• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu

Krzysztof Koprowski
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Gdańsk planuje docelowo zrealizować dziewięć tras rowerowych w najwyższym standardzie do szybkiego przejazdu między dzielnicami. Gdańsk planuje docelowo zrealizować dziewięć tras rowerowych w najwyższym standardzie do szybkiego przejazdu między dzielnicami.

Po dziesięciu latach Gdańsk dokonuje gruntownej aktualizacji dokumentu "System Tras Rowerowych" (w skrócie STeR). Nowelizacja przewiduje realizację szybkich dróg rowerowych już nie tylko z myślą o rowerzystach, ale także użytkownikach hulajnóg elektrycznych i innych urządzeń transportu osobistego. Pierwsza tego typu trasa ma powstać do 2023 r. wzdłuż al. Armii Krajowej (Trasy W-Z)Mapka.



Które trasy rowerowe powinny być priorytetem inwestycyjnym w Gdańsku?

System Tras Rowerowych to jeden z wielu dokumentów planistycznych w Gdańsku, którego celem jest wskazanie sposobu docelowego zagospodarowania przestrzeni - w tym przypadku w zakresie transportu rowerowego.

W 2011 r. w toku konsultacji społecznych powstała jego pierwsza wersja, która dwa lata później doczekała się "strategii realizacji STeR", czyli wskazania budowy najpilniejszych dróg rowerowych.

Lokalizacja najważniejszych tras rowerowych do realizacji. Lokalizacja najważniejszych tras rowerowych do realizacji.

40 kilometrów tras rowerowych szybkiego ruchu



I choć do dzisiaj nie udało się zrealizować trasy wzdłuż ul. KołobrzeskiejMapka (odc. Grunwaldzka - Rzeczypospolitej), która zajmowała w 2013 r. pierwszą pozycję na liście priorytetów, Gdańsk przystępuje właśnie do gruntownej nowelizacji założeń STeR-u.

Czytaj więcej:

Kołobrzeska dla rowerzystów wciąż tylko na papierze. Budowa za rok - dwa lata



- W dokumencie, który powstał 10 lat temu, zawarte zostały zadania i zalecenia dotyczące realizacji sieci dróg rowerowych. Wiele udało się zrealizować, niektóre inwestycje zmieniliśmy, inne odłożyliśmy, ale to wynika także z tego, że zachodzą też zmiany w naszym myśleniu, w naszym podróżowaniu - mówiła podczas konferencji prasowej w piątek Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Potrzebujemy przynajmniej 40 km szybkich tras rowerowych - ekostrad. Widzimy, jak zmieniło się nasze życie, jak pandemia zmieniła przyzwyczajenia komunikacyjne, sposób przemieszczania się.
Trasy najwyższej kategorii (ekostrady) to dziewięć nowych szlaków rowerowych o łącznej długości ok. 40 km o charakterze międzydzielnicowym:
  1. w rezerwie Drogi Czerwonej,
  2. wzdłuż ul. Spacerowej,
  3. wzdłuż ul. Słowackiego (w tym odcinek leśny),
  4. wzdłuż szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej,
  5. w rezerwie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna),
  6. w obrębie węzła Groddecka,
  7. tzw. Trasa Oruńska wzdłuż Potoku Oruńskiego (częściowo już zrealizowana),
  8. wzdłuż Kanału Raduni,
  9. w ciągu al. Armii Krajowej (Trasy W-Z).

Ostatnia z wymienionych tras, wzdłuż "wuzetki", ma doczekać się realizacji już do końca 2023 r. Niedawno rozpoczęto realizację I etapu (ze środków BO) - połączenia ul. 3 Maja z al. Armii Krajowej przez ul. Rogaczewskiego.

Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu, obejmująca ul. Białą aż do budynków w tle za śmietnikami. Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu, obejmująca ul. Białą aż do budynków w tle za śmietnikami.

Droga Czerwona rowerowym kręgosłupem Gdańska



Co ważne, w przypadku ekostrad w newralgicznych punktach przewiduje się stosowanie rozwiązań bezkolizyjnych na skrzyżowaniach - dotyczy to przede wszystkim rezerwy Drogi Czerwonej.

Uzupełnieniem tego szkieletu mają być trasy główne oraz zbiorcze. Dopuszcza się jednocześnie dodatkowe trasy rowerowe o znaczeniu lokalnym.

Warto zauważyć, że część z postulowanych tras pokrywa się z pomysłem prezentowanym w 2018 r. przez kandydata na prezydenta Gdańska, Kacpra Płażyńskiego, zaś "ekostradę" w śladzie Drogi Czerwonej promowano w programie wyborczym PiS-u jako "velostradę" z rozwiązaniami bezkolizyjnymi dla rowerzystów.

Przeznaczenie Drogi Czerwonej pod trasę rowerową i park proponował również nasz czytelnik w 2016 r.

Czytaj też artykuł z 2018 r.:

Kandydaci w wyborach o polityce rowerowej



Interaktywna mapa z najnowszą wersją dokumentu STeR. Interaktywna mapa z najnowszą wersją dokumentu STeR.

Trasy rowerowe dla rowerzystów oraz użytkowników hulajnóg



- Jeszcze kilka lat temu elektromobilność raczkowała, dziś rozwija się i stanowi z dnia na dzień coraz większą konkurencję dla transportu opartego o samochody. Stąd przygotowaliśmy projekt ekostrad, które będą umożliwiały podróżowanie np. hulajnogami elektrycznymi, hoverbordami, segweyami czy po prostu tradycyjnymi rowerami - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.
Czytaj też:

Hulajnogi elektryczne: nowe regulacje prawne i zasady korzystania



Konsultacje społeczne do końca stycznia 2022 r.



Od poniedziałku (20 grudnia) trwają konsultacje społeczne przedstawionych propozycji. Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało interaktywną mapę, na którą naniesiono wszystkie planowane oraz istniejące drogi rowerowe kategorii ekostrad, głównych oraz zbiorczych.

Do 31 stycznia 2022 r. za jej pośrednictwem możliwe jest przesyłanie uwag do proponowanych rozwiązań. Dostępne jest także narzędzie wskazania alternatywnych rozwiązań lub dodatkowych tras wraz z odpowiednim komentarzem.

Uwagi do nowej edycji STeR można również zgłaszać do końca stycznia drogą e-mailową (bez potrzeby korzystania z certyfikowanego podpisu) lub tradycyjną pocztą na adres Biura Rozwoju Gdańska: brg@brg.gda.pl lub ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk.

Miejsca

Opinie (148) 4 zablokowane

  • Brak przejazdu pod Martwą Wisłą

    Trasy rowerowe w Centrum i na nowych osiedlach. A co z wyjazdem że Stogów w kierunku Brzeźna? Niby jest autobus dedykowany dla rowerzystów ale nie daj Boże, żeby ten rowerzysta chciał z niego skorzystać. Godziny w których jeździ i okres letni jest ...nie wiem dla kogo. Zwykła komunikacja...cóż popatrzenia ...1 rower na pace i dziękuje. Czasami zdarzy się ludzki kierowca i gdy ktoś stoi na przystanku "Ku Ujściu", to się zlituje i przewiezie biedak tunelem. Co komu przeszkadzał prom. Może warto by do niego wrócić? Po za tym nie rozumiem jak w mieście położonym nad wodą i posiadającym strukturę tzw. tramwajów wodnych nie możemy z nich korzystać na podstawie "karty mieszkańca" jak z komunikacji miejskiej. Z pewnością wielu mieszkańców by z tej opcji skorzystało.

    • 10 1

  • W latach 70. prawie codziennie wieś Jasień, wieś Kokoszki, Budowlanych, i Słowackiego w dół. Potem częściej odwrotnie. Słowackiego była najlepszą bliską drogą do zjazdów i podjazdów. Obecny chodniczek to parodia. Ciekaw jestem parametrów: szerokosci, formy skrzyżowań (zmiany nawierzchni i krawężniczki) rodzaju asfaltu, odzielenia od innych użytkowników ruchu (odzdzielenia od samochodów jestem pewien) tych ekostrad. Bo Słowackiego w dół teoretycznie bez pedałowania powinno być ok 45 km/h, z pedałowaniem ponad 50 (nie będąc kolarzem), ale do tego potrzebne jest poczucie bezpieczeństwa.
    Spacerową osiągam max 60 i to tylko na początkowym odcinku, na samej górze, za światłami.

    • 4 1

  • Znowu drogi rowerowe kosztem dróg dla samochodów... (4)

    • 5 10

    • nareszcie kierunek przesuwania granicy kompromisu ulega zmianie

      • 0 1

    • oby to był stały trend.

      • 1 0

    • Jakim kosztem???

      • 0 1

    • kierowcy nie chcą się dzielić przestrzenią to należy im ją zabrać.

      nie ma innego wyjścia.

      • 1 0

  • Tramwaje i Samochody!!!!

    Priorytetem powinny być dobre bezpieczne, przepustowe drogi dla samochodów oraz szybka komunikacja publiczna, później, piesi a na końcu drogi dla rowerów. Rowerami jeździ się w głównie okresie letnim, później ścieżki rowerowe są przeważnie puste. Budować drogi , objazdy centrum miasta- np .tunel pod Motławą tak aby nie było korków- obecnie Gdańsk coraz bardziej się korkuje a rowerzyści i piesi poruszają się w oparach spalin.

    • 6 8

  • W Gdańsku to się obecnie tylko chodniki rowerowe buduje. Mistrzostem jest ten naprzeciwko Rady Miasta. Robili rok, miało to załatać rowerową dziurę i wyszedł chodniczek z miejscem na ogródek restauracji.

    • 6 1

  • W BO wygrała szybka trasa na Chełm to zamieszali i nie powstała. Tak się to właśnie robi.

    • 5 1

  • Najważniejsze żeby nie trzeba było zmieniać stron ulicy non stop, tak jak jest teraz na grunwaldzkiej. Z ujesciska bardziej mi się opłacało jechać przez brzezno do Gdyni, niż grunwaldzką do Sopotu i wtedy zjazd nad morze

    • 8 2

  • Skrzyżowanie z AK z Łostowicką już stoi, a oni chcą jeszcze jeszcze je zwęzić?

    • 5 2

  • czy te trasy rowerowe będą wyłożone kostką brukową ? (2)

    bo ostatnio urzędnicy preferują takie nawierzchnie w całym mieście

    • 3 1

    • Jan

      Oby!

      • 0 0

    • płytami ażurowymi jak na obrońców wybrzeża.

      albo brukiem żey nikomu nie przyszło do głowy korzystać rowerem z tych dróg roweroywch

      • 0 0

  • Spacerowa zawsze na probsie!

    Jeszcze po 1 pasie w każdą stronę dla aut i byłoby super. Korek rano w dół, po południu w górę .... i tak od 20 lat?

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane