• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu

Krzysztof Koprowski
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Gdańsk planuje docelowo zrealizować dziewięć tras rowerowych w najwyższym standardzie do szybkiego przejazdu między dzielnicami. Gdańsk planuje docelowo zrealizować dziewięć tras rowerowych w najwyższym standardzie do szybkiego przejazdu między dzielnicami.

Po dziesięciu latach Gdańsk dokonuje gruntownej aktualizacji dokumentu "System Tras Rowerowych" (w skrócie STeR). Nowelizacja przewiduje realizację szybkich dróg rowerowych już nie tylko z myślą o rowerzystach, ale także użytkownikach hulajnóg elektrycznych i innych urządzeń transportu osobistego. Pierwsza tego typu trasa ma powstać do 2023 r. wzdłuż al. Armii Krajowej (Trasy W-Z)Mapka.



Które trasy rowerowe powinny być priorytetem inwestycyjnym w Gdańsku?

System Tras Rowerowych to jeden z wielu dokumentów planistycznych w Gdańsku, którego celem jest wskazanie sposobu docelowego zagospodarowania przestrzeni - w tym przypadku w zakresie transportu rowerowego.

W 2011 r. w toku konsultacji społecznych powstała jego pierwsza wersja, która dwa lata później doczekała się "strategii realizacji STeR", czyli wskazania budowy najpilniejszych dróg rowerowych.

Lokalizacja najważniejszych tras rowerowych do realizacji. Lokalizacja najważniejszych tras rowerowych do realizacji.

40 kilometrów tras rowerowych szybkiego ruchu



I choć do dzisiaj nie udało się zrealizować trasy wzdłuż ul. KołobrzeskiejMapka (odc. Grunwaldzka - Rzeczypospolitej), która zajmowała w 2013 r. pierwszą pozycję na liście priorytetów, Gdańsk przystępuje właśnie do gruntownej nowelizacji założeń STeR-u.

Czytaj więcej:

Kołobrzeska dla rowerzystów wciąż tylko na papierze. Budowa za rok - dwa lata



- W dokumencie, który powstał 10 lat temu, zawarte zostały zadania i zalecenia dotyczące realizacji sieci dróg rowerowych. Wiele udało się zrealizować, niektóre inwestycje zmieniliśmy, inne odłożyliśmy, ale to wynika także z tego, że zachodzą też zmiany w naszym myśleniu, w naszym podróżowaniu - mówiła podczas konferencji prasowej w piątek Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Potrzebujemy przynajmniej 40 km szybkich tras rowerowych - ekostrad. Widzimy, jak zmieniło się nasze życie, jak pandemia zmieniła przyzwyczajenia komunikacyjne, sposób przemieszczania się.
Trasy najwyższej kategorii (ekostrady) to dziewięć nowych szlaków rowerowych o łącznej długości ok. 40 km o charakterze międzydzielnicowym:
  1. w rezerwie Drogi Czerwonej,
  2. wzdłuż ul. Spacerowej,
  3. wzdłuż ul. Słowackiego (w tym odcinek leśny),
  4. wzdłuż szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej,
  5. w rezerwie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna),
  6. w obrębie węzła Groddecka,
  7. tzw. Trasa Oruńska wzdłuż Potoku Oruńskiego (częściowo już zrealizowana),
  8. wzdłuż Kanału Raduni,
  9. w ciągu al. Armii Krajowej (Trasy W-Z).

Ostatnia z wymienionych tras, wzdłuż "wuzetki", ma doczekać się realizacji już do końca 2023 r. Niedawno rozpoczęto realizację I etapu (ze środków BO) - połączenia ul. 3 Maja z al. Armii Krajowej przez ul. Rogaczewskiego.

Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu, obejmująca ul. Białą aż do budynków w tle za śmietnikami. Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu, obejmująca ul. Białą aż do budynków w tle za śmietnikami.

Droga Czerwona rowerowym kręgosłupem Gdańska



Co ważne, w przypadku ekostrad w newralgicznych punktach przewiduje się stosowanie rozwiązań bezkolizyjnych na skrzyżowaniach - dotyczy to przede wszystkim rezerwy Drogi Czerwonej.

Uzupełnieniem tego szkieletu mają być trasy główne oraz zbiorcze. Dopuszcza się jednocześnie dodatkowe trasy rowerowe o znaczeniu lokalnym.

Warto zauważyć, że część z postulowanych tras pokrywa się z pomysłem prezentowanym w 2018 r. przez kandydata na prezydenta Gdańska, Kacpra Płażyńskiego, zaś "ekostradę" w śladzie Drogi Czerwonej promowano w programie wyborczym PiS-u jako "velostradę" z rozwiązaniami bezkolizyjnymi dla rowerzystów.

Przeznaczenie Drogi Czerwonej pod trasę rowerową i park proponował również nasz czytelnik w 2016 r.

Czytaj też artykuł z 2018 r.:

Kandydaci w wyborach o polityce rowerowej



Interaktywna mapa z najnowszą wersją dokumentu STeR. Interaktywna mapa z najnowszą wersją dokumentu STeR.

Trasy rowerowe dla rowerzystów oraz użytkowników hulajnóg



- Jeszcze kilka lat temu elektromobilność raczkowała, dziś rozwija się i stanowi z dnia na dzień coraz większą konkurencję dla transportu opartego o samochody. Stąd przygotowaliśmy projekt ekostrad, które będą umożliwiały podróżowanie np. hulajnogami elektrycznymi, hoverbordami, segweyami czy po prostu tradycyjnymi rowerami - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.
Czytaj też:

Hulajnogi elektryczne: nowe regulacje prawne i zasady korzystania



Konsultacje społeczne do końca stycznia 2022 r.



Od poniedziałku (20 grudnia) trwają konsultacje społeczne przedstawionych propozycji. Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało interaktywną mapę, na którą naniesiono wszystkie planowane oraz istniejące drogi rowerowe kategorii ekostrad, głównych oraz zbiorczych.

Do 31 stycznia 2022 r. za jej pośrednictwem możliwe jest przesyłanie uwag do proponowanych rozwiązań. Dostępne jest także narzędzie wskazania alternatywnych rozwiązań lub dodatkowych tras wraz z odpowiednim komentarzem.

Uwagi do nowej edycji STeR można również zgłaszać do końca stycznia drogą e-mailową (bez potrzeby korzystania z certyfikowanego podpisu) lub tradycyjną pocztą na adres Biura Rozwoju Gdańska: brg@brg.gda.pl lub ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk.

Miejsca

Opinie (148) 4 zablokowane

  • hahah jak zawsze propaganda jakim najwyższym standardzie? Oni nawet podstawowego nie znają!! (2)

    W Gdańsku buduje sie drogi od zawsze w najnizszym a raczej ponizej standardów zachodnioeuropejskich!!A o standarcie wysokim niema nawet co marzyć !!Wszystkie te pseudo drogi to fuszerki robione byle jak byle najtaniej i najszybciej mimo ze robią to w tepie ślimaczym! Drogami rowerowymi w Gdańsku zajmują sie ludzie nie mający o nich pojęcia zajmujący stołki po znajomości!!

    • 12 2

    • u nas nie ma dróg rowerowych (1)

      różowy pasek poprowadzony slalomem na chodniku nie jest żadną drogą rowerową.

      • 4 1

      • chyba nie jechałeś rowerem wzdłuż Alei P. Adamowicza

        • 0 0

  • Jak będziemy na emeryturze to powspominamy sobie te wizje....

    • 6 2

  • jeżdzę rowerem do pracy od ponad 10 lat (4)

    i przez ten czas bardzo dużo zmieniło się na korzyść - szczególnie nowe ścieżki dla rowerzystów elegancko odśnieżone nawet przy niewielkich opadach. to jest super :)

    • 5 11

    • (2)

      no ale jakość spada. są coraz gorzej projektowane mimo że nigdy nie były projektowane dobrze

      • 3 1

      • a co powiesz nt. DDR wzdłuż Alei P. Adamowicza? (1)

        • 0 0

        • Przerost formy na treścią, wypasiony DDR po którym prawie nikt nie jeździ bo łączy "nic z niczym"

          • 0 2

    • Z tym eleganckim odśnieżeniem to pojechałeś :-) a przez ostatnie 10 lat niewiele się zadziało na korzyść rowerzystów.

      • 0 1

  • rower nie jest rozwiązaniem (1)

    Jeżdżę na rowerze cały rok, czy to śnieg, czy deszcz. Lubię ruch, mam kondycję i rower na szerokich oponach (takie tylko się nadają do jazdy w zimę i po naszych dziurawych drogach). Ta zabawa nie jest dla każdego. Wiele osób nosi okulaty (które parują, spadają itp), ma problemy z krążeniem, koordynacją, koncentracją. Są też dni słabszej dyspozycji. Rower ma swoje ograniczenia bagażowe. Po jeździe na dłuższych odcinkach trzeba mieć gdzie się przebrać i odpocząć. Dobry rower trochę kosztuje - często wiecej niż używane auto. Jest oczywiście tańszy w utrzymaniu, ale i tak wymaga wydatków na naprawy, konserwację i przechowanie.

    • 9 8

    • Człowieku po Twoim wpisie doradzałbym Ci zaprzestanie jazdy rowerem bo nawet jak nie masz okularów które parują i spadają, nawet jak masz zdrowe serce, oraz możesz się koncentrować i koordynować to podczas jazdy może Ci narobić ptak na głowę. Po co ryzykować.

      Dobry rower to rower bez przerzutek, do jazdy po mieście przerzutki są zbędne. Bez przerzutek rower będzie tańszy i co najważniejsze bezawaryjny. Bo co może się zepsuć w takim rowerze ?

      • 1 0

  • a powstaną potem takie kwiatki jak te ostatnio na 3 Maja- nieużywane i niebezpieczne dla wszystkich

    • 3 2

  • Zamiast drogi wzdłuż AK lepsza by była wzdłuż Pohulanki.

    • 5 3

  • Prawo (2)

    Może już dosyć wydawania publicznych pieniędzy podatników na jakieś bzdurne trasy rowerowe dla tych ped**arzy.
    Może tak najwyższy czas zająć się drogami.

    • 9 14

    • Mef

      Drogami zajmują się cały czas. A publiczne pieniądze nie są zarezerwowane tylko dla kierowców. Więc nie szczekaj na forum, bo poza zbłaźnieniem się nic nie zyskasz

      • 4 0

    • Nawyższy czas? Od dziesiątek lat kasa idzie na dewasowanie kraju drogami dla samochodów.

      • 3 0

  • Warto zobaczyć tę mapę - tam widać jaka to ściema

    Np. trasa przelatująca nad Węzłem Kliniczna lub nad torami przy Leroy Merlin, to jest kit - nic z tego nie będzie. Trasa dwustronna na ulicach gdzie obecnie brak miejsca na chodnik (np. Hallera), odlot przy Metropolii i wiele innych.

    • 12 1

  • Droga Czerwona potrzebna jest na "wczoraj"!

    • 1 3

  • Rowery, rowery, rowery.... (3)

    Oprócz rowerów są też inni użytkownicy środków komunikacji. Drogi to krwioobieg transportu, Gdańsk jest tuż przed zawałem, a władze miasta wzorują się na Chinach sprzed pół wieku, gdzie rowery był podstawowym środkiem transportu...

    • 8 9

    • plany budowy polin przewidują redukcję do 18mln człowieczków ,będą kibuce i obsługa oraz ? Zgadnij Kto

      • 1 4

    • fajnie gdyby ten trend się utrzymał. Do tego więcej szerokich chodników i będzie super

      • 2 0

    • Taaaa... rowery, rowery, rowery... I co jeszcze?

      Porównaj sobie nakłady na drogi dla samochodów z kasą na drogi rowerowe. Nawet tu jest wielokrotnie więcej artykułów o nowych drogach niż o ruchu pieszym czy rowerowym.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane