• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przebudować węzeł Kliniczna? Zmiany także koło opery

Krzysztof Koprowski
9 października 2023, godz. 10:00 
Opinie (387)
Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar, który można zagospodarować w zupełnie nowy sposób. Węzeł Kliniczna zajmuje ogromny obszar, który można zagospodarować w zupełnie nowy sposób.

Rozbiórka estakad węzła KlinicznaMapka otwiera drogę do nowego zagospodarowania terenów przy przystanku SKM Gdańsk Politechnika. W ramach Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej zaprezentowano wstępną koncepcję przebudowanego układu komunikacyjnego z przystankiem tramwajowym tuż przy SKM. Dyskutowano także na temat zmian w obrębie al. ZwycięstwaMapka.



Jaka zabudowa powinna pojawić się po przebudowie węzła Kliniczna?

Węzeł Kliniczna swoje lata świetności ma już dawno za sobą. Zdegradowany technicznie i zajmujący ogromne połacie terenu w atrakcyjnej lokalizacji z pewnością nie jest wizytówką Młynisk.

Kapitalny remont węzła (a właściwie rozbiórka i budowa od nowa) nie jest już brany pod uwagę. Prowadzone będą jedynie doraźne prace nad utrzymaniem estakad "przy życiu" do czasu całkowitej metamorfozy tego miejsca.

Jak może wyglądać Gdańsk bez węzła Kliniczna? Wstępną koncepcję przedstawiono w piątek w ramach prac nad Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej koordynowanego przez Biura Architekta Miasta. Do Studium włączono również obszar węzła i fragment al. Zwycięstwa.

Aleja Grunwaldzka: deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i dodatkowych przejść Aleja Grunwaldzka: deweloperzy chcą wieżowców, mieszkańcy zieleni i dodatkowych przejść
Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka? Ważą się losy węzła Kliniczna. Najpierw wzmocnienie estakad, a potem rozbiórka?

Wstępna koncepcja nowego układu komunikacyjnego w rejonie węzła Kliniczna na podkładzie satelitarnym. Wstępna koncepcja nowego układu komunikacyjnego w rejonie węzła Kliniczna na podkładzie satelitarnym.

Jednopoziomowe skrzyżowanie i tramwaj w nowym przebiegu



Wstępna, robocza koncepcja (analiza techniczna), zakłada budowę jednopoziomowego skrzyżowania. Tramwaje nadal będą poruszać się ul. Marynarki Polskiej, Kliniczną i al. Hallera, ale największą zmianą jest poprowadzenie w nowym śladzie powiązania torowiska tramwajowego z al. Zwycięstwa (przy Operze Bałtyckiej).

Zamiast istniejącego torowiska w jezdni w al. Hallera, gdzie regularnie dochodzi do zrywania sieci trakcyjnej w obrębie wiaduktu kolejowego, tory zostaną ułożone niejako na wprost do ul. Klinicznej nowym, przeznaczonym wyłącznie dla tramwajów oraz pieszych i rowerzystów, przejazdem pod torami kolejowymi.

Na wysokości nowego wiaduktu przewiduje się usytuowanie peronów tramwajowych z bezpośrednim wejściem na peron Szybkiej Kolei Miejskiej, znajdujący się poziom wyżej.

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów
Wstępna koncepcja nowego układu komunikacyjnego w rejonie węzła Kliniczna Wstępna koncepcja nowego układu komunikacyjnego w rejonie węzła Kliniczna

Nowy, rozbudowany przystanek tramwajowy Twarda



Następnie na wysokości ul. Klinicznej tramwaje będą skręcać w al. Hallera i włączać się w dotychczasowy przebieg w kierunku Brzeźna lub skręcać w kierunku Letnicy/Śródmieścia.

W rejonie dzisiejszych estakad pojawi się nowy, znacznie odsunięty od zabudowy względem stanu obecnego, przystanek Twarda. Zostanie on rozszerzony o tzw. tory sortujące dla poszczególnych relacji (podobne rozwiązanie znajduje się w rejonie Opery BałtyckiejMapka lub skrzyżowania Havla - Nowa WarszawskaMapka).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Kilkukrotne przecięcie układu drogowego



Warto zauważyć, że torowisko w kilku miejscach przecina układ jezdny wzorem al. AdamowiczaMapka, co w tym przypadku - jak przekonują urzędnicy - ma być lepszym rozwiązaniem pod względem czasów przejazdu tramwajów.

Tzw. układ asymetryczny torowiska może być natomiast problematyczny w zakresie zagospodarowania terenów przyległych, ze względu na potrzebę sytuowania dodatkowej drogi (dojazd służb pożarowych, obsługa posesji) wzdłuż budynków.

Koncepcja przebudowy węzła Kliniczna zakłada poprowadzenie torowiska tramwajowego poza jezdnią al. Hallera nowym wiaduktem pod torami kolejowymi. Koncepcja przebudowy węzła Kliniczna zakłada poprowadzenie torowiska tramwajowego poza jezdnią al. Hallera nowym wiaduktem pod torami kolejowymi.

Nowy układ pieszo-rowerowy, Hallera bez torowiska



Cały układ komunikacyjny uzupełniony jest o skorygowany układ chodników, przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych w poziomie jezdni. Utrzymana zostaje także przyległa do torów kolejowychMapka kładka pieszo-rowerowa (nie należy mylić jej z kładką na wysokości przystanku tramwajowego Politechnika SKM d. Kliniczna Szpital, która zostanie rozebrana).

Istniejący przebiegu al. Hallera na odcinku Zwycięstwa-Kliniczna zostanie utrzymany dla ruchu samochodów, lecz pozbawiony torowiska tramwajowego.

W nowym układzie komunikacyjnym w oczy rzuca się dłuższy niż obecnie odcinek bez przejść dla pieszych przez ul. Marynarki Polskiej (w kierunku Letnicy)Mapka. Proponowany układ należy jednak traktować jako materiał wyjściowy do dalszej dyskusji - niewykluczone są jeszcze liczne korekty i zmiany.

Artykuł z 2022 r.: Ciężarówka utknęła pod wiaduktem na al. Hallera. Kierowca zapłaci 3 tys. zł Artykuł z 2022 r.: Ciężarówka utknęła pod wiaduktem na al. Hallera. Kierowca zapłaci 3 tys. zł
Przesuń aby
porównać

Jaka zabudowa w obrębie nowego węzła Kliniczna?



Dyskusja w ramach Studium PAG skupiła się nad sposobem "wypełnienia" wolnej od estakad przestrzeni: przede wszystkim w sąsiedztwie przystanku SKM oraz w obrębie ul. OkrągMapka i przewidzianej do likwidacji nieeksploatowanej liniowo pętli tramwajowejMapka.

W tym zakresie ścierały się w dyskusji dwa scenariusze:
  • stworzenia ikonicznych, wysokich budynków (zwłaszcza przy przystanku SKM)
  • kreacji niższej zwartej miejskiej zabudowy

W toku dyskusji wielokrotnie zwracano uwagę na potrzebę wykreowania bezpiecznej przestrzeni, której obecnie brakuje "w cieniu" estakad węzła Kliniczna. Ponadto po stronie Młynisk wskazane jest wprowadzenie usług i handlu na poziomie lokalnym - codziennych zakupów mieszkańców.

Artykuł z 2018 r.: Plan dla nowej zabudowy Zielonego Trójkąta Artykuł z 2018 r.: Plan dla nowej zabudowy Zielonego Trójkąta
Węzeł Kliniczna jest przestrzenią "przechodnią", w której piesi po zmroku nie czują się bezpiecznie. Węzeł Kliniczna jest przestrzenią "przechodnią", w której piesi po zmroku nie czują się bezpiecznie.

Potrzebne miejsce do przebywania, a nie pokonywania



Ideą nowego zagospodarowania powinno być wykreowanie miejsca do "przebywania", a nie wyłącznie "pokonywania". To oznacza dobrej jakości przestrzeń publiczną, w której wygodnie i przyjemnie będzie się spędzać czas (przede wszystkim na świeżym powietrzu).

W tym zakresie pojawiła się wątpliwość, czy wysoka zabudowa nie wywoła nadmiernych porywów wiatru (syndrom wieżowca Neptun we WrzeszczuMapka). Zwrócono też uwagę, że ikona niekoniecznie musi być wysoka, lecz może wyróżniać się niebanalną architekturą i ogólnodostępnym atrakcyjnie zagospodarowanym dziedzińcem z zielenią i małą architekturą.

Dzielnice - wizje przestrzeni. Metamorfoza Zielonego Trójkąta Dzielnice - wizje przestrzeni. Metamorfoza Zielonego Trójkąta
Podczas warsztatów wskazywano m.in. na potrzebę lepszego zagospodarowania terenów zieleni wzdłuż al. Zwycięstwa i budowę dodatkowego przejścia pod/nad torami kolejowymi. Podczas warsztatów wskazywano m.in. na potrzebę lepszego zagospodarowania terenów zieleni wzdłuż al. Zwycięstwa i budowę dodatkowego przejścia pod/nad torami kolejowymi.

Możliwe zmiany na al. Zwycięstwa i Trakcie Konnym



W ramach dyskusji poruszono ponadto kwestię znajdującego się po drugiej stronie węzła Kliniczna układu drogowego alei Zwycięstwa i Traktu Konnego.

Tu pojawiły się dwa podejścia do potencjalnych przekształceń:
  1. traktowania układu drogowego Zwycięstwa - Trakt Konny jako elementu tranzytowego
  2. traktowania układu drogowego Zwycięstwa - Trakt Konny jako śródmiejskiej alei

Druga z opcji zyskała zdecydowanie większe poparcie uczestników warsztatów. Zgłoszono jednocześnie postulaty w zakresie m.in.
  • zwężenia pasów ruchu lub/i zmniejszenia liczby pasów ruchu
  • ograniczenia ruchu na Trakcie Konnym poprzez jego zwężenie lub/i ograniczenie ruchu (w tym likwidację na niektórych odcinkach lub/i wprowadzenie przestrzeni współdzielonej)
  • potrzeby uwzględnienia drogi rowerowej po stronie Traktu Konnego
  • poprawy zagospodarowania przyległych terenów dawnych cmentarzy i uwzględnienie w terenach parkowych obiektów gastronomii
  • poprowadzenia dodatkowego szlaku rowerowego przez tereny zieleni, bliżej torów kolejowych, jako alternatywy dla obecnej drogi rowerowej
  • budowy nowego przejścia nad/pod torami kolejowymi na wysokości TrauguttaMapka - Skłodowskiej-CurieMapka
  • potraktowania parku AkademickiegoMapka jako istotnego skrótu pieszo-rowerowego do terenów zlokalizowanych przy ul. Traugutta, Smoluchowskiego i dalej aż do Wroniej Górki i Bramy Oliwskiej (niezbędna poprawa/realizacja nowej infrastruktury pieszo-rowerowej)

Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo Estakada na Elbląskiej zostanie zburzona. Długie Ogrody na nowo

Brak wniosków i koncepcji ze strony deweloperów



Co istotne, w przeciwieństwie do warsztatów Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej dotyczącego odcinka "Wrzeszcz Centrum", w rejonie węzła Kliniczna właściciele gruntów i deweloperzy nie zgłosili (lub nie ujawnili) żadnych zamierzeń inwestycyjnych.

Należy przy tym zwrócić uwagę na potencjalne tereny inwestycyjne:

Obszar węzła w zakresie układu drogowo-tramwajowego znajduje się na gruntach należących do miasta oraz Skarbu Państwa.

Legalne graffiti na węźle Kliniczna Legalne graffiti na węźle Kliniczna

Miejsca

Opinie (387) 9 zablokowanych

  • polityka drogowa Gdańska to kilku lat dramat (3)

    zamknąć, zwęzić, zakorkować.

    • 54 3

    • I mówić że wszystko to wina dużej liczby aut ;) (1)

      Ciekawe kiedy zdecydują się rozebrać wiadukt przy Galerii ? Hmmm

      • 7 2

      • Zmniejszył korki?

        Nie zmniejszył.

        Ale przynajmniej był drogi.

        • 5 4

    • to czemu na nich głosujesz?

      • 6 1

  • szaleństwo (2)

    Jeżeli jest miejsce gdzie piesi "nie czują się bezpieczni", to znaczy, że w tym rejonie należy zwiększyć bezpieczeństwo, a nie likwidować dobrze funkcjonujący układ drogowy. Wystarczy zainstalować tam całodobowo funkcjonujący posterunek Straży Miejskiej, sprawny monitoring i bezpieczeństwo będzie zapewnione. To co się w tym mieście wyprawia to jakieś szaleństwo. Likwiduje się dobrze działające układy drogowe, korkując co tylko się da zakorkować. Węzeł nie jest węzłem służąym wyłącznie okolicznym mieszkańcom, ale całemu miastu.

    • 55 11

    • Ten komentarz jest tak głupi że aż nie chce mi sie pisac gdzie

      • 4 9

    • Dobrze napisane

      • 1 0

  • (8)

    Dopiero wiadomość o nowych budynkach tłumaczy po co niszczyć dobrze działające rozwiązanie.
    Ale spoko jak sprawią, że po mieście nie będzie można jeździć i firmy wyniosą się to będzie wina mieszkańców.

    • 116 20

    • (2)

      Dokładnie, już na makiecie widać kolejne wielkie kloce, betonoza postępuje.

      • 14 5

      • Jakoś nikt nie płacze, jak trzeba wylać hektar betonu pod parking przy markecie (1)

        Ale nowy bydynek o 1/100 zabetonowanej powierzchni takiego parkingu to już afera. Hipokryci.

        • 8 2

        • Jakby w planie w tym miejscu walnąć wielki betonowy placek jako parking to by uszami klaskali

          • 2 1

    • (1)

      Niech się wynoszą. Z pewnością każda firma marzy o siedzibie w Banino City xD

      • 10 2

      • Zwłaszcza nie mogą się doczekać aż w Baninie postawią biurowce

        Po czym płacić za autobusy dowożące pracowników i w ogóle klękać do berła, żeby ktokolwiek zdecydował się tam pracować

        • 1 1

    • A co ty myślałeś?

      Wszelkie te artykuly ,to zasłona dymna przez dogęszczanieniem dolnego taracu,czyli wpirzaniem przez deweloperów za ogromną kasę blokasów we Wrzeszczu i Oliwie jako jedynych dobrze skomunikowanych dzielnicach.

      • 7 1

    • czyli finansowanie już znaleźli

      lepiej za deweloperowe niż nasze

      • 4 1

    • I co w tym złego?

      1. Pozbywasz się drogich w utrzymaniu estakad, które tak naprawdę g... dają, bo w okolicy masz 3 punkty który zaraz ten ruch zatrzymają.
      2. Odzyskujesz kupę terenu, który dzisiaj to właściwie siedlisko dla żuli i mętów. Jeszcze niedawno GE opłacało tam patrol ochrony, bo były baaaardzo nieprzyjemne zdarzenia wobec pracowników
      3. Integrujesz w końcu transport z SKM, bo to co było do tej pory to był śmiech na sali
      4. Masz finansowanie z działek pod budynki

      No ale tak, lepiej zostawić osypane gruzem z estakad sr*lniki w mieście a budynki wyrzucić na Kokoszki a potem płakać że za mało dróg jest, bo do miasta nie da się wjechać

      • 2 5

  • i rozwalą serpentyny zeby postawić sygnalizację świetlną (2)

    zeby stać i czekać 10 mninut na zielone.... dramat!!!!

    • 61 7

    • Od razu powiedz 20 :) (1)

      • 5 1

      • Może mu żona mówi że ma 10 a widzi co widzi

        • 3 1

  • I wciskanie kolejnych deweloperskich klocków gdzie się da, żeby zakorkować już wszystko dokumentnie. (1)

    • 42 3

    • od kiedy klocki poruszają się po ulicach?

      ulice korkuje nadmiar samochodów a ściślej nadmiar osób korzystających z nich nawet na małe odległości

      • 1 1

  • Wyburzyć i zrobić normalne skrzyżowanie. (1)

    No, ale Sebiksy z Polski powiatowej co przyrośli do samochodu będą płakać.

    • 15 33

    • W Gdansku też mamy duzo takich

      Pozapominało towarzystwo do czego służą te dwa śmieszne kikuty wystające z dypy

      • 3 2

  • W4ly adamowicza

    • 18 1

  • (9)

    Jeżeli słychać wycie kierowców, to znaczy że to dobra koncepcja i natychmiast trzeba ją wdrożyć. Nikt nie zniszczył tak miasta jak wielbiciele autek.

    • 11 50

    • (2)

      Bo tak chce kilku frustratów którzy nie potrafili zdać egzaminu na prawo jazdy, i zostali skazani dożywotnio na tramwaj?

      • 12 8

      • To co mamy teraz chciało kilku frustratów, których po kupieniu szrota za 20k nie stać już na bilet.

        • 8 4

      • Ty chyba w matematykę nie umiesz

        W Gdansku mamy 650 aut na 1k mieszkańców. To oznacza, ze praktycznie każdy dorosły człowiek ma min jeden samochód. Tych co auta nie posiadają jest zaniedbywany promil. A kto nie zdał ten kupił, co widać na drogach co minutę. I to jest właśnie patologia.

        • 6 0

    • (4)

      To tak jak mówić zakazać aborcji i jeśli będzie słychać wycie nastolatek to znaczy że dobrze ? Hmmm... taki jest twój tok myślenia

      • 9 3

      • Jeżeli odsetek aborcji dojdzie do tego poziomu, co zagrabianie terenu przez kierowców, to tak, trzeba będzie ją ograniczyć. (2)

        • 2 8

        • A co cię obchodzi kto chce robić aborcję a kto chce jeździć autem (1)

          Weź się ogarnij

          • 3 1

          • W skali pojedynczych ludzi?

            Absolutnie nic.

            W skali makro, gdzie albo spadnie do zera przyrost naturalny, albo powstaną korki, blokujące działanie służb i dostawców?
            To jest pole do działania władz.

            • 1 2

      • Jeszcze Tuska w to wmieszaj :)

        • 0 1

    • TICO mi się znowu zepsuło, więc nienawidzę wszystkich kierowców !

      • 0 0

  • Zaorać, wszystko zaorać i wylać beton bo to jest kasa, łatwa kasa (1)

    obecnie rządzący tylko w ten sposób widzą zarabianie pieniędzy dla siebie (bo nie robią tego dla mieszkańców) plus podatki i daniny na każdym kroku. Mistrzowie po studiach menadżerskich w łatwy sposób, bez wysilania się chcą niszczyć tkankę miejską gdzie jest przestrzeń. Oni mają to gdzieś bo za przytulone pieniądze kupią sobie ziemię i domy gdzieś za miastem a ludzie będą się smażyli w betonach. Gdańsk staje się korporacyjnym syfem

    • 31 2

    • Ja jestem mieszkańcem i nie wiem jak ten szajs w centrum miasta i chcę żeby estakady zniknęły

      Podobnie jak cała infrastruktura dla ludzi którzy tu nie mieszkają i nie płacą tu podatku.

      • 2 2

  • Najpierw zburzą (4)

    A potem będą się dziwić, dlaczego nagle się takie ogromne korki pojawiły...

    • 42 6

    • No nie - najpierw zburzą a potem jak się pojawią korki to wprowadzą podatki, obostrzenia dla wybranej grupy ludzi ze starszymi (3)

      niż 5 lat autami i problem będzie rozwiązany. Wtedy będziecie niektórzy zmuszeni do kredytowania się w obcych bankach na pojazdy spełniające normy budowane przez obce koncerny.

      • 4 3

      • 5 letni kompakt kosztuje tyle samo co 20 letni "samochód niemieckiej marki premium". (2)

        Tyle tylko, że nie kopci i nie cieknie z niego olej...

        • 3 0

        • (1)

          weź jeszcze pod uwagę jakoś i trwałość wykonania.... nie dziwi, że ludzie wolą jeździć starszymi samochodami

          • 1 2

          • I w ogóle życie ponad stan nie ma tu nic do rzeczy :)

            Może i stary mercedes kopci, pali jak smok i ma popękane skory, ale przynajmniej nie parkuje się nim łatwo ;) Ale somsiadowi można wytknąć, że jego nowa Kia nie jest premium a z tymi hybrydami to dajcie spokoj.

            • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane