• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest projekt przebudowy kluczowego wiaduktu

Piotr Weltrowski
16 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (137)
Najnowszy artykuł na ten temat Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka
Stary wiadukt na ul. Dąbka to obecnie najbardziej uciążliwe dla kierowców "wąskie gardło" na północy Gdyni. Stary wiadukt na ul. Dąbka to obecnie najbardziej uciążliwe dla kierowców "wąskie gardło" na północy Gdyni.

Gotowy jest projekt budowy nowego wiaduktu w ciągu ul. DąbkaMapka w Gdyni. Zyskają wszyscy, bo w planach jest budowa drugiej nitki wiaduktu, ale najbardziej pasażerowie komunikacji miejskiej, bo dokumentacja przewiduje stworzenie w tym miejscu buspasa.



Dokumentacja inwestycji przewiduje:
  • budowę dodatkowej nitki ul. Dąbka wraz z nowym, dodatkowym wiaduktem,
  • stworzenie buspasa na nowym wiadukcie,
  • stworzenie nowego przystanku przed wiaduktem (od strony Kosakowa),
  • budowę lewo- i prawoskrętów na skrzyżowaniu ulic Dąbka i Derdowskiego,
  • stworzenie nowego chodnika i drogi rowerowej po południowej stronie ul. Dąbka,
  • rezerwację miejsca pod mogący powstać w przyszłości przystanek kolejowy.

Sądzisz, że budowa dodatkowego wiaduktu rozładuje korki na ul. Dąbka?

Stary wiadukt drogowy nad torami w ciągu ul. Płk. Dąbka to chyba najbardziej uciążliwe miejsce dla kierowców z północnych części Gdyni, a także wszystkich dojeżdżających do sąsiednich gmin, głównie do Kosakowa.

Choć przebudowa ul. Kwiatkowskiego zdecydowanie udrożniła ruch w tej części miasta, to znajdujący się dalej wiadukt pozostaje wąskim gardłem.

To przez niego tworzą się korki - zarówno dla jadących od strony estakady w kierunku Galerii Szperk, jak i zmierzających z zachodniej części górnego Pogórza w stronę centrum.

Nie dziwi więc, że o jego przebudowie mówi się od lat. Już w 2019 r. Gdynia i Kosakowo wstępnie porozumiały się w sprawie realizacji tej inwestycji, a jej realizację zapowiadano wówczas na rok 2022.

Konflikt Gdyni z Kosakowem o kształt nowego wiaduktu



Z zapowiedzi tych do tej pory jednak niewiele wynikło. Jak okazało się już w tym roku - powodem był szeroko przez nas opisany kilka tygodni temu konflikt Gdyni z Kosakowem dotyczący kształtu całej inwestycji.

Gdynia prawdopodobnie będzie ją realizować samodzielnie, ale w zakresie, który nie wszystkim przypadł do gustu, bo ukierunkowanym przede wszystkim na poprawę sytuacji komunikacji miejskiej i jej pasażerów.

Potwierdza to projekt inwestycji, który w ostatnim czasie trafił do gdyńskiego magistratu.

Co znajduje się w dokumentacji projektowej?



- W ramach zadania inwestycyjnego przewiduje się budowę drugiej jezdni ul. Płk. Dąbka wraz wiaduktem oraz przebudowę skrzyżowania z ul. Derdowskiego. Wiadukt zostanie wybudowany po stronie południowej od wiaduktu istniejącego. Dodatkowy pas ruchu na ul. Płk. Dąbka przewidziano dla poruszających się tam autobusów. Oznacza to, że na nowym obiekcie będą dwa pasy ruchu, z tego jeden zostanie przeznaczony na buspas - precyzuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dodatkowo zaprojektowano również nowy przystanek autobusowy, przed skrzyżowaniem z ul. Derdowskiego, który w przyszłości ma dawać możliwość przesiadania się do komunikacji zbiorowej osobom podróżującym z gminy Kosakowo.

Przy czym można ten element dokumentacji odbierać jako lekki "kuksaniec" w stronę władz ościennej gminy, bo aby całość miała sens, to niezbędne jest wybudowanie parkingu przesiadkowego na terenie Kosakowa.

Projekt przewiduje również powstanie lewoskrętu w ulicę Derdowskiego dla pojazdów poruszających się od strony zachodniej (kierunek do centrum) oraz prawoskrętu dla pojazdów poruszających się od strony wschodniej - w kierunku Kosakowa.

Ścieżka rowerowa i rezerwa... pod przystanek kolejowy



Dokumentacja projektowa przewiduje budowę nowego wiaduktu po południowej stronie obecnie istniejącego wiaduktu. Ruch ma się w przyszłości odbywać oboma wiaduktami. Dokumentacja projektowa przewiduje budowę nowego wiaduktu po południowej stronie obecnie istniejącego wiaduktu. Ruch ma się w przyszłości odbywać oboma wiaduktami.
Zaprojektowano także ścieżkę rowerową oraz chodnik po południowej stronie ul. Dąbka. Będą miały one szerokość, odpowiednio, 2,5 m oraz 2 m. Po północnej stronie ul. Płk. Dąbka przewiduje się z kolei odtworzenie stanu istniejącego, czyli chodnika oraz ścieżki rowerowej kończącej się za skrzyżowaniem z ul. Derdowskiego.

Co ważne, projekt został uzgodniony z PKP PLK S.A w zakresie jego kompatybilności z projektem "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdynia i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze Pomorskiej Metropolii". Pod wiaduktem została zaplanowana możliwa lokalizacja przystanku w ramach przedmiotowego projektu realizowanego przez PKP PLK S.A.

Kiedy inwestycja będzie realizowana? Na to pytanie urzędnicy nie odpowiadają wprost.

- Następny krok to zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Gdy będziemy je posiadać, to poszukamy dofinansowania na jej realizację i ogłosimy przetarg - mówi Łucyk.

Opinie (137) ponad 10 zablokowanych

  • Sporządzenie planu to nie wybudowanie wiaduktu, Gdynia takich planów ma całą szafę na każde wybory... (1)

    Władze Gdyni to nie super expres to musi trwać latami ,gdyby to można było załatwić farbą to poszło by szybko.
    Często zachodzę w głowę kto w tym Urzedzie pracuje i co stało się z P.Prezydentem że nie reaguje na te głupoty wymyślane przez młodych wyścigowych szczurów (bez aluzji do nazwiska). Gdyby były trzy pasy to jeden mógł by być bus pas.
    Tylko przypominam że o wiadukcie i tunelu na ul Puckiej mówi sie od 30 lat a PŁk.Dąbka dopiero 3 lata więc - poczekamy

    • 10 1

    • Wszyscy się starzeją.

      • 0 0

  • Mam nadzieję że Szczurek za tak głupie decyzję odpowie kiedyś przed sądem.

    • 6 2

  • Zbędny buspas

    Sam jeżdżę komunikacją miejską i widzę pozytywy korzystania z buspasów. Ale tu, budując nowy wiadukt, nie pociągnięcie dwóch pasów dla aut plus buspas to głupota, delikatnie mówiąc. Tu drogą jest wylotówką z miasta. Więc, żeby się pozbyć samochodów, które korzystają z tej drogi jako drogi tranzytowej powinno być priorytetem. Jeżeli Gdynia ma budować wiadukt dla mieszkańców Gdyni, to moga go nie budować wcale, bo w dzielnicy Pogórze Górne nic nowego się nie buduje, stoją bloki z lat 80 tych, ludzi nie przybywa, a dotąd obecna siatka ulic tam wystarczała. Ale korki powodują auta z Kosakowa, turyści. A ich przekonywanie do zbiorkomu nic nie da. A korki jak były na terenie gdyni tak będą.

    • 13 1

  • Dubaj Północny (1)

    Niezmiennie cieszy mnie porozumienie i wzorowa współpraca dwóch sąsiednich gmin. To wspaniały przykład jak budować polskie drogi by utrudnić życie mieszkancom. Ta współpraca chwyta mnie za serce i pokazuje że polacy potrafią i chcą wspólnie pracować dla lepszego jutra.

    • 8 0

    • Polacy.

      • 1 0

  • (1)

    to taki projekt dla urzędników, sami dla siebie, nie biorą pod uwagę potrzeb mieszkańców Gdyni, nie umieją porozumieć się z ościenna gminą, w ogóle nie czują problemu
    zapomnieli, ze to droga wylotowa i korzysta z niej wielu przyjezdnych/ przejezdnych i tutaj szok - nie przyjeżdżają na rowerach czy zkm

    • 78 4

    • Kosakowo ma rację, 2 pasy + buspas i to ma sens

      2 pasy + bus pas w jednym kierunki jazdy to koniecznosc rowniez ze wzgledu na przyszłość.
      Ale co tam kokaskowo i mieszkańcy- szczurek i tak swoje

      • 3 0

  • W pierwszej kolejności tunel na Puckiej!!!

    Ileż można czekać!!!!

    • 9 1

  • bus pas

    Ja bym zrobił 10 bus pasów w każdą stronę i zamknął ruch dla innych...

    • 4 2

  • Co wy

    z tą kluczowością?

    • 1 0

  • Nie wierzę co oni robią, jak mozna...

    nie usprawniać komunikacji a wręcz przeciwnie. Chyba czas na zmianę prezydenta Gdyni

    • 8 0

  • Wszystkie drogi są do przebudowy

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane