• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu

Krzysztof Koprowski
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Gdańsk planuje docelowo zrealizować dziewięć tras rowerowych w najwyższym standardzie do szybkiego przejazdu między dzielnicami. Gdańsk planuje docelowo zrealizować dziewięć tras rowerowych w najwyższym standardzie do szybkiego przejazdu między dzielnicami.

Po dziesięciu latach Gdańsk dokonuje gruntownej aktualizacji dokumentu "System Tras Rowerowych" (w skrócie STeR). Nowelizacja przewiduje realizację szybkich dróg rowerowych już nie tylko z myślą o rowerzystach, ale także użytkownikach hulajnóg elektrycznych i innych urządzeń transportu osobistego. Pierwsza tego typu trasa ma powstać do 2023 r. wzdłuż al. Armii Krajowej (Trasy W-Z)Mapka.



Które trasy rowerowe powinny być priorytetem inwestycyjnym w Gdańsku?

System Tras Rowerowych to jeden z wielu dokumentów planistycznych w Gdańsku, którego celem jest wskazanie sposobu docelowego zagospodarowania przestrzeni - w tym przypadku w zakresie transportu rowerowego.

W 2011 r. w toku konsultacji społecznych powstała jego pierwsza wersja, która dwa lata później doczekała się "strategii realizacji STeR", czyli wskazania budowy najpilniejszych dróg rowerowych.

Lokalizacja najważniejszych tras rowerowych do realizacji. Lokalizacja najważniejszych tras rowerowych do realizacji.

40 kilometrów tras rowerowych szybkiego ruchu



I choć do dzisiaj nie udało się zrealizować trasy wzdłuż ul. KołobrzeskiejMapka (odc. Grunwaldzka - Rzeczypospolitej), która zajmowała w 2013 r. pierwszą pozycję na liście priorytetów, Gdańsk przystępuje właśnie do gruntownej nowelizacji założeń STeR-u.

Czytaj więcej:

Kołobrzeska dla rowerzystów wciąż tylko na papierze. Budowa za rok - dwa lata



- W dokumencie, który powstał 10 lat temu, zawarte zostały zadania i zalecenia dotyczące realizacji sieci dróg rowerowych. Wiele udało się zrealizować, niektóre inwestycje zmieniliśmy, inne odłożyliśmy, ale to wynika także z tego, że zachodzą też zmiany w naszym myśleniu, w naszym podróżowaniu - mówiła podczas konferencji prasowej w piątek Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Potrzebujemy przynajmniej 40 km szybkich tras rowerowych - ekostrad. Widzimy, jak zmieniło się nasze życie, jak pandemia zmieniła przyzwyczajenia komunikacyjne, sposób przemieszczania się.
Trasy najwyższej kategorii (ekostrady) to dziewięć nowych szlaków rowerowych o łącznej długości ok. 40 km o charakterze międzydzielnicowym:
  1. w rezerwie Drogi Czerwonej,
  2. wzdłuż ul. Spacerowej,
  3. wzdłuż ul. Słowackiego (w tym odcinek leśny),
  4. wzdłuż szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej,
  5. w rezerwie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna),
  6. w obrębie węzła Groddecka,
  7. tzw. Trasa Oruńska wzdłuż Potoku Oruńskiego (częściowo już zrealizowana),
  8. wzdłuż Kanału Raduni,
  9. w ciągu al. Armii Krajowej (Trasy W-Z).

Ostatnia z wymienionych tras, wzdłuż "wuzetki", ma doczekać się realizacji już do końca 2023 r. Niedawno rozpoczęto realizację I etapu (ze środków BO) - połączenia ul. 3 Maja z al. Armii Krajowej przez ul. Rogaczewskiego.

Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu, obejmująca ul. Białą aż do budynków w tle za śmietnikami. Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu, obejmująca ul. Białą aż do budynków w tle za śmietnikami.

Droga Czerwona rowerowym kręgosłupem Gdańska



Co ważne, w przypadku ekostrad w newralgicznych punktach przewiduje się stosowanie rozwiązań bezkolizyjnych na skrzyżowaniach - dotyczy to przede wszystkim rezerwy Drogi Czerwonej.

Uzupełnieniem tego szkieletu mają być trasy główne oraz zbiorcze. Dopuszcza się jednocześnie dodatkowe trasy rowerowe o znaczeniu lokalnym.

Warto zauważyć, że część z postulowanych tras pokrywa się z pomysłem prezentowanym w 2018 r. przez kandydata na prezydenta Gdańska, Kacpra Płażyńskiego, zaś "ekostradę" w śladzie Drogi Czerwonej promowano w programie wyborczym PiS-u jako "velostradę" z rozwiązaniami bezkolizyjnymi dla rowerzystów.

Przeznaczenie Drogi Czerwonej pod trasę rowerową i park proponował również nasz czytelnik w 2016 r.

Czytaj też artykuł z 2018 r.:

Kandydaci w wyborach o polityce rowerowej



Interaktywna mapa z najnowszą wersją dokumentu STeR. Interaktywna mapa z najnowszą wersją dokumentu STeR.

Trasy rowerowe dla rowerzystów oraz użytkowników hulajnóg



- Jeszcze kilka lat temu elektromobilność raczkowała, dziś rozwija się i stanowi z dnia na dzień coraz większą konkurencję dla transportu opartego o samochody. Stąd przygotowaliśmy projekt ekostrad, które będą umożliwiały podróżowanie np. hulajnogami elektrycznymi, hoverbordami, segweyami czy po prostu tradycyjnymi rowerami - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.
Czytaj też:

Hulajnogi elektryczne: nowe regulacje prawne i zasady korzystania



Konsultacje społeczne do końca stycznia 2022 r.



Od poniedziałku (20 grudnia) trwają konsultacje społeczne przedstawionych propozycji. Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało interaktywną mapę, na którą naniesiono wszystkie planowane oraz istniejące drogi rowerowe kategorii ekostrad, głównych oraz zbiorczych.

Do 31 stycznia 2022 r. za jej pośrednictwem możliwe jest przesyłanie uwag do proponowanych rozwiązań. Dostępne jest także narzędzie wskazania alternatywnych rozwiązań lub dodatkowych tras wraz z odpowiednim komentarzem.

Uwagi do nowej edycji STeR można również zgłaszać do końca stycznia drogą e-mailową (bez potrzeby korzystania z certyfikowanego podpisu) lub tradycyjną pocztą na adres Biura Rozwoju Gdańska: brg@brg.gda.pl lub ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk.

Miejsca

Opinie (148) 4 zablokowane

  • Świętokrzyska. (2)

    Koniecznie bo tam nie ma nic oprócz korków.

    • 7 3

    • (1)

      trzeba obok wybudowac buspas i DDR

      • 2 0

      • trzeba dokończyć ciąg pieszo rowerowy wzdłuż dna doliny Potoku Oruńskiego

        od Kampinoskiej do zbiornika Augustowska

        • 0 0

  • Pic na wodę fotomontaż

    • 12 5

  • (1)

    Pani Prezydent nie odebrała chyba odpowiedniej lekcji po jej wyczynie skutkującym urazem nóżki bo zapomniała że po lodzie i sniegu rowerem się nie jeździ. I dalej jedziemy z promocją ludzi bez wyobraźni bo rowerzysta ma zawsze pierwszeństwo, a kierowca samochodu ma mieć oczy dookoła głowy by uniknąć nadjeżdżającego ped**arza. Twórzmy więc trasy szybkiego ruchu dla rowerzystów bo 25 kmh na Kartuskiej to za wolno.

    • 10 24

    • kierowca samochodu ma mieć oczy dookoła głowy

      dokładnie tak właśnie ma być. Jezdzisz pojazdem co waży grubo ponad tonę to mniej świadomość ze wciskanie gazu to także odpowiedzialność a nie tylko zabawa.

      • 13 3

  • Więcej propagandy. (8)

    Więcej propagandy. W większości Starego Miasta nie ma ścieżek rowerowych z prawdziwego zdarzenia. Nawet jak budują coś nowego, to nie myślą o rowerach. Wystarczy spojrzeć na nową kładkę dla pieszych, która nie ma ani ścieżek rowerowych po obu stronach, ani nawet czystej drogi do ulicy. To wszystko jest żartem i propagandą, żeby ludzie dobrze wyglądali.

    • 50 32

    • Byłaby Ogarna, ale jaśnie panujący Pan Konserwator był innego zdania

      • 11 1

    • Litości, wiesz chociaż gdzie w Gdańsku jest Stare Miasto a gdzie nowa kładka? (2)

      Po co Ci drogi rowerowe w historycznym śródmieściu kiedy ruch samochodowy jest tam relatywnie spokojny i coraz bardziej ograniczany? Wprawdzie konserwator nie godzi się na żadną sensowną dla rowerzystów nawierzchnię ale po bruku można legalnie jeździć już teraz.

      Co do kładki, to jak wyobrażasz sobie poprowadzenie drogi rowerowej wzdłuż lub w poprzek Długiego Pobrzeża, w tak eksponowanym i obleganym przez turystów miejscu?

      • 18 6

      • Jechałeś po bruku hulajnogą?

        Wszędzie powinien być asfalt!

        • 6 6

      • Żeby sobie zębów nie wybić i sprzętu, który nie wiozę nie popsuć.

        Jeżdżę zwykłym rowerem miejskim (holendrem) a nie jakimś terenowym albo z wielkimi kołami i uwierz mi, że bez "wytrzepania" albo lawirowania między tłumem ludzi (szczególnie w sezonie) absolutnie nie da się przejechać z Elbląskiej w stronę Wrzeszcza. Jedynie pasem po bardzo ruchomej jezdni ze światłami i nadrabianiem kilometrów, po czym i tak trzeba się "wbić" na chodnik przy Locie. Dzięki za taki świetny przejazd. A ścieżka powinna być w poprzek długiego pobrzeża jedno skrzyżowanie pieszo-rowerowe nikomu by krzywdy nie zrobiło.

        • 4 1

    • Robić, robić

      Moja hulajnoga może rozwijać duże prędkości. A najlepiej zróbcie szybką trasę do mojej pracy.

      • 2 1

    • Tam możesz jeżdzić wszędzie,nawet pod prąd

      • 1 0

    • po co ci tam "ścieżki"

      to strefa o ograniczonym ruchu samochodów. wystarczą jezdnie albo precyzyjniej strefy pieszo-jezdne .. byle by wszystkie nie były z bruku

      • 1 1

    • drogi rowerowe

      w Głównym Mieście i w Starym też ścieżki rowerowe są niepotrzebne, tam można jeździć bezpiecznie po istniejących ulicach

      • 1 0

  • R...owerowo w Gdansku

    Ale dlaczego ciagle Łosie parkują przy ulicy Szopy i to pod wiaduktem - czy straż miejska sie boi tam zajechać czy tylko nie chce..?

    • 7 2

  • Super tylko, żeby nogi tam nie połamać (7)

    Boje się jeździć teraz rowerem ostatnio nawet ktoś Sobie nogę złamał tylko nie powiem kto bo nie znam

    • 46 39

    • mial byc smieszny komentarz (1)

      a wyszlo jak wyszlo

      • 12 8

      • nie wierzę w to co słyszę...

        ograniczenie dla samochodów do 30... a jakieś trasy "szybkiego ruchu" dla rowerów?! to może jeszcze ekspresówki dla pieszych?!

        • 8 13

    • Sprawdź lepiej ilu dziennie sobie kierowców łamie nogi (2)

      • 5 2

      • (1)

        obstawiam że zero, a co?

        • 1 5

        • A to, że źle obstawiasz.

          • 3 0

    • (1)

      dla rowerów wszystkie są ekspresowe. Ktoś tam jakiekolwiek ograniczenia egzekwuje? No chociaż minimnalnie przepisy? Okej, no to chociaż rozsądek i instynkt samozachowawczy?

      • 3 9

      • osoba korzystająca z roweru ma zwykle bardzo dobrze rozwinięty instynkt samozachowawczy

        gdyby go nie miała, dawno doznałaby urazu spowodowanego przez takiego czy innego kierofczyka

        • 1 0

  • Gdańsk mi imponuje (1)

    Zupełnie serio to Gdańsk mi imponuje pod względem rozwiązań i udogodnień dla rowerów.
    Gdynia to jakaś inna czasoprzestrzeń pod tym względem.

    • 6 10

    • W Gdyni to ludzie nie mają rowerów

      U nich się jeździ po chodniku

      • 1 3

  • w rezerwie Drogi Czerwonej ? (4)

    tzn, że ta inwestycja nie będzie zrealizowana przez kolejne 20 lat ? No brawo, zamiast myśleć nad odkorkowaniem miasta przez takie inwestycje to pakują kasę w głupoty i drogi, które z punktu widzenia całego miasta są marginalne j bardzie służą deweloperce niż ogółowi.

    • 10 7

    • miasta nie odkorkujesz (1)

      o ile nie zrezygnujesz z samochodu. Taka smutna prawda.
      Droga czerwona to jakiś relikt z czasów gdy myślano iż przepustowość dróg zlikwiduje korki - ale tak sie nie dzieje przecież bo liczba pojazdów rośnie wraz z przepustowością.

      • 4 3

      • to jest prosta prawda

        Tylko śmiałe postawienie na rozwój systemu rower + kolej (SKM i PKM) jest szansą na odkorkowanie Trójmiasta

        • 1 0

    • Ta droga nie powstanie nawet za 50 lat i trzeba wreszcie uporządkować przestrzeń, bo wygląda jak po bombardowaniu. Niech zrobią wygodne ddry, chodniki i ewentualnie lokalne drogi na odcinkach, gdzie nie ma, a jest niezbędna do realizacji jakiejkolwiek zabudowy np. między Zaspa a Przymorzem.

      • 4 0

    • Droga rowerowa to pryszcz w porównaniu z kilkupasmową jezdnią. Jak za 10-20 lat będzie powstawać tam jezdnia, to wtedy się ddr zlikwiduje, a na razie po co ma ta przestrzeń leżeć odłogiem.

      • 1 1

  • Mało kogo to interesuje

    Latem mało rowerów, zimą jeżdżą tylko ryzykanci.

    • 11 15

  • o beda nowe naziemne

    ku "zadowoleniu" wszystkich

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane