• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: decyzja o przebiegu za miesiąc?

Michał Brancewicz
24 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Wizualizacja pokazująca przebieg torowiska na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Wizualizacja pokazująca przebieg torowiska na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska znów przełożył datę wydania decyzji na temat przebiegu Nowej Politechnicznej przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka. Tym razem poinformował jednak, że został zgromadzony cały materiał dowodowy. Jest zatem szansa, że sprawa rozstrzygnie się 25 lutego.



Czy przeszkadzałby ci tramwaj pod oknami?

W październiku informowaliśmy, że GDOŚ po raz kolejny przełożył termin wydania decyzji w sprawie przebiegu Nowej Politechnicznej, tym razem na 14 stycznia 2022 roku.

Kilka dni po tej dacie pojawiło się zawiadomienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o wyznaczeniu nowego terminu zakończenia postępowania na dzień 25 lutego 2022 roku. W piśmie czytamy tym razem, że udało się zgromadzić cały materiał dowodowy w tej sprawie. A to może oznaczać, że finał sprawy jest blisko.

Od decyzji wydanej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w grudniu 2019 roku, odwołali się mieszkańcy, którzy nie chcą, by tramwaj włączał się w al. Grunwaldzką jadąc przez dość wąską ulicę Bohaterów Getta Warszawskiego.

Projektowanie do końca roku



Sprawa w GDOŚ ciągnie się zatem już od ponad dwóch lat.

Ten spór sprawia, że wybrany w zeszłym roku nowy projektant trasy, musi uwzględnić możliwość etapowania budowy Nowej Politechnicznej. Sam proces projektowania potrwa do końca 2022 roku.

Wykonawcą projektu jest firma Ingeo (złożyła ofertę w konsorcjum z BPBK). Jego opracowanie, a potem nadzór autorski nad robotami budowlanymi kosztować będzie 4,88 mln zł.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Opinie (226) 2 zablokowane

  • Wąziutka, stara ulica, (1)

    tylko i**ota może tam wciskać tramwaj!

    • 23 4

    • raczej zdeterminowany

      szkodnik...

      • 6 0

  • Badania wykazują, że więcej osób zmienia swoje zachowania komunikacyjne (przesiada się z samochoodów) (4)

    na rower lub rower wspomagany elektrycznie niż ptrzesiada się z samochodu na tramwaj, który nie zapewnia nigdy serwisu drzwi-drzwi a jeśli do tego wiąże się z koniecznością przesiadania się na inne środki lokomocji to nie jest atrakcyjną alternatywą samochodu. W związku z powyższym wydanie kilkudziesięciu (stukilkudziesięciu) milionów złotych na budowę proponowanej linii tramwajowej nie przyniesie tylu korzyści, co przyniosłoby radykalne postawienie na poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów tak, by z Moreny wygodnie docierać do stacji SKM Gd. Wrzeszcz. Innym wartym rozważenia działaniem jest rozbudowa PKM (przy okazji jej elektryfikacji) i opracowanie tramwaju dwusystemowego, który by na stacji Gdańsk Brętowo wjeżdżał na tory PKM i zapewniał dojazd do Wrzeszcza istniejącą linią PKM.

    • 14 5

    • Społeczeństwo się starzeje (1)

      I ma różne choroby. Seniorzy jeżdżą tramwajem szczególnie że mają "za darmo", jeżdżą też uczniowie

      • 1 2

      • Bo są biedakami i muszą a nie chcą

        • 1 1

    • Taaa moze na konia id...

      • 1 0

    • to inwestycja w przyszlosc, za pare lat wiekszosci gdanszczan nie bedzie stac na samochody

      aktualne sie rozsypia a tu uzywki beda za kilkadziesiat kola albo tylko elektryki. I klopsik, co wtedy? nie bedzie juz autek za 5 kola, zeby student z przymorza na PG pojechal

      • 0 0

  • Pan Mareczek Urbanista = przepis na 10 lat projektowania

    • 6 1

  • (3)

    Nie ma tramwaju źle, jest tramwaj też źle. Ludziom nie dogodzisz.

    • 3 14

    • Tramwaj dzbanu juz od lat zastepuje sie autobusem elektrycznym i a koszmane torowiskja buspasami (1)

      • 3 3

      • Gdzie?

        Przykłady konkretnych miast.

        • 0 1

    • dogosdzisz, dogodzisz

      Tylko trzeba chcieć i umieć...

      • 2 0

  • Tramwaj jest najwiekszym szkodnikiem i to kosztownym w Gdańsku!Dlatego mieszkancy protestuja!

    To raz ze worek bez dna kosztów to niema juz zadnych zalet w miescie same szkody koszty i najwieksza awaryjnosc!

    • 10 9

  • Uparciuchy! (1)

    Tramwaj pod samym oknem, brawo! Krótka uliczka bez Ważniaków, więc można nękać !

    • 22 4

    • Wrecz przeciwnie, gdyby na tej ulicy nie bylo wazniakow to miasto juz dawno przepchneloby kolanem swoj wybor. Na ulicy mamy 2 kancelarie prawne, klub artystyczny, stomatologa, studia tatuazu. Gdyby same szaraczki tam mieszkaly to miasto robiloby co chce.

      • 0 1

  • Na wizualkach jak zwykle wszystko wyglada ladnie.

    • 11 3

  • Budować! (3)

    Bez tego południowe linie tramwajowe nie mają żadnego sensu

    • 3 12

    • Myśleć!!! (2)

      ...było, jak się Słowaka budowało...

      • 4 0

      • (1)

        na słowaka nie ma miejsca na wpięcie tramwaju - chyba żeby ... zburzyć wiadukt

        • 1 1

        • raczej przekopać wielokrotnie przekopane nasypy kolejowe

          Elektryfikacja mogła być pretekstem.
          Ale i tak finalnie trzeba zburzyć wiadukt...
          We Wrzeszczu...
          ;)

          • 1 0

  • Po co Gdańsk uparł się na te tramwaje. (18)

    Same problemy z nimi. Przebudowywanie miasta dla pociągnięcia linii tramwajowej to jakiś absurd. Nie lepiej inwestować w elektrobusy? To jest przyszłość komunikacji miejskiej!

    • 59 146

    • ekipka ma robotę (1)

      więc tępi konkurencję.

      • 3 9

      • i rozbudowuje

        żerowisko.

        • 0 1

    • (2)

      To że Gdańsk sobie nie radzi z tramwajami, to nie znaczy że są one złe same w sobie.

      Zresztą z autobusami Gdańsk też sobie średnio radzi (słabe częstotliwości, zmuszanie do przesiadek itp.)

      • 18 3

      • (1)

        Tramwaje wszędzie są złe. Tylko istnieje jakiś dziwny parasol ochronny nad nimi, jakaś ślepa ciągota do nich. Jedyna sensowna kolej w mieście to metro.

        • 2 1

        • Metro nad woda jest niemozliwe do zbudowania.

          Z drzewa sie urwales? W Gdansku nad woda, we wrzeszczu na bagnistych terenach chcesz metro robic ?

          • 0 0

    • Mozg sobie podlacz do elektrobusa deklu

      • 17 8

    • tramwaje maja swoje wydzielone torowiska i sa odporne na korki a elektrobus nie (1)

      • 18 7

      • Równie dobrze może być i jest na odwrót

        Elektrobusy na wydzielonych jezdniach, a tramwaje w jezdni - i tak to często funkcjonuje na świecie i w Polsce też.

        • 2 0

    • Zgadza sie tramwaj niema juz zadnych zalet ale bezmógowcy jak zawsze musiał sie tym pochwalic

      Zamiast koszmarnego torowiska robi sie buspasy wiedz dzbanku nie stoi w korkach !!Autobusy nie potrzebuja paskudnych drutów iwszacych i robiacych probloemypod tunelami jak tramwajowa trakcja.Nie są czołgiem na torach i z buspasów moga korzystac inni !!
      Koszty tramwaju są 10krotnie wieksze niz buspasa z autobusem elektrycznym

      • 7 18

    • i**otyzm!

      Wciskanie torowiska tramwajowego w wąskie ulice mieszkalne to j.w. Zaletą większości linii
      tramwajowych w Gdańsku jest ich przebieg po wydzielonym torowisku. I tak mogłoby być, gdyby nie tu wyprowadzono trasę tramwaju burząc trzy rudery pomiędzy ul. Fiszera i Grunwaldzką na ul. Do Studzienki. No, ale "mądre głowy z pacanowa" postanowiły inaczej wydać publiczne pieniądze komplikując trasę linii na maxa!

      • 7 6

    • Nie do końca (5)

      1. Tramwaj przewiezie większą liczbę pasażerów na jednostkę czasu niż autobus. 2. Tramwaje na wydzielonych torowiskach nie stoją w korkach - autobusy na przemyślanych buspasach też, ale widzimy, jaki jest opór społeczny wobec buspasów (choćby przypadek kontra-buspasu w Gdyni) 3. Tabor tramwajowy projektuje się na co najmniej 30 lat eksploatacji, autobus 10-letni już jest stary. 4. Elektrobusy póki co napotykają na problemy - samozapłony, problem ogrzewania, ładowanie. 5. Sieć tramwajowa jest stabilnym środkiem transportu - jeżeli powstaje nowa linia, to niezależnie od widzimisię władz trzeba ją utrzymywać a tramwaje puszczać często. To też wymusza bardziej przemyślany rozwój sieci. Linię elektrobusową niezależnie od popytu w każdej chwili można zlikwidować, jeżeli np. nowe władze będą anty-zbiorkomowe. 6. Jazda elektrobusem to jazda na gumowych kołach po asfalcie, co zawsze jest bardziej nużące i mniej komfortowe niż gładka jazda po stalowych szynach. 7. Obserwacje z różnych miast pokazują, że nowoczesny tramwaj zachęca do wyboru transportu publicznego - elektrobusy czy autobusy niekoniecznie.

      • 17 3

      • "na wydzielonych torowiskach nie stoją w korkach"

        A gdzie takie są?
        Zawsze znajdzie się jakieś skrzyżowanie, przejedź się tramwajem od placu Solidarności do węzła Grrr... coś tam i doświadcz ile stoi się na Piastowskich czy przed Huciskiem...

        • 4 9

      • " a tramwaje puszczać często"

        dobre sobie...

        • 3 6

      • "gładka jazda po stalowych szynach"

        Szczególnie na Marynarki Polskiej czy Podwalu Przedmiejskim. Na dodatek, "przyspieszonym" tramwajem z bezkrytycznym motorniczym...

        • 5 7

      • "nowoczesny tramwaj zachęca do wyboru transportu publicznego"

        A gdzież to?!
        I wiesz ile te "zabawki" kosztowały?

        • 2 7

      • jak się tramwaj rozkraczy to mamy dzień pieszego pasażera

        Tramwaje są blokowane na skrzyżowaniach więc korek ich też dotyczy, nie można puścić tramwajów pośpiesznych (autobusy się wyminą tramwaje nie). Koszy na kilometr / na pasażera jest wyższy w tramwajach niż w autobusach. Dodanie nowej linii tramwajowej to zrycie połowy miasta - przy buspasie nie ma tego problemu. Tramwaje są ciężkie (rozwalą każdą drogę którą przecinają - gumy trzeba co chwilę wymieniać), drogie, głośne i niewygodne. No ale co tam fakty.

        • 0 1

    • (1)

      Elektrobusy stoja w korkach. Juz dzis przez korki komunikacja w godzinach szczytu traci sens. A z auta w tym czasie korzystaja tylko Ci co nie maja innej opcji.

      • 0 0

      • To zamiast tramwaju zbudować nową szeroką drogę w tym miejscu i puścić autobusy

        • 0 0

  • Chroniąc środowisko blokuje tramwaj i zmusza do samochodów??

    • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane