• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska i co dalej? Nowe drogi i linie tramwajowe w Gdańsku

Michał Brancewicz
22 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tramwajem można dojechać na Piecki Migowo. Urzędnicy teraz planują wydłużyć stamtąd trasy. Tramwajem można dojechać na Piecki Migowo. Urzędnicy teraz planują wydłużyć stamtąd trasy.

Wiosną zacznie się budowa przedłużenia ul. Bulońskiej wraz z linią tramwajową do skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. W najbliższych latach dróg ze słowem "nowa" Gdańsk planuje wybudować więcej - sprawdzamy, na jakim etapie są pozostałe projekty.



Gdańsk ma rozległe plany inwestycyjne dotyczące budowy nowych dróg i linii tramwajowych. Ich skala jest tak duża, że na pewno nie wszystkie projekty uda się zrealizować. Na ten moment przesądzona jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która ma już wybranego wykonawcę - firmę NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. Druga w kolejce jest Nowa Warszawska. Obie inwestycje znalazły się w dofinansowanym przez UE Gdańskim Programie Komunikacji Miejskiej Etap IVA.

A co z pozostałymi przedsięwzięciami?

Inwestycja będzie realizowana, przynajmniej na razie, wyłącznie w formie trasy tramwajowej, bez drogi. Nowe torowisko zostanie wyprowadzone na wysokości ul. Łódzkiej z istniejącej trasy tramwajowej biegnącej wzdłuż al. Havla i dojdzie aż do pętli, która powstanie w ramach Nowej Bulońskiej, przy skrzyżowaniu z Jabłoniową.

Projekt Nowej Warszawskiej ma być gotowy do czerwca tego roku. Z kolei jesienią rozpoczną się poszukiwania wykonawcy.

Ta inwestycja ma dokładnie odwrotne założenia. W przypadku tego przedsięwzięcia miasto zdecydowało się zrezygnować z budowy linii tramwajowej, a pozostać jedynie przy rozbudowie układu drogowego. Nowa Jabłoniowa powstanie na odcinku od skrzyżowania z Nową Bulońską i Warszawską aż do ul. Przywidzkiej.

Aktualnie projekt jest wciąż w opracowaniu, chociaż pierwszą datą jego powstania miał być kwiecień 2015 roku. Miasto musiało jednak zerwać umowę z wykonawcą i poszukać nowego. W międzyczasie projekt okrojono z tramwaju (będą buspasy), chociaż zachowana zostanie rezerwa terenu pod torowisko. Projekt ma być gotowy jeszcze pierwszym półroczu 2018. Niestety, próżno jest spodziewać się w tym roku ogłoszenia przetargu na realizację.

W tym przypadku również w grę wchodzi jedynie budowa samej ulicy kosztem linii tramwajowej. Trasa miałaby połączyć pętlę Łostowice Świętokrzyska z istniejącą ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami, biegnąc przez osiedla znajdujące się na południe od ul. Świętokrzyskiej.

Co ciekawe, inwestycja ma opracowaną dokumentację projektową, ale jej realizacja nie jest priorytetem, dlatego ani w w tym roku, ani w kolejnym nie należy wypatrywać początków jej powstawania.

Wciąż nie wiadomo dokładnie, jaki będzie dokładny przebieg trasy tramwajowej, która połączy Morenę (a dzięki Nowej Bulońskiej, także część dzielnic południowych) z Wrzeszczem. Chodzi tutaj głównie o miejsce włączenia się jej w al. Grunwaldzką. Jej powstanie pozwoli podróżować mieszkańcom między wspomnianymi dzielnicami bez konieczności przejazdu przez centrum miasta.

Tutaj również prace projektowe wciąż trwają, chociaż zaczęły się już dwa i pół roku temu. Inwestycja ma wysoki priorytet, ale jej realizacja na pewno nie rozpocznie się w tym roku

Kolejna część Nowej Wałowej miałaby połączyć istniejący jej fragment (ul. Popiełuszki) z ul. Elbląską przechodząc tunelem pod Motławą. Droga znajduje się na liście rezerwowej planu Inwestycje 2020.

Inwestycja nie posiada projektu i trudno wskazać jakikolwiek termin realizacji, ale należy spodziewać się go dopiero w kolejnej dekadzie.

W zamyśle ta inwestycja ma połączyć tunel pod Martwą Wisłą z Oliwą i obwodnicą w Osowej. Jej elementem jest m.in. tunel pod górą Pachołek. Skala, więc także szacunkowe koszty, są ogromne. Wciąż tak naprawdę nie wiadomo czy i kiedy oraz w jakim zakresie będzie ona zrealizowana.

Czytaj też: Trzy wizje zabudowy terenów wzdłuż Drogi Zielonej

Inwestycja jest na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowej, co ma nastąpić w maju. W ostatnim kwartale może zostać ogłoszony przetarg na opracowanie projektu, pod warunkiem pozyskania zewnętrznego dofinansowania.

  • Nowa Małomiejska i Podmiejska oraz Nowej Myśliwskiej
W przypadku tych tras nie ma na razie żadnych planów realizacyjnych.

Opinie (310) 4 zablokowane

  • Papier wszytko przyjmie.

    Tak naprawde 2% z tych bajek przedwyborczych ujrzy światło dzienne

    • 18 3

  • czekamy na Nową Jabłoniową

    • 7 5

  • Zamiast tramwajów lepsza tańsze szybsze są autobusy elektryczne,wystarczy wytyczyc im bus pasy!! (5)

    Buspasy zajmują mniej miejsca niz linia tramwajowa a będą przejezdne jesli pirat drogowy który bedzie go blokował zostanie ukarany!!

    • 14 10

    • niech zgadane pewnie wytyczyć z obecnych dróg a jak droga jest jedno pasmowa to też zrobisz buspas?

      • 2 5

    • w mieście do 12 km najszybsze są rowery wspomagane elektrycznie (2)

      bus pasy mają sens, ale jazda autobusem zamiast tramwajem lub pociągiem SKM to nieszczególnie lepsza alternatywa dojazdu do pracy.

      • 3 3

      • znowu trolu naganiasz na ten złom co kiepsko sie sprzedaja rowerki? (1)

        • 1 4

        • a jakiś argument merytoryczny się pojawi?

          • 2 0

    • tylko że zamknięcie ulicy na czas imprezy sprawi że autobusem nawet po buspasie nie przejedziesz. Tramwaje mają wydzielone torowisko tym samym można je puścić bez problemu.

      • 3 1

  • NOWA Świętokrzyska????

    ".....inwestycja ma opracowaną dokumentację projektową, ale jej realizacja nie jest priorytetem, dlatego ani w w tym roku, ani w kolejnym nie należy wypatrywać początków jej powstawania..." POCZEKAJMY AŻ PĘKNIE "W SZWACH" obecna Świętokrzyska. Korki w godzinach szczytu zaczynają się już na Trakcie Św.Wojciecha no ale nie jest to priorytet

    • 25 3

  • Nowa Słowackiego (5)

    Co z dokończeniem Trasy Słowackiego? Odcinek od ETC do Hallera nawet w następnej dekadzie nie powstanie?

    • 15 3

    • na morenie trzeba żyć

      na morenie trzeba żyć

      • 1 4

    • Teraz połowa całego ruchu z tunelu w stronę obwnicy odbywa się właściwie osiadlową Chrobrego (2)

      bo na Hallera można koła pourywać. To jakaś pomyłka, że rozbudowuje się i pompuje kasę w peryferia, a centrum wygląda jak trzeci świat. To właśnie generuje korki bo tylko zachęca ludzi do wyprowadzki na przedmieścia. Odciąć pieniądze dla południowych dzielnic i zainwestować w północną część Gdańska gdzie są wszystkie zakłady pracy to miasto od razu się odkorkuje.

      • 11 3

      • (1)

        przecież hallera jest pusta korek robi sie dopiero koło opery. o czym ty piszesz?

        • 7 2

        • jest pusta bo szkoda samochodu by po niej jeździć

          • 3 2

    • Nie będzie bo developer dostał ziemię.

      • 5 1

  • tak (1)

    nam letnica

    • 6 4

    • co ty bredzisz chachle?

      • 4 0

  • lepsza komunikacja to wyższa cena mieszkań na Morenie.Tylko parkingów brak..jak dorwę tego ciecia co mi zamek w vw rozwalił......

    • 3 3

  • A żołnieży wyklętych w korku 6h na dobę...

    Bardzo by się przydał tramwaj od grunwaldzkiej aż po matarnie niestety tak zbudowali PKM z przystankami co są głównie w polu i daleko od mieszkań w gdańsku.
    Nigdy nie będzie tramwaju i już zawsze będą tam korki. Na buspas nie ma szans bo niby z czego. By się przydała np. nowa słowackiego z pieniędzmi da się wszystko zrobić.

    • 11 6

  • Przyjęła się nazwa Morena i taka jest powszechnie znana tak jak Przymorze czy Pohulanka. Kto w Gdańsku trochę lat mieszka to wie, napływowi też poznają za jakiś czas.

    • 10 5

  • Zamiast łudzić się co być może będzie za 20 lat popatrzmy lepiej na to co jest teraz... (1)

    ... A aktualny standard który obowiązuje w całym mieście to:
    - ruchliwe drogi bez chodnika i pobocza, czasem nawet w środku miasta (np. ul. Cygańska Góra, Starogardzka, Smoluchowskiego, Kampinoska, dolny odcinek ul. Myśliwskiej itp.)
    - wysokie progi spowalniające położone nie rzadziej niż co 20m (np. ul. Wieżycka), zwiększające hałas w okolicy i zużycie paliwa samochodom
    - skrzyżowania tak ciasne, że autobusy nie mogą na nich wykręcić (np. skrzyżowanie Traugutta i Do Studzienki, Świętokrzyska i Niepołomicka)
    - budowanie zbyt wąskich dróg, aby wymusić konieczność zjechania na chodnik przy mijaniu się dużych pojazdów, ostatecznie można te ulice zamienić na jednokierunkowe (np. ul. Jarowa)
    - brak lewo- i prawo-skrętów (np. skrzyżowanie Powstańców Warszawskich i Bema, Sobieskiego i Wileńska, nawet w przypadku nowych dróg świeżo po przebudowie np. skrzyżowanie Sobieskiego i Cygańska Góra). W zamian budowa wysepek, aby utrudnić ominięcie skręcającego pojazdu.
    - zwężanie istniejących dróg, aby zwiększyć ryzyko kolizji i aby karetki nie mogły przejechać pomiędzy pojazdami stojącymi w korku (np. Trakt Św. Wojciecha, planowane zwężenie Podwala Przedmiejskiego).
    - słupkowanie całego miasta, aby auta nie mogły się nawet na minutę zatrzymać i rozszerzanie stref płatnego parkowania
    - brak zatoczek na przystanki autobusowe np. ulice Sobieskiego-Schuberta, Świętokrzyska itp. Szczególnie mile widziane jest lokowanie przystanków w obrębie skrzyżowania, aby powstający za takim autobusem korek zablokował na nim ruch.
    - tymczasowe płyty betonowe zamiast asfaltu (a potem okazuje się ze rozwiązania tymczasowe staja się rozwiązaniami docelowymi)
    - budowanie rond "na siłę" np. ul. Częstochowska obok zbiornika retencyjnego.
    - biurowce skoncentrowane w wybranych dzielnicach (np. jest ich bardzo mało na południe od trasy WZ) – to wszystko po to aby trudniej było ludziom dojechać do pracy.
    - usilne inwestowanie w rozbudowę powolnej sieci tramwajowej, gdy ten sam efekt można osiągnąć 10 razy mniejszym kosztem puszczając autobus bez konieczności przesiadek. Tramwaj, mimo że pozwala ominąć korki, jest zwykle najwolniejszym środkiem komunikacji i kosztuje 8-10 razy więcej.
    - zaniechanie budowy dróg na Południu Gdańska – ostatnią nowo zrealizowaną inwestycją jest ul. Havla z 2011 roku. 7 lat i nic…
    - wydawanie pieniędzy na rzeczy mało potrzebne np. ECS, lub potrzebne, ale bardzo drogie (np. Tunel pod Martwa Wisłą), ignorując przy tym potrzeby zwykłych mieszkańców.

    • 23 11

    • no ale na co jest ten MIŚ???

      na tym polega propaganda Budynia, tak głośno jest o tym co będzie, że ludzie stojący po kostki w gó....e nie mają nawet jak o tym powiedzieć...

      liczy się propaganda sukcesu, ludzie wiwatujący na cześć wielce panującego w czasie przecinania wstęg... a zdjęcia rozwalających się ulic, popękanych chodników i błota na osiedlach są natychmiast usuwane...

      tak się właśnie sieje propagandę, a ciemne pokolenie pokemonów i iphonów kupi wszystko...

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane