• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu

Krzysztof Koprowski
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Gdańsk planuje docelowo zrealizować dziewięć tras rowerowych w najwyższym standardzie do szybkiego przejazdu między dzielnicami. Gdańsk planuje docelowo zrealizować dziewięć tras rowerowych w najwyższym standardzie do szybkiego przejazdu między dzielnicami.

Po dziesięciu latach Gdańsk dokonuje gruntownej aktualizacji dokumentu "System Tras Rowerowych" (w skrócie STeR). Nowelizacja przewiduje realizację szybkich dróg rowerowych już nie tylko z myślą o rowerzystach, ale także użytkownikach hulajnóg elektrycznych i innych urządzeń transportu osobistego. Pierwsza tego typu trasa ma powstać do 2023 r. wzdłuż al. Armii Krajowej (Trasy W-Z)Mapka.



Które trasy rowerowe powinny być priorytetem inwestycyjnym w Gdańsku?

System Tras Rowerowych to jeden z wielu dokumentów planistycznych w Gdańsku, którego celem jest wskazanie sposobu docelowego zagospodarowania przestrzeni - w tym przypadku w zakresie transportu rowerowego.

W 2011 r. w toku konsultacji społecznych powstała jego pierwsza wersja, która dwa lata później doczekała się "strategii realizacji STeR", czyli wskazania budowy najpilniejszych dróg rowerowych.

Lokalizacja najważniejszych tras rowerowych do realizacji. Lokalizacja najważniejszych tras rowerowych do realizacji.

40 kilometrów tras rowerowych szybkiego ruchu



I choć do dzisiaj nie udało się zrealizować trasy wzdłuż ul. KołobrzeskiejMapka (odc. Grunwaldzka - Rzeczypospolitej), która zajmowała w 2013 r. pierwszą pozycję na liście priorytetów, Gdańsk przystępuje właśnie do gruntownej nowelizacji założeń STeR-u.

Czytaj więcej:

Kołobrzeska dla rowerzystów wciąż tylko na papierze. Budowa za rok - dwa lata



- W dokumencie, który powstał 10 lat temu, zawarte zostały zadania i zalecenia dotyczące realizacji sieci dróg rowerowych. Wiele udało się zrealizować, niektóre inwestycje zmieniliśmy, inne odłożyliśmy, ale to wynika także z tego, że zachodzą też zmiany w naszym myśleniu, w naszym podróżowaniu - mówiła podczas konferencji prasowej w piątek Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Potrzebujemy przynajmniej 40 km szybkich tras rowerowych - ekostrad. Widzimy, jak zmieniło się nasze życie, jak pandemia zmieniła przyzwyczajenia komunikacyjne, sposób przemieszczania się.
Trasy najwyższej kategorii (ekostrady) to dziewięć nowych szlaków rowerowych o łącznej długości ok. 40 km o charakterze międzydzielnicowym:
  1. w rezerwie Drogi Czerwonej,
  2. wzdłuż ul. Spacerowej,
  3. wzdłuż ul. Słowackiego (w tym odcinek leśny),
  4. wzdłuż szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej,
  5. w rezerwie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna),
  6. w obrębie węzła Groddecka,
  7. tzw. Trasa Oruńska wzdłuż Potoku Oruńskiego (częściowo już zrealizowana),
  8. wzdłuż Kanału Raduni,
  9. w ciągu al. Armii Krajowej (Trasy W-Z).

Ostatnia z wymienionych tras, wzdłuż "wuzetki", ma doczekać się realizacji już do końca 2023 r. Niedawno rozpoczęto realizację I etapu (ze środków BO) - połączenia ul. 3 Maja z al. Armii Krajowej przez ul. Rogaczewskiego.

Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu, obejmująca ul. Białą aż do budynków w tle za śmietnikami. Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu, obejmująca ul. Białą aż do budynków w tle za śmietnikami.

Droga Czerwona rowerowym kręgosłupem Gdańska



Co ważne, w przypadku ekostrad w newralgicznych punktach przewiduje się stosowanie rozwiązań bezkolizyjnych na skrzyżowaniach - dotyczy to przede wszystkim rezerwy Drogi Czerwonej.

Uzupełnieniem tego szkieletu mają być trasy główne oraz zbiorcze. Dopuszcza się jednocześnie dodatkowe trasy rowerowe o znaczeniu lokalnym.

Warto zauważyć, że część z postulowanych tras pokrywa się z pomysłem prezentowanym w 2018 r. przez kandydata na prezydenta Gdańska, Kacpra Płażyńskiego, zaś "ekostradę" w śladzie Drogi Czerwonej promowano w programie wyborczym PiS-u jako "velostradę" z rozwiązaniami bezkolizyjnymi dla rowerzystów.

Przeznaczenie Drogi Czerwonej pod trasę rowerową i park proponował również nasz czytelnik w 2016 r.

Czytaj też artykuł z 2018 r.:

Kandydaci w wyborach o polityce rowerowej



Interaktywna mapa z najnowszą wersją dokumentu STeR. Interaktywna mapa z najnowszą wersją dokumentu STeR.

Trasy rowerowe dla rowerzystów oraz użytkowników hulajnóg



- Jeszcze kilka lat temu elektromobilność raczkowała, dziś rozwija się i stanowi z dnia na dzień coraz większą konkurencję dla transportu opartego o samochody. Stąd przygotowaliśmy projekt ekostrad, które będą umożliwiały podróżowanie np. hulajnogami elektrycznymi, hoverbordami, segweyami czy po prostu tradycyjnymi rowerami - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.
Czytaj też:

Hulajnogi elektryczne: nowe regulacje prawne i zasady korzystania



Konsultacje społeczne do końca stycznia 2022 r.



Od poniedziałku (20 grudnia) trwają konsultacje społeczne przedstawionych propozycji. Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało interaktywną mapę, na którą naniesiono wszystkie planowane oraz istniejące drogi rowerowe kategorii ekostrad, głównych oraz zbiorczych.

Do 31 stycznia 2022 r. za jej pośrednictwem możliwe jest przesyłanie uwag do proponowanych rozwiązań. Dostępne jest także narzędzie wskazania alternatywnych rozwiązań lub dodatkowych tras wraz z odpowiednim komentarzem.

Uwagi do nowej edycji STeR można również zgłaszać do końca stycznia drogą e-mailową (bez potrzeby korzystania z certyfikowanego podpisu) lub tradycyjną pocztą na adres Biura Rozwoju Gdańska: brg@brg.gda.pl lub ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk.

Miejsca

Opinie (148) 4 zablokowane

  • ratujcie drzewa

    bo cykliści i ich mocodawcy chcą dokonać kolejnej rzezi

    • 2 4

  • P. (1)

    Gdzie jest remont budowlanych??!?!

    • 4 1

    • sąsiedzką niech skończą. budolwnaych i tak nikt nie będzie jeździć bo to na około jechać w stronę centrum

      • 1 0

  • Mokre sny

    Prom na Górkach Zachodnich?

    Przez Stocznię można przejechać?
    Kładka w Krępcu?

    Faajne, ale jak bardzo realne?

    • 1 1

  • tylko..

    komunikacja miejska i rowery maja sens,

    • 1 0

  • Skoro wiemy już, że nowa świętokrzyska powstanie...nigdy, to może warto by było chociaż ścieżkę rowerową ogarnąć wzdłuż Małomiejskiej i Świętokrzyskiej właśnie? Jakoś do tego Kanału Raduni trzeba dojechać...

    • 1 0

  • Ankieta - te trasy nie powinny być priorytetem inwystycyjnym. (1)

    Są ważniejsze inwestycje.

    • 2 3

    • te inwestycje rowerowe mają najwyższe wskaźniki efektywności

      dlatego warto je realizować z dużą energią i przed wieloma innymi

      • 0 1

  • powinny być płatne

    za darmo ich nie położono, niejednokrotnie rowerzyści poruszają sie zbyt szybko i krzycza na pieszych,generuja problemy

    • 0 2

  • Kolejne fantazje

    Kolejne plany które może kiedyś zostaną zrealizowane a może nie.

    Najpierw trzeba połączyć te drogi które już są tylko się "urywają".

    Jeśli nie można jeździć tunelem to oba krańce tunelu powinna łączyć piękna naziemna ddr ale tego nie ma i nikt o tym nawet nie pomyślał. I właśnie brak myślenia jest bardzo widoczny przy realizacji ddr w Gdańsku.

    Gdzie jest oficer rowerowy ? A może miasto niech idzie za ciosem i zrobi oddział komandosów rowerowych.

    • 2 1

  • Trudno znaleźć niektóre ścieżki

    Świetne wieści, ale niekiedy trudno jest je czasami odnaleźć. Znudzonych szukaniem - powstał katalog tras w Gdańsku pod adresem aidlab.com/activities. Wiem że jest jeszcze Strava i velomapa.pl

    • 0 1

  • Taka przebudowa będzie wymagała miliardowych nakładów sama przebudowę mediów miejskich -pomijajac sama budowę !!!!

    Znajac życie będzie to wygladało tak: Najpierw wybuduja te straszydla w centrum Wrzeszcza a przez kolejnych 40 lat będa robili pozostałe rzeczy > Przez ten okres mieszkańcy tej dzielnicy będa zmuszani do korków , zatorów kanalizacji , awarii sieci elektrycznej i wodociagowej ,brakiem parkingów i niepowtarzalnym zwiększeniem ruchu drogowego i komunikacyjnego,
    Ogólnie Jakość życia mieszkańców ulegnie poważnemu pogorszeniu ,również ceny nieruchomości mieszkalnych ulegna degradacji -- odnoszę wrażenie że niektórzy nie potrafia liczyć !!!!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane