• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojedzie tramwaj do Wrzeszcza?

Krzysztof Koprowski
2 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami. Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami.

Ruszają procedury zmierzające do budowy ul. Nowej Politechnicznej. Jednocześnie nowa droga i trasa tramwajowa budzą coraz więcej kontrowersji. Na różnych forach i w dyskusjach urbanistów pojawiają się alternatywne warianty prowadzenia trasy, oszczędzające zabudowę ul. Do Studzienki. Sprawdzamy, na ile są realne.



Czy ul. Nowa Politechniczna powinna powstać wraz z układem drogowym?

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska kilka dni temu ogłosiła tzw. przetarg ograniczony na projekt ul. Nowej Politechnicznej. Zainteresowane firmy mają czas do 23 marca na złożenie wniosku o dopuszczenie do udziału w dalszym postępowaniu przetargowym, którego efektem będzie przygotowanie pełnego projektu maksymalnie do końca grudnia 2016 r.

- Na tym etapie nie rozstrzygamy jeszcze, w jakiej formie będzie realizowana ul. Nowa Politechniczna [czy z drogą i o jakim przekroju, czy wyłącznie z tramwajem - dop. red.] Głównym elementem będzie jednak tramwaj na całej długości, tj. od ul. Nowej Bulońskiej Północnej do Placu Komorowskiego. Z pewnością przebudowie ulegnie też układ drogowy w miejscach, które będą kolidowały z nową trasą - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, której powierzono procedury przetargowe dot. Nowej Politechnicznej.

Czytaj też: Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską

Decydującą rolę dla formy Nowej Politechnicznej będą miały przede wszystkim środki finansowe pozyskane z Unii Europejskiej. Nieoficjalnie mówi się, że istnieje spora presja na to, by wraz z tramwajem zrealizować chociaż jedną dwupasmową jezdnię (docelowo, oprócz tramwaju, Nowa Politechniczna ma mieć dwie jezdnie, każda po dwa pasy ruchu) lub/i wykonać już pełne uzbrojenie docelowego pasa drogowego.

Ale nawet bez powstania jezdni, a tylko trasy tramwajowej, zdaniem urzędników, wymagane będą spore wyburzenia. Chodzi przede wszystkim o odcinek ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż której rozbiórce będą poddane wszystkie budynki w pierwszej linii zabudowy po wschodniej stronie (po stronie kampusu Politechniki Gdańskiej).

Alternatywne warianty przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, które - zdaniem urzędników - nie mają szans na realizację. Alternatywne warianty przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, które - zdaniem urzędników - nie mają szans na realizację.
Czy nie da się ocalić zabudowy? Biuro Rozwoju Gdańska odrzuca alternatywne warianty prowadzenia tramwaju względem Nowej Politechnicznej, takie jak: przez ul. Siedlicką zobacz na mapie Gdańska-Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska, Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska-Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, Nową Medyków-wzdłuż zachodniej strony stadionu przy ul. Traugutta zobacz na mapie Gdańska czy też przez Fiszera zobacz na mapie Gdańska-Bracką zobacz na mapie Gdańska-Narutowicza zobacz na mapie Gdańska lub Fiszera-Boh. Getta Warszawskiego.

Zdaniem BRG klasa tych ulic oraz ich szerokość jest nieodpowiednia dla tramwaju. Ponadto wariant m.in. przez ul. Nową Medyków jest niemożliwy do realizacji ze względu na ukształtowanie terenu.

- Prowadzenie tramwaju w tych korytarzach oznacza obniżenie prędkości przewozowej tramwaju ze względu na wspólny ruch aut i tramwajów, zawężenie w niektórych przypadkach przestrzeni dla pieszych ze względu na wymaganą prawem skrajnię tramwajową (ok. 8 metrów) oraz konieczność wyburzeń budynków w newralgicznych miejscach - m.in. dla zapewnienia minimalnych warunków dla skrętu tramwaju (promień skrętu to 25 m) oraz zabezpieczenia przestrzeni dla pieszych - wyjaśnia Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik zespołu komunikacji w BRG.

Czytaj też: Kamienice przy Jana z Kolna zburzono, droga na razie nie powstanie

Ulica Do Studzienki na najbardziej newralgicznym odcinku. Budynki po prawej przeznaczone są do wyburzenia. Ulica Do Studzienki na najbardziej newralgicznym odcinku. Budynki po prawej przeznaczone są do wyburzenia.
A co z wariantem, by zrealizować tramwaj bezpośrednio w jezdni na odcinku od ul. Fiszera do al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie istnieje najcenniejsza zabudowa?

- Taki wariant wiązałby się z likwidacją kanalizacji ruchu [wydzieleniu przestrzeni odpowiedniej dla danego kierunku ruchu - dop. red.] na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki z Fiszera i Matejki zobacz na mapie Gdańska oraz zawężeniem przestrzeni dla pieszych. W rezultacie uzyskalibyśmy całkowity paraliż tego odcinka, dotykający przejazdów tramwajowych, jak i ruchu aut oraz pogorszenie komfortu pieszych. Zamknięcie tego odcinka dla ruchu samochodowego spowoduje natomiast przeniesienie się dużych potoków na ulice Fiszera i Matejki, powiązanych [poprzez inne ulice - dop. red.] z al. Grunwaldzką w relacjach prawoskrętnych. Taka decyzja pociągnie za sobą konieczność modernizacji tych ulic w zakresie dostosowania do wielkości prowadzonego nimi ruchu oraz protesty okolicznych mieszkańców - przekonuje Karolina Rospęk-Aszyk.

Skrzyżowanie ul. Do Studzienki, al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego. Skrzyżowanie ul. Do Studzienki, al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego.
Urzędnicy zapewniają także, że prowadzenie tramwaju przez poszerzoną ul. Do Studzienki nie powinno sprawić problemu przy projektowaniu skrzyżowania tramwajowego z istniejącym układem szynowym wzdłuż al. Grunwaldzkiej. Z dotychczasowych analiz wynika, że możliwe tutaj będzie ułożenie torów we wszystkich relacjach skrętnych, w tym też Nowa Politechniczna (Do Studzienki) - Oliwa oraz Miszewskiego - Oliwa.

Rozbiórka kamienicy przy ul. Do Studzienki (oficjalną przyczyną był zły stan techniczny) oraz budynki przeznaczone do wyburzenia (film z sierpnia ub. r.).


Czy zatem los ul. Do Studzienki jest już przesądzony bez jakichkolwiek szans na ocalenie istniejącej zabudowy?

- Jakiekolwiek dyskusje na temat zmiany przebiegu ulicy tzw. Nowej Politechnicznej zawsze należy prowadzić w kontekście ekonomicznym dotyczącym konieczności pozyskania nowych terenów i przeznaczenia nowych budynków do wyburzenia oraz w kontekście protestów społecznych - zwraca uwagę kierownik zespołu komunikacji BRG.

Sama trasa (choć bez tramwaju) zapisana została w studium dla Gdańska z 2001 oraz 2007 r. Ponadto istnieje w rezerwach terenowych miasta, w formie własności gruntów (częściowo), jak i zakazu zabudowy danych terenów poprzez plany zagospodarowania.

Zmiana przebiegu Nowej Politechnicznej oznaczałaby zatem daleko idące przeobrażenie polityki przestrzennej, co jest procesem długotrwałym (przypomnijmy, że oficjalnie pomysł powrotu tramwaju w ul. Nową Politechniczną pojawił się już w 2012 r.), kosztownym i niezmiernie trudnym pod względem formalno-prawnym, jeżeli trasa ta ma powstać z wykorzystaniem środków UE na lata 2014-2020.

Nowa Świętokrzyska wciąż z szansą na budowę

Układ transportowy dla Południa. Numeracja ulic nie ma związku z ich priorytetem inwestycyjnym. Układ transportowy dla Południa. Numeracja ulic nie ma związku z ich priorytetem inwestycyjnym.
Po tym, jak ul. Nowa Politechniczna zyskała priorytet nad ul. Nową Świętokrzyską, rozgorzała dyskusja mieszkańców Południa o kolejnym odłożeniu w czasie tej ważnej dla nich trasy.

Okazuje się jednak, że nadal istnieje szansa na jej budowę w nieodległej przyszłości. Urzędnicy chcą wkrótce powrócić do tematu przetargu na dokumentację przetargową, by starać się o dofinansowanie jeszcze w istniejącej perspektywie budżetowej UE.

- Miasto nie wycofuje się z ul. Nowej Świętokrzyskiej. Zmieniona została jedynie kolejność. Nadal istnieje duża wola realizacji tej inwestycji - zapewnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Miejsca

Opinie (368) ponad 10 zablokowanych

  • Puściłbym (5)

    tory w jezdni i zlikwidował chodnik z jednej strony.

    Budynków tej klasy (po porządnym remoncie oczywiście) nie ma w Gdańsku zbyt wiele. Byłaby szansa na zbudowanie ładnego fragmentu miasta, gdyby je odnowić.

    • 11 5

    • I tramwaj stałby w korku (2)

      Sorry, ale nie dziękuje. Jeżeli ludzie mają się przesiąść na tramwaj to nie może on stać w korkach.

      • 7 3

      • na Mickiewicza i Halera przy operze nie stoi (1)

        • 4 2

        • stoi

          na hallera miał byc tram pas, ale władzunia się ugięła pod naporem lobby blachosmrodów

          • 2 0

    • nie bedę stał w korku bo ty chcesz budnki pooglądać (1)

      • 1 8

      • akurat ty to zawsze będziesz stał w korku

        bo nie wyciągasz właściwych wniosków

        • 5 0

  • przebieg tramwaju ta trasa to zadna nowosc (3)

    juz w latach 60 xx wieku byl na to zarezerwowany teren ,

    • 22 3

    • ale teraz w pakiecie (2)

      będzie wyburzanie pół dzielnicy pod kolejną autostradę śródmiejską

      • 6 6

      • (1)

        proces wyburzania w tym kwartale ulic zaczol sie jeszcze w latach 70 xx wieku , bez wyburzania nie powstałby gmach PG , a później Jantar , dalej 115 konczyl by jazdę na pętli na Hibnera , a nie Do Studzienki .

        poza tym najbardziej wartościowe elementy architektury sa w dolinie Królewskiej .

        • 0 0

        • Dolina Królewska to nazwa całego tego obszaru Wrzeszcza

          od potoku, który przepływa pomiędzy do Studzienki a Boh. Getta (jest ukryty pod płytami)

          • 0 0

  • Zbadałbym kto z urzędników ma nieruchomości przy alternatywnych trasach. (7)

    I tu jest odpowiedź czemu nie chcą nawet rozważać alternatywy.

    • 47 69

    • A ja bym zbadał ciebie. (4)

      Bo jak poprowadzą alternatywną trasą to zadasz to samo głupie pytanie.
      Przynajmniej ludzie tam mieszkający zyskają bo przeprowadzą się ze starych bud do nowych budynków.
      A te prywatne są wykupowane po cenach rynkowych a nie po takich jak ci się zdaje.

      • 29 15

      • dobrze pisze, większość gruntów na obecnej Armii Krajowej (od Jabłoniowej do Auchan) (2)

        była wykupiona lata wstecz przez krewnych i znajomych bo wiedzieli co się będzie kroiło

        • 5 5

        • Głupoty gadasz (1)

          Ziemie od Jabłoniowej do Auchan były od dawien dawna własnością rolników i jeżeli ktoś był kumaty to mógł sobie od nich kupić, bo oni już dawno je wystawiali na sprzedaż. Na tym korzystali deweloperzy i nie bez powodu osiedla są na południu, a nie w innych rejonach, gdzie działki były własnością miasta.

          • 4 1

          • no to sobie sam odpowiedziałeś ...

            • 1 0

      • zyskają

        pół godziny na dojeździe do pracy

        • 1 1

    • zobacz sobie jak wyglada ulica Siedlica

      na google streetview, cwaniaku :D

      • 2 0

    • Ty to jesteś z jedynej właściwej opcji politycznej oceniającej tylko z pozycji wietrzącej spisek i korupcję

      • 8 2

  • Ja proponuję wyburzyć całą starówkę we Wrzeszczu i wybudować parkingi i autostrady, obwodnice i skrzyżowania. ....i (3)

    • 17 5

    • (1)

      to niesamowite, że jeszcze nikt nie wyleciał z tekstem, że starówka to jest w Wa-wie :)

      • 2 3

      • Bo w Warszawie jest Stare Miasto. Starówka to może być w jakims Pułtusku,albo co.

        • 1 0

    • fszytsko dla mieszkąńców Żukowa, Banina i Pruszcza

      • 6 2

  • Wpuszczenie tramwaju

    w wiecznie zatkany wylot Miszewskiego to pomysł mózgu z dużym guzem.

    • 8 4

  • super

    Idziemy ku nowemu

    • 4 1

  • Trójmiejski Park Krajobrazowy to już tartak!!

    Tną już wszędzie w lasach oliwskich i to na podstawie tylko projektu planu a nie w oparciu o zatwierdzony plan urządzania lasu. Działają w bezprawnie i w pośpiechu.
    Na to wywołani tablicy, dzisiaj w Radiu Gdańsk:
    "Z naszych ostatnich badań wynika, że największymi szkodnikami nie są leśnicy, ale biegacze i rowerzyści. Zadeptują las" odpowiedział przedstawiciel Lasów Państwowych.
    Ludzie przyłączcie się bo okradną nas z jednego z największych skarbów Trójmiasta.

    Zdjęcia z największego Trójmiejskiego tartaku na FB:
    TRÓJMIEJSKIE LASY. Społeczny Sprzeciw Przeciw Złej Gospodarce

    • 7 2

  • Budyn, zostaw w spokoju te zabytkowe budynki na ul.Do studzienki! Juz tyle zabytkow zniszczyles! Pamietaj, ze nie jeses wlascicielem Gdanska tylko jego ADMINISTRATOREM. Masz sluzyc ludziom i dobru miasta a nie twoim kolego deweloperom.

    • 7 6

  • I JAK ZWYKLE SZANOWNIE NAM PANUJĄCY .....

    ....MAJĄ W POWAŻANIU OPINIE MIESZKAŃCÓW I POZOSTAŁOŚCI PIĘKNEJ ZABUDOWY MIASTA /9TU UL. DO STUDZIENKI....A W INNEJ GŁOŚNEJ AFERZE NP. DAWNĄ ZAJEZDNIĘ W OLIWIE)

    • 7 5

  • DO Studzienki to slamsy tak naprawdę, wyburzono już tyle , że te kilka kamienic wartych uwagi nie ma znaczenia

    gdy idzie ważna budowa.

    • 4 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane