• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia nie dopłaci do tramwajów wodnych. Będzie dużo drożej

Patryk Szczerba
6 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Szczyt popularności tramwajów przypadał na zloty żaglowców, których Gdynia była dwukrotnym organizatorem w ostatnim czasie. Szczyt popularności tramwajów przypadał na zloty żaglowców, których Gdynia była dwukrotnym organizatorem w ostatnim czasie.

Gdynia nie będzie współfinansowała kursowania tramwajów wodnych na Półwysep Helski. Nie dołoży też Urząd Marszałkowski i Jastarnia. Tramwaje jednak nie znikną, ale ich obsługą zajmie się prywatna firma - Żegluga Gdańska. Ceny biletów do Helu wyniosą 35 zł normalny i 25 zł ulgowy.



Czy Gdynia powinna utrzymać kursowanie tramwaju wodnego do Jastarni?

Podczas przyjmowania budżetu na rok 2014 w Gdyni panował w kwestii uruchomienia linii tramwajów wodnych umiarkowany optymizm. Radni planowali wydatek 2,6 mln zł, by tramwaj mógł kursować od 28 czerwca do 31 sierpnia na trasie do Jastarni. Uwzględniali też kilka źródeł finansowania. Z biletów zaplanowano wpływy w wysokości 1 mln zł. Kolejną część - ok. 650 tys. zł miał dołożyć Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w formie pożyczki. 200 tys. zł to kwota od Jastarni. Gdynia tym samym musiałaby dopłacić ok. 800 tys. zł.

Samorządowcy z Jastarni nie są jednak skłonni do ponoszenia dodatkowych kosztów. Miasto liczyło na wsparcie Urzędu Marszałkowskiego, który jednak także postanowił tym razem pieniędzy nie wykładać. Finansowanie przedsięwzięcia w przeważającej części musiałoby spaść wyłącznie na Gdynię.

- Tramwaje wodne były uruchamiane na zasadzie linii komunikacyjnych, czyli potrzebna była dopłata budżetu miasta. Przy cenach biletów, które oferowaliśmy, nie było innej możliwości. Już w zeszłym roku, kiedy wycofał się Hel, pojawiły się kłopoty. Jastarnia nie cieszyła się bowiem taką popularnością wśród pasażerów, którzy woleli często zapłacić drożej i płynąć bezpośrednio statkami pływającymi pod egidą Żeglugi Gdańskiej do Helu. W związku z tym zmuszeni jesteśmy zawiesić ich kursowanie - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Kursy z Nabrzeża Pomorskiego do Jastarni były wykonywane w zeszłym roku trzy razy dziennie. Cena biletu normalnego wynosiła 14 zł. Ulgowy kosztował dwa razy mniej. Udało się przewieźć 97 tys. pasażerów. Atrakcja turystyczna, jak nazywali ją radni Gdyni i prezydent Wojciech Szczurek, który przed ostatnimi wyborami obiecywał w programie wyborczym utrzymanie linii, istniała od 2006 roku.

Początkowo pływały nie tylko z Gdyni na Hel oraz do Jastarni, ale także na trasach Gdańsk - Hel, Hel - Sopot, Sopot - Gdańsk. Dofinansowane były z budżetów miejskich. Z czasem poszczególne samorządy zaczęły wycofywać się ze wsparcia i linie znikały. Dwa lata temu zrezygnował Hel, którego włodarze podkreślali, że by przedsięwzięcie miało sens, powinna zainwestować w nie prywatna firma.

Katamarany wypływające z Gdyni nie będą stały jednak przy brzegu. Mają być wykorzystywane przez Żeglugę Gdańską. Statki z Gdyni, Sopotu i Gdańska do Helu rozpoczną kursowanie już 1 maja.

Tramwaj wodny będzie znacznie droższy

Pasażerowie muszą się jednak przygotować w tym momencie na dużo większy wydatek. Rok temu tramwajem wodnym ZKM Gdynia można było popłynąć do Jastarni za 14 zł. Ulgowe bilety kosztowały połowę mniej. Żegluga Gdańska kursy swoimi jednostkami z Gdyni do Helu wyceniała na 22 zł, natomiast z Gdańska i Sopotu na 30 zł. Tegoroczne ceny biletów wzrosły. Normalny kosztuje 35 zł, ulgowy 25 zł, natomiast 5 zł będzie kosztowało przewiezienie roweru. Chcąc płynąć do Helu z Gdańska, Sopotu lub Gdyni zapłacimy tyle samo.

- Wzrost cen był potrzebny do zbilansowania się biznesu. Niewiele się zmienia za to pod względem rozkładu. Liczymy, że pogoda dopisze i mimo podwyżki będziemy mieli większe obłożenie niż w zeszłym roku - tłumaczy Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej, która będzie obsługiwała kursy tramwajów wodnych.

Tak jak przed rokiem, na pewno będą kursowały dwie linie tramwaju wodnego pod egidą ZTM Gdańsk, czyli F5 (Żabi Kruk - Westerplatte) i F6 (Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa). Są one obsługiwane przez Żeglugę Gdańską w ramach programu Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku. ZTM Gdańsk płaci za to 6 mln zł w ciągu pięciu lat. Roczny koszt funkcjonowania linii szacuje się na 2,3 mln zł.

- Trwają ostateczne ustalenia co do cen biletów i innych aspektów dotyczących kursowania tramwajów. Trasa prawdopodobnie pozostanie niezmienna. Szczegóły podamy w najbliższym czasie - wyjaśnia Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

W zeszłym roku 10 zł trzeba było zapłacić za bilet normalny, natomiast o połowę mniej za ulgowy.

Sprawdź rozkład i ceny biletów na tramwaje wodne

Materiał archiwalny

Zobacz, jak wyglądają rejsy gdańskich tramwajów wodnych.

Miejsca

Opinie (323) 4 zablokowane

  • :) (2)

    Rewa 3 zeta autobus 146. :)

    • 19 2

    • ;)

      Albo na gapę-0zł. :P

      • 1 2

    • To już nie to samo.

      • 0 0

  • (1)

    Chciano dobrze, skończyło się jak zwykle. "Tramwaj" różnił się od wycieczkowej białej floty jedynie korzystniejszą ceną - bo dotowany był z budżetu. Przy takiej częstotliwości o jakim tramwaju można mówić. Teraz wiadomo, że w kursy do centrum żeglarstwa nadal trzeba będzie wpakować setki tysięcy złotych - nie można ich zlikwidować gdyż potężną dotację trzeba by oddać Unii. Nie wiem czemu nie można nic zmodyfikować. Od lat postuluję przystanek po drugiej - sobieszewskiej stronie Wisły Śmiałej. Sama zmiana nazwy trasy: Rezerwat Ptasi Raj spowodowałaby dużo większe zainteresowanie turystów. Do tego możliwość trasy rowerowej na Wyspę Sobieszewską. Zamiast tego zlikwidować przystanki Sienna Grobla i Wiosny Ludów - nikt tam nie wsiada ani nie wysiada, bo jaki sens wydać 10 zł za 5 minut rejsu.Zresztą nawet tramwaj już tam przeważnie nie podpływa - obsługa tylko dla formalności czasem pyta czy ktoś ma zamiar tam wysiąść.

    • 6 4

    • Codziennie z mostu siennickiego widziałem pusty F-6, czasem w weekend parę osób. Nic dziwnego - z Centrum żeglarskiego nie ma żadnego innego połączenia trzeba płynąć tam i z powrotem.

      • 0 0

  • środki można pozyskać z opłat za parkowanie lub wjazd samochodem na Hel

    samochody na półwyspie pasują jak świni siodło - warto wspierać alternatywne środki transportu.

    • 8 1

  • Gdynia niestety idzie szybkimi krokami na dno... (4)

    minęło zaledwie 10 lat jak zamieszkałem w Gdyni - kiedyś miasto rozwijało się w gigantycznym tempie....dzisiaj wszystko leży - dotacje Uni, turystyka, handel morski, lotnisko, praca też w Gdańsku Co się stało?

    • 17 10

    • To za krótko mieszkasz synku albo masz oczka w du...

      BTW od kiedy Przeróbka jest częścią Gdynii :)

      • 6 6

    • wracaj do siebie na wies (1)

      cieciu malinowy

      • 3 11

      • Odezwała się miastowa z wioski rybackiej, którą na siłę trzeba było rozbudować... :D

        • 0 0

    • orientacje prezydent zmienił

      • 1 2

  • I bardzo dobrze - albo wszyscy partycypują, albo nikt (2)

    I bardzo dobrze - albo wszyscy partycypują, albo nikt. Budyn z kolega wojedową nie chcą becelowac, Hel i Jastarnia się nie kwapią w dofinansowaniu to niby dlaczego Gdynia ma finansować za wszystkich.
    A tak BTW jeżeli chodzi o OPAT to na miejscu Szczurka od maja do września zaplanowałbym jakiś remoncik + zwężenie drogi (a mieszkańcom wytyczył objazd z zakazem wjazdu dla innych rej niż GA), nie chcą OPAT - niech stoją do usrania w korkach.

    • 10 1

    • (1)

      obwodnica oraz ulica morska od obwodnicy w stronę półwyspu - jest drogą krajową

      • 0 3

      • UM Gdynia chce żeby była, ale na chciejstwie się skończy

        • 0 0

  • Gdynia woli dopłacać do:

    - Infoboksu;
    - Parku Technologicznego;
    - zbankrutowanego lotniska

    • 20 9

  • doplacac do turystow? (1)

    jeszcze tego brakowalo by do turystow doplacac.Jako mieszkaniec nigdy nie moglem biletu kupic bo urlopowicze okupowali kasy!

    • 7 9

    • 100% racji !

      • 2 1

  • Gdynia XXI w. (1)

    Gdynia tyłem do morza i turystów.A przodem do handlu/RIVIERA/ i DEVELOPERÓW.

    • 16 5

    • święta prawda!

      • 0 0

  • wątpliwa jakość...

    miałem okazję popłynąć tą łajbą w zeszłym roku - pod pokładem odkurzali i wietrzyli pewnie ze 3 lata wcześniej. Komfort przy przewozie rowerów -żenada. Na górnym pokładzie miejsce na max. 4 sztuki, a reszta na dół - po stromych schodach z zapiętymi sakwami między wkurzonych i zakurzonych pasażerów. A wystarczyłoby parę wieszaków na jakiejś ściance. Ale po co? Trzeba by się wysilić. Te łajby to wstyd - brud i syf.

    • 6 4

  • Facebook - Gdynia realna (2)

    Spadaj z politykom z tego forum. Tylko trolowac umiesz jak premier i calo po

    • 6 10

    • Och, jakas urzednicza k. jak zwykle na posterunku.

      • 6 1

    • Akurat oni są bardziej pro-PiS

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane