• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest projekt przebudowy kluczowego wiaduktu

Piotr Weltrowski
16 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (137)
Najnowszy artykuł na ten temat Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka
Stary wiadukt na ul. Dąbka to obecnie najbardziej uciążliwe dla kierowców "wąskie gardło" na północy Gdyni. Stary wiadukt na ul. Dąbka to obecnie najbardziej uciążliwe dla kierowców "wąskie gardło" na północy Gdyni.

Gotowy jest projekt budowy nowego wiaduktu w ciągu ul. DąbkaMapka w Gdyni. Zyskają wszyscy, bo w planach jest budowa drugiej nitki wiaduktu, ale najbardziej pasażerowie komunikacji miejskiej, bo dokumentacja przewiduje stworzenie w tym miejscu buspasa.



Dokumentacja inwestycji przewiduje:
  • budowę dodatkowej nitki ul. Dąbka wraz z nowym, dodatkowym wiaduktem,
  • stworzenie buspasa na nowym wiadukcie,
  • stworzenie nowego przystanku przed wiaduktem (od strony Kosakowa),
  • budowę lewo- i prawoskrętów na skrzyżowaniu ulic Dąbka i Derdowskiego,
  • stworzenie nowego chodnika i drogi rowerowej po południowej stronie ul. Dąbka,
  • rezerwację miejsca pod mogący powstać w przyszłości przystanek kolejowy.

Sądzisz, że budowa dodatkowego wiaduktu rozładuje korki na ul. Dąbka?

Stary wiadukt drogowy nad torami w ciągu ul. Płk. Dąbka to chyba najbardziej uciążliwe miejsce dla kierowców z północnych części Gdyni, a także wszystkich dojeżdżających do sąsiednich gmin, głównie do Kosakowa.

Choć przebudowa ul. Kwiatkowskiego zdecydowanie udrożniła ruch w tej części miasta, to znajdujący się dalej wiadukt pozostaje wąskim gardłem.

To przez niego tworzą się korki - zarówno dla jadących od strony estakady w kierunku Galerii Szperk, jak i zmierzających z zachodniej części górnego Pogórza w stronę centrum.

Nie dziwi więc, że o jego przebudowie mówi się od lat. Już w 2019 r. Gdynia i Kosakowo wstępnie porozumiały się w sprawie realizacji tej inwestycji, a jej realizację zapowiadano wówczas na rok 2022.

Konflikt Gdyni z Kosakowem o kształt nowego wiaduktu



Z zapowiedzi tych do tej pory jednak niewiele wynikło. Jak okazało się już w tym roku - powodem był szeroko przez nas opisany kilka tygodni temu konflikt Gdyni z Kosakowem dotyczący kształtu całej inwestycji.

Gdynia prawdopodobnie będzie ją realizować samodzielnie, ale w zakresie, który nie wszystkim przypadł do gustu, bo ukierunkowanym przede wszystkim na poprawę sytuacji komunikacji miejskiej i jej pasażerów.

Potwierdza to projekt inwestycji, który w ostatnim czasie trafił do gdyńskiego magistratu.

Co znajduje się w dokumentacji projektowej?



- W ramach zadania inwestycyjnego przewiduje się budowę drugiej jezdni ul. Płk. Dąbka wraz wiaduktem oraz przebudowę skrzyżowania z ul. Derdowskiego. Wiadukt zostanie wybudowany po stronie południowej od wiaduktu istniejącego. Dodatkowy pas ruchu na ul. Płk. Dąbka przewidziano dla poruszających się tam autobusów. Oznacza to, że na nowym obiekcie będą dwa pasy ruchu, z tego jeden zostanie przeznaczony na buspas - precyzuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dodatkowo zaprojektowano również nowy przystanek autobusowy, przed skrzyżowaniem z ul. Derdowskiego, który w przyszłości ma dawać możliwość przesiadania się do komunikacji zbiorowej osobom podróżującym z gminy Kosakowo.

Przy czym można ten element dokumentacji odbierać jako lekki "kuksaniec" w stronę władz ościennej gminy, bo aby całość miała sens, to niezbędne jest wybudowanie parkingu przesiadkowego na terenie Kosakowa.

Projekt przewiduje również powstanie lewoskrętu w ulicę Derdowskiego dla pojazdów poruszających się od strony zachodniej (kierunek do centrum) oraz prawoskrętu dla pojazdów poruszających się od strony wschodniej - w kierunku Kosakowa.

Ścieżka rowerowa i rezerwa... pod przystanek kolejowy



Dokumentacja projektowa przewiduje budowę nowego wiaduktu po południowej stronie obecnie istniejącego wiaduktu. Ruch ma się w przyszłości odbywać oboma wiaduktami. Dokumentacja projektowa przewiduje budowę nowego wiaduktu po południowej stronie obecnie istniejącego wiaduktu. Ruch ma się w przyszłości odbywać oboma wiaduktami.
Zaprojektowano także ścieżkę rowerową oraz chodnik po południowej stronie ul. Dąbka. Będą miały one szerokość, odpowiednio, 2,5 m oraz 2 m. Po północnej stronie ul. Płk. Dąbka przewiduje się z kolei odtworzenie stanu istniejącego, czyli chodnika oraz ścieżki rowerowej kończącej się za skrzyżowaniem z ul. Derdowskiego.

Co ważne, projekt został uzgodniony z PKP PLK S.A w zakresie jego kompatybilności z projektem "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdynia i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze Pomorskiej Metropolii". Pod wiaduktem została zaplanowana możliwa lokalizacja przystanku w ramach przedmiotowego projektu realizowanego przez PKP PLK S.A.

Kiedy inwestycja będzie realizowana? Na to pytanie urzędnicy nie odpowiadają wprost.

- Następny krok to zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Gdy będziemy je posiadać, to poszukamy dofinansowania na jej realizację i ogłosimy przetarg - mówi Łucyk.

Opinie (137) ponad 10 zablokowanych

  • Kiedy realizacja? Dlaczego nie ma żadnej daty?? (1)

    • 10 0

    • 2139

      • 0 0

  • Wybory idą więc obiecują wszystko co tylko możliwe? (1)

    Przed poprzednimi wyborami obiecał obwodnicę Witomina.

    • 25 2

    • ooooj , i nie tylko

      • 1 0

  • W normalnym kraju

    wszystko zaczęto by od tego mostu. Jego poszerzeniu lub dobudowie drugiego.
    U nas wyremontowano wszystko dookoła, co i tak nic nie zmieniło. Brawo...

    • 31 1

  • łucyk mnie nie oszukasz, ja już nigdy na was nie zagłosuję

    • 34 2

  • ech, Gdynia. Ech. (2)

    drugie Żukowo. Samochodoza, na którą narzekają kierowczyki, co samo w sobie jest dość zabawne.

    • 14 17

    • Kierowczyki nie narzekają na samochodozę (1)

      Kierowczyki narzekają, że na rzecz 2% jajościsków utrudnia się życie 42% mieszkańców Gdyni dojeżdżających samochodem.

      • 1 0

      • i ponadto większość z nich pracuje samochodem, ale cóż moga wiedzieć o tym kalesoniarze?

        • 2 0

  • Gdynianin (5)

    Czy te bar.........z UM w Gdyni zaczną wreszcie używać mózgu że z terenów Kosakowa przede wszystkim ludzie młodzi muszą dojechać do pracy na 7.00 rano i dowoźić dzieci do żłobka podedrogą do szkoły i powodzenia jak to się uda w komunikacji miejskiej. Takie działanie Gdyni powinien sprawdzić prokurator bo jest to projekt który jest sprzeczny z zapotrzebowaniem społecznym.

    • 40 6

    • Podedrogą wróć ty do szkoły na jakieś kursy doskonalące bo wykształcenia już nie zmienisz.

      • 0 6

    • (1)

      A co robi gmina Kosakowo aby polepszyć komunikację miejska w tym rejonie? Nic. Nie dziwmy się potem że wszyscy jeżdżą samochodami

      • 3 8

      • Kosakowo chciało normalny pas. Gdynia buspas, wiec Kosakowo sie wycofało z projektu

        • 5 0

    • Czemu Gdynia ma odpowiadać za kosakowskie dzieci?

      • 4 7

    • kiedy te bar z Kosakowa zrozumiecie, że meiszkacie na wsi i tam placicie podatki

      więc w miescie naszym jesteście goscmi. A może nie chcemy tabunu waszych samochodów. Jedz do Pucka do żłobka

      • 2 2

  • (1)

    A kiedy zacznie się budowa na obwodnicy Witomina? Korki na Chwarznienskiej to już nie tylko godziny porannego szczytu! To permanentny stan - gdyńskiej kasy tez.

    • 22 1

    • zapomnij....

      • 1 0

  • Ilekroć czytam wyznania pana wiceprezydenta i jemu podobnych zastanawiam się, czy oni mają ludzi za i**otów? Teraz, gdy wybory zbliżają się nieuchronnie, nagle przypominają sobie, że w mieście są wąskie gardła komunikacyjne. Bo nikt nigdy przedtem tego nie widział. Nagle przypominają sobie o mieszkańcach. Dobry gospodarz o takich rzeczach myśli cały czas, a nie w momencie gdy mu się ciepło robi koło d... i trzeba przed mieszkańcami odegrać swoją rolę teatralną. Bo jakby nie patrzeć, północne dzielnice to spora część elektoratu.

    • 30 3

  • Jest projekt!! Wow. Podobnie jak jest projekt: Tunelu na puckiej, lodowiska na morskiej, basenu olimpijskiego, lotniska itd itp siwy i jego klika jak zawsze w formie, podobnie jak propagandowy portalik co ma swoją siedzibę za friko od dewelopera z gdyni

    • 39 1

  • Opinia wyróżniona

    (10)

    Dopóki nie zorganizują właściwego zjazdu z Dąbka na Estakadę, to nic się nie zmieni. Organizacja świateł na tym skrzyżowaniu jest fatalna. Jadący od strony Galerii szperk chcąc skręcić w prawo na Estakadę muszą przepuścić pieszych, a trwa to dobre 10 sekund. Potem zostaje z pięć sekund dla pojazdów. A jak jeszcze wyjeżdżający z przystanku autobus chcąc jechać prosto ulicą Dąbka stanie w poprzek, to blokuje dwa pasy i zator gotowy. Niestety organizacja ruchu i w tej części Gdyni jest fatalna. O przejściach dla pieszych już nie wspomnę, bo to masakra. Trzy światła na Estakadzie, to jak zemsta UMG na zmotoryzowanych mieszkańcach. Światła na Dąbka przy nowym Lidlu, to też porażka. Pieszy podchodzi, wciska przycisk i moment ma zielone, na dobre pół minuty. Za to zielone światło dla pojazdów na wyjazd z ul. Stefana Czarnieckiego w ulicę Dąbka trwa uwaga: 2-3 sekundy. Przy dobrym układzie wyjeżdżają trzy pojazdy.

    • 148 3

    • Światła przy Lidlu .

      Popieram tą wypowiedż tam powinno być inne rozwiązanie albo przedłużona faza zielonego światła . Oczywiście ten skręt w prawo na estakadę i pozostałe światła na długości Kwiatkowskiego muszą mieć wydłużoną fazę zielonego światła to przyczyni się do rozładowania korków w dół ul. Kwiatkowskiego.

      • 12 2

    • to zemsta Łucyka

      • 12 0

    • Jaki dodatkowy pas? Przecież jeden z nich to będzie buspas, używany przez bodajże 2 czy 3 linie autobusowe, które tam jeżdżą (1)

      plus kilka elektryków dziennie. Skorzystają cwaniaki, i tylko oni, bo pies z kulawą nogą tam nie pójdzie łapać jeżdżących buspasem

      • 9 2

      • Czegoś nie doczytałeś.

        Dwa wiadukty mają być i po obydwu ma być ruch.

        • 0 0

    • Jeżeli świeci się zielone dla pieszych od razu, to chyba pierwszy taki przypadek w Gdyni

      Że pieszy faktycznie ma w mieście priorytet. Oby więcej takich przejść i skrzyżowań. Dużo częściej jest tak, że jak się wciśnie przycisk w nieodpowiednim momencie cyklu sygnalizacji, trzeba niepotrzebnie czekać dodatkowy cykl świateł na swoją kolej.

      • 6 3

    • Bzdura (1)

      Jak pod górę jadą Kwiatkowskiego i skręcają w Dąbka to ci którzy jadą na dół też jadą. Bzdura wyssana z palca a jak jest zielone dla pieszych na Kwiatkowskiego to skręcający powinni mieć czerwone

      • 1 1

      • Czytaj ze zrozumieniem to raz, dwa - przyjedź tam samochodem, nie rowerem, trzy (dla twojego rozumku) - z Dąbka (od strony Szperka) na Estakadę jedziesz jak masz zielone, a wtedy piesi też mają zielone. Ewentualnie strzałka zielona w prawo, wtedy piesi nie mają światła zielonego. Kumasz czy nadal ebe? Pracujesz pewnie w UMG lub miałeś zdalne nauczanie, stąd taki opór materii.

        • 2 1

    • mieszkaniec

      Najlepsza droga przez Puck !!!!

      • 0 0

    • Szpanos

      Mierzyłem ostatnio, nagrywając filmik, 8 sekund od zapalonego zielonego do czerwonego. Zgadzam się, to istne katowanie kierowców, przecież nie przesiądziemy się na hulajnogi bo szanowny pan Wojtek jest Pro-Eko. To samo tyczy się niby przejściowego buspasa. Moja praca polega na ciągłym przemieszczaniu się, nie mogę sobie pozwolić na poruszanie się komunikacją miejską. Co to za antyrozwojowa filozofia by zmieniać na gorsze, komu ma ona służyć, bo na pewno nie podatnikom?

      • 1 0

    • Szpanos

      Mierzyłem ostatnio czas trwania zmiany świateł przy Lidlu od zielonego do czerwonego wyszło 8 sekund. Nie rozumiem tej anty-rozwojowej polityki wobec podatników, która zamiast zmieniać na lepsze to zmienia na gorsze. Tymczasowy buspas to też jakaś pomyłka

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane