• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przebudować węzeł Kliniczna? Zmiany także koło opery

Krzysztof Koprowski
9 października 2023, godz. 10:00 
Opinie (387)
Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar, który można zagospodarować w zupełnie nowy sposób. Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar, który można zagospodarować w zupełnie nowy sposób.

Rozbiórka estakad węzła KlinicznaMapka otwiera drogę do nowego zagospodarowania terenów przy przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W ramach Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej zaprezentowano wstępną koncepcję przebudowanego układu komunikacyjnego z przystankiem tramwajowym tuż przy SKM. Dyskutowano także na temat zmian w obrębie al. ZwycięstwaMapka.



Jaka zabudowa powinna pojawić się po przebudowie węzła Kliniczna?

Węzeł Kliniczna swoje lata świetności ma już dawno za sobą. Zdegradowany technicznie i zajmujący ogromne połacie terenu w atrakcyjnej lokalizacji z pewnością nie jest wizytówką Młynisk.

Kapitalny remont węzła (a właściwie rozbiórka i budowa od nowa) nie jest już brany pod uwagę. Prowadzone będą jedynie doraźne prace nad utrzymaniem estakad "przy życiu" do czasu całkowitej metamorfozy tego miejsca.

Jak może wyglądać Gdańsk bez węzła Kliniczna? Wstępną koncepcję przedstawiono w piątek w ramach prac nad Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej koordynowanego przez Biura Architekta Miasta. Do Studium włączono również obszar węzła i fragment al. Zwycięstwa.

Aleja Grunwaldzka: deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i dodatkowych przejść Aleja Grunwaldzka: deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i dodatkowych przejść
Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka? Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka?

Wstępna koncepcja nowego układu komunikacyjnego w rejonie węzła Kliniczna na podkładzie satelitarnym. Wstępna koncepcja nowego układu komunikacyjnego w rejonie węzła Kliniczna na podkładzie satelitarnym.

Jednopoziomowe skrzyżowanie i tramwaj w nowym przebiegu



Wstępna, robocza koncepcja (analiza techniczna), zakłada budowę jednopoziomowego skrzyżowania. Tramwaje nadal będą poruszać się ul. Marynarki Polskiej, Kliniczną i al. Hallera, ale największą zmianą jest poprowadzenie w nowym śladzie powiązania torowiska tramwajowego z al. Zwycięstwa (przy Operze Bałtyckiej).

Zamiast istniejącego torowiska w jezdni w al. Hallera, gdzie regularnie dochodzi do zrywania sieci trakcyjnej w obrębie wiaduktu kolejowego, tory zostaną ułożone niejako na wprost do ul. Klinicznej nowym, przeznaczonym wyłącznie dla tramwajów oraz pieszych i rowerzystów, przejazdem pod torami kolejowymi.

Na wysokości nowego wiaduktu przewiduje się usytuowanie peronów tramwajowych z bezpośrednim wejściem na peron Szybkiej Kolei Miejskiej, znajdujący się poziom wyżej.

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów
Wstępna koncepcja nowego układu komunikacyjnego w rejonie węzła Kliniczna Wstępna koncepcja nowego układu komunikacyjnego w rejonie węzła Kliniczna

Nowy, rozbudowany przystanek tramwajowy Twarda



Następnie na wysokości ul. Klinicznej tramwaje będą skręcać w al. Hallera i włączać się w dotychczasowy przebieg w kierunku Brzeźna lub skręcać w kierunku Letnicy/Śródmieścia.

W rejonie dzisiejszych estakad pojawi się nowy, znacznie odsunięty od zabudowy względem stanu obecnego, przystanek Twarda. Zostanie on rozszerzony o tzw. tory sortujące dla poszczególnych relacji (podobne rozwiązanie znajduje się w rejonie Opery BałtyckiejMapka lub skrzyżowania Havla - Nowa WarszawskaMapka).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Kilkukrotne przecięcie układu drogowego



Warto zauważyć, że torowisko w kilku miejscach przecina układ jezdny wzorem al. AdamowiczaMapka, co w tym przypadku - jak przekonują urzędnicy - ma być lepszym rozwiązaniem pod względem czasów przejazdu tramwajów.

Tzw. układ asymetryczny torowiska może być natomiast problematyczny w zakresie zagospodarowania terenów przyległych, ze względu na potrzebę sytuowania dodatkowej drogi (dojazd służb pożarowych, obsługa posesji) wzdłuż budynków.

Koncepcja przebudowy węzła Kliniczna zakłada poprowadzenie torowiska tramwajowego poza jezdnią al. Hallera nowym wiaduktem pod torami kolejowymi. Koncepcja przebudowy węzła Kliniczna zakłada poprowadzenie torowiska tramwajowego poza jezdnią al. Hallera nowym wiaduktem pod torami kolejowymi.

Nowy układ pieszo-rowerowy, Hallera bez torowiska



Cały układ komunikacyjny uzupełniony jest o skorygowany układ chodników, przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych w poziomie jezdni. Utrzymana zostaje także przyległa do torów kolejowychMapka kładka pieszo-rowerowa (nie należy mylić jej z kładką na wysokości przystanku tramwajowego Politechnika SKM d. Kliniczna Szpital, która zostanie rozebrana).

Istniejący przebiegu al. Hallera na odcinku Zwycięstwa-Kliniczna zostanie utrzymany dla ruchu samochodów, lecz pozbawiony torowiska tramwajowego.

W nowym układzie komunikacyjnym w oczy rzuca się dłuższy niż obecnie odcinek bez przejść dla pieszych przez ul. Marynarki Polskiej (w kierunku Letnicy)Mapka. Proponowany układ należy jednak traktować jako materiał wyjściowy do dalszej dyskusji - niewykluczone są jeszcze liczne korekty i zmiany.

Artykuł z 2022 r.: Ciężarówka utknęła pod wiaduktem na al. Hallera. Kierowca zapłaci 3 tys. zł Artykuł z 2022 r.: Ciężarówka utknęła pod wiaduktem na al. Hallera. Kierowca zapłaci 3 tys. zł
Przesuń aby
porównać

Jaka zabudowa w obrębie nowego węzła Kliniczna?



Dyskusja w ramach Studium PAG skupiła się nad sposobem "wypełnienia" wolnej od estakad przestrzeni: przede wszystkim w sąsiedztwie przystanku SKM oraz w obrębie ul. OkrągMapka i przewidzianej do likwidacji nieeksploatowanej liniowo pętli tramwajowejMapka.

W tym zakresie ścierały się w dyskusji dwa scenariusze:
  • stworzenia ikonicznych, wysokich budynków (zwłaszcza przy przystanku SKM)
  • kreacji niższej zwartej miejskiej zabudowy

W toku dyskusji wielokrotnie zwracano uwagę na potrzebę wykreowania bezpiecznej przestrzeni, której obecnie brakuje "w cieniu" estakad węzła Kliniczna. Ponadto po stronie Młynisk wskazane jest wprowadzenie usług i handlu na poziomie lokalnym - codziennych zakupów mieszkańców.

Artykuł z 2018 r.: Plan dla nowej zabudowy Zielonego Trójkąta Artykuł z 2018 r.: Plan dla nowej zabudowy Zielonego Trójkąta
Węzeł Kliniczna jest przestrzenią "przechodnią", w której piesi po zmroku nie czują się bezpiecznie. Węzeł Kliniczna jest przestrzenią "przechodnią", w której piesi po zmroku nie czują się bezpiecznie.

Potrzebne miejsce do przebywania, a nie pokonywania



Ideą nowego zagospodarowania powinno być wykreowanie miejsca do "przebywania", a nie wyłącznie "pokonywania". To oznacza dobrej jakości przestrzeń publiczną, w której wygodnie i przyjemnie będzie się spędzać czas (przede wszystkim na świeżym powietrzu).

W tym zakresie pojawiła się wątpliwość, czy wysoka zabudowa nie wywoła nadmiernych porywów wiatru (syndrom wieżowca Neptun we WrzeszczuMapka). Zwrócono też uwagę, że ikona niekoniecznie musi być wysoka, lecz może wyróżniać się niebanalną architekturą i ogólnodostępnym atrakcyjnie zagospodarowanym dziedzińcem z zielenią i małą architekturą.

Dzielnice - wizje przestrzeni. Metamorfoza Zielonego Trójkąta Dzielnice - wizje przestrzeni. Metamorfoza Zielonego Trójkąta
Podczas warsztatów wskazywano m.in. na potrzebę lepszego zagospodarowania terenów zieleni wzdłuż al. Zwycięstwa i budowę dodatkowego przejścia pod/nad torami kolejowymi. Podczas warsztatów wskazywano m.in. na potrzebę lepszego zagospodarowania terenów zieleni wzdłuż al. Zwycięstwa i budowę dodatkowego przejścia pod/nad torami kolejowymi.

Możliwe zmiany na al. Zwycięstwa i Trakcie Konnym



W ramach dyskusji poruszono ponadto kwestię znajdującego się po drugiej stronie węzła Kliniczna układu drogowego alei Zwycięstwa i Traktu Konnego.

Tu pojawiły się dwa podejścia do potencjalnych przekształceń:
  1. traktowania układu drogowego Zwycięstwa - Trakt Konny jako elementu tranzytowego
  2. traktowania układu drogowego Zwycięstwa - Trakt Konny jako śródmiejskiej alei

Druga z opcji zyskała zdecydowanie większe poparcie uczestników warsztatów. Zgłoszono jednocześnie postulaty w zakresie m.in.
  • zwężenia pasów ruchu lub/i zmniejszenia liczby pasów ruchu
  • ograniczenia ruchu na Trakcie Konnym poprzez jego zwężenie lub/i ograniczenie ruchu (w tym likwidację na niektórych odcinkach lub/i wprowadzenie przestrzeni współdzielonej)
  • potrzeby uwzględnienia drogi rowerowej po stronie Traktu Konnego
  • poprawy zagospodarowania przyległych terenów dawnych cmentarzy i uwzględnienie w terenach parkowych obiektów gastronomii
  • poprowadzenia dodatkowego szlaku rowerowego przez tereny zieleni, bliżej torów kolejowych, jako alternatywy dla obecnej drogi rowerowej
  • budowy nowego przejścia nad/pod torami kolejowymi na wysokości TrauguttaMapka - Skłodowskiej-CurieMapka
  • potraktowania parku AkademickiegoMapka jako istotnego skrótu pieszo-rowerowego do terenów zlokalizowanych przy ul. Traugutta, Smoluchowskiego i dalej aż do Wroniej Górki i Bramy Oliwskiej (niezbędna poprawa/realizacja nowej infrastruktury pieszo-rowerowej)

Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo

Brak wniosków i koncepcji ze strony deweloperów



Co istotne, w przeciwieństwie do warsztatów Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej dotyczącego odcinka "Wrzeszcz Centrum", w rejonie węzła Kliniczna właściciele gruntów i deweloperzy nie zgłosili (lub nie ujawnili) żadnych zamierzeń inwestycyjnych.

Należy przy tym zwrócić uwagę na potencjalne tereny inwestycyjne:

Obszar węzła w zakresie układu drogowo-tramwajowego znajduje się na gruntach należących do miasta oraz Skarbu Państwa.

Legalne graffiti na węźle Kliniczna Legalne graffiti na węźle Kliniczna

Miejsca

Opinie (387) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • nie ruszać , nie zaczepiać (4)

    • 67 6

    • tasiemki układają .. ja pr (1)

      • 2 0

      • Jak nie będzie węzła to łatwiej będzie wcisnąc bloki a korek i tak będzie

        • 12 0

    • Im bardziej się stara tym bardziej mu nie wychodzi

      • 2 0

    • Wystarczy umyć i odmalować.

      • 2 0

  • Lepszy ten węzeł niż blokowiska (1)

    • 89 16

    • I aż się nie chce czytać tych dyrdymałów "miejsce do przebywania" haha - węzeł komunikacyjny, serio?

      Chyba, że chodzi o kierowców, którzy tam będą przebywać stojąc w korkach :)

      • 14 1

  • Nic nie dotykac. Trzymac z dala od aktywistów miejskich. (6)

    Mogą tylko popsuć to co działa bez zarzutu.

    • 121 23

    • to nie aktywiści niszczą nasze miasto

      • 8 5

    • Co tam działa bez zarzutu? (1)

      Węzeł autostradowy w mieście? Zmarnowanie terenu wartego miliony? Wysokie koszty utrzymania? Ty sobie w ogóle zdajesz sprawę z tego, że taką infrastrukturę trzeba utrzymywać i że to jest bardzo drogie? Dlaczego nie miałby tam powstać np park ?

      • 9 17

      • Park na rondzie?

        Od kiedy mądralo mieszkasz w Gdańsku?

        • 3 0

    • Nie dotykać, samo się zaraz zawali i będzie po głupich dyskusjach

      • 3 4

    • Jak nie będą dotykać to się zawali. To nie działa bez zarzutu. (1)

      A jak będą pudrować trupa to będą krzyki że niegospodarność. Akurat węzeł kliniczna naprawdę nie ma racji bytu. Gigantyczne ślimaki jak na autostradzie, a ruch stosunkowo niewielki i zaraz za zjazdami z wiaduktu są normalne skrzyżowania.

      • 3 5

      • Tak jest i w innych miastach

        Takich miejsc jest wiele, zjeżdżasz z obwodnicy i trafiasz na światła. Jedziesz Słowackiego do końca i na Zaspie koniec dwupasmówki itd.....

        • 1 0

  • Oczywiście (3)

    Każdy chętnie będzie przebywał przy wielkim skrzyżowaniu.

    • 63 7

    • Ale tam już nie będzie wielkiego skrzyzowania, tylko normalne

      Czyli takie, jak np. Do Studzienki - Grunwaldzka - a tam ludzie mieszkają ;)

      • 9 15

    • Zbudują kolejne alcatrazowce i ludzie będą tam przebywać (1)

      czy będą tego chcieli czy nie xD

      • 5 1

      • 28m2 apartamenty dla bogaczy - którzy zrezygnują z samochodu.

        • 1 0

  • Jak działa to nie naprawiaj (1)

    ale walka władz Gdańska z mieszkańcami trwa w najlepsze

    • 97 15

    • kierowcy sami sobie gotują ten los

      • 2 6

  • Zburzyć i postawić apartamentowiec.

    • 14 15

  • (1)

    Nareszcie! Trzeba skończyć z tą patologią przestrzeni wyłącznie dla samochodów!!

    • 23 81

    • Jeden Lenin już był.

      Lecz się człowieku albo wracaj do swojej podlaskiej chałupy z drewnianych bali.

      • 2 0

  • (2)

    Na zdjęciu widzę duży łakomy kąsek dla deweloperów...hehe! Ta estakada też do zburzenia?

    • 65 6

    • deweloperzy nie budują tego dla siebie (1)

      w domach, które budują firmy deweloperskie mieszkają ludzie

      • 1 11

      • W "atrakcyjnych lokalizacjach" rzadko kiedy ktoś mieszka na stałe. To instrumenty do inwestycji.

        A przestrzeń zmarnowana. Patrz na apartamenty na Angielskiej Grobli, czy na końcu Wałowej. W większości puste, nigdy nie pali się tam światło. Czasem jeszcze AirBnB się trafi..

        • 7 0

  • Zaorać drogi i zakorkować co zostanie (69)

    Widzę, że korki na wszystkich drogach wjazdowych do miasta nie wystarczą, teraz trzeba jeszcze zakorkować centrum. Głosujmy dalej na ideologów rowerowych co się złego może stać

    • 289 62

    • Korki i tak się nie zmienią. (45)

      Jedyna opcja do dać ludziom alternatywę dla jeżdżenia 500m do sklepu samochodem, bo na piechotę by musieli nadrabiać 2km dookoła autostrady przez miasto.

      • 21 27

      • A jeździsz do sklepu czy na zakupy? (43)

        Bo ja mam jakieś 500 metrów osiedlowym chodnikiem, bez nadrabiania, i jeżdżę samochodem. Nie będę targał piechotą tygodniowych zakupów, czyli dwóch dużych toreb po kilka, kilkanaście kilogramów każda. Alternatywa jest kupowanie po trochu, ale to całkowita strata czasu.

        • 22 15

        • A, tak, moim ulubionym śniadaniem jest kanapka z tygodniową bułką :D (10)

          Na "duże" zakupy jeżdżę sobie samochodem raz na miesiąc i wystarcza.

          A codzienne spokojnie można robić na piechotę... O ile nie musisz nadrabiać drogi i łazić tunelami i kładkami, oczywiście.

          • 9 11

          • Kupujesz nabił czy mięso raz w miesiącu? (9)

            Sprawdź terminy ważności. Czym innym jest skoczyć po pieczywo, a czym innym latać co chwilę po różne produkty. To właśnie ta strata czasu o której pisze.

            • 8 11

            • Nie jedz mięsa

              Tofu ma długą trwałość

              • 1 13

            • Nabiał może stać miesiącami. (5)

              Mięso jak kupujesz codziennie waży poniżej kilograma na całą rodzinę.

              Ale każda wymówka jest dobra, żeby powiększać korki, nawet wbrew logice, prawda?

              • 4 10

              • Nabiał może stać miesiącami? (4)

                Idź do sklepu i znajdź świeże mleko czy jogurt naturalny który "może stać miesiącami".
                Ale każdy argument jest dobry jak zamierzasz kłamać.

                • 6 4

              • Widzę, że pasteryzacja jeszcze w Twoje rejony nie dotarła :D (2)

                Cóż, jak już mówiłem, jakoś trzeba swoją głupotę przed samym sobą usprawiedliwić...

                • 3 6

              • Jak nie widzisz różnicy miedzy świeżym mlekiem a UHT to gratuluje (1)

                Pasteryzowane jogurty naturalne to rzeczywiście w moje strony nie dotarły, podeślij jakiegoś linka.

                • 8 1

              • Jak już mówiłem - wymówki, wymówki :D

                Jednocześnie nie możesz codziennie kupować małej flaszki świeżego, bo wtedy nie trzeba by było targać samochodu...

                • 0 4

              • Jajka moga stac miesiacami. W suchej szafce, nawet nie w lodowce. Jajka to nabial. Cos zaczyna switac?

                • 0 0

            • (1)

              Jemu jedzonko przywozi facet na rowerze z kolorową skrzynką na plecach.

              • 1 0

              • facet też kolorowy

                • 0 0

        • A po południu jedziesz na siłownię żeby pochodzić na bieżni?

          Spoko, tacy ludzie przynajmniej żyją krótko

          • 9 5

        • Na takie zakupy to się jeździ raz na 2 tygodnie to jakiegoś dużego centrum handlowego (14)

          Do biedry czy innego lidla chodzi się piechotą

          • 5 7

          • To może popatrz na perspektywę innych ludzi. (13)

            Jak jesteś sam to nie ma problemu. Jednak zakupy dla rodziny z dziećmi, różnią się trochę objętością. Wiem jakie zakupy robię co tydzień. Mogę to podzielić na parę wypraw do biedry czy Lidla, ale po co tracić te kilkadziesiąt minut dziennie.
            Poza tym są osoby starsze, które nie dadzą rady nawet z mniejszymi zakupami.

            • 8 1

            • Zabawne, kierowcy jakoś nie patrzą na perspektywę innych ludzi (12)

              Mają kicać kilometr do przejścia w imię świętej przepustowości, a wspomniane osoby starsze łazić tunelami lub kładkami.

              • 10 9

              • Wy tak specjalnie chodzicie tymi tunelami? (7)

                Mieszkałem na Żabiance, na Strzyży, we Wrzeszczu, na Chełmie. Jakoś nigdzie nie musiałem latać non stop tymi tunelami. Może zastanówcie się jak planujecie swoje trasy.

                • 11 3

              • Jak Twój plan trasy wygląda: "samochodem od drzwi do drzwi", to faktycznie nie ma problemu... (6)

                I koniecznie pod same drzwi podjechać trzeba, bo inaczej masz zbyt duże ryzyko skorzystania z tych wszystkich "udogodnień" dla pieszych, promowanych przez samochodowych raktywistów.

                • 6 6

              • Znowu ta ograniczona perspektywa. (4)

                Czy nie jesteście w stanie wyobrazić sobie tego że ktoś używa więcej niż jednego środka transportu?

                • 8 0

              • (3)

                Pokaż mi kogokolwiek, kto chodzi chociaż czasem na piechotę i chciałby, żeby jego osiedle od cywilizacji odcięła droga pokroju AK, czy obwodnicy, z jedną kładką na 2-3km.

                • 5 4

              • Mieszkam na Chełmie i mam działkę na Wzgórzu Mickiewicza. (2)

                Regularnie chodzę na nią piechotą. Jestem również bardzo zadowolony, jako kierowca, ze skrzyżowania Sikorskiego-AK. Dostęp komunikacyjny był jednym z kryteriów, który się kierowałem przy kupowaniu mieszkania.
                Czy mogę być tym "kimkolwiek" czy nie pasuję do obrazka?

                • 7 1

              • "Regularnie" czyli ile razy dziennie? (1)

                • 1 5

              • Pytanie było "chociaż czasem", a tu regularnie jest problemem?

                Chodzę kilka razy w tygodniu, ale znam osoby które chodzą tamtędy co najmniej raz dziennie i też są zadowolone.

                • 4 1

              • Po to wymyślono samochody aby ludziom ułatwić poruszanie się.

                • 2 0

              • No ale przecież są obszcz*ne windy, heloł!

                Panowie w mercedesach chętnie was tam wcisną

                • 5 4

              • (2)

                tak się martwisz o osoby starsze chodzące tunelami to zrób im przejścia przez tory kolejowe.

                • 2 1

              • No patrz, a jak kierowczyki mają przejechać, to się da tory władować na nasyp...

                • 2 3

              • Nowa Letnica?

                • 1 0

        • Ja np od lockdownu nie byłem autem po zakupy i żyję (8)

          A nie jestem triathlonistą, dyskont jest na każdym rogu, a duzo bardziej wolę przejść się z torbą niż brać udział w festiwalu parkowania.

          • 8 8

          • To zacznij od tego że nie potrafisz parkować. (7)

            A nie dorabiasz do tego jakąś filozofię.

            • 10 9

            • ciekawe, jak Twoje umiejętności parkowania wykazujesz wtedy, gdy wszystkie legalne i nielegalne miejsca do parkowania (6)

              samochodów są zajęte przez inne osoby, tak jak i Ty uzależnione mentalnie od samochodu (tzn. przez autoholików)?

              • 4 7

              • Jeszcze jedno nielegalne miejsce zawsze się znajdzie...

                • 1 4

              • gdyby komunikacja działała sprawnie nie było by problemu (2)

                ale jeśli mam wybór jechać przez 1,5 godziny gdzieś w wypchanym autobusie albo tramwaju a przejechać to samochodem w 10 minut to sobie odpowiedz na pytanie co wybiorę

                • 6 3

              • Ok, dajesz. (1)

                Jaką trasę jedzie się 10min samochodem, a 1.5h komunikacją?

                • 1 3

              • centrum - Kowale nocą

                to samo autobusem w dzień.

                • 0 0

              • Trzeba było nie kupować mieszkania na wygwizdowie.

                Jak wszyscy mają dwa samochody, a deweloper zabudował każdą możliwa przestrzeń, to rzeczywiście może być problem. Ja nie mam problemu w parkowaniu pod blokiem jak i pod sklepami.

                • 3 2

              • Takiej sytuacji nie spotkalem nigdy, ze wszystkie miejsca parkingowe pod sklepem byly zajete. Nigdy.

                • 0 0

        • Jak nie umiesz donieść 10kg zakupów do domu (5)

          To czas spojrzeć prawdzie w oczy - zapuściłes się. Jakikolwiek ruch dobrze ci zrobi.

          • 4 8

          • Idź, powiedz to emerytom. (1)

            • 7 2

            • oj by cię zawstydzili

              • 0 6

          • Znowu ta perspektywa jednej osoby. (2)

            Tygodniowe zakupy dla rodziny mieszczą się raczej w przedziale 20-30kg.

            • 8 2

            • Wiadomo, reszta rodziny nie jest nawet w stanie dojść do tego sklepu, tak się zapuścili jeżdżąc wszędzie samochodem... (1)

              • 0 10

              • Znowu brak zrozumienia innej perspektywy.

                Małe dzieci chętnie Ci pomogą, ale uwierz mi że to tylko utrudnienie. Szczególnie jak chcą razem z Tobą nieść torbę.

                • 6 0

        • schudnij grubasku to bedzie dla wszystkich lepiej

          • 1 2

      • "2 km dookoła autostrady"?

        A kto i dlaczego zniszczył drobny handel i zmusił nas do zakupów w centach handlowych?
        O jakim sklepie w odległości 500m mówisz?
        Od razu widać, że zakupy to ci Mama robi...

        • 3 0

    • Przecież i tak zakorkujecie, nieważne ile będzie drog i ile pasow

      Wiec co za różnica. Trzeba odseparować od was inne środki transportu, a wy sobie stójcie.

      • 7 10

    • Gdańsk jest anty rowerowy i to tramwaj zawłaszcza ci 100razy wiecej miejsca niz droga rowerowa poza jezdna (8)

      a większości prowadzona chodnikiem.A jazda ulica dla rowerzysty to zadna przyjemność truć sie spalinami!!

      • 4 6

      • O czym Ty gadasz? (5)

        Tory tramwajowe zabierają tyle miejsca co 1.5 pasa, jednocześnie zdejmując z drogi tysiące samochodów.

        • 12 7

        • (4)

          Wplątywanie tramwajów w ruch rowerowy czy pieszy, piętrzenie transportu kołowego powoduje masę śmierci i innego rodzaju krzywd ludzkich a już na pewno nie jest eko. Trzeba iść w kierunku wyburzeń, robienia miejsca dla cywilizacji i rozwoju, robić coś dla ludzi a nie tworzyć dzieła które są uciśnieniem dla ludu.

          • 3 9

          • Z Monty Pythona się urwałeś?

            "Jestem uciskany przez tramwaj!"

            • 6 3

          • Ty chyba nie w tym kraju żyjesz (2)

            Zagrożenie powodowane przez ruch aut jest o dwa czy trzy rzędy wielkości wyższe niż ruch szynowy. Polecam policja gov pl, tam masz wszystkie dane

            • 3 3

            • nie porównuj dzbanku tramwaju do PKP

              • 2 1

            • No i?

              Dopoki ruch szynowy powoduje jakiekolwiek zagrozenie, jego wplatywanie w jeszcze grozniejszy ruch drogowy skutkuje spietrzeniem zagrozen. To naprawde dla Ciebie za trudne? Przykre.

              • 0 0

      • Rowerzyści i tak jeżdżą gdzie chcą. Chodnikiem, jezdznią czy trasą rowerową. (1)

        Po co im budować trasy rowerowe, jeżei i tak jeżdżą chodnikami. Takie rozwiązanie mam pod oknem biura. Ładna trasa rowerowa, a i tak jadą po chodniku, rozganiając pieszych.

        • 9 3

        • Wiem o którym miejscu mówisz.

          Zwróć tylko uwagę na te samochody zaparkowane na trasie rowerowej.

          Niestety prawo nie zezwala po nich skakać, a szkoda.

          • 5 6

    • (1)

      Głosujmy dalej na tych, którzy twierdzą iż budowa nowych dróg bądź poszerzanie istniejących zmniejszają korki!

      • 3 3

      • Luzowanie pasa leczy otyłość

        Dobrze wie to każdy ideowy kierowca.

        • 5 4

    • (2)

      Jak najszybciej odsunąć lewactwo od władzy trzeba - już na wyborach!

      • 5 3

      • Właśnie! Koniec dróg i parkingów z publicznych pieniędzy!

        Zatrzymajmy to komunistyczne lewactwo jak najszybciej!

        • 5 3

      • Jestem za

        Koniec z socjalnymi miejscami parkingowymi!

        • 4 1

    • korki tworzy nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich nawet na małe odległości (2)

      • 4 1

      • (1)

        tłoki w komunikacji miejskiej tworzą pasażerowie których jest za dużo i mają skłonności do korzystania nawet po jednym przystanku. Nie mówiąc już o rowerzystach którzy muszą mieć specjalne miejsce do podwózki swych pojazdów mimo wydawania sporej kasy na ścieżki rowerowe

        • 4 4

        • Ciągle mamy ten mit wożenia rowerów komunikacją?

          A najczęściej widzą go ci, którzy nie wiedzą nawet jak skasować bilet :D

          • 0 4

    • zaszokuję cię - miasto korkują samochody (4)

      zaniepokojonych korkami zapraszam do tramwajów

      • 4 4

      • (3)

        To teraz ja Cię zszokuję, urząd powinien być po to, żeby ułatwiać ludziom poruszanie się w najwygodniejszy dla nich sposób, a nie im to utrudniać. Jeśli Ci się to nie podoba to trudno, mieszkańcy chcą jeździć samochodami

        • 5 5

        • Ok, wreszcie ktoś to powiedzial (1)

          Otóż dla mnie najwygodniejszy jest helikopter. Urzędnicy - do dziela, proszę szybciutko budować lądowiska. Od tego jestescie

          • 3 2

          • Nie, nie od tego, zeby Twoje fanaberie realizowac, skad to wytrzasnales?

            Ludziom czyli ogolowi - taka podpowiedz, moze zaskoczysz.

            • 0 0

        • Masz racje ale nie mieszkancy Gdanska tylko okolicznych wsi i innych zad*piow. Ludzie zyjacy w miescie nie maja po co stac w korkach, sa o wiele bardziej efektywne formy transportu w pasie srodmiejskim.

          • 2 0

  • Estakady to zło! (15)

    Zburzyć wszystkie i zaorać. Chcemy, żeby tam były korki takie, jak na południu miasta!

    • 151 23

    • Akurat korków tam nie brakuje, zwłaszcza po południu od strony Nowego Portu. Problemem jest przepustowość pod wiaduktem kolejowym. Pytanie, czy powstanie tam coś ciekawego, czy mieszkania dla kolejnej hordy słoików i pod najem krótkoterminowy.

      • 16 2

    • Na obwodnicy są same estakady. (5)

      Mówisz że nie ma tam korków?

      • 12 2

      • ale wiesz, że (4)

        różne przyczyny mogą dać ten sam efekt?

        • 4 7

        • (3)

          I żadnej z tych przyczyn nie eliminuje wybudowanie estakady w środku miasta.

          • 10 7

          • (2)

            No pacz a te gupki stawiajo te estakady w Usa i Japonii we Wrocławiu w tym roku normalnie wszędzie na potegę, nawet w Rembertowie w zeszłym roku i kuźwa gdzieś ty był żeby to zatrzymać wytłumaczyć że to wszystko psu wdupe.

            • 6 0

            • Estakady w USA? Tak, głupki (1)

              Już nie wspominam nawet, że według raportu sprzed kilku lat większość tych estakad jest na progu śmierci technicznej, bo wielkiej wolnorynkowej gospodarki nie stać było na ich utrzymanie techniczne przez 50 lat

              • 2 0

              • To zatrzymaj chociaż budowę tej w Warszawie

                • 1 0

    • Nie zauważyłeś jeszcze, że im więcej drog i parkingow w centrum tym więcej korkow? (4)

      Jak mnie to wk&@. Mieszkam w centralnej dzielnicy, poruszam się komunikacją i rowerem, a jak dwa razy w tygodniu muszę coś załatwić autem, np przewiezc coś cięższego, to muszę stać w korkach z gka, gwe, gks i GDA.

      • 13 2

      • (2)

        Sorry jakoś musza dojechać. Dopóki będziemy przepalać pieniądze na bzdurne inwestycje, który niby mają utrudniać życie kierowcom, zamiast na naprawdę porządną komunikację miejską z parkingami przesiadkowymi to tak będzie.

        • 5 4

        • Niech dojeżdżają skm i pkm, po to one są

          A smrodzic, parkować i przekraczac prędkość pod szkołą proszę w swojej wsi. Dla Gdańszczan infrastruktury drogowej jest ponad potrzeby

          • 3 1

        • Najpierw trzeba nauczyć co niektórych, do czego służy parking przy stacji...

          • 1 0

      • "gka, gwe, gks i GDA." znikną jak zawęzimy drogi?

        na Oruni rano korków nie ma bo stoją przed Orunią. Ale po południu nie ma dnia by to poranne stado przy dworcu w stronę Oruni nie usiłowało wyjechać.

        • 1 0

    • O co tu chodzi, (2)

      żeby było wincyj bloków. Przecież węzeł se stoii , nikomu nie przeszkadza, wszyscy jadą, nie ma wypadków. Po co komu ta inwestycja ?

      • 4 1

      • sprawdz oświadczenia

        • 0 0

      • W czym masz problem, żeby w mieście mieszkali mieszczanie?

        Lepiej mieć pusty plac albo bezsensownego betonowego szkieletowa? A w domu masz pokoje specjalnie po to żeby ich nie używać?

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane