• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przebudować węzeł Kliniczna? Zmiany także koło opery

Krzysztof Koprowski
9 października 2023, godz. 10:00 
Opinie (387)
Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar, który można zagospodarować w zupełnie nowy sposób. Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar, który można zagospodarować w zupełnie nowy sposób.

Rozbiórka estakad węzła KlinicznaMapka otwiera drogę do nowego zagospodarowania terenów przy przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W ramach Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej zaprezentowano wstępną koncepcję przebudowanego układu komunikacyjnego z przystankiem tramwajowym tuż przy SKM. Dyskutowano także na temat zmian w obrębie al. ZwycięstwaMapka.



Jaka zabudowa powinna pojawić się po przebudowie węzła Kliniczna?

Węzeł Kliniczna swoje lata świetności ma już dawno za sobą. Zdegradowany technicznie i zajmujący ogromne połacie terenu w atrakcyjnej lokalizacji z pewnością nie jest wizytówką Młynisk.

Kapitalny remont węzła (a właściwie rozbiórka i budowa od nowa) nie jest już brany pod uwagę. Prowadzone będą jedynie doraźne prace nad utrzymaniem estakad "przy życiu" do czasu całkowitej metamorfozy tego miejsca.

Jak może wyglądać Gdańsk bez węzła Kliniczna? Wstępną koncepcję przedstawiono w piątek w ramach prac nad Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej koordynowanego przez Biura Architekta Miasta. Do Studium włączono również obszar węzła i fragment al. Zwycięstwa.

Aleja Grunwaldzka: deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i dodatkowych przejść Aleja Grunwaldzka: deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i dodatkowych przejść
Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka? Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka?

Wstępna koncepcja nowego układu komunikacyjnego w rejonie węzła Kliniczna na podkładzie satelitarnym. Wstępna koncepcja nowego układu komunikacyjnego w rejonie węzła Kliniczna na podkładzie satelitarnym.

Jednopoziomowe skrzyżowanie i tramwaj w nowym przebiegu



Wstępna, robocza koncepcja (analiza techniczna), zakłada budowę jednopoziomowego skrzyżowania. Tramwaje nadal będą poruszać się ul. Marynarki Polskiej, Kliniczną i al. Hallera, ale największą zmianą jest poprowadzenie w nowym śladzie powiązania torowiska tramwajowego z al. Zwycięstwa (przy Operze Bałtyckiej).

Zamiast istniejącego torowiska w jezdni w al. Hallera, gdzie regularnie dochodzi do zrywania sieci trakcyjnej w obrębie wiaduktu kolejowego, tory zostaną ułożone niejako na wprost do ul. Klinicznej nowym, przeznaczonym wyłącznie dla tramwajów oraz pieszych i rowerzystów, przejazdem pod torami kolejowymi.

Na wysokości nowego wiaduktu przewiduje się usytuowanie peronów tramwajowych z bezpośrednim wejściem na peron Szybkiej Kolei Miejskiej, znajdujący się poziom wyżej.

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów
Wstępna koncepcja nowego układu komunikacyjnego w rejonie węzła Kliniczna Wstępna koncepcja nowego układu komunikacyjnego w rejonie węzła Kliniczna

Nowy, rozbudowany przystanek tramwajowy Twarda



Następnie na wysokości ul. Klinicznej tramwaje będą skręcać w al. Hallera i włączać się w dotychczasowy przebieg w kierunku Brzeźna lub skręcać w kierunku Letnicy/Śródmieścia.

W rejonie dzisiejszych estakad pojawi się nowy, znacznie odsunięty od zabudowy względem stanu obecnego, przystanek Twarda. Zostanie on rozszerzony o tzw. tory sortujące dla poszczególnych relacji (podobne rozwiązanie znajduje się w rejonie Opery BałtyckiejMapka lub skrzyżowania Havla - Nowa WarszawskaMapka).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Kilkukrotne przecięcie układu drogowego



Warto zauważyć, że torowisko w kilku miejscach przecina układ jezdny wzorem al. AdamowiczaMapka, co w tym przypadku - jak przekonują urzędnicy - ma być lepszym rozwiązaniem pod względem czasów przejazdu tramwajów.

Tzw. układ asymetryczny torowiska może być natomiast problematyczny w zakresie zagospodarowania terenów przyległych, ze względu na potrzebę sytuowania dodatkowej drogi (dojazd służb pożarowych, obsługa posesji) wzdłuż budynków.

Koncepcja przebudowy węzła Kliniczna zakłada poprowadzenie torowiska tramwajowego poza jezdnią al. Hallera nowym wiaduktem pod torami kolejowymi. Koncepcja przebudowy węzła Kliniczna zakłada poprowadzenie torowiska tramwajowego poza jezdnią al. Hallera nowym wiaduktem pod torami kolejowymi.

Nowy układ pieszo-rowerowy, Hallera bez torowiska



Cały układ komunikacyjny uzupełniony jest o skorygowany układ chodników, przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych w poziomie jezdni. Utrzymana zostaje także przyległa do torów kolejowychMapka kładka pieszo-rowerowa (nie należy mylić jej z kładką na wysokości przystanku tramwajowego Politechnika SKM d. Kliniczna Szpital, która zostanie rozebrana).

Istniejący przebiegu al. Hallera na odcinku Zwycięstwa-Kliniczna zostanie utrzymany dla ruchu samochodów, lecz pozbawiony torowiska tramwajowego.

W nowym układzie komunikacyjnym w oczy rzuca się dłuższy niż obecnie odcinek bez przejść dla pieszych przez ul. Marynarki Polskiej (w kierunku Letnicy)Mapka. Proponowany układ należy jednak traktować jako materiał wyjściowy do dalszej dyskusji - niewykluczone są jeszcze liczne korekty i zmiany.

Artykuł z 2022 r.: Ciężarówka utknęła pod wiaduktem na al. Hallera. Kierowca zapłaci 3 tys. zł Artykuł z 2022 r.: Ciężarówka utknęła pod wiaduktem na al. Hallera. Kierowca zapłaci 3 tys. zł
Przesuń aby
porównać

Jaka zabudowa w obrębie nowego węzła Kliniczna?



Dyskusja w ramach Studium PAG skupiła się nad sposobem "wypełnienia" wolnej od estakad przestrzeni: przede wszystkim w sąsiedztwie przystanku SKM oraz w obrębie ul. OkrągMapka i przewidzianej do likwidacji nieeksploatowanej liniowo pętli tramwajowejMapka.

W tym zakresie ścierały się w dyskusji dwa scenariusze:
  • stworzenia ikonicznych, wysokich budynków (zwłaszcza przy przystanku SKM)
  • kreacji niższej zwartej miejskiej zabudowy

W toku dyskusji wielokrotnie zwracano uwagę na potrzebę wykreowania bezpiecznej przestrzeni, której obecnie brakuje "w cieniu" estakad węzła Kliniczna. Ponadto po stronie Młynisk wskazane jest wprowadzenie usług i handlu na poziomie lokalnym - codziennych zakupów mieszkańców.

Artykuł z 2018 r.: Plan dla nowej zabudowy Zielonego Trójkąta Artykuł z 2018 r.: Plan dla nowej zabudowy Zielonego Trójkąta
Węzeł Kliniczna jest przestrzenią "przechodnią", w której piesi po zmroku nie czują się bezpiecznie. Węzeł Kliniczna jest przestrzenią "przechodnią", w której piesi po zmroku nie czują się bezpiecznie.

Potrzebne miejsce do przebywania, a nie pokonywania



Ideą nowego zagospodarowania powinno być wykreowanie miejsca do "przebywania", a nie wyłącznie "pokonywania". To oznacza dobrej jakości przestrzeń publiczną, w której wygodnie i przyjemnie będzie się spędzać czas (przede wszystkim na świeżym powietrzu).

W tym zakresie pojawiła się wątpliwość, czy wysoka zabudowa nie wywoła nadmiernych porywów wiatru (syndrom wieżowca Neptun we WrzeszczuMapka). Zwrócono też uwagę, że ikona niekoniecznie musi być wysoka, lecz może wyróżniać się niebanalną architekturą i ogólnodostępnym atrakcyjnie zagospodarowanym dziedzińcem z zielenią i małą architekturą.

Dzielnice - wizje przestrzeni. Metamorfoza Zielonego Trójkąta Dzielnice - wizje przestrzeni. Metamorfoza Zielonego Trójkąta
Podczas warsztatów wskazywano m.in. na potrzebę lepszego zagospodarowania terenów zieleni wzdłuż al. Zwycięstwa i budowę dodatkowego przejścia pod/nad torami kolejowymi. Podczas warsztatów wskazywano m.in. na potrzebę lepszego zagospodarowania terenów zieleni wzdłuż al. Zwycięstwa i budowę dodatkowego przejścia pod/nad torami kolejowymi.

Możliwe zmiany na al. Zwycięstwa i Trakcie Konnym



W ramach dyskusji poruszono ponadto kwestię znajdującego się po drugiej stronie węzła Kliniczna układu drogowego alei Zwycięstwa i Traktu Konnego.

Tu pojawiły się dwa podejścia do potencjalnych przekształceń:
  1. traktowania układu drogowego Zwycięstwa - Trakt Konny jako elementu tranzytowego
  2. traktowania układu drogowego Zwycięstwa - Trakt Konny jako śródmiejskiej alei

Druga z opcji zyskała zdecydowanie większe poparcie uczestników warsztatów. Zgłoszono jednocześnie postulaty w zakresie m.in.
  • zwężenia pasów ruchu lub/i zmniejszenia liczby pasów ruchu
  • ograniczenia ruchu na Trakcie Konnym poprzez jego zwężenie lub/i ograniczenie ruchu (w tym likwidację na niektórych odcinkach lub/i wprowadzenie przestrzeni współdzielonej)
  • potrzeby uwzględnienia drogi rowerowej po stronie Traktu Konnego
  • poprawy zagospodarowania przyległych terenów dawnych cmentarzy i uwzględnienie w terenach parkowych obiektów gastronomii
  • poprowadzenia dodatkowego szlaku rowerowego przez tereny zieleni, bliżej torów kolejowych, jako alternatywy dla obecnej drogi rowerowej
  • budowy nowego przejścia nad/pod torami kolejowymi na wysokości TrauguttaMapka - Skłodowskiej-CurieMapka
  • potraktowania parku AkademickiegoMapka jako istotnego skrótu pieszo-rowerowego do terenów zlokalizowanych przy ul. Traugutta, Smoluchowskiego i dalej aż do Wroniej Górki i Bramy Oliwskiej (niezbędna poprawa/realizacja nowej infrastruktury pieszo-rowerowej)

Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo

Brak wniosków i koncepcji ze strony deweloperów



Co istotne, w przeciwieństwie do warsztatów Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej dotyczącego odcinka "Wrzeszcz Centrum", w rejonie węzła Kliniczna właściciele gruntów i deweloperzy nie zgłosili (lub nie ujawnili) żadnych zamierzeń inwestycyjnych.

Należy przy tym zwrócić uwagę na potencjalne tereny inwestycyjne:

Obszar węzła w zakresie układu drogowo-tramwajowego znajduje się na gruntach należących do miasta oraz Skarbu Państwa.

Legalne graffiti na węźle Kliniczna Legalne graffiti na węźle Kliniczna

Miejsca

Opinie (387) 9 zablokowanych

  • Proponuję zburzyć dwór na nowych ogrodach i oddać deweloperowi a urząd na mackowy, jak się bawić to się bawić . Dobrze ,że ekipa festynowa nie ma we władaniu obwodnicy południowej bo też by zburzyli estakadę

    • 5 0

  • Prawda jest taka (20)

    Ze wezly kliniczna, okopowa itp to takie "potworki" prl-u. Nie pasujace w ogole do tkanki miejskiej. Tak naprawde w miescie nie ma miejsca na takie estakady. Zeby nie zaklocac ruchu powinny byc rozwiazania zachodnie czyli tunele. Powierzchnia powinna byc dla ludzi.

    • 99 79

    • Ten węzeł to fanaberia

      Gorszą od CPL..

      • 7 7

    • Uwielbiam te stwierdzenia że coś w mieście powinno być "dla ludzi" (2)

      Jak rozumiem pojazdy to tak naprawdę najeźdźcy z kosmosu (Decepticony?) którzy nam, ludziom, tą przestrzeń zabierają?

      • 21 19

      • Odejmij miejsce zajmowane przez kierowcę od miejsca zajmowanego przez samochód (1)

        I zostaje Ci miejsce które nie jest zajęte przez ludzi, a przez żelastwo...

        I to nawet pomijając miejsce, które trzeba zarezerwować pod samochody, kiedy go akurat nie zajmują...

        • 21 17

        • Zwolennik popylania piechtą...

          Nie da się w dużym mieście bez żelastwa. Nawet jeśli to żelastwo to zbiorkom.

          • 4 0

    • trzeci typ "prawdy" w sensie Tischnera - czyli g****no prawda. (4)

      Kliniczna jest klasycznym przykładem przerwanej inwestycji, jakich w PRL było wiele.
      Rozwiązanie jest kulawe, bo brakuje mu integracji z Grunwaldzką, zamiast zawijasa przy Operze.
      Na terenach rezerwy postawiono kina i inne "byznesa" wczesnego okresu Adamowicza...

      To miejsce powinno zostać zostawione w spokoju do czasu wyjaśnienia wspomnianych w artykule niejasności:
      - co z kinem (widać jak na dłoni jakie są skutki sprzedaży ziemi przez miasto)?
      - co z Operą?
      - co ze Smoluchowskiego jako korytarzem komunikacji z Południem.

      Plany tego rozwiązania leżą w archiwach i są znacznie lepsze niż wspierana przez aktywistów ideologia finansowana przez deweloperów, którzy maksymalizują zyski unikając partycypacji w infrastrukturze...

      • 23 10

      • Dokładnie (3)

        Powiązanie Klinicznej i Smoluchowskiego to świetny projekt, węzeł Politechnika trzeba przebudować kompleksowo, z udziałem tego powiązania drogowego. Wzorować się na dawnych planach ale z uwzględnieniem nowoczesnych możliwości.
        Np. co stoi na przeszkodzie, żeby przystanek SKM Politechnika był położony na estakadzie z filarami, z otwartym szerokim przyziemiem pod torami, łączącym Kliniczną z rejonem Opery? Przecież to nie będzie tylko studencki przystanek PG ale węzeł przesiadkowy dla biurowców rosnących przy Marynarki Polskiej.
        Oczywiście byłby wyposażony w windy i inne udogodnienia.
        Wzorować się można na projekcie linii PKM Gdańsk-Południe gdzie w fajny sposób rozwiązano przystanki i ich powiązania drogowe i pieszo- rowerowe

        • 11 2

        • co stoi na przeszkodzie ?

          mafia deweloperska

          • 4 1

        • Elementarny rachunek ekonomiczny (1)

          • 1 2

          • "piniendzy nie ma

            i nie bedzie".

            Taki rachunek?
            Pokaż mi rachunek ekonomiczny jakiejkolwiek infrastruktury, którą tworzymy na okres przynajmniej 50 lat...

            Elementarny... to jest brak wykształcenia i świadomości w tym narodzie.
            Za chwilę będziemy się pałować o gruszki na miedzy, jeśli ktokolwiek wie i kojarzy, o czym mówię...

            • 2 0

    • Powierzchnia dla ludzi...

      Taaa... Będzie tam akurat duuuużo powierzchni dla ludzi...zwłaszcza w górę, jak wyjdzie już ludź poza budynek to będzie ciasno jak na SOR-że po sylwestrze.

      • 13 2

    • Ty najwyraźniej nie pasujesz do miasta! Chcesz wsi to wracaj do siebie!

      • 3 6

    • (5)

      Zobacz ile lat temu ktoś potrafił zaplanować taki węzeł że do dziś się nie korkuje , a nasi włodarze zamiast z tego korzystać to rozwalić wszystko, zakorkować miasto bo nie ma przejścia naziemnego, albo sprzedać kawałek ziemi deweloperowi żeby wybudował biurowiec. Kompletny brak myślenia , kompetencji przejawia dziś Pani Dulkiewicz i spółka.

      • 14 7

      • Nie korkuje się mówisz? (4)

        Ciekawa teoria, ciekawa...

        • 5 9

        • (3)

          Korek z klinicznej w Hallera głównie dlatego że zamknęli skrót koło szkoły

          • 10 3

          • Padnę. (2)

            Wcześniej nie było tam korka? :D

            • 2 3

            • był ale nie taki, a tak w ogóle tu chodzi o wiadukty, a tam korków nie widziałem nigdy.

              • 5 1

            • Padles?

              • 0 0

    • (1)

      Nie PRL-u, a zachodnie, czy amerykańskie. Ekipa Gierka zachłysnęła się Zachodem i takie tego efekty.

      • 2 1

      • Gdyby to ukończyli tak jak było w planach

        nie było by w mieście korków w zasadzie

        • 6 3

    • Jest bezkolizyjny i to jest największy atut tego węzła

      jak dasz tam światła i lewoskręty to będą kopcić bo najwięcej smrodu z aut jest na ruszaniu.

      • 5 1

  • (2)

    zburzyć zrobić kilka przejsc naziemnych do tego a nie zapomnijmy o ścieżkach rowerowych rodem z 3 maja ...genialne uliczne rozwiązanie z którego nikt nie korzysta !

    • 4 2

    • Dokładnie

      • 0 0

    • Liczniki podają, że liczba przejazdów rowerowych w wielu miejscach naszego nadmotławskiego grodu

      sięga w niektórych punktach miasta kilku tysięcy. Pisanie dyrdymałów, że na drogach dla rowerów nikt nie jeździ nie ma nic wspólnego z prawdą.

      • 0 0

  • Na czasach słusznie minionych nie zostawia się suchej nitki. Choć ustrój był nie tego , to byliśmy notowani wysoko w świecie w gospodarce leśnej i w budownictwie choćby dróg. Widać to nawet w Gdańku,gdzie już te kilkadziesiąt lat temu pomyślano o głównych ciągach jako dwujezdniowe. A teraz deweloperzy kwiczą, że miejsce się marnuje. Do tego miasta idąc na łatwiznę zleca budowę ciągów komunikacyjnych deweloperce. I co mamy wąskie uliczki, brak niejsć parkingowych i tzw. zieleni rekreacyjnej. Choć tu niewielki postęp, bo robią zieleńce na dachach, czy przestrzeń między blokami robią jako parkingi przykryte dachem ,na których robią skwerki z dużą ilością zieleni. Zwłaszcza przy wysokościowcach,ale zostają wąskie uliczki osiedlowe.., gdzie auto nie wjechać głęboko w chodnik ,aby wyminąć się tym z przeciwka. Wszędzie w cywilizowanym świecie buduje się skrzyżowania wielopoziomowe z wydzielonym ruchem pieszych. A u na ciasne skrzyżowania, ronda tak wielkie, że środek prawie płaski ,aby autobus przegubowy , czy ewentualnie ciągnik siodłowy z naczepą mogły się przeturlać. Pod pewnym kątem zaczynamy dorównywać choćby takim metropoliom jak News York, Singapur,Tokio,gdzie są takie ulice ,że nawet w słoneczny dzień jest półmrok. A o zaglądaniu sąsiadowi do garnków nie wspomnę

    • 8 3

  • Hahah czyli kolejne koszmarki architektoniczne a wystarczy zlikwidowac torowiska i zastapic buspasami same oszczednosci i

    No ale trzeba marnowac kolejne miliony z kasy mieszkanców by inni zarobili

    • 6 3

  • Nic z tego. Kierowczyki tak was zajadą i zwyzywają, że kamień na kamieniu nie zostanie, tylko asfalt. (3)

    Czytając tytuły ,,rozdziałów'' pierwszym odruchem jest ,,a nie mówiłem''. Ale niestety logika do kierowczyków nie przemawia. Oni mają coś z socjopatów. Nie bo nie, bo oni mają mieć swój samochód a reszta musi się im dołożyć do dróg i parkingów bo oni tego chcą i basta. A naiwni i przekupni urzędnicy na to się zgodzili i zgadzają nadal.
    Zajadą nas na śmierć, dosłownie i w przenośni.
    Potrzebna jest większa siła na tą plagę.

    • 6 16

    • Człowieku. Lecz się. (2)

      jedź na wieś, do lasu, oddychaj. Może ci przejdzie.

      • 10 3

      • w lesie też pełno kierowczyków. Jak nie osobówki (art. 161 k.w.) to TIRy wywożące nasze lasy do Chin. (1)

        na wsiach? Np. w Żukowie kierowczykoza to dopiero coś, a nie tam taka malutka jak w 3mieście. Tam dopiero są korki. A potem ci mieszkańcy wsi jadą gruchotami do miasta.
        Jak ci się zatem kierowczyku nie podoba, że odbierają dizlarzom ukradzione przez nich tereny to masz zawsze swoją  oborę na przedmieściach gdzie możesz sobie jeździć swoim traktorkiem po polu.
        A gdy do miasta przyjeżdżasz to zostaw gruchota na parkingu i weź kolejkę.

        • 2 1

        • Ale ty masz smutne życie.

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Mega mi się podoba plan integracji SKM Politechnika i tramwaju (8)

    Mam nadzieję, że uda mi się z tego węzła skorzystać przed emeryturą, mam tylko 25 lat wiec plan jest czasowo ambitny :)

    • 136 32

    • W końcu będą tam dobre przesiadki (1)

      Teraz żeby się przesiąść z tramwaju na SKM, to trzeba się nieźle nachodzić. No i jeszcze swoje odstać na światłach dla pieszych.

      • 14 6

      • Światła to nie problem, chyba że jakiś tytan umysłu zrobi wieloetapowe.

        Problem to 60 schodów, żeby się wydostać przystanku kliniczna

        • 12 6

    • "potrzebę lepszego zagospodarowania terenów zieleni" (1)

      Ten teren jest już zagospodarowany przez zieleń.

      • 22 2

      • LOL

        Chodziło o zieleń a nie krzaczory w których siedzą tylko męty z Zielonego Trójkąta i czekają na wyrwę

        • 16 7

    • trudno o lepszą integrację tramwaju z SKM, jak w tym miejscu (3)

      50 m do przejścia...

      • 3 7

      • Chyba w pionie (1)

        • 7 3

        • Może byś się tam przeszedł

          Bo walisz takie klamoty, jak nietutejszy...

          • 4 1

      • Jak jedziesz 3 i 5 z Brzeźna

        To wcale nie jest tak wspaniale. Za każdym razem trzeba się nałazić.

        • 2 0

  • nie wierzę w to co czytam (1)

    jak zawsze najmniej zdolni i logiczni pierwsi do uszczelinawiania innych
    weźcie się do normalnej pracy, nie psujecie coś co działa byle zabłysnąć

    • 11 7

    • a argumenty inne niż "ad personam"?

      • 2 0

  • co wy macie z tą rozbiórką bezkolizyjnych skrzyżowań?

    • 15 2

  • (1)

    ogólnie ruch w Gdańsku - to wjazd z Elbląskiej, Traktu, WZ, Słowackiego, oraz od strony tunelu i droga do Osowy. Wszystko raczej stoi, dlaczego, bo nikt nie planował dróg bocznych takich jak choinka na lewo i prawo żeby z tego korka można było uciec. Problem jest na WZ, Adamowicza, Morenowej. Żołnierzy Wyklętych, Rakoczego i Łostowickiej - tam cały dzień sa korki. Podobnie na Oruni i południu Gdańska. Na Szadółkach (obecnie Jasień, żeby lepiej sie sprzedawały mieszkania deweloperom) sa tak naprawdę dwie dróżki. To przeraża, że brakuje tam koncepcji miejskiego planera.
    Potrzeba na miejsc parkingowych, potrzeba dróg bocznych od głównych ciagów, żeby mieszkańcy i przyjezdni mogli z korków uciekać. Nie trzeba robić nic tam gdzie korków nie ma. Tu gdzie korkuje się miasto powinny być najszybsze działania.

    • 5 3

    • Potrzeba robić dokładnie odwrotnie niż napisałeś

      Jak się poprawi infrę dla aut to natychmiast się korkuje. Przykłady? Wyklętych, AK, estakada pod Galerią Bałtycką, Havla, tunel pod Wisłą który zakorkował Przymorze, parking przy Forum, który korkuje 3 Maja etc.

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane