• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest projekt przebudowy kluczowego wiaduktu

Piotr Weltrowski
16 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (137)
Najnowszy artykuł na ten temat Potrzeba 11 mln zł na wiadukt na płk. Dąbka
Stary wiadukt na ul. Dąbka to obecnie najbardziej uciążliwe dla kierowców "wąskie gardło" na północy Gdyni. Stary wiadukt na ul. Dąbka to obecnie najbardziej uciążliwe dla kierowców "wąskie gardło" na północy Gdyni.

Gotowy jest projekt budowy nowego wiaduktu w ciągu ul. DąbkaMapka w Gdyni. Zyskają wszyscy, bo w planach jest budowa drugiej nitki wiaduktu, ale najbardziej pasażerowie komunikacji miejskiej, bo dokumentacja przewiduje stworzenie w tym miejscu buspasa.



Dokumentacja inwestycji przewiduje:
  • budowę dodatkowej nitki ul. Dąbka wraz z nowym, dodatkowym wiaduktem,
  • stworzenie buspasa na nowym wiadukcie,
  • stworzenie nowego przystanku przed wiaduktem (od strony Kosakowa),
  • budowę lewo- i prawoskrętów na skrzyżowaniu ulic Dąbka i Derdowskiego,
  • stworzenie nowego chodnika i drogi rowerowej po południowej stronie ul. Dąbka,
  • rezerwację miejsca pod mogący powstać w przyszłości przystanek kolejowy.

Sądzisz, że budowa dodatkowego wiaduktu rozładuje korki na ul. Dąbka?

Stary wiadukt drogowy nad torami w ciągu ul. Płk. Dąbka to chyba najbardziej uciążliwe miejsce dla kierowców z północnych części Gdyni, a także wszystkich dojeżdżających do sąsiednich gmin, głównie do Kosakowa.

Choć przebudowa ul. Kwiatkowskiego zdecydowanie udrożniła ruch w tej części miasta, to znajdujący się dalej wiadukt pozostaje wąskim gardłem.

To przez niego tworzą się korki - zarówno dla jadących od strony estakady w kierunku Galerii Szperk, jak i zmierzających z zachodniej części górnego Pogórza w stronę centrum.

Nie dziwi więc, że o jego przebudowie mówi się od lat. Już w 2019 r. Gdynia i Kosakowo wstępnie porozumiały się w sprawie realizacji tej inwestycji, a jej realizację zapowiadano wówczas na rok 2022.

Konflikt Gdyni z Kosakowem o kształt nowego wiaduktu



Z zapowiedzi tych do tej pory jednak niewiele wynikło. Jak okazało się już w tym roku - powodem był szeroko przez nas opisany kilka tygodni temu konflikt Gdyni z Kosakowem dotyczący kształtu całej inwestycji.

Gdynia prawdopodobnie będzie ją realizować samodzielnie, ale w zakresie, który nie wszystkim przypadł do gustu, bo ukierunkowanym przede wszystkim na poprawę sytuacji komunikacji miejskiej i jej pasażerów.

Potwierdza to projekt inwestycji, który w ostatnim czasie trafił do gdyńskiego magistratu.

Co znajduje się w dokumentacji projektowej?



- W ramach zadania inwestycyjnego przewiduje się budowę drugiej jezdni ul. Płk. Dąbka wraz wiaduktem oraz przebudowę skrzyżowania z ul. Derdowskiego. Wiadukt zostanie wybudowany po stronie południowej od wiaduktu istniejącego. Dodatkowy pas ruchu na ul. Płk. Dąbka przewidziano dla poruszających się tam autobusów. Oznacza to, że na nowym obiekcie będą dwa pasy ruchu, z tego jeden zostanie przeznaczony na buspas - precyzuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Dodatkowo zaprojektowano również nowy przystanek autobusowy, przed skrzyżowaniem z ul. Derdowskiego, który w przyszłości ma dawać możliwość przesiadania się do komunikacji zbiorowej osobom podróżującym z gminy Kosakowo.

Przy czym można ten element dokumentacji odbierać jako lekki "kuksaniec" w stronę władz ościennej gminy, bo aby całość miała sens, to niezbędne jest wybudowanie parkingu przesiadkowego na terenie Kosakowa.

Projekt przewiduje również powstanie lewoskrętu w ulicę Derdowskiego dla pojazdów poruszających się od strony zachodniej (kierunek do centrum) oraz prawoskrętu dla pojazdów poruszających się od strony wschodniej - w kierunku Kosakowa.

Ścieżka rowerowa i rezerwa... pod przystanek kolejowy



Dokumentacja projektowa przewiduje budowę nowego wiaduktu po południowej stronie obecnie istniejącego wiaduktu. Ruch ma się w przyszłości odbywać oboma wiaduktami. Dokumentacja projektowa przewiduje budowę nowego wiaduktu po południowej stronie obecnie istniejącego wiaduktu. Ruch ma się w przyszłości odbywać oboma wiaduktami.
Zaprojektowano także ścieżkę rowerową oraz chodnik po południowej stronie ul. Dąbka. Będą miały one szerokość, odpowiednio, 2,5 m oraz 2 m. Po północnej stronie ul. Płk. Dąbka przewiduje się z kolei odtworzenie stanu istniejącego, czyli chodnika oraz ścieżki rowerowej kończącej się za skrzyżowaniem z ul. Derdowskiego.

Co ważne, projekt został uzgodniony z PKP PLK S.A w zakresie jego kompatybilności z projektem "Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdynia i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze Pomorskiej Metropolii". Pod wiaduktem została zaplanowana możliwa lokalizacja przystanku w ramach przedmiotowego projektu realizowanego przez PKP PLK S.A.

Kiedy inwestycja będzie realizowana? Na to pytanie urzędnicy nie odpowiadają wprost.

- Następny krok to zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Gdy będziemy je posiadać, to poszukamy dofinansowania na jej realizację i ogłosimy przetarg - mówi Łucyk.

Opinie (137) ponad 10 zablokowanych

  • Kosakowo chce partycypować w 50% kosztów

    Wiec dlaczego nie robimy z nimi i to 3 pasów !!! Co da jeden pas ??? Juz teraz jest jeden przecież to nic nie zmieni !!!

    • 32 2

  • pamiętajcie, już niedługo wchodza strefy czystego powietrza (1)

    nie wiecie co to? Oj, rzad nie poinformował? Zanim wjedzie zakaz rejestracji samochodów spalinowych, wejda najpierw strefy, obowiazkowe, zakazu wjazdu trujacych starych samochodów. Na dzien dzisiejszy, wiekszosc zlomu na polskich drogach.

    I zycie na wsi stanie sie jeszcze lepsze. Wiec lepiej ludzie domagajcie sie jak najwiecej komunikacji miejskiej i planujcie zakup mieszkania odpowiednio

    • 5 12

    • to że ty msz złom nie oznacza że większość.....nie wiem gdzie mieszkasz ale złomów już jak na lekarstwo, no chyba że z

      • 1 0

  • Gdynia to stan umysłu (3)

    Wywalane tyle kasy i jest: buspas,chodnik i droga rowerowa po 2 metry szerokości a dla samochodów 1 pas :))) Bo przecież tam jest taki mega ruch pieszy i rowerowy :))
    Taki absurd to tylko Gdynia mogła wymyślić. Nie dziwię się, że Kosakowo się z tego wycofało.
    Na Kwiatkowskiego to chyba tylko mieszkańcy i wykonawca spowodowali, że jest jeden dodatkowy pas ruchu w góre bo inaczej też pieniądze poszłyby w błoto.
    To samo jest na Karwinach i PKP. Gdynia nie ma zdolności dogadania się z kimkolwiek upierając się przy i**otycznych i krótkowzrocznych rozwiązaniach.
    Podobnie jest w centrum np. 3 Maja, progi zwalniające, zwężenia, likwidacja prawo i lewoskrętów. W innych miejscach (przy hali) to samo likwidacja prawo i lewoskrętów, likwidacja parkingów, likwidacja zielonych strzałek, malowanie pędzlem niebezpiecznych dróg rowerowych wtłaczanych na siłę w infrastrukturę drogową przeznaczoną dla samochodów. Skutek: korki i syf ze spalin. Parking płatny na węźle przesiadkowych przy SKM Wzgórze Maksymiliana (SIC!). Zamiast udrożnić ruch i rozładować korki - działania zupełnie odwrotne: utrudnianie życie kierowcom w nadziei, że ruch samochodowy się zmniejszy.
    NIE - nie zmniejszy się.
    W Gdyni zapanowała totalna motofobia przy realizacji inwestycji drogowych - nie mam nic przeciwko rowerzystom czy buspasom ale to powinno być projektowane jako dodatkowy element a nie zamiast.

    • 47 5

    • B. dobrą analiza. W punkt

      • 9 2

    • To jest idealne podsumowanie. W dodatku korki na takiej estakadzie czy Kwiatkowskiego, są tez z tego powodu, ze ludzie do pracy jeżdżą do Gdańska a nie do tej wspaniałej i owianej rozwojem Gdyni

      • 7 1

    • Szkoda że żaden urzędnik z UM Gdynia tego nie czyta. Wszystko robione jest przeciw zdrowemu rozsądkowi.

      • 1 0

  • Co to zmienia? (1)

    Wydane pieniądze w błoto. Nie zmieni to nic ani dla mieszkańców Gdyni ani Kosakowa. Pamiętajcie że dużo osób mieszkających w Kosakowie to gdynianie !!! Buspas ma sens w sytuacji jak na estakadzie gdzie są dwa pasy +buspas. Jeśli teraz jest jeden pas i tworzą się korki to po przebudowie dalej będzie jeden pas!!!! Nie macie wyobraźni i nie umiecie sobie tego zobrazować?

    • 39 4

    • dokładnie - pieniądze w błoto, nic się nie zmieni

      • 10 0

  • Czyli dla mieszkańców Kosakowa (9)

    zero zysku. W takim miejscu powinno udrożnić się wszystkie kierunki, a nie budować dla samego budowania z powodu czystej złośliwości.

    • 70 9

    • (3)

      Z tymi żalami do władz Kosakowa.Już i tak trzy lata zmarnowane przez ich blokowanie umowy

      • 6 24

      • Czytaj

        ze zrozumieniem, na nowym wiadukcie powstaną dwa pasy ruchu w tym jeden buspas czyli zero poprawy

        • 24 4

      • Bzdura (1)

        Kosakowo zaproponowalo finansowanie 50% kosztow dla projektu 2 pasów i buspasa w obu kierunkach. To w gdyni ktos ma problem z mysleniem

        • 33 4

        • w Gdyni z nikim nie potrafią się dogadać niestety, mają klapki na oczach żeby tylko zmusić do komunikacji miejskiej, która na każdym polu przegrywa z własnym samochodem...

          • 20 3

    • (2)

      Bijesz pianę. Kosakowo od wielu lat tylko mówi o wspólnych inwestycjach, a gdy dochodzi do konkretów to zmienia się koncepcja. Tam trzeba wybudować ten wiadukt, a nie ciągle o nim mówić.

      Do tych od własnych samochodów, to że będziesz mieć tam dwa pasy to i tak nic nie da bo za chwilę masz zwężenie do jednego i bloker w postaci skrzyżowania z Kwiatkowskiego.

      I już zupełnie nieistotna kwestia, moje podatki wkładane do budżetu Gdyni mają iść dla gdynian, a nie dla poprawy PR gminy Kosakowo.

      • 7 17

      • Po lotnisku wystarczy im już wspólnych inwestycji ze Szczurkiem

        • 6 2

      • No tak, bo Gdynianie nie jeżdżą na Półwysep, do Rewy czy Mechelinek, Szperka, na cmentarz itd...

        • 3 3

    • Złośliwość to delikatne słowo w stosunku do Łucyka

      • 3 1

    • Tam jest potrzeba budowy dwóch pasów ruchu plus buspas i na 50% kosztów takiej inwestycji są już pieniądze z gminy Kosakowo

      Co mają w głowie urzędnicy z Gdyni, że chcą sami wybudować jeden pas ruchu plus buspas ? Komu robią na złość ? Mieszkańcom czy urzędnikom z Kosakowa ?

      • 13 1

  • zacznijcie lepiej dzialac i budować !!!!!!!

    bo za rok to cała estakada bedzie stala od Morskiej - tyle tutaj sie buduje w drodze do Kosakowa

    • 13 1

  • To nic nie zmieni! (6)

    Kiedy wreszcie jakiś geniusz ołówka i farby zrozumie, że korki w tej chwili generuje przede wszystkim nowo wyremontowana Kwiatkowskiego w dół! Dąbka i Derdowskiego stoi nie przez wiadukt tylko przez brak możliwości płynnego przejazdu Kwiatkowskiego w dół!

    • 45 4

    • W punkt

      • 3 0

    • No tak, to jedno dodatkowe przejście ze światłami zrujnowało świętą przepustowość!
      Piesi powinni tam dalej biegać na dziko a mieszkańcy bloku Kwiatkowskiego 10 najlepiej nigdy nie wyjeżdżać z parkingu albo czekać na mityczny moment kiedy nic nie będzie jechać w obu kierunkach...

      • 3 3

    • nie,k korki generuja samochody (3)

      nie przejscia, nie miasto, ale to, ze kazdy polski robotnik stawia sobie za punkt honoru jechac wszedzie swoim samochodzikiem

      • 1 6

      • Tylko robotnik, a elita już nie? (2)

        • 1 1

        • nie, ja wole rowerem. A jestem na polskie warunki elita, bo pacuje na wasza srednia krajowa jakies 3 dni (1)

          niecałe

          • 0 1

          • Czy inwestycje w 2% podróżujących

            powinny być wyższe niż inwestycje w 42% podróżujących. Oto jest pytanie.

            • 0 0

  • Wiadukt

    Przebudowa tylko żeby zrobić bus pasy mija się z celem ponieważ nic się nie zmieni. Nowy wiadukt, a korki po staremu ale co tam stać nas.

    • 22 3

  • trojmiasto.pl - propagandowa tuba gdyńskiej Samorządności. (1)

    W nawiązaniu do artykułu artykułu pana Zygmunta Żmudy-Trzebiatowskiego na łamach Dziennika Bałtyckiego, jest to skandal, że lokalne władze wpływają na to co jest publikowane.

    • 18 1

    • Przecież Trzebiatowski jest zatrudniony w trójmieście.pl

      • 0 4

  • Wysokość nad torami

    Niech się 10 razy upewnią czy wysokość nad torami właściwa jest w projekcie, uwzględniając możliwe przebudowy torowiska :D

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane