rowerzysta w Poznaniu wjechał w tłum i ranił 19
- 3 3
-
2013-07-02 11:49
Tam to akurat nagłe zyskanie prędkości poturbowało ludzi.
- 1 0
-
2013-07-02 11:48
Nie przez głupotę i nadmierną prędkość tylko przez brak bezpiecznych dróg. Gdyby takie były to nie trzeba by jechać 400km przez wsie zwalniając co 2km do 50km/h. Autostrady i ekspresówki są ZNACZNIE bezpieczniejsze od krajówek a tymczasem codziennie setki tysiecy aut przepuszcza się przez miasteczka i wsie zaraz obok np szkół. W takiej sytuacji MUSI dochodzić do wypadków.
- 3 4
-
2013-07-02 07:31
dziurka
no tak, tak oczywiście, to najlepsze wytłumaczenie dla dziurawych dróg
- 9 14
-
2013-07-02 07:34
Jaki sens? (1)
Jestem ciekawy jak takie pasy zabezpieczają kierowców przy stracie panowania nad pojazdem, bo to jest główna przyczyna wjazdów w barierki. Jeśli nikt nie przeprowadził badań ile procent kierowców przysypia i taranuje barierki, to mamy kasę wywaloną w błoto. Polecam bramki z odcinkowym pomiarem prędkości, to powinno załatwić sprawę.
- 17 41
-
2013-07-02 10:41
Kasa w bloto
Kasa w bloto nie poszla, bo to cykl eksperymentalny, co oznacza ze zostal robiony na koszt wykonawcy. Ewidentnie jakies statystyki musza za tym stac, bo w przeciwnym wypadku nikt nie wykladalby na to kasy. Na prawde, czasem wystarczy doczytac, troche sie zastanowic, potem komentowac.
I rozumiem ze ta "...glowna przyczyna wjazdow w barierki" to jest z cyklu badan ktore Pan przeprowadzil osoboscie, tak?- 10 0
-
2013-07-02 07:35
a kurczę dzisiaj specjalnie przejadę i zobaczę, co to za wynalazek!
- 16 4
-
2013-07-02 07:39
Bzdura tylko się woda w bruzdach zbiera. (6)
Mogli dać odrazu krawężniki, wtedy też by się obudził jeden z drugim.
- 26 24
-
2013-07-02 14:51
widać że na całej długości asfaltu jest mikropęknięcie (2)
tylko czekać do zimy aby tam się woda zebrała a asfalt rozsadziło. Poczekamy zobaczymy
- 4 1
-
2013-07-02 15:25
To przez ciśnienie gazu w łupkach (1)
Jest go tam tyle, że po mału rozsadza drogę. Niedługo zamkną obwodnicę i będą tam go wydobywać.
;)- 6 0
-
2013-07-03 08:50
jakby podłączyć do rury gazowej
to co wytwarzają urzędasy pierdzące w stołki i wymyślające takie "rozwiązania" to wydobywanie gazu łupkowego nie byłoby konieczne, po 2 zimach będzie remont nawierzchni bo zamarzająca woda pewnie to rozsadzi i będą dziury
- 0 0
-
2013-07-02 15:15
(2)
...i będzie jak w POznaniu.
- 3 1
-
2013-07-02 23:08
A co tam się stało (1)
bo ja nie wtajemniczony
- 0 0
-
2013-07-03 08:42
To samo, co w Nowym Mieście nad PiSicą
- 0 0
-
2013-07-02 07:50
Szczerze? (3)
Słabo to działa.
Wcześniejsze oznakowanie dawało większe wibracje i hałas.- 22 8
-
2013-07-02 08:57
zaczerpnięte z norwegii (1)
jedynie nasi spece nie przewidzieli że większość dróg krajowych jest właśnie tak pofalowanych i większość z nas jest do takiego falowania przyzwyczajona. Jednocześnie jadąc ponad 130 km/h w dodatku na mokrej nawierzchni (tak wiem że niezgodnie z przepisami), gdy nieszczęśnik najedzie na taką linie to może stracić panowanie nad autem. Przy "chroboczącej lini" nie ma szans na taki efekt.
- 16 1
-
2013-07-02 15:51
Pidolisz, macławie...
- 0 4
-
2013-07-02 15:18
W trudych warunkach ta linia się sprawdza, jak żadna inna!!!
Owszem, wcześniejsze oznakowanie dawało większy hałas, ale tylko na zewnątrz pojazdu. A nie o to chodzi, by za chwilę stawiać ekrany.
Chodzi o to, by na tą linię nie najeżdżać (tak, jak dotyczy to wszystkich linii ciągłych)i trzymać się pasa bez zbytniego zbliżania się do barier.
Wibracje są naprawdę wystarczające, by poinformować kierowcę, że zjeżdza z pasa. Efekt ten szczególnie jest przydatny w czasie jazdy w ograniczonych warunkach widoczności i mgle, która w tym miejscu pojawia się bardzo często.- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.