• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia nie dopłaci do tramwajów wodnych. Będzie dużo drożej

Patryk Szczerba
6 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Szczyt popularności tramwajów przypadał na zloty żaglowców, których Gdynia była dwukrotnym organizatorem w ostatnim czasie. Szczyt popularności tramwajów przypadał na zloty żaglowców, których Gdynia była dwukrotnym organizatorem w ostatnim czasie.

Gdynia nie będzie współfinansowała kursowania tramwajów wodnych na Półwysep Helski. Nie dołoży też Urząd Marszałkowski i Jastarnia. Tramwaje jednak nie znikną, ale ich obsługą zajmie się prywatna firma - Żegluga Gdańska. Ceny biletów do Helu wyniosą 35 zł normalny i 25 zł ulgowy.



Czy Gdynia powinna utrzymać kursowanie tramwaju wodnego do Jastarni?

Podczas przyjmowania budżetu na rok 2014 w Gdyni panował w kwestii uruchomienia linii tramwajów wodnych umiarkowany optymizm. Radni planowali wydatek 2,6 mln zł, by tramwaj mógł kursować od 28 czerwca do 31 sierpnia na trasie do Jastarni. Uwzględniali też kilka źródeł finansowania. Z biletów zaplanowano wpływy w wysokości 1 mln zł. Kolejną część - ok. 650 tys. zł miał dołożyć Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w formie pożyczki. 200 tys. zł to kwota od Jastarni. Gdynia tym samym musiałaby dopłacić ok. 800 tys. zł.

Samorządowcy z Jastarni nie są jednak skłonni do ponoszenia dodatkowych kosztów. Miasto liczyło na wsparcie Urzędu Marszałkowskiego, który jednak także postanowił tym razem pieniędzy nie wykładać. Finansowanie przedsięwzięcia w przeważającej części musiałoby spaść wyłącznie na Gdynię.

- Tramwaje wodne były uruchamiane na zasadzie linii komunikacyjnych, czyli potrzebna była dopłata budżetu miasta. Przy cenach biletów, które oferowaliśmy, nie było innej możliwości. Już w zeszłym roku, kiedy wycofał się Hel, pojawiły się kłopoty. Jastarnia nie cieszyła się bowiem taką popularnością wśród pasażerów, którzy woleli często zapłacić drożej i płynąć bezpośrednio statkami pływającymi pod egidą Żeglugi Gdańskiej do Helu. W związku z tym zmuszeni jesteśmy zawiesić ich kursowanie - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.

Kursy z Nabrzeża Pomorskiego do Jastarni były wykonywane w zeszłym roku trzy razy dziennie. Cena biletu normalnego wynosiła 14 zł. Ulgowy kosztował dwa razy mniej. Udało się przewieźć 97 tys. pasażerów. Atrakcja turystyczna, jak nazywali ją radni Gdyni i prezydent Wojciech Szczurek, który przed ostatnimi wyborami obiecywał w programie wyborczym utrzymanie linii, istniała od 2006 roku.

Początkowo pływały nie tylko z Gdyni na Hel oraz do Jastarni, ale także na trasach Gdańsk - Hel, Hel - Sopot, Sopot - Gdańsk. Dofinansowane były z budżetów miejskich. Z czasem poszczególne samorządy zaczęły wycofywać się ze wsparcia i linie znikały. Dwa lata temu zrezygnował Hel, którego włodarze podkreślali, że by przedsięwzięcie miało sens, powinna zainwestować w nie prywatna firma.

Katamarany wypływające z Gdyni nie będą stały jednak przy brzegu. Mają być wykorzystywane przez Żeglugę Gdańską. Statki z Gdyni, Sopotu i Gdańska do Helu rozpoczną kursowanie już 1 maja.

Tramwaj wodny będzie znacznie droższy

Pasażerowie muszą się jednak przygotować w tym momencie na dużo większy wydatek. Rok temu tramwajem wodnym ZKM Gdynia można było popłynąć do Jastarni za 14 zł. Ulgowe bilety kosztowały połowę mniej. Żegluga Gdańska kursy swoimi jednostkami z Gdyni do Helu wyceniała na 22 zł, natomiast z Gdańska i Sopotu na 30 zł. Tegoroczne ceny biletów wzrosły. Normalny kosztuje 35 zł, ulgowy 25 zł, natomiast 5 zł będzie kosztowało przewiezienie roweru. Chcąc płynąć do Helu z Gdańska, Sopotu lub Gdyni zapłacimy tyle samo.

- Wzrost cen był potrzebny do zbilansowania się biznesu. Niewiele się zmienia za to pod względem rozkładu. Liczymy, że pogoda dopisze i mimo podwyżki będziemy mieli większe obłożenie niż w zeszłym roku - tłumaczy Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej, która będzie obsługiwała kursy tramwajów wodnych.

Tak jak przed rokiem, na pewno będą kursowały dwie linie tramwaju wodnego pod egidą ZTM Gdańsk, czyli F5 (Żabi Kruk - Westerplatte) i F6 (Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa). Są one obsługiwane przez Żeglugę Gdańską w ramach programu Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku. ZTM Gdańsk płaci za to 6 mln zł w ciągu pięciu lat. Roczny koszt funkcjonowania linii szacuje się na 2,3 mln zł.

- Trwają ostateczne ustalenia co do cen biletów i innych aspektów dotyczących kursowania tramwajów. Trasa prawdopodobnie pozostanie niezmienna. Szczegóły podamy w najbliższym czasie - wyjaśnia Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

W zeszłym roku 10 zł trzeba było zapłacić za bilet normalny, natomiast o połowę mniej za ulgowy.

Sprawdź rozkład i ceny biletów na tramwaje wodne

Materiał archiwalny

Zobacz, jak wyglądają rejsy gdańskich tramwajów wodnych.

Miejsca

Opinie (323) 4 zablokowane

  • Znowu cos spieprzyli...

    Gdynia powinna dofinansowac. Chodzi przeciez o rozwoj turystyki. Taki stateczek z pewnoscia zmniejsza ilosc aut na trasie 3Miasto - Polwysep.

    • 5 2

  • za te pieniadze...

    ... mozna dojechac do W-wy polskim busem, czyzby tam ktos doplacal?

    • 6 3

  • Ja i córka nie wydamy nic więcej niż w zeszłym roku.

    Po prostu NIE wydamy. :)
    Są inne atrakcje.

    • 3 2

  • ciekawe, czy podwyżka cen biletów przełoży się na większe wpływy

    nasi stratedzy obliczają sobie w excelku ile "zarobią" na wzroście cen, akcyzy lub podatków. Potem okazuje się, że różnie z tym bywa.

    • 4 1

  • Apel do prezydenta Szczurka (2)

    Panie Prezydencie
    Z duzym zainteresowaniem przeczytalam informacje o podniesieniu cen za tramwaje wodne w sezonie letnim 2014
    Prosze o przeanalizowanie jeszcze raz sytuacji i umozliwic WSZYSTKIM GDYNIANOM O KORZYSTANIE z tramwajow wodnych po dotychczasowych , subwencjonowanych z budzetu miasta cenach
    Pomoze to rodzinom ktore chca skorzystac z plaz na Polwyspie byc przyjaznym dla srodowiska i ZOSTAWIAC SAMOCHOD W DOMU
    Bilety moglyby byc zakupiane bezposrednio przez Internet lub w w Urzedzie Miasta
    pozdrawim
    Kasia Sobanska

    • 9 5

    • Kobito,

      podaj jakieś przykłady kiedy ten sołtys myślał o mieszkańcach Gdyni i coś dla nich zrobił. Lecę w myślach po dzielnicach i nic mi nie przychodzi do głowy!
      Ale brawo za sam pomysł, naprawdę ciekawy.
      Pozdr

      • 1 2

    • Czy wszyscy zapomnieli o torach kolejowych ?

      Zawsze można pojechać pociągiem po wyremontowanych torach kolejowych.
      Zapewne będzie taniej i ekologiczniej niż statkiem napędzanym ropą :-D
      Rower można zabrać bez dopłaty, teraz będzie dodatkowa opłata na tramwaj wodny .

      • 2 1

  • myślę że (1)

    jakkolwiek komentarze o wolnym rynku i wadach tego dofinansowania są bardzo istotne
    to likwidacja tych połączeń będzie stratą dla Gdyni i dla gdyńskich przedsiębiorców z okolic dworca kolejowego i całego skwerku
    to jasne jak słonce
    pomyśleć że za owe zmarnowane przez szczurka i jego ekipę z UM
    Gdynia pieniądze (lotnisko infobox, filmówka...) Gdynia mogłaby swobodnie zakupić dwa nowoczesne ekonomiczne promy + jeden mniejszy i bez dofinansowań prowadzić zyskowną działalność która przy okazji przegnałaby z Gdyni te pordzewiałe klamoty
    można by także zbudować drugą dużą marinę tym razem miejską z konkurencyjnymi cenami (na wysokości oceanarium) która wymusiłaby na archaicznym pzz jakikolwiek zmiany na lepsze i byłby zarobek
    ale by choć wpadać na takie pomysły trzeba wiedzieć że morze nie służy to wylegiwania się na materacu a nabrzeża portowe to nie miejsce na planowane "centrum" willowo-muzelane

    • 5 3

    • myślę, że nie myślisz

      tylko siejesz tanią propagandę. Twój wpis świadczy o tym, że nigdy nie nadawałbyś się do wydawania większych pieniędzy

      • 0 0

  • niszczenie Gdyni

    kolejny sezon. Przecież trzeba dowalić szczurkowi bo wybory się zbliżają.

    • 5 2

  • w Karlskronie promy na wyspe Aspö sa darmowe (1)

    , gdy by to bylo w Polsce to pazerni Polacy zarz by wprowadzili oplaty. taka jest prawda.

    • 6 2

    • Na wyspę Aspö nie ma mostu

      Są darmowe, bo nie ma mostu łączącego wyspę z lądem. Ten prom zastępuje mieszkańcom wyspy most.

      • 4 0

  • !!!!

    I po co panie Szczerbo o tym piszesz wpływu żadnego nie masz. Zresztą pamiętam ciebie z podstawówki tam w d... byłeś kopany i też na to wpływu nie miałeś

    • 3 1

  • dla mnie oki że Gdynia zrezygnowała (1)

    PYTAM czemu Gdynia ma dokładać do interesu HELU???? Warzszawiaki jak chcą woda to niech bulą albo dają kasę na małą obwodnicę Gdynia - Reda i wtedy można pomyśleć. COŚ ZA COŚ a nie na KRZYWY RYJ WARSZAWO!!!!!!

    • 7 4

    • Racja !

      W ramach propagowania regionu niech forsę dołoży MOŚ , wojewoda , samorządy wojewódzkie , i budżet państwa !

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane