• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk przesuwa budowę przejścia przy dworcu

Maciej Korolczuk
30 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Budowa naziemnego przejścia przy Dworcu Głównym znów została przesunięta - tym razem aby uniknąć paraliżu w centrum miasta. Budowa naziemnego przejścia przy Dworcu Głównym znów została przesunięta - tym razem aby uniknąć paraliżu w centrum miasta.

Prace przy budowie naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu GłównymMapka nie ruszą w tym roku. Miasto postanowiło przesunąć je na przyszły rok, by nie powodować dodatkowych utrudnień w centrum Gdańska. Te z pewnością będą niemałe, gdy w przyszłym miesiącu rozpocznie się budowa naziemnego przejścia przy Bramie Wyżynnej.



Budowa naziemnych przejść dla pieszych w Gdańsku to:

Pierwotnie budowa przejścia przy dworcu miała rozpocząć się w drugiej połowie ubiegłego roku.

Terminu nie udało się utrzymać i według ostatnich zapowiedzi (z sierpnia ubiegłego roku) inwestycję przesunięto na połowę 2021 r.

- Z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania przetargowego w trybie unijnym rozpoczęcie robót możliwe będzie w połowie 2021 roku, a zakończenie w 2022 roku. Obecnie jednak trudno jest określić dokładną datę ich ukończenia. Harmonogram realizacji będzie jednym z elementów umowy z wykonawcą robót - mówiła wówczas Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Dziś już wiadomo, że na nowe przejście w tym roku nie ma szans.

Jak zmieni się okolica Dworca Głównego po przebudowie? Jak zmieni się okolica Dworca Głównego po przebudowie?
W lipcu po drugiej stronie Huciska rozpoczną się bowiem kilkumiesięczne roboty związane ze zwężeniem i przebudową Wałów Jagiellońskich i budową naziemnego przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk. Już na ubiegłotygodniowej konferencji prasowej miasto zapowiadało, że utrudnienia z pewnością będą odczuwalne, ale nie ma lepszego momentu na przeprowadzenie większości prac niż wakacje.

Lato pod znakiem remontów dróg w Gdańsku



W związku z tym DRMG, która ma prowadzić inwestycję przy dworcu, postanowiła przesunąć o kilka kolejnych miesięcy przetarg na wyłonienie wykonawcy przejścia na Podwalu Grodzkim. Nikomu nie trzeba tłumaczyć, co by oznaczało jednoczesne rozkopanie głównej arterii w dwóch newralgicznych miejscach. Rozdzielenie obu inwestycji ma pomóc w uniknięciu trwającego wiele miesięcy paraliżu w centrum Gdańska.

Pasażerowie od lat narzekają i czekają na wymianę wiat przystankowych w centrum. Pasażerowie od lat narzekają i czekają na wymianę wiat przystankowych w centrum.
- Planujemy ogłoszenie przetargu na budowę przejścia pod koniec 2021 roku, a same prace budowlane na 2022 rok - dodaje dziś Agnieszka Zakrzacka.
Przypomnijmy, że inwestycja zakłada budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry. Ponadto powstanie też nowa sygnalizacja świetlna, a pasażerowie komunikacji miejskiej będą korzystać z  wydłużonych do 25 metrów peronów tramwajowych (łącznie krawędź peronowa będzie miała 120 m długości).

  • Inwestycja ma poprawić komfort w poruszaniu się pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej.
  • Interpelacja radnego Mateusza Skarbka ws. zwiększenia liczby wiat przystankowych na przystankach autobusowych przy dworcu.

Na nowych peronach pojawią się też nowe i wygodniejsze wiaty przystankowe. Obecne są mało komfortowe, bo wymianę pasażerów utrudniają np. boczne ścianki podtrzymujące zadaszenie, przez co na wąskich peronach jest jeszcze mniej miejsca. Pasażerowie narzekają też, że na przystankach wiat i ławek jest zbyt mało, na co zwrócił uwagę w swojej ostatniej interpelacji radny Mateusz Skarbek.

Planowana przebudowa zakłada też korektę istniejącej drogi rowerowej od strony budynku dworca oraz budowę miejsc postojowych "Kiss & Ride", stanowisk dla taksówek oraz koperty dla osób niepełnosprawnych. Infrastrukturę przystankową uzupełnią z kolei dwustronne tablice informacji pasażerskiej.

W lipcu ruszy budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej (17 opinii)

Śródmieście. W lipcu ruszy budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej, a przy dworcu PKP - w przyszłym roku.Trwają ostatnie ustalenia co do przebiegu prac budowlanych na jednej z najbardziej newralgicznych ulic w tej części Gdańska, ul. Wały Jagiellońskie. Na wysokości zabytkowej Bramy Wyżynnej powstanie bowiem naziemne przejście dla pieszych. W związku z tym Miasto zdecydowało, by na przyszły rok przesunąć budowę kolejnego takiego przejścia, które ma powstać na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny. Zobacz więcej
Śródmieście. W lipcu ruszy budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej, a przy dworcu PKP - w przyszłym roku.Trwają ostatnie ustalenia co do przebiegu prac budowlanych na jednej z najbardziej newralgicznych ulic w tej części Gdańska, ul. Wały Jagiellońskie. Na wysokości zabytkowej Bramy Wyżynnej powstanie bowiem naziemne przejście dla pieszych. W związku z tym Miasto zdecydowało, by na przyszły rok przesunąć budowę kolejnego takiego przejścia, które ma powstać na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny. Zobacz więcej

Opinie (312) 9 zablokowanych

  • To może zróbcie mądrzy planiści deptak do bramy wyżynnej (2)

    Oby jak najszybciej do wyborów.

    • 20 3

    • I co po wyborach (1)

      I co kaplice i pomniki smolenskie bedziemy stawiac????? Moze piedestal dla pedofila jankowskiego????

      • 1 3

      • Nie, piedestał dla pedofili z Zatoki Sztuki i ciasnych gaci

        • 2 0

  • Mamy czas

    Za rok czy pięć, poczekamy...

    • 4 5

  • Planowanie wyborcze po gdansku

    • 10 2

  • Super (28)

    Teraz czekam na totalne zakorkowanie miasta, światła co 50 metrów (oczywiście czerwona fala) i kompletny paraliż. Wtedy będzie płacz i zgrzytanie zębów, że nie ma jak przejechać przez miasto, a obwodnica już dawno jest niewydolna. Ale musi być "postępowo", musi być przejście naziemne, bo tak jest ładnie i taka jest moda.

    • 276 93

    • i dobrze (19)

      miasto dla ludzi

      • 36 50

      • (5)

        W samochodach i komunikacji miejskiej to kosmici jeżdżą?

        • 51 27

        • W tych co nie są w stanie jechać z zieloną falą, najwyraźniej tak. (4)

          Bo po roku jazdy po mieście małpa by się nauczyła...

          • 21 36

          • A gdzie masz zielona fale? XD (3)

            Światła działają automatycznie - nie na wezwanie pieszych jak to było przed pandemią

            • 31 5

            • Od opery do skrzyżowania z AK jest piękna zielona fala. (2)

              Oczywiście skorzystać z niej możesz tylko w nocy, bo jadącego 55km/h trzeba koniecznie wyprzedzić i zahamować mu przed nosem...

              • 20 20

              • Chyba żartujesz (1)

                Nie ma żadnej zielonej fali

                • 18 7

              • A sprawdzałeś, czy znowu atak "chłopskiego rozumu"?

                Spróbuj kiedyś :)

                • 7 2

      • A samochodami jeżdżą kosmici? Co za baran (6)

        • 28 17

        • w zaparkowanych samochodach nie ma ludzi (1)

          trzeba zacząć od restrykcyjnej polityki parkingowej i nie protestować przeciw poszerzaniu SPP

          • 10 5

          • SPP w obecnym kształcie nie ma sensu.

            Po jednej stronie ulicy wyznaczone płatne miejsca, więc ludzie stają po drugiej za darmo...

            • 3 0

        • tak, kosmici

          zobacz sobie raport drogowy z tej strony

          • 3 1

        • samochody jeżdżą w 4/5 puste :) (2)

          • 3 4

          • (1)

            i co z tego ? moje auto to mogę sobie jeździć nim sam ! bym miał autobus to też bym nim jeździł sam !

            • 2 2

            • to stój w korku i się nie pultaj

              • 1 2

      • (5)

        Karetki też będą stały w tym korku

        • 31 9

        • To masz im sie usunąć

          z drogi,nie umiesz wiechać na krawężnik, na trawnik, czy na wysepkę? na codzień widzę, że to macie opanowane do perfekcji, jak trzeba gdzieś zaparkować, oczywiście!

          • 21 23

        • karetki akurat nie (2)

          one mogą jechać środkiem i na czerwonym

          • 5 4

          • (1)

            to zobacz co się dzieje na Błędniku jak jest korek a karetka musi przejechać

            • 4 2

            • Wniosek?

              Brakuje tam buspasa.

              • 2 5

        • karetki pojadą buspasem

          • 0 2

    • (1)

      To prawda, Polacy wolą tunele, które są łazienkami dla alkoholików.

      • 7 19

      • alkoholik też polak, i złodziej, i pijak!!

        • 4 2

    • ale światła już tam są od dawna

      • 5 3

    • To nie moda dzbanie tylko standart europejski a miasto jest dla ludzi co niechcą byc zatruwani spalinami! (2)

      przejazd przez centrum miasta powinien byc dostepny tylko dla komunikacji miejskiej i dostawców w okreslonych godzinach!.To i tak zamało bo powinno sie wprowadzic opłaty za wjazd od miasta takim blachosmrodem !

      • 7 12

      • chyba ci gacie uciskają za mocno hahahahhaa

        • 6 1

      • standard europejski ?

        w jakim mieście w Europie i po jakich inwestycjach usprawniających wcześniej ruch ? To jest trend ok, ale w Europie najpierw robią albo alternatywną drogą dla głównego ciągu komunikacyjnego przez miasto albo robią tunel odkrywkowy i pod ziemię ruch przez centrum pakują. Tutaj dialog w UM wyglądał pewnie tak -
        >o chodź Piotruś namalujemy kilka białych pasków na drodze przed tym, tym dworcem chyba...
        a co tam Piotruś, twoje kilka baniek ? że się tak martwisz ? i tak nikt tego nie policzy...a przy okazji ten Juruś co ma obok hotel zyska, może ktoś jeszcze jaką kamienicę postawi przy krewetce ...

        • 4 1

    • i bardzo dobrze

      nie będzie jak przyjechać autem, to nie będzie jeżdżone

      • 3 1

    • O coś ci chodzi,

      czy tylko męczy cię życie?

      • 0 1

  • Oby nigdy nie powstało. Co się wyprawia w tym mieście. Skandal. Zamykamy śródmieście i robimy skansen dla bogatych turystów. A teraz przejścia co 100 metrów na drodze tranzytowej. Dramat

    • 47 6

  • Olu chyba Ci podziękujemy serdecznie (1)

    • 43 6

    • referendum otwiera oczy

      gdy grozi coś takiego to nagle władza zaczyna słuchać, a nawet gdy dochodzi do odwołania to niekoniecznie główny kontrkandydat wchodzi.

      • 6 3

  • Teraz tramwaj trasę między głównym a wyjazdem ze Śródmieścia SKM pokonuje w około 10 minut (jak dobrze pójdzie). Dodajemy dwie nowe, niezsynchronizowane sygnalizacje (bo wątpię że pokuszą się o sygnalizację ostrzegającą pieszych o przejeździe tramwaju) i cyk kolejne 5 minut więcej.

    No ale co tam, mieszkańcy zmierzający do domów na obrzeżach miasta, ważne że turyści wychodzący z Dworca i Forum i udający się do "kurortu Stare i Główne Miasto" będą mieli wygodną drogę.

    • 44 2

  • (1)

    Lobby rowerowe ma się świetnie, pod nich to wszystko.

    • 28 7

    • żartujesz chyba

      lobby rowerowe ostatnio zawinszowało sobie kocie łby na Elżbietańskiej, niedługo będzie podobnie wygodna nawierzchnia na Ogarnej. Tylko współczuć.

      • 0 0

  • Przecież są tunele i przejścia podziemne .... (6)

    Korki mamy murowane, długie do Oruni i centrum Wrzeszcza. Czy tam w magistracie ktoś myśli?

    • 48 5

    • Nikt nie myśli tylko trzyma sie biurka

      • 9 2

    • korki wynikają z nadmiaru samochodów (3)

      nigdy nie pomyślałeś o tym w ten sposób?

      • 2 7

      • Nie, korki są

        skutkiem źle pojętej inżynierii ruchu drogowego

        • 5 3

      • Nadmiar samochodów to nie w Polszy

        • 0 2

      • nie chce mi sie z tobą gadać

        • 1 1

    • Niech wybudują jeszcze

      przejście naziemne przed Zieleniakiem i za Zieleniakiem koło czołgu. Będzie weselej

      • 2 0

  • (1)

    to już za komuny byli lepsi planiści / architekci , myśleli przyszłościowo, potrafili przewidzieć gdzie będą osiedla , budować drogi na tyle szerokie aby w przyszłości zbudować tramwaj , budowali tunele aby było bezpiecznie itd ..a teraz ? masakra , szok i niedowierzanie :) zniszczą wszystko , zabetonują wszystko w imię czego ? dla dobra kogo ?

    • 45 2

    • dla dobra wszystkich mieszkańców miasta

      nie wszyscy za komuny należeli do nomenklatury, która korzystała z samochodów lub bonów na małego Fiata. Miasto budowane dla samochodów jest najbardziej betonowanym miastem w historii. Obecnie chodzi o wzrost roli podróży odbywanych pieszo, rowerem lub środkami komunikacji miejskiej: bez poprawy komfortu i bezpieczeństwa dostępu ludzi do przystanków skm, pkp oraz komunikacji miejskiej celu tego nie da się osiągnąć. Nie wiem, czy to potrafisz zrozumieć, ale nadal nie tracę nadziei.

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane