• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu

Krzysztof Koprowski
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Gdańsk planuje docelowo zrealizować dziewięć tras rowerowych w najwyższym standardzie do szybkiego przejazdu między dzielnicami. Gdańsk planuje docelowo zrealizować dziewięć tras rowerowych w najwyższym standardzie do szybkiego przejazdu między dzielnicami.

Po dziesięciu latach Gdańsk dokonuje gruntownej aktualizacji dokumentu "System Tras Rowerowych" (w skrócie STeR). Nowelizacja przewiduje realizację szybkich dróg rowerowych już nie tylko z myślą o rowerzystach, ale także użytkownikach hulajnóg elektrycznych i innych urządzeń transportu osobistego. Pierwsza tego typu trasa ma powstać do 2023 r. wzdłuż al. Armii Krajowej (Trasy W-Z)Mapka.



Które trasy rowerowe powinny być priorytetem inwestycyjnym w Gdańsku?

System Tras Rowerowych to jeden z wielu dokumentów planistycznych w Gdańsku, którego celem jest wskazanie sposobu docelowego zagospodarowania przestrzeni - w tym przypadku w zakresie transportu rowerowego.

W 2011 r. w toku konsultacji społecznych powstała jego pierwsza wersja, która dwa lata później doczekała się "strategii realizacji STeR", czyli wskazania budowy najpilniejszych dróg rowerowych.

Lokalizacja najważniejszych tras rowerowych do realizacji. Lokalizacja najważniejszych tras rowerowych do realizacji.

40 kilometrów tras rowerowych szybkiego ruchu



I choć do dzisiaj nie udało się zrealizować trasy wzdłuż ul. KołobrzeskiejMapka (odc. Grunwaldzka - Rzeczypospolitej), która zajmowała w 2013 r. pierwszą pozycję na liście priorytetów, Gdańsk przystępuje właśnie do gruntownej nowelizacji założeń STeR-u.

Czytaj więcej:

Kołobrzeska dla rowerzystów wciąż tylko na papierze. Budowa za rok - dwa lata



- W dokumencie, który powstał 10 lat temu, zawarte zostały zadania i zalecenia dotyczące realizacji sieci dróg rowerowych. Wiele udało się zrealizować, niektóre inwestycje zmieniliśmy, inne odłożyliśmy, ale to wynika także z tego, że zachodzą też zmiany w naszym myśleniu, w naszym podróżowaniu - mówiła podczas konferencji prasowej w piątek Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Potrzebujemy przynajmniej 40 km szybkich tras rowerowych - ekostrad. Widzimy, jak zmieniło się nasze życie, jak pandemia zmieniła przyzwyczajenia komunikacyjne, sposób przemieszczania się.
Trasy najwyższej kategorii (ekostrady) to dziewięć nowych szlaków rowerowych o łącznej długości ok. 40 km o charakterze międzydzielnicowym:
  1. w rezerwie Drogi Czerwonej,
  2. wzdłuż ul. Spacerowej,
  3. wzdłuż ul. Słowackiego (w tym odcinek leśny),
  4. wzdłuż szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej,
  5. w rezerwie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna),
  6. w obrębie węzła Groddecka,
  7. tzw. Trasa Oruńska wzdłuż Potoku Oruńskiego (częściowo już zrealizowana),
  8. wzdłuż Kanału Raduni,
  9. w ciągu al. Armii Krajowej (Trasy W-Z).

Ostatnia z wymienionych tras, wzdłuż "wuzetki", ma doczekać się realizacji już do końca 2023 r. Niedawno rozpoczęto realizację I etapu (ze środków BO) - połączenia ul. 3 Maja z al. Armii Krajowej przez ul. Rogaczewskiego.

Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu, obejmująca ul. Białą aż do budynków w tle za śmietnikami. Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu, obejmująca ul. Białą aż do budynków w tle za śmietnikami.

Droga Czerwona rowerowym kręgosłupem Gdańska



Co ważne, w przypadku ekostrad w newralgicznych punktach przewiduje się stosowanie rozwiązań bezkolizyjnych na skrzyżowaniach - dotyczy to przede wszystkim rezerwy Drogi Czerwonej.

Uzupełnieniem tego szkieletu mają być trasy główne oraz zbiorcze. Dopuszcza się jednocześnie dodatkowe trasy rowerowe o znaczeniu lokalnym.

Warto zauważyć, że część z postulowanych tras pokrywa się z pomysłem prezentowanym w 2018 r. przez kandydata na prezydenta Gdańska, Kacpra Płażyńskiego, zaś "ekostradę" w śladzie Drogi Czerwonej promowano w programie wyborczym PiS-u jako "velostradę" z rozwiązaniami bezkolizyjnymi dla rowerzystów.

Przeznaczenie Drogi Czerwonej pod trasę rowerową i park proponował również nasz czytelnik w 2016 r.

Czytaj też artykuł z 2018 r.:

Kandydaci w wyborach o polityce rowerowej



Interaktywna mapa z najnowszą wersją dokumentu STeR. Interaktywna mapa z najnowszą wersją dokumentu STeR.

Trasy rowerowe dla rowerzystów oraz użytkowników hulajnóg



- Jeszcze kilka lat temu elektromobilność raczkowała, dziś rozwija się i stanowi z dnia na dzień coraz większą konkurencję dla transportu opartego o samochody. Stąd przygotowaliśmy projekt ekostrad, które będą umożliwiały podróżowanie np. hulajnogami elektrycznymi, hoverbordami, segweyami czy po prostu tradycyjnymi rowerami - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.
Czytaj też:

Hulajnogi elektryczne: nowe regulacje prawne i zasady korzystania



Konsultacje społeczne do końca stycznia 2022 r.



Od poniedziałku (20 grudnia) trwają konsultacje społeczne przedstawionych propozycji. Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało interaktywną mapę, na którą naniesiono wszystkie planowane oraz istniejące drogi rowerowe kategorii ekostrad, głównych oraz zbiorczych.

Do 31 stycznia 2022 r. za jej pośrednictwem możliwe jest przesyłanie uwag do proponowanych rozwiązań. Dostępne jest także narzędzie wskazania alternatywnych rozwiązań lub dodatkowych tras wraz z odpowiednim komentarzem.

Uwagi do nowej edycji STeR można również zgłaszać do końca stycznia drogą e-mailową (bez potrzeby korzystania z certyfikowanego podpisu) lub tradycyjną pocztą na adres Biura Rozwoju Gdańska: brg@brg.gda.pl lub ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk.

Miejsca

Opinie (148) 4 zablokowane

  • POłamana noga nie skłania do refleksji? (3)

    czy te 'rowerowestrady' beda fizycznie oddzielone od ruchu pieszego? Np pasem zielenii? Czy pieszy zeby przejsc przez jezdznie bedzie musial przechodzic najpierw przez droge dla rowerow (bez swiatel? itp) a potem przez jezdnie? Jak zwykle, na zmianach korzystnych dla rowerzystow najwiecej straca piesi

    • 4 9

    • widać że komentarz kupimy ;) problem na prawdę bez sensu

      • 1 2

    • (1)

      Dokładnie. Piesi nie powinni na tym tracić. Trasy rowerowe powinny być częścią jezdni, a nie jakimś śmiesznym paskiem na wąskim chodniku. To się nigdzie na świecie nie sprawdziło.
      Polska jest chyba jedyna która takie rozwiązanie w mieście stosuje.

      • 0 1

      • przy jezdniach ulic o wysokim natężeniu ruchu lub wysokich prędkościach samochodów

        powinny powstawać wydzielone drogi dla rowerów

        • 0 0

  • Piaskownica.

    To jest tak żenujące jak zabawa dorosłych w piaskownicy! Brak dróg szybkiego ruchu przykrywa się robieniem ciągów rowerowych to tak jak mieć mózg i móżdżek.

    • 6 5

  • Fajne zdjęcie z Bulońskiej, takie niezbyt aktualne

    • 1 1

  • Gdańszczanin (2)

    Nóż w kieszenie się otwiera. Wszystko dla padalarzy!!!!

    • 5 5

    • no tak bo najlepiej wszędzie jeździć samochodem -.- do łóżka też wjeżdżasz samochodem ?? xd

      • 3 2

    • Drogi samochodowe są wszędzie.

      Teraz czas na rowerowe. Nie rozumiesz, że jak więcej ludzi przesiądzie się na rowery to korki się zmniejszą? Korki wywołuje zbyt duża ilość samochodów. Tak trudno to zrozumieć?

      • 5 3

  • Na złość kierowcom i na zdrowie rowerzystom (2)

    Prowadzenie trasy rowerowej prawdopodobnie kosztem jednego pasa Armii Krajowej to pomysł rodem z piekła. Doskonale będzie się jeździć rowerem wśród spalin aut na sparaliżowanej w ten sposób głównej arterii do górnego tarasu.
    Myślę, że specjaliści od "zrównoważonego transportu" dyskryminują samochody i nie dają nic sensownego w zamian. Miejsce na trasę rowerową należy wygospodarować Pohulanką, Biegańskiego i Dragana lub Kartuską, która dla transportu samochodowego ma obecnie i tak charakter lokalny.

    • 6 7

    • na zdrowie wszystkim mieszkańcom, również kierowcom

      którzy nie potrafią sobie wyobrazić, że można się przesiąść na rower

      • 1 0

    • Mylisz się

      Nie pasem Armii Krajowej tylko najprawdopodobniej po "trawie" między AK i tramwajem

      • 0 0

  • a kiedy sensownie bedzie mozna przejechac albo choc ominąć Główne miasto?

    wydostać się w stronę Sobieszewa to mordęga, na wys. forum radunia zaczynają się cyrki w kier. Elbląskiej

    • 5 1

  • opamiętanie (1)

    Drogi rowerowe są ważne ale realizowane z głową i nie budowane choć już istnieją przykład ul. 3 Maja. Nie wyobrażam sobie aby wydzielać pas ruchu pod drogę rowerową na trasie W-Z Armii Krajowej

    • 3 2

    • byt poprawisz najwyraźniej poszerzając wyobraźnię

      • 0 0

  • mam rozumieć, że się dorzucą (2)

    tak jak kierowcy

    • 3 4

    • Dorzucam się.

      Płacę więcej podatków niż cała kamienica na zasiłku i pińcetplusie

      • 2 0

    • dorzuce się jak kierowcy będą sie też dorzucać

      proponuje 100zl od roweru, kierowcy 10tys od samochodu.. bo takie są różnice w nakładach.

      • 1 0

  • Droga Czerwona musi powstać ! (1)

    nie zabierać tej rezerwy!

    • 0 3

    • Skowyt

      • 2 0

  • (1)

    Słowo klucz to "planowane". Jakoś wątpie, żeby te trasy rowerowe zostały zrealizowane, tym bardziej, że nawet nie ma projektu na nowe układy drogowe np. Nowa Abrahama (tutaj to wzdłuż PKM). Po za tym ja jestem za tym, żeby zamiast Drogi Czerwonej zrobić "autostradę" rowerową z szerokim chodnikiem. Nie ma co budować nowej drogi tak blisko Grunwaldzkiej, tym bardziej równolegle. Im więcej dróg tym więcej korków. Dlatego jestem za zastąpieniem Drogi Czerwonej drogą rowerową z chodnikiem, tym bardziej, że idzie z dala od ruchliwych ulic.

    • 1 2

    • I w zamian zlikwidować DDR przy Grunwaldzkiej, a w jej miejscu poszerzyć drogę dla samochodów

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane