• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe skrzyżowanie na Podwalu Przedmiejskim

Krzysztof Koprowski
12 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Już w grudniu br. piesi nie będą musieli schodzić do podziemi, by dostać się na przystanek tramwajowy lub drugą część ul. Łąkowej.
  • W ramach robót przewiduje się także przebudowę torowiska w obrębie nowego skrzyżowania.
  • W ramach robót zostanie nieco poszerzony ten wąski przesmyk przy gmachu Akademii Muzycznej. Nie będzie też przylegał bezpośrednio do jezdni, lecz pasa rowerowego.

To już niemal pewne - w tym roku powstanie kolejne przejście naziemne przez Podwale Przedmiejskie, na wysokości ul. Łąkowej zobacz na mapie Gdańska. W ogłoszonym przez miasto przetargu wpłynęły dwie oferty, które mieszczą się w zakładanym budżecie na ten cel. Na nowym rozwiązaniu skorzystają też kierowcy, którzy zyskają nową nawierzchnię oraz łatwiejszy wjazd i wyjazd z ul. Łąkowej, a także rowerzyści - dzięki pasom rowerowym.



Czy w centrum miasta powinny istnieć podziemne przejścia dla pieszych?

Przypomnijmy, po budowie przejścia naziemnego na wysokości ul. Chmielnej zobacz na mapie Gdańska, które nieco ograniczyło notoryczne łamanie ograniczenia prędkości przez kierowców na Podwalu Przedmiejskim, a jednocześnie ułatwiło pokonywanie rozciętej tą arterią Wyspy Spichrzów, urzędnicy postanowili pójść za ciosem i ponownie połączyć także ul. Łąkową zobacz na mapie Gdańska przejściem naziemnym i skrzyżowaniem.

Ponadto w ramach inwestycji naprawiona zostanie nawierzchnia jezdni, chodników oraz zatok autobusowych. Przebudowie poddane zostanie torowisko tramwajowe, kanalizacja deszczowa, instalacje sanitarne i wodociągowe. Powstaną też pasy rowerowe, stanowiące kontynuację rozwiązania ze skrzyżowania z ul. Chmielną.

Jak poruszać się rowerem po Trójmieście?


Zmianie ulegnie także organizacja ruchu na północnym odcinku ul. Łąkowej - jezdnia bliżej Akademii Muzycznej zostanie "zaślepiona", a główny ruch będzie odbywał się jezdnią wschodnią (podobna organizacja ruchu obowiązuje na wyremontowanej części tej ulicy).

Projekt przebudowy zapomnianego odcinka Łąkowej


W stronę centrum za skrzyżowaniem z ul. Łąkową będzie rozpoczynał się buspas. W przeciwnym kierunku trzeci pas docelowo zmieni się w miejsca do parkowania. W stronę centrum za skrzyżowaniem z ul. Łąkową będzie rozpoczynał się buspas. W przeciwnym kierunku trzeci pas docelowo zmieni się w miejsca do parkowania.

Dwie oferty w przetargu, tańsze od szacunków miasta



W ogłoszonym w maju przetargu, w którym ze względu na zapytania od potencjalnych wykonawców zmieniano kilka razy termin otwarcia kopert, ostatecznie wpłynęły dwie oferty:
  1. MTM z Gdyni - ok. 10 mln 571 tys. zł oraz 24 miesiące gwarancji,
  2. Konsorcjum WPRD Gravel z Gdańska i WodKan-Grzenkowicz z Kartuz - ok. 11 mln 221 tys. zł oraz 24 miesiące gwarancji.

Obie oferty mieszczą się w zakładanym budżecie miasta na ten cel - 11 mln 600 tys. zł. Kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty są cena (60 proc.) oraz termin udzielonej gwarancji (40 proc.)

- Obecnie dokumenty są weryfikowane pod względem formalno-prawnym. Po zweryfikowaniu ofert i wybraniu najkorzystniejszej, zostanie podpisana umowa z wybranym wykonawcą. Prace mają potrwać do grudnia 2019 r. - informuje Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za tę inwestycję.

W najbliższych latach przebudowa kolejnych skrzyżowań



W planach urzędników na kolejne lata jest przebudowa kolejnych miejsc na Podwalu Przedmiejskim - na wysokości przystanków tramwajowych: Okopowa zobacz na mapie Gdańska, Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska oraz Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska, do których obecnie dostać się można jedynie zaniedbanymi przejściami podziemnymi.

[2017 r.] Przebudowa Podwala Przedmiejskiego zbyt droga. Projekt podzielony na etapy


[2014 r.] Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?



Opinie (420) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Tak się sztucznie robi "korki" w Gdańsku wydając na to miliony zł.

    • 1 0

  • (3)

    Jeżdżę tamtędy autem a czasem poruszam się również jako piesza... wg mnie jest to i**otyczne rozwiązanie zarówno dla jednych, jak i dla drugich. Samochodziarze będą stali w korkach, piesi czekali na światłach. Nic mnie bardziej nie wkurzało jak przejście od strony forum w kierunku skarbówki przez szereg świateł i czekanie na każdych z nich... 20minut nadwyżki... A drugą stroną tunelkiem do lotu, kolejny tunel, bez stania, czekania, denerwowania się...czego Wy ludzie chcecie od tych przejść podziemnych?

    • 4 3

    • zgadzam się całkowicie z powyższym

      Niestety, z przyczyn które są dla mnie kompletną zagadką, obecnie jest trend "przez ulicę".
      Widocznie jest jakieś lobby które bardzo lubi tracić czas i ot tak postać sobie na światłach przed przejściem.
      Trzeba za to podziękować prezydentowi i radzie miasta.......

      • 0 0

    • powtarzasz brednie jak typowa i**otka zacznij kobieto myslec

      • 1 1

    • Magistracie jest lobby i lobbuje jak widać po sondzie dla mniejszości.

      • 1 0

  • Niedługo swiatla beda co 100m (27)

    To i autobus oraz tramwaj też będzie miał światła co 100m A co za tym idzie będzie dłużej jechać:)

    • 438 140

    • (9)

      o zielonej fali pewnie można będzie pomarzyć...

      • 50 2

      • Skrzyżowanie na chmielnej (1)

        To taka zielona fala że mi korki smaż do żużla wróciły w całej krasie.

        • 19 3

        • bo z Podwala w Chmielną skręcają do Toruńskiej, a jest tam za krótki lewoskręt i stoją więc zajmując pas na wprost

          jak zrobią Łąkową, to część skręci już w Łąkową, i będzie luźniej.

          • 0 0

      • ja zaobserwowałem zieloną falę - na Havla (5)

        ale pod warunkiem że się rozpędzisz do min 80km/h.
        Co ciekawe urzędasy darmozjady brak zielonej fali kiedyś tłumaczyli uspokajaniem ruchu.
        Ot i teraz mają.

        • 28 10

        • Jeśli masz zieloną falę przy 80km/h to będziesz miał też przy 40km/h (1)

          Będą 2 zmiany świateł zamiast jednej, ale nadal zielone.

          • 5 9

          • Raczej jakieś 30/35 km/h :)

            • 6 0

        • Nie mow o urzedasach darmozjady (1)

          Pracowałam za biurkiem aż do emerytury, ludzie wierzcie mi że lepiej kopać rowy

          • 11 14

          • pytanie czy z sensem ?

            bo nie o to chodzi by przerzucać papierki z działu do działu i pielęgnować biurokrację a decyzje terenowe podejmować zza biurka nie mając do tego kompetencji czy wyobraźni.

            • 11 2

        • Brak zielonej fali to większe zużycie paliwa i więcej wpada do budżetu na bombelki.

          • 21 8

      • To się nazywa "usystematyzowanie" ruchu, cokolwiek by to znaczyło.

        • 8 0

    • Bo korona ci z głowy spadnie, jak posiedzisz w wygodnym, klimatyzowanym aucie 5 minut dłużej (2)

      szkoda, że o pieszych nikt nie myśli, nadkładanie drogi, pokonywanie schodów (nie wszyscy mają 20 lat i są sprawni a windy prawie zawsze są zepsute), smród odchodów a po zmroku to strach się do tunelu zapuszczać

      • 13 5

      • Ja mam ponad 40 lat, a jakoś nie widzę problemu z pokonywaniem paru schodków. Za to nie marnuję czasu na światłach i nie zagraża mi potrącenie przez samochód.

        • 2 1

      • niektórzy decydenci deklarują, że myślą o priorytecie pieszych

        dzięki temu powstaje własnie ten projekt. Idź i nie smuć więcej.

        • 1 0

    • (9)

      Dziękujemy urzędnikom za zakorkowanie tej części miasta!

      • 41 26

      • Miasto, niemal w kazdym jego waznym (4)

        miejscu korkuja...nie swiatla a samochody i ich kierowcy. Założymy, ze w tramwaju jedzie 200 osób i te osoby postanawiaja pewnego dnia pojechac gdzieś tam samochodem, to co wówczas mamy? a no mamy 200 samochodow extra. No i co korkuje miasto? Sygnalizacja czy niepotrzebne samochody z roszczeniowymi kierowcami?????

        • 18 11

        • (1)

          Autobus jedzie max. 40 pare km/h, samochód 80 gdyby te 200 potrafiło się poruszać płynnie z małymi odstępami samochodem, motocyklami, skuterami, k-carami łatwymi do parkowania to wydajność drogi i niezalezność jej uzytkownikow była by większa. Tak wygląda postep, szybciej, wygodniej, niezależnie. Pakowanie ludzi do autobusu jak sardynki jednocześnie ograniczając inne możliwości transportu to komunizm w czystej postaci i blokowanie rozwoju. Polityk w konwoju zawsze szybko przejedzie.

          • 4 12

          • Ale brednie...

            • 6 0

        • Załóżmy, że

          Zabroniona jest jazda samochodami i ulice są puste i bez korków a x razy 200 osób MUSI jechać tramwajem jak szybko zakorkują się linie tramwajowe przez gupią politykę miasta?

          • 5 5

        • misto jest korkowane głupimi decyzjami

          a nie samochodami.

          • 11 7

      • Człowieku, ogarnij się (3)

        ...korki są i będą coraz wieksze, nie dlatego, że przybywa przejść naziemnych a dlatego, że przybywa samochodów, bo kazdy musi mieć samochód i koniecznie jeździć nim po zakorkowanym mieście, ot taka wiejska mentalność Polaka.Pojedź sobie do np Nowego Jorku, wszak Ameryka jest "na topie" u suwerena i zobacz sobie ile tam jest podziemnych przejśc...pewnie tyle samo co w Gdańsku...

        • 27 21

        • Jana (1)

          W Londynie i w Nowym Jorku jest ok. 200 samochodów na 1000 mieszkańców, a w Polskich meropoliach ponad 600

          • 11 1

          • Bo NY to biedaki same mieszkają, 800 z tych 1000 to bezrobotni afroamerykanie.

            • 3 2

        • W Ameryce nie byłem, ale akurat tam może być wiele takich przejść

          Bo to kraj zniszczony przez politykę komunikacyjną opartą o samochód.

          Z tym, że ich miasta są dość młode i często były od razu tak budowane. Dużo trudniej o to w Europie, gdzie miasta są stare i ciasne, a gęstość zaludnienia jest dużo większa.

          • 5 6

    • wyjdź z domu (2)

      30 min wcześniej i będziesz na czas, a poza tym jadąc wolniej ,dalej i bezpieczniej dojedziesz.Im predkość bliższa predkości piechura tym szanse na wizyte u blacharza są coraz mniejsze

      • 14 33

      • Jak piechur zejdzie tunelem to jego szanse na przeżycie jest bardzo wysokie

        • 13 7

      • Dodam 30 minut, na kolizję, nie zapominajac o dodaniu 25 minut na "mały korek" że względu na duży ruch. Później się zobaczy.

        • 6 1

    • Jak nie chcesz świateł co 100m to wyprowadź się na wieś.

      Załóż gospodarstwo i będzie git.

      • 23 23

  • Opinia wyróżniona

    Bardzo dobre posunięcia (9)

    Skrzyżowanie z Chmielną udostepnilo Wyspe Spichrzów i jest bardzo wykorzystywane, to samo bedzie z ulica Łakową.
    No i jest miejsce aby zawrócić samochodem na Podwalu Przedmiejskim, teraz trzeba jechać aż do skrzyżowania z Elbląską

    • 136 132

    • Biurwy z magistratu (2)

      Serwery wam się grzeją od hejtu.Na Podwalu już teraz jest armagedon.Jak mam dojechać do pracy w porcie?

      • 4 12

      • (1)

        rowerem MEVO

        • 13 2

        • Tunelem albo Obwodnicą Południową

          • 0 0

    • (1)

      Skrzyżowanie z Chmielną jest wykorzystywane głównie w sezonie turystycznym przez gości apartamentów i hoteli. Poza sezonem w teoretycznie najbardziej "gorących" porach, czyli w szczycie porannym i popołudniowym, z przejścia korzystają pojedyncze osoby. Z wykorzystaniem skrzyżowania nie jest lepiej. Jeżdżę tamtędy codziennie rano i po południu - samochodem (próby korzystania z komunikacji miejskiej kończyły się niczym opis podróży w Co mi zrobisz jak mnie złapiesz) - i liczę. Korki w obie strony ogromne. A na przejściu, w jednej fazie max. 10 osób (jeden raz tyle naliczyłem)

      • 11 11

      • brawo

        umiesz liczyć do 10

        ale co z tego? Ja codziennie tamtędy przejeżdżam z Chmielnej w Podwale i dalej w Łąkową i jest mi wygodnie i pieszym również (jadę na rowerze). Zdanie takich "analityków", jak Ty, nikogo nie obchodzi. I bardzo dobrze.

        • 1 2

    • Nie trzeba jechać do Elbląskiej (2)

      Można zawrócić na wysokości Chmielnej

      • 5 2

      • Niestety na ulicy Chmielnej w kierunku centrum jest kierunkowe światło zezwalające tylko i wyłącznie na skręt w lewo. W takim przypadku zawracanie jest niedozwolone

        • 11 1

      • wyjeżdżając z Łąkowej?

        Chyba monster trackiem.

        Super, że te przejścia powstają. Przypomnijmy, że plan przebudowy wszystkich, całej ulicy, był niby na koniec 2016 roku

        • 19 6

    • a jak zrobią zakaz zawracania?:)

      • 8 7

  • Tunele (1)

    Ciekawe co zrobią z tunelami w takim razie,zasypią??Absurd robic przejścia naziemne,najpierw zabrano 1 pas dla autobusów,ok to jest jeszcze zrozumiałe,ale kiedy zostały 2 pasy,robić co kawałek światła??Już teraz w godz.w szczytu są korki aż do wiaduktu nad Elbląską,co będzie potem nawet niechce myśleć,ktoś tu ma chyba układy...

    • 4 1

    • redukcja aut osobowych jest normalnym zjawiskiem w większych miastach dbających o środowisko

      • 0 0

  • Właściciel auta z rozpie.rzonym zawieszeniem (1)

    Najpierw niech naprawia ta rozwalona Łąkowa!!!

    • 0 0

    • kup nowy samochód

      • 0 0

  • a kiedy odbudowanie linii tramwajowej na Łąkowej? (1)

    teraz Dolne Miasto będzie rozjeżdżane przez auta - może odbuduje się linie tramwajową aby tam ograniczyć ruch?

    • 0 0

    • dokładnie

      • 0 0

  • W tunelach można stracić sporo (1)

    A mnie w tym tunelu kolo łąkowej napadło 4 typa kilka lat temu, probowałem się bronic ale mi sowicie naklepali, zabrali telefon, portfel i nawet buty. Od tamtego momentu jestem zwolennikiem przejść naziemnych choć sam jestem kierowcą. Tunele to siedlisko patologii i utrudnienie dla niepełnosprawnych

    • 1 2

    • czyli robimy przejścia naziemne przez tory?

      • 0 0

  • Wyroznienia opinii do tego tematu

    Kompromituja redakcje.

    • 1 0

  • Był wywiad zawodowych kierowców ,opisujacy patologie blachosmrodów w Polsce. (4)

    Wniosek był prosty Polacy przez zacofanie nie mieli okazji nacieszyć się motoryzacją. W tym kraju auto to nadal synonim luksusu!!Gdy na zachodzie już świadomość jest tak bardzo wysoka ,ale oni dochodzili do tego 20lat.Polacy nie chcą się uczyc na błędach dlatego mamy złomowisko Europy tym bardziej ze nadal ich nie stać na nowe czy nawet 5 letnie auta tylko złom 10-20letni. Jednoczesnie wydaje się im roszczeniowo ze jak kupi taki typowy szrot z Niemiec to staje się kims uprzywilejowanym ,komu się należy wyjątkowe traktowanie wszyscy maja mu wtedy ustępować miejsca ,może parkować gdzie chce bezpłatnie a jak nie to postawi ten trujący złom spalinami na trawniku albo chodniku. A i jednocześnie teraz przejścia naziemne to jakiś zamach na jego dobrobyt :) Ciemnota jak zawsze jak czegos nie rozumie staje się agresywna ,wiec jeden burak pisze ze będą ginac ludzie .A z jakiego powodu? Inny burak ze to tworzy korki nie on :) .Gdańsk chce dogonić Europę zachodnią w której priorytetem jest komunikacja miejska zbiorowa czy indywidualna rowerami czy pojazdami elektrycznymi jak skutery elektryczne czy hulajnogi ,oraz pieszo. Jeszcze niedawno te same nazywały rowerzystów biedakami ze nie stać ich na auto bo przecież on ma blachosmroda za 3 tys zł a rower to pewnie 100zł kosztuje :) A już stawianie stojaków rowerowych Mevo na parkingach samochodowych dostali normalnie ataku nienawiści!!
    Niestety ale brakuje jeszcze usprawnienia komunikacji miejskiej i ogromnej liczby stojaków zadaszonych i całych parkingów rowerowych w mieście.

    • 8 6

    • Mało (1)

      kolego wiesz o tym zachodzie który tak ci imponuje. Jakoś nie mieszkałem w specjalnej strefie a każdy miał po 2-3 auta. Komunikacją jak mówili sami to szwendają się dziadki (babcie też), część młodzieży (np do szkoły) i biedota. Jak mam 500 m do przystanku to zimą czy w deszcz w d*** mam takie na ramię broń. O ludziach z bagażami czy dużymi zakupami lub w garniturze nie wspomnę. Samochody są dla ludzi i nie cofnie się postępu, tylko że to trzeba umieć ułożyć. Nas zabija wieczna pogoń za czasem a to wynik zaszczucia ekonomicznego Polaków najpierw przez komunę a potem ich kontynuatorów-sprzedawczyków PO. To trzeba przeczekać i edukować. Rower nie jest żadnym rozwiązaniem. Mieszkałem w Danii gdzie się zachłysnęli rowerami 40 lat wstecz a teraz?

      • 1 0

      • A teraz Dunowie jezdza na potege

        rowerami.
        Oczywiscie, nie jest to podstawowy srodek lokomocji ale czesto i chetnie uzywany. Do tego stopnia, ze mi rower skradziony. Choc byl przypiety. Bo nieprzypiety oznacza "feel free" ;)
        Jest jedna zasadnicza roznica, kazdy srodek lokomocji jest na swoim miejscu, ma wlasciwy infrastrukture i cel zastosowania. Bez ideologii a pragmatycznie. Miejska komunikacja jest droga ale z Jutlandii do Kopenhagi mozna dojechac tanie niz z Gdanska do Wawy.

        • 0 0

    • i znowu rozprawka jak to my Polacy jesteśmy żli, zacofani, niezbyt rozgarnięci itd...

      • 1 1

    • Szkoda ze tak nie edukujesz rządzących tym miastem na temat nowoczesnej komunikacji publicznej.Zrób porządną komunikacje najpierw a później mozesz opłaty wprowadzać.To miasto ma problem zeby wprowadzić bilet rodzinny weekendowy o czy ty chcesz ty dyskutować.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane