• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia sprawi sobie dwa buspasy: na Kieleckiej i Morskiej

Patryk Szczerba
15 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem. Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem.

Gdynia zdecydowała się na utworzenie dwóch buspasów na ul. Morskiej i ul. Kieleckiej, choć gdańskie doświadczenia z takimi rozwiązaniami są niejednoznaczne.



Tak zachowują się kierowcy na gdańskim buspasie na Podwalu Przedmiejskim.

W ostatnich miesiącach gdyńscy urzędnicy zastanawiali się, czy po uzyskaniu dodatkowych środków z unijnego budżetu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Pomorza na lata 2007-2013 nie przebudować zatoczek autobusowych i przystanków, kupić biletomatów i postarać się o dodatkowy tabor. Biletomaty okazały się za drogie i wypadły z gdyńskiego wniosku. Pozostały natomiast: modernizacja 20 zatoczek, przebudowa placu postojowego przy zbiegu ul. Powstania Styczniowego i ul. Huzarskiej zobacz na mapie Gdyni oraz zakup 30 nowych autobusów.

Buspasy, choć najmniej efektowne, mają dać najwięcej korzyści pasażerom autobusów często notującym spóźnienia. Dlatego na ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni pojawi się 1,5-kilometrowy pas dla jadących pod górę, natomiast na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Zakręt do Oksywia, tylko do dyspozycji autobusów pozostanie 350 metrów na drodze w kierunku Rumi. Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.

Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni.

Czy buspasy na gdyńskich ulicach to dobry pomysł?

Rozwiązania, choć są dopiero w planach, już teraz budzą kontrowersje wśród tych kierowców, którzy boją się większych korków. Z kolei urzędnicy z ZDiZ podkreślają, że przyspieszą kursowanie komunikacji miejskiej, która - zwłaszcza podczas podróży ul. Kielecką w kierunku Witomina - jest z góry na przegranej pozycji. Liczą też na przesiadkę zmotoryzowanych, zwłaszcza z Chwarzna i Wiczlina, do autobusów. Zresztą ostatecznie pomóc mają też właścicielom aut, bo urzędnicy liczą, że w dłuższej perspektywie rozładują ruch samochodów w centrum i łatwiej będzie tam o miejsce parkingowe.

- Do tej pory rozmawialiśmy o tym rozwiązaniu tylko teoretycznie, ale teraz będziemy się musieli zabrać do pracy. To dotyczy również ustaleń, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Czytaj też: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Ci pierwsi nie ukrywają, że mają chrapkę na zajęcie wolnej przestrzeni na jezdni, choć zarówno na chodnikach przy Morskiej, jak i Kieleckiej ruch rowerowy jest dopuszczony.

Otwartą kwestią pozostaje kontrola łamiących przepisy kierowców. Na ul. Morskiej pomóc mają kamery monitoringu, na Kieleckiej potrzebna będzie częstsza obecność patroli. Niewykluczone jest też ustawienie fotoradaru.

Urządzenie potrafi być skuteczne, co pokazał fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Na zdjęciach byli uwieczniani nie tylko przekraczający prędkość, ale wszyscy, którzy bezprawnie z pasa korzystali.

Na około kilometrowy odcinek nadal wjeżdżać nie można. Urządzenie filmujące zostało zdemontowane.

- Kierowcy po prostu nauczyli się, by nie wjeżdżać na ten pas i teraz praktycznie nikt nie łamie tam przepisów - wyjaśnia pan Marcin. W Gdańsku buspas ostał się też naPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej funkcjonował m.in. przez okres remontu we Wrzeszczu na na ul. Dmowskiego, wzbudzając jednak wśród kierowców sporo kontrowersji.

Całkowita wartość gdyńskiej inwestycji, która obejmuje także budowę buspasów, to blisko 39 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie nieco ponad 16 mln zł. Całość musi zostać zakończona do czerwca przyszłego roku.

Materiał archiwalny

Mandaty dla kierowców blokujących cztery lata temu buspas w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (227) 6 zablokowanych

  • DZISIAJ (2)

    Wyborcza informuje: "
    skm poinformowała na swoim facebookowym profilu, że kolejki nie kursują z powodu braku zasilania w sieci trakcyjnej i usterki rozjazdu na stacji gdańsk oliwa. Kolejki wznowią kursowanie za około pół godziny. W tym czasie, korzystając z biletów skm, można przemieszczać się pociągami pkp intercity, pr oraz autobusami, tramwajami i trolejbusami ztm gdańsk i zkm gdynia."
    w gdyni nie było zadnej informacji.

    ludzie (w tym ja) pól godziny siedzieli w stojącej skm i wreszcie na własną rękę, płacąc za bilety, przemieszczali się komunikacją miejska w kierunku gdańska.
    zero informacji!
    to jest skandal, o którym powinniście napisać...

    • 7 0

    • i t o sie nadaje do prasy a nie tylko kleneray i kelnerzy... i buspasy

      • 5 0

    • lepiej uprawiać klakę o tym jak to jest świetnie na SKM i nawet pomazali farbą ławki które teraz są dla niepełnosprawnych (tych samych co to nie mogą dostać się na perony)

      • 6 1

  • po bus-pasach jeśli "muszą" powstać
    powinny jak w Warszawie móc jeździć jednoślady a w szczególności skutery/motorowery

    • 4 1

  • (1)

    czyli namaznie farbą napisu bus na odcinku 1850 m zdaniem um gdynia kosztuje 2 mln...
    niźle...
    i teraz jeszcze wybieranie kogo wpuścić...
    idzcie wzorem miast które już mają buspasy !!!
    tam wpuszczono jednoślady i taksówki

    • 5 0

    • Oraz wymiana nawierzchni i przebudowa skrajni.

      • 1 0

  • "buspasy"

    moim skromnym zdaniem to te dwie bańki powinny pójść na równanie chodników w mieście

    • 8 0

  • To było takie piękne miasto!

    No, ale skoro rada starszych, którzy pieszo chodzą karmić mewy i gołębie, zapomniawszy jak za młodu śmigało się samochodami ( nie do pracy ale do lasu czy na basen na Polankę), szepce do uszka władzy różne kurioza, a władza chwyta je niczym rześkie, majowe powietrze, to co można zrobić? Pójść do klasztoru?

    • 6 0

  • bajpasy są super. niejednemu juz pozwolily na normalne funkcjonowanie

    • 3 0

  • czy ktos inny poza ekipa Sz. rzadzi w tym miescie

    i może mieć tak chore pomysły?

    • 2 1

  • Foto bomba

    Zdjęcie do artykułu to pełna profeska!

    • 1 0

  • O nas bez nas!

    A gdzie do cholery konsultacje społeczne!

    Samowola urzędnicza nie zna granic. Będę głosował na Twój ruch, bo jak zalegalizują marihuanę to przynajmniej będzie mi wszystko jedno!

    Po powstaniu Stacji pod Żaglami na Witominie przez białe linie zwężeniu uległa jezdnia i prawoskręt, który przy tej szerokości jezdni od Stadionu do skrzyżowania mógłby łagodzić natężenie ruchu, ale czy kogoś to interesuje???

    Panie Szczurek, mam nadzieję, że najbliższe wybory będą oznaczać zmianę władzy i jednocześnie nietrafionych komunikacyjnych pomysłów. Dwupasmówka na Chwarzno z korkami na Witominie - rewelacja!!!

    • 13 1

  • Hipokryci

    Robicie materiał o łamaniu prawa w ruchu drogowym, a na filmiku dołączonym do artykułu widać jak rejestrujecie obraz jadąc pojazdem z uszkodzona przednia szyba! Zabieramy dowodzik i na ponowne badanie techniczne. No i mandacik oczywiście

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane