- 1 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (215 opinii)
- 2 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (65 opinii)
- 3 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (154 opinie)
- 4 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (134 opinie)
- 5 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (74 opinie)
- 6 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (129 opinii)
Jak połączyć obie obwodnice? Słowackiego nie będzie już "ślepa"
Przedłużenie Trasy Słowackiego poza granice Gdańska będzie dużym impulsem dla rozwoju przedmieść. Choć proces ten jest szkodliwy pod względem urbanistycznym, urzędnicy tłumaczą, że prognozowany wzrost liczby mieszkańców wymaga poprawy dojazdu własnym autem do centrum metropolii. Z tego powodu rozpoczęto analizy przebiegu drogi łączącej dwie obwodnice - Metropolitalną i Trójmiasta - przez Matarnię i rejon portu lotniczego.
Pod tym hasłem kryje się budowa drogi, która będzie łączyć węzeł Miszewo Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta przez rejon Banina i Rębiechowa do istniejącego "ślepego" zakończenia Trasy Słowackiego w Gdańsku przy porcie lotniczym i dalej istniejącym układem drogowym do węzła Lotnisko na Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta.
Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego wraz z wykonawcą dokumentacji - spółką Databout - zdecydowały się przedstawić mieszkańcom tzw. studium korytarzowe w dwóch miejscach:
- o godz. 14:00 w Szkole Podstawowej nr 82 w gdańskim Klukowie (ul. Radarowa 26),
- o godz. 18:00 w Szkole Podstawowej w Baninie (ul. Tuchomska 15)
Spotkanie dla mieszkańców Gdańska w godzinach pracy
Spotkanie z myślą o mieszkańcach okolic Portu Lotniczego w Gdańsku cieszyło się niewielkim zainteresowaniem. Natomiast w Baninie przyszło bardzo wielu mieszkańców.
Urzędnicy zapewniali, że zaproponowana godzina 14 w dzień powszedni wynikała wyłącznie z potrzeby dostosowania jej do pracy urzędników. Mieszkańcy z kolei zwracali uwagę, że takie działanie zmusiło ich do zwalniania się z kilku ostatnich godzin pracy, czego nie musieli robić już mieszkańcy Banina i sąsiednich miejscowości.
Podczas gdańskiego spotkania mieszkańcy dopytywali się m.in.:
- jaka będzie korzyść dla mieszkańców Gdańska z budowy tej drogi,
- jakie inne rozwiązania transportowe były brane pod uwagę,
- czy możliwe jest "wpięcie" nowej drogi w ul. Nowatorów zamiast Trasę Słowackiego.
Droga bez żadnych korzyści dla mieszkańców Gdańska?
- Rozumiemy, że ta droga usprawni dojazd do Gdańska i lotniska od strony zachodniej, ale jakie Gdańsk będzie miał korzyści? To dodatkowe generowanie ruchu, a dla nas - mieszkańców Gdańska - spore utrudnienie w codziennym życiu. Znajdziemy się w "trójkącie" pomiędzy nową (przedłużoną) drogą, Obwodnicą Metropolitalną, linią kolejową i jeszcze tzw. ul. Nową Spadochroniarzy [planowana droga z lotniska do Osowej - dop. red.] - zwracała uwagę na spotkaniu mieszkanka Matarni.
- Dotychczas strefa przy porcie lotniczym była "ślepa", jeździli tędy wyłącznie mieszkańcy, pracownicy i osoby udające się na lotnisko. Teraz otwieramy ten odcinek ul. Słowackiego jako kolejną nitkę wjazdową do miasta (obok ul. Nowatorów), a to powoduje wzrost natężenia ruchu i utrudnienia dla nas, także z wyjazdem z tej części Gdańska - wtórował inny mieszkaniec dzielnicy.
Obwodnica Metropolitalna: postępy na budowie
Przedmieścia muszą mieć dobry dojazd do Gdańska
Na pierwsze pytanie urzędnicy i wykonawca dokumentacji odpowiadali, że droga jest niezbędna dla rozładowania ruchu na węźle Miszewo oraz dla rozwijającego się Banina, którego liczba mieszkańców ma wzrosnąć w najbliższych latach z ok. 9 tys. do 20 tys. mieszkańców.
Na korzyść budowy nowej drogi przemawiać ma także skrócenie trasy dojazdu do lotniska od strony Kaszub i z Obwodnicy Metropolitalnej. Obecnie dojazd od zachodniej strony wymaga niejako "okrążenia" terenu portu lotniczego ulicami Nowatorów i Budowlanych.
W zakresie alternatywnych rozwiązań, np. budowy wyłącznie pasów autobusowych przez podgdańskie miejscowości, nie padła żadna odpowiedź. Wynika to jednak z odgórnie podjętej już wcześniej decyzji o budowie drogi, a nie nowej trasy transportu zbiorowego, jako rozwiązania problemu narastających korków na wjeździe do Gdańska.
Dodatkowe analizy, choć decyzja została już podjęta
Ewentualne włączenie nowej drogi w ul. Nowatorów jest natomiast teoretycznie możliwe. Urzędnicy zapewnili, że taki wariant będą analizować.
Trudno jednak ufać tym słowom, skoro Biuro Rozwoju Gdańska przeprowadza właśnie drugie wyłożenie planu zagospodarowania dla budowy Trasy Słowackiego do granicy administracyjnej Gdańska z myślą o przedłużeniu trasy dalej aż do Obwodnicy Metropolitalnej. Uwagi do projektu planu i prognozy oddziaływania na środowisko można zgłaszać do 1 lutego br.
Ponadto na obecnym etapie tzw. studium korytarzowego, a więc wskazania najlepszej przestrzeni, w której powinna znaleźć się nowa droga (jeszcze bez projektowania szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych), wszystkie warianty kończą się właśnie na Trasie Słowackiego przy porcie lotniczym w granicach administracyjnych Gdańska.
Nowy plan zagospodarowania dla przedłużenia Trasy Słowackiego
Jaką klasą drogi i jak poprowadzić drogę przez Banino?
W granicach sąsiednich gmin brane są natomiast pod uwagę warianty:
- pokrywający się w znacznej mierze z przebiegiem ulic Lotniczej w Baninie,
- omijające "centrum" Banina od południowej i zachodniej strony w kilku przebiegach.
W zakresie klasy drogi brane są pod uwagę:
- droga klasy głównej, która wymusza m.in. łagodne łuki, oddalenie chodników i dróg rowerowych czy ograniczoną liczbę zjazdów,
- droga klasy zbiorczej o mniejszych restrykcjach, gdzie możliwe jest m.in. sytuowanie chodników bezpośrednio przy jezdni oraz bezpośrednich zjazdów do posesji.
Klasa drogi ma również przełożenie na maksymalne prędkości:
- droga główna: projektowana prędkość w terenie zamiejskim - 100 km/h, w miejskim - 60 km/h,
- droga zbiorcza: projektowana prędkość w terenie zamiejskim - 80 km/h, w miejskim - 50 km/h.
Należy przy tym pamiętać, że ostateczna maksymalna prędkość będzie wynikać z uwarunkowań terenowych i bezpośredniego sąsiedztwa, a to oznacza, że w wielu miejscach może być niższa niż powyższe parametry techniczne.
Dwa pasy ruchu, w przyszłości niewykluczone cztery
Na obecnym etapie nie została podjęta decyzja odnośnie do przekroju samej drogi. Gdańsk, w granicach miasta, zarezerwował przestrzeń pod przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, choć w pierwszym etapie realizacji brany pod uwagę jest przekrój jednej jezdni z dwoma pasami ruchu.
Kolejne spotkania planowane są na przełomie kwietnia i maja. Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego zadeklarowało, że tym razem spotkanie w Gdańsku odbędzie się również późnym popołudniem.
Do 19 stycznia można natomiast zgłaszać dodatkowe uwagi do studium korytarzowego drogą elektroniczną, wysyłając wiadomość na adres sk-miszewo@databout.pl
Opinie (255) 2 zablokowane
-
2023-01-16 12:50
Żadnego dojazdu do centrum metropoli!
Parkingi park ride, bezpłatne parkowanie dla posiadaczy biletów miesięcznych na komunikacje miejska. Do trgo tanie bilety, zintegrowany transport. Cox czego do tej pory nie zrobiono. A to co zrobiono w Warszawie i działa perfekcyjnie.
- 16 5
-
2023-01-16 12:47
Ten kto wpadł na ten "genialny" pomysł, musiał spać w pomieszczeniu w którym ktoś pozostawił otwarty zbiornik z butapremem.
Szkodliwość substancji okazała się być bardzo wysoka... szczerze współczuje takich pomysłów....- 10 9
-
2023-01-16 12:40
Lepiej te pieniadze
Dołożyć do PKM i uruchomić składy co 10 minut.
- 28 3
-
2023-01-16 12:07
(3)
Jak jadę w piątek na Kaszuby to przez te przedmieścia ciężko się przepchnąć nie mówiąc o niedzielnym powrocie. Niech budują ponieważ jedynie na południe można uciekać z tej metropolii i miasta absurdu.
- 44 30
-
2023-01-16 12:11
Dlaczego nie znajdziesz sobie pracy w okolicy miejsca zamieszkania? (1)
- 15 11
-
2023-01-16 12:29
W piątek na Kaszuby to on chyba nie jeździ do pracy
- 10 5
-
2023-01-16 12:11
No to wyjedź na stałe, sam też przyczyniasz się do tych korków
- 16 11
-
2023-01-16 12:04
I bardzo dobrze
Niech budują
- 39 26
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.