• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk prezentuje nowy układ tras rowerowych. Dziewięć tras szybkiego ruchu

Krzysztof Koprowski
21 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Gdańsk planuje docelowo zrealizować dziewięć tras rowerowych w najwyższym standardzie do szybkiego przejazdu między dzielnicami. Gdańsk planuje docelowo zrealizować dziewięć tras rowerowych w najwyższym standardzie do szybkiego przejazdu między dzielnicami.

Po dziesięciu latach Gdańsk dokonuje gruntownej aktualizacji dokumentu "System Tras Rowerowych" (w skrócie STeR). Nowelizacja przewiduje realizację szybkich dróg rowerowych już nie tylko z myślą o rowerzystach, ale także użytkownikach hulajnóg elektrycznych i innych urządzeń transportu osobistego. Pierwsza tego typu trasa ma powstać do 2023 r. wzdłuż al. Armii Krajowej (Trasy W-Z)Mapka.



Które trasy rowerowe powinny być priorytetem inwestycyjnym w Gdańsku?

System Tras Rowerowych to jeden z wielu dokumentów planistycznych w Gdańsku, którego celem jest wskazanie sposobu docelowego zagospodarowania przestrzeni - w tym przypadku w zakresie transportu rowerowego.

W 2011 r. w toku konsultacji społecznych powstała jego pierwsza wersja, która dwa lata później doczekała się "strategii realizacji STeR", czyli wskazania budowy najpilniejszych dróg rowerowych.

Lokalizacja najważniejszych tras rowerowych do realizacji. Lokalizacja najważniejszych tras rowerowych do realizacji.

40 kilometrów tras rowerowych szybkiego ruchu



I choć do dzisiaj nie udało się zrealizować trasy wzdłuż ul. KołobrzeskiejMapka (odc. Grunwaldzka - Rzeczypospolitej), która zajmowała w 2013 r. pierwszą pozycję na liście priorytetów, Gdańsk przystępuje właśnie do gruntownej nowelizacji założeń STeR-u.

Czytaj więcej:

Kołobrzeska dla rowerzystów wciąż tylko na papierze. Budowa za rok - dwa lata



- W dokumencie, który powstał 10 lat temu, zawarte zostały zadania i zalecenia dotyczące realizacji sieci dróg rowerowych. Wiele udało się zrealizować, niektóre inwestycje zmieniliśmy, inne odłożyliśmy, ale to wynika także z tego, że zachodzą też zmiany w naszym myśleniu, w naszym podróżowaniu - mówiła podczas konferencji prasowej w piątek Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Potrzebujemy przynajmniej 40 km szybkich tras rowerowych - ekostrad. Widzimy, jak zmieniło się nasze życie, jak pandemia zmieniła przyzwyczajenia komunikacyjne, sposób przemieszczania się.
Trasy najwyższej kategorii (ekostrady) to dziewięć nowych szlaków rowerowych o łącznej długości ok. 40 km o charakterze międzydzielnicowym:
  1. w rezerwie Drogi Czerwonej,
  2. wzdłuż ul. Spacerowej,
  3. wzdłuż ul. Słowackiego (w tym odcinek leśny),
  4. wzdłuż szlaku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej,
  5. w rezerwie trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz (Nowa Politechniczna),
  6. w obrębie węzła Groddecka,
  7. tzw. Trasa Oruńska wzdłuż Potoku Oruńskiego (częściowo już zrealizowana),
  8. wzdłuż Kanału Raduni,
  9. w ciągu al. Armii Krajowej (Trasy W-Z).

Ostatnia z wymienionych tras, wzdłuż "wuzetki", ma doczekać się realizacji już do końca 2023 r. Niedawno rozpoczęto realizację I etapu (ze środków BO) - połączenia ul. 3 Maja z al. Armii Krajowej przez ul. Rogaczewskiego.

Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu, obejmująca ul. Białą aż do budynków w tle za śmietnikami. Rezerwa Drogi Czerwonej we Wrzeszczu, obejmująca ul. Białą aż do budynków w tle za śmietnikami.

Droga Czerwona rowerowym kręgosłupem Gdańska



Co ważne, w przypadku ekostrad w newralgicznych punktach przewiduje się stosowanie rozwiązań bezkolizyjnych na skrzyżowaniach - dotyczy to przede wszystkim rezerwy Drogi Czerwonej.

Uzupełnieniem tego szkieletu mają być trasy główne oraz zbiorcze. Dopuszcza się jednocześnie dodatkowe trasy rowerowe o znaczeniu lokalnym.

Warto zauważyć, że część z postulowanych tras pokrywa się z pomysłem prezentowanym w 2018 r. przez kandydata na prezydenta Gdańska, Kacpra Płażyńskiego, zaś "ekostradę" w śladzie Drogi Czerwonej promowano w programie wyborczym PiS-u jako "velostradę" z rozwiązaniami bezkolizyjnymi dla rowerzystów.

Przeznaczenie Drogi Czerwonej pod trasę rowerową i park proponował również nasz czytelnik w 2016 r.

Czytaj też artykuł z 2018 r.:

Kandydaci w wyborach o polityce rowerowej



Interaktywna mapa z najnowszą wersją dokumentu STeR. Interaktywna mapa z najnowszą wersją dokumentu STeR.

Trasy rowerowe dla rowerzystów oraz użytkowników hulajnóg



- Jeszcze kilka lat temu elektromobilność raczkowała, dziś rozwija się i stanowi z dnia na dzień coraz większą konkurencję dla transportu opartego o samochody. Stąd przygotowaliśmy projekt ekostrad, które będą umożliwiały podróżowanie np. hulajnogami elektrycznymi, hoverbordami, segweyami czy po prostu tradycyjnymi rowerami - dodaje Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.
Czytaj też:

Hulajnogi elektryczne: nowe regulacje prawne i zasady korzystania



Konsultacje społeczne do końca stycznia 2022 r.



Od poniedziałku (20 grudnia) trwają konsultacje społeczne przedstawionych propozycji. Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało interaktywną mapę, na którą naniesiono wszystkie planowane oraz istniejące drogi rowerowe kategorii ekostrad, głównych oraz zbiorczych.

Do 31 stycznia 2022 r. za jej pośrednictwem możliwe jest przesyłanie uwag do proponowanych rozwiązań. Dostępne jest także narzędzie wskazania alternatywnych rozwiązań lub dodatkowych tras wraz z odpowiednim komentarzem.

Uwagi do nowej edycji STeR można również zgłaszać do końca stycznia drogą e-mailową (bez potrzeby korzystania z certyfikowanego podpisu) lub tradycyjną pocztą na adres Biura Rozwoju Gdańska: brg@brg.gda.pl lub ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk.

Miejsca

Opinie (148) 4 zablokowane

  • Borze zielony (4)

    Niech to się wreszcie wydarzy!

    • 18 9

    • fajne te trasy - takie nie połączone ze sobą

      • 3 1

    • Za obwodnicą dramat - zero ścieżek istniejących

      • 2 1

    • Trasy szybkiego ruchu ?? A co one będą pchac rowerzystów by szybciej jechali czy ciągnąc ? (1)

      Proponuje orczyk jak na nartach :)

      • 1 2

      • Jeśli uniemożliwi się wejście pieszym

        zlikwiduje wszystkie krawężniki, zapewni ciągłość nawierzchni, brak pofalowania i zakręty o odpowiednim promieniu, to będzie można szybko jeździć. Że dopiero samochodem szybko? cóż, 150km/h to pikuś w porównaniu z 1000 samolotu, więc wszystko jest względne.

        • 4 0

  • O Jasieniu znowy zapomnieli (3)

    Najmłodsza dzielnica, najszybszy rozwój, a trasy rowerowe tylko przy granicach (vide PKM) gdzie nikt nie mieszka.

    • 8 12

    • Ale tam kupuja sie mieszkanie zeby pracowac zdalnie, chyba nie po to zeby gdzies dojezdzac.

      • 7 3

    • Sam jesteś najmłodszy

      • 4 2

    • Jasień czy Szadółki?

      • 3 1

  • Co ten Grzelak opowiada za bajki?! (11)

    Jaka elektromobilność?! Obecnie dla samochodu nie ma żadnej alternatywy. Komunikacja miejska leży i ćwiczy. Przecież my kupujemy stare autobusy od Niemców. A jak się kończy jazda w zimę rowerem pokazała prezydętowa.

    • 33 26

    • Otwórz oczy (9)

      Mam 40 lat do pracy mam taką alternatywę:

      1. Hulajnoga 6 minut
      2. Samochód 15-25 minut zależy od korków
      3. Pieszo 25-27 minut
      4. Autobus 35-45 minut z dojściem

      • 9 8

      • A czy wszyscy mieszkańcy Gdanska pracują tam gdzie ty? (8)

        Ogarnij się, spróbuj zrozumieć innych.

        • 9 11

        • problem polega ze tym innym po prostu sie nie chce jeździć rowerm. (6)

          Nie nie wyobrażają siebie tego, więcej rozumieć nie trzeba.

          i tak oczywiście - dzieci do przedszkola trzeba wozić, wnuki do szkoły, chorą mama do lekarza, a poza tym półki z ikei.

          • 8 4

          • Problem? (5)

            Ludzie mają różne potrzeby, często dojeżdżają do Trójmiasta, mają dzieci, a nie tylko kota w domu, tak półkę też chcą przewieźć. Co w tym złego?

            • 6 9

            • każdy ma jakieś potrzeby ale czy to oznacza iż sa one jedyną koniecznością? (4)

              Też mam dzieci i jakos nigdy nie musiałam ich wozić autem do szkoły czy przedszkola. To można zrobić trzeba tylko chcieć.
              Do pracy też nie jeździłem samochodem. Pomimo iż mieszkam na dolnym tarasie a jezdziłem do Rębiechowa.

              • 6 5

              • Często koniecznością. (3)

                Jak się np. mieszka na Zaspie, pracuje w Gdyni, a małe dzieci trzeba odstawić do Wrzeszcza to rowerek i hulajnoga odpada. Chorej mamy też nie zawiozę hulajnogą. Twój mały świat, nie jest moim światem.

                • 6 9

              • z zaspy do Gdyni masz SKM. (1)

                a co do dzieci - na zaspie nic nie znalazłeś ? na przymorzu nie było problemu ani ze szkoła ani przedszkolem, na zaspie też tego troche jest.

                A mame do lekarza ostatnio woziłem traficarem.

                twój swat nie jest wcale duży ma tylko ograniczoną perspektywe.

                • 7 6

              • Gratuluje, ale nie każdy ma taka możliwość by jechać z chora osobą traficarem.

                • 2 5

              • to masz problem z organizacją swojej przestrzeni życiowej

                tyle powiem

                • 8 1

        • A czy wszyscy mieszkańcy pracują gdzie indziej niż on?

          Ogarnij się, spróbuj zrozumieć rzeszę tych dla których samochód jest wolniejszy od hulajnogi, tylko potrzebują kawałka infrastruktury

          • 6 1

    • Ile masz lat, że się bawisz w jakieś przekręcanie słów? Nie powinieneś być na leżakowaniu?

      • 2 0

  • Jaki termin realizacji? Na nigdy tak przypuszczam.

    • 12 2

  • (4)

    Może tak nowopowołany pełnomocnik ds. pieszych zadbałby jednocześnie o to, żeby przy budowie infrastruktury rowerowej zadbać również o infrastrukturę dla pieszych. Np. dla mieszkanców Chełmu aby mogli szybko dostać się do Śródmieścia, albo też dla odciętej od reszty miasta Osowy.

    • 49 12

    • Mieszkańcy Osowy pieszo mieliby się dostać do Śródmieścia? (2)

      • 8 7

      • (1)

        Proponuję wrócić do podstawówki i poduczyć się umiejętności czytania zdań ze zrozumieniem.

        • 9 6

        • Zapraszam w to samo miejsce z naciskiem na naukę przelewania myśli na papier

          Tak, aby wypowiedź nie mogła być opacznie zrozumiana. Bo twoja wypowiedź jest w tym momencie tak jasna jak polskie prawo podatkowe po wprowadzenie tzw nowego ładu.

          • 4 10

    • Ale infrastruktura dla pieszych jest! Infrastruktura dla rowerów też! Jak mówi kodeks drogowy, rower ma jechać jezdnią, chyba że jest zakaz albo dopuszczona prędkość powyżej tej jaka obowiązuje w terenie zabudowanym. Czyli wzdłuż dwupasmówek są drogi rowerowe i git, na innych drogach zapraszamy na jezdnię, zgodnie z literą prawa.

      • 3 3

  • Świetny pomysł, idealny na nasz klimat (7)

    Pani Ola chyba zapomniała że Pomorze to nie Andaluzja i sezon rowerowy dla znakomitej większości nie trwa cały rok.

    Zamiast hucznych nazw po prostu trzeba uzupełnić sieć o ścieżki rowerowe - przede wszystkim dołączyć Osowe, Jasiem i tereny Gdańska Pd, gdyż są tam duże przerwy w drogach rowerowych.

    • 26 27

    • To zobacz ile trwa sezon rowerowy np. w fińskim mieście Oulu i jak wygląda tam infrastruktura rowerowa, zanim zaczniesz prawić kocopoły o klimacie.

      • 9 4

    • (4)

      To zobacz ile trwa sezon rowerowy w fińskim mieście Oulu przy kole podbiegunowym i jak wygląda tam infrastruktura dla rowerzystów.
      To właśnie kiepska jakość dróg dla rowerów zniechęca użytkowników jednośladów do korzystania z nich w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.

      • 7 5

      • (3)

        To dziwne, jadę dziś przez Centrum miasta, ścieżki pięknie odśnieżone (bardziej niż chodniki), a po drodze nie spotkałem ani jednego rowerzysty? Przypadek? Skoro jest Was tak wielu i te drogi są tak niezbędne, to ja pytam, gdzie Wy wszyscy rowerzyści jesteście?

        • 8 7

        • A ja dzisiaj o dziwo mijałem kilku we Wrzeszczu. (1)

          • 3 3

          • Ile w tym czasie samochodów ciebie minęło?

            • 1 5

        • zakupy swiateczne ciezko sie robi na rowerze

          • 0 1

    • Nie chcesz zmniejszenia korków od marca do listopada?

      • 3 0

  • Kartuska do Jasienia (1)

    Od lat obiecywana droga rowerowa wzdłuż Kartuskiej, od Łostowickiej do Adamowicza (Jasień) nadal w planach, a miała być "w przyszłym roku" (powtarzane co rok). Tak samo będzie z Ekostradami.
    Kartuska na tym odcinku jest bardzo obciążona ruchem, jazda rowerem na tym odcinku to proszenie się o kłopoty. Bezpieczniej chodnikiem, szczególnie centrala Drogówki która jest po drodze bardzo to lubi, bo może limit mandatów szybciej nabić...

    • 22 3

    • Tam nawet ciągłości chodnika nie ma...

      • 1 1

  • Na Białej należy zlikwidować parkowanie.

    Chodnik jest za wąski, a rowerzyści przeciskają się pod prąd między samochodami i często widzę jak im jest trudno, bo muszą zatrzymywać się i wchodzić między pojazdy.

    • 23 7

  • Może tak droga rowerowa na Kołobrzeskiej? (2)

    jej brak to kpina z mieszkańców

    • 27 7

    • (1)

      w 2018 zdaje sie posali na trojmiasto.pl ze bedzie uwzgledniona w rekordowym budzecie rowerowym... tyle warte sa artykuly na tromjmiasto i plany Gdanska. No sorry, ale taka jest prawda!

      • 3 1

      • Nieumiejętność czytania w społeczeństwa jest przerażająca. Nie ma co się dziwić, że tak łatwo przekupić lud.

        • 1 1

  • A dziurawe ulice jak były tak będą... (1)

    • 23 9

    • Marudzisz

      Chyba jest różnica między ścieżką rowerową a drogą

      • 7 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane