• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking przesiadkowy na komunikację miejską zamienił się w parking osiedlowy

Krzysztof Koprowski
23 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.

Parking park and ride na węźle UjeściskoMapka miał służyć kierowcom, którzy zdecydują się zmienić środek transportu poza centrum na tramwaj i autobus. Zamiast tego z pieniędzy publicznych sfinansowano parking dla mieszkańców okolicznych osiedli. Urzędnicy zapowiadają obserwację ruchu - zwłaszcza po uruchomienie tramwaju na Nowej Warszawskiej.



W jaki sposób powinny funkcjonować parkingi park and ride?

Deszczowa i niehandlowa niedziela na najnowszym parkingu przesiadkowym typu park and ride (parkuj i jedź) przy skrzyżowaniu al. Adamowicza z ul. Warszawską powinna przełożyć się na niewielkie obłożenie miejsc postojowych.

Nic bardziej mylnego - parking przez cały dzień pozostawał wypełniony w ok. 70 proc. Ponadto większość auta zaparkowanych była nie w pobliżu przystanków tramwajowych i autobusowych, lecz w części najbliższej osiedla Lawendowe Wzgórza.

Znaczenie parkingu na węźle przesiadkowym tuż przy węźle z Trasą W-Z (al. Armii Krajowej) wzrośnie po budowie trasy tramwajowej Nowa Warszawska. Znaczenie parkingu na węźle przesiadkowym tuż przy węźle z Trasą W-Z (al. Armii Krajowej) wzrośnie po budowie trasy tramwajowej Nowa Warszawska.

Auta dostawcze, podnośnik, a nawet przyczepa campingowa



Na parkingu poza zwykłymi autami osobowymi naliczyliśmy:
  • aż 12 pojazdów dostawczych - w tym cztery, które są większe niż wyznaczone miejsca postojowe (zajmują dwa miejsca postojowe),
  • przyczepę campingową,
  • pojazd z podnośnikiem koszowym,
  • samochód ze zdemontowanym kołem.

Bez wątpienia parking nie ma nic wspólnego z promocją transportu zbiorowego, a jest kolejną realizacją tego typu w Gdańsku, która rozwiązuje problem braku miejsc do parkowania na pobliskich osiedlach deweloperskich.

Auta na wynajem blokowały parking park&ride Auta na wynajem blokowały parking park&ride

Parking niezgodny z przeznaczeniem, ale zmiany nieprędko



Nasuwa się jednak pytanie, czy taki był cel inwestycji współfinansowanej z Unii Europejskiej, powstałej w ramach al. Adamowicza? Urzędnicy nie zamierzają na razie dokonywać żadnych zmian. Zapowiadają jedynie obserwację ruchu po starcie tramwaju na początku przyszłego roku na trasie Nowej Warszawskiej, która zaczyna się na właśnie na węźle Ujeścisko i będzie stanowić najszybsze połączenie szynowe ze Śródmieściem.

- Obecnie nie jest planowane wdrożenie systemu kontroli postoju na parkingach park and ride. Nie wykluczamy, że w przypadku stwierdzenia zapotrzebowania na takie rozwiązania, będą one wdrażane. Kwestia ta będzie analizowana i monitorowana w momencie pełnego uruchomienia węzła integracyjnego. Jeżeli początkowy okres użytkowania węzła wykaże problemy, będziemy na nie elastycznie reagować - zapowiada Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Parkingi w Gdańsku, Sopocie i Gdyni - baza firm



  • Pojazdy dostawcze na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.
  • Pojazd z podnośnikiem koszowym na parkingu przesiadkowym Ujeścisko,
  • Pojazdy dostawcze na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.
  • Samochód pozbawiony koła na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.

Gdańsk przyjazny kierowcom, którzy nie korzystają z komunikacji



Gdańskie ma wyjątkowo liberalne podejście do parkingów przesiadkowych i wyróżnia się na tle innych aglomeracji w Polsce, gdzie urzędnicy robią wszystko, aby parkingi park and ride nie zamieniły się w finansowane z budżetu miasta parkingi osiedlowe oraz place postojowe dla firm logistycznych i budowlanych:
  • w Warszawie z parkingów park and ride mogą korzystać wyłącznie posiadacze ważnych biletów krótkookresowych (co najmniej dobowych) i okresowych. Wjazd i wyjazd kontrolowany jest przez system szlabanów, zaś postój w godzinach nocnych 2 - 4:30 jest zabroniony i wiąże się z nałożeniem kary administracyjnej 100 zł (niezależnie od ważności biletów na przejazdy transportem zbiorowym).
  • w Poznaniu obowiązują podobne zasady jak w Warszawie, przy czym tutaj wjazd odbywa się w oparciu o bilety okresowe lub Poznańską Elektroniczną Kartę Aglomeracyjną. Pozostali kierowcy muszą liczyć się z opłatą 10 zł za postój, a wszyscy kierowcy z możliwością nałożenia opłaty 100 zł za postój w godzinach 2:30 - 4:30.
  • w Krakowie opłata jest wnoszona jest na wjeździe i wynosi 10 lub 25 zł za postój do końca działalności parkingu tj. do 2:30. Opłata 10 zł jest jednocześnie biletem dobowym na komunikację miejską, zaś opłata 25 zł dla pięciu osób (lub rodziny dla łącznie siedmiu osób). Pozostawienie auta po zamknięciu parkingu wiąże się z karą 100 zł.
  • we Wrocławiu istnieją dwa rodzaje parkingów przesiadkowych: bez żadnej kontroli w lokalizacjach z dala od zabudowy mieszkaniowej oraz z kontrolą wjazdu, która wymaga od kierowcy posiadania biletu okresowego na komunikację miejską. Parkować można wyłącznie w godzinach od 4 do 2 dnia następnego.

W Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu na parkingach przy węzłach przesiadkowych nie wolno pozostawiać aut na pełne doby, co ma wymusić pełną rotację. W Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu na parkingach przy węzłach przesiadkowych nie wolno pozostawiać aut na pełne doby, co ma wymusić pełną rotację.

Parking przy cmentarzu pełen aut nawet w nocy



Przypomnijmy, że trzy lata temu podobny problem jak na Ujeścisku pojawił się także na parkingu przy cmentarzu Łostowickim od strony CedrowejMapka. Tam auta mieszkańców przyległego osiedla wypełniały szczelnie miejsca postojowe nawet nocą, kiedy nekropolia jest nieczynna.

Urzędnicy ostatecznie zdecydowali się przekazać kontrolę wjazdu jednej z fundacji, która pobiera opłaty na poziomie identycznym, jak w Strefie Płatnego Parkowania.

Miejsca

Opinie (421) 2 zablokowane

  • 'z pieniędzy publicznych sfinansowano parking dla mieszkańców' (5)

    Biorąc pod uwagę, że miasto nie inwestuje w prawie żadną infrastrukturę na Południu to chyba dobrze?

    • 18 21

    • To niech miasto pod moim domem też zbuduje parking. Dlaczego mam płacić za wynajem miejsca na parkingu? Też mi się należy!!

      • 7 0

    • jak nie inwestuje? a ten tramwaj na warszawskiej? a piotrkowska, a adamowicza, a park południowy, a zajezdnia (3)

      to są inwestycje z tych okolic

      • 5 3

      • Czekamy na Nową Świętokrzyską i SKM Południe (1)

        • 4 1

        • I zrobienie galerii handlowej i biurowca nad parkingiem na pętli ŁŚ

          • 0 0

      • A po co mieszkańcom zajezdnia?

        Zajezdnia nie służy mieszkańcom a stanie zamiast potrzebnego mieszkańcom centrum dzielnicowego. Park ma być w wersji 'dzikiej' czyli nieużytki jak teraz.

        • 4 1

  • Problem jest inny. (6)

    Ludzie kupujący mieszkania albo nie chcą, albo ze względów finansowych nie są w stanie wykupić miejsca w hali garażowej lub miejsca prywatnego na osiedlowym parkingu (często ze względu na absurdalnie wysokie ceny). Koszt w mierę komfortowego życia w mieście staje się absurdalnie drogi i niesie duże ograniczenia. Taniej i spokojniej żyje się w strefie podmiejskiej. Ale totalnym absurdem są firmy, które parkują swoje pojazdy gdzie się da i jak się da. Przykladem jest firma z branży elektrycznej która zrobiła sobie parking na terenach zielonych w pobliżu Węzła Franciszki Cegielskiej w Gdyni. Codziennie stoi tan kilka samochodow tej firmy.

    • 33 5

    • Zapraszamy na wieś (1)

      Kto ludziom każe tu się sprowadzać! I mieszkać?
      Kto im każe mieć samochód?
      Jak sie do miasta wieś sprowadza i chce się mieć pojazd trzeba myśleć gdzie go parkować najpierw

      • 9 3

      • Właśnie o to chodzi.

        Albo wolność i swoboda albo miejski matrix. Miasto to nieustanne wyrzeczenia i ograniczenia. Wybierając miasto ludzie muszą się z tym liczyć. Także z tym, że z czasem staną się bateryjką zasilającą miejską kasę. Tak jest od czasów gdy na rogatkach miejskich stali celnicy pobierajacy myto za wjazd do miasta. Zmieniły się czasy ale mieszkańcy i przyjezdni nadal płacą za życie w mieście. Dlatego ludzie o szerokich horyzontach nie lubiący ograniczeń albo wyprowadzają się z miast albo kupuja domy na wsi jako odskocznię od miejskiego zniewolenia.

        • 0 3

    • No jak jedno gospodarstwo musi mieć po 3 wozy to jak niby? (1)

      • 3 1

      • Jak to musi?

        • 0 1

    • No dokładnie (1)

      Albo kupić mieszkanie na peryferiach gdzie nie ma tego problemu, są osiedla, sam mieszkam na takim, na których parkingi są bezpłatne, a miejsc jest tyle, że wystarcza dla wszystkich, jeszcze puste stoją. Trzeba wybierać z głową dewelopera i od razu zagwarantować sobie liczbę miejsc, która nas interesuje, płatnych, a jeśli nie, to dowiedzieć się dokładnie ile miejsc powstaje w okolicy na 1 mieszkanie.

      • 2 4

      • Tylko nie pchaj się z tego raju do miasta samochodem.

        • 2 0

  • Potniemy wam kursu a wy się przesiądźcie na tramwaj

    Nadzieja matką głupich - pozdro dyr ZTM Seba

    • 8 2

  • Opinia wyróżniona

    W cywilizowanych miastach (15)

    parkingi park ride sa bezplatne jesli masz bilet jednorazowy albo miesieczny. Baa... w wielu miastach na bilet komunikacji miejskiej wynajmiemy rowery miejskie... Wszystko po to aby nasze auto zostalo na p+r.

    Nawet patrzac na porownanie trojmiasta do warszawy to jestesmy jakies 15lat do tylu. Zobaczcie jakie maja bilety wspolne, karte warszawiaka, tabor... Od wielu lat widac brak pomyslu na komunikacje w trojmiescie...

    • 328 20

    • (7)

      Ile kasy płynie do warszawki, a ile "na prowincję"?

      • 8 32

      • Nie o ilość kasy chodzi, a o to jak jest dysponowana. U nas przecież muszą byc zawsze jakieś machlojki, a zwłaszcza jak GDZiZ za coś się bierze.

        • 29 5

      • (2)

        Warszawka płaci janosikowe. Po za tym w Gdańsku nie potrafią planować, zarządzać komunikacją. Przez 15 lat mieszkałem w warszawie, widzę różnicę w jakości komunikacji. Można odnieść wrażenie, że w Gdańsku urzędnicy od komunikacji, są niekompetentni, nawet eufeministycznie pisząc, inteligentni inaczej.

        • 40 1

        • to prawda, z 10 lat temu już mieli automaty w autobusach i tramwajach i kierowca zajmował się kierowaniem pojazdem a nie kasowaniem pasażerów

          • 13 0

        • Warszawa to dawne PZPR więc się nie kłócą a Trójmiasto to miasto polsko-rosyjsko-szwedzko-niemieckie ile pomysłów tyle zdań.

          • 2 7

      • (2)

        Warszawka ma kasę bo ma dużo mieszkańców i firm, nie porównuj prowincji gdańskiej do stolicy.

        • 3 11

        • ha...dobre kity walisz

          • 4 1

        • nie sądzisz że komunikacja zbiorowa dla większej ilości mieszkańców na większym obszarze kosztuje więcej?

          • 0 0

    • (4)

      A kto kupuje samochód żeby jeździć tramwajem?

      Najpierw poleciały bomby o mocach liczonych megatonach, a teraz ma być eko?

      Mhm.

      • 4 22

      • (3)

        Ktoś kupuje samochód, bo czasem chce pojechać gdzieś na wieś, czasem późnym wieczorem wracać z imprezy. Ale na co dzień samochodem po mieście ma się nie jeździć.

        • 34 17

        • Dobre! (1)

          Które prawo tak stanowi? Nie wpuszcza się do ścisłego centrum, ale zabraniać, bo tak? Ty chyba jesteś kolegą Putina, Orbana i takich innych ...zamordyzm i już!

          • 12 22

          • nie tylko prawo wpływa na zachowania ludzi

            najważniejszym źródłem uciążliwości dla kierowców są zachowania innych kierowców. Można ich uniknąć rezygnując z przejazdów samochodem po mieście. Gdyby kierowcy byli obciążani wszystkimi kosztami swoich wyborów komunikacyjnych, wielu z nich poszłoby po rozum do głowy i uznało sens tworzenia np. systemów rowerów publicznych na wynajem. Obecnie wielu kierowców w Gdańsku widzi sens dojeżdżania do pracy rowerem lub kombinacją rower+SKM lub PKM, rozumie także wspieranie kampanii promujących dojeżdżanie do szkół rowerami. Gdyby tylko 10% kierowców przesiadło się na rowery w dojazdach do pracy, to korki w godzinach porannego szczytu praktycznie by znikły.

            • 2 0

        • ma się nie jeździć bo tak powiedział pan i władca :v

          • 6 5

    • ale jakie złomy tam jeżdżą

      • 2 1

    • w cywilizowanych miastach użytkownicy samochodów są obciążani kosztami, które generują

      Eksperci i decydenci są świadomi tego, że tak jak nie ma darmowych obiadów, tak i przestrzeń przy stacjach komunikacji szynowej nie jest darmowa: tam powinny powstawać cele codziennych podróży mieszkańców: miejsca pracy lub zakupów. W wielu miastach holenderskich osoby przyjeżdżające na stacje kolejowe by tam zaparkować na płatnym parkingu otrzymują informację: dziękujemy za sponsorowanie strzeżonego, darmowego parkingu dla rowerów. Ta informacja skłania zwłaszcza tych, którzy przyjeżdżają z niewielkich odległości (do 7 km) do rezygnacji z przyjazdu samochodem na rzecz przyjazdu rowerem. Darmowe parkingi typu kiss and ride mają sens, darmowe parkingi park and ride nie. Te ostatnie są formą wspierania procesu suburbanizacji, której koszty ponoszą wszyscy podatnicy.

      • 2 0

  • Na Jasieniu PKM to samo! (1)

    Bloki dewelopera budują przy samym parkingu park&ride.

    • 13 0

    • To nie jest wina parkingu

      Tylko dewelopera i kupujących że nie myślą potem po kupnie gdzie auto postawić

      • 8 0

  • parking (2)

    autor zadal sobie pytanie dlaczego?to m,u podpowiem bo miasto zawlaszczylo miasto dla siebier i swoich urzednikow w calym trojmieswcie postawili parkometry dla miesazkancow p0d ich domami tak jakby miasto w calosci nalezalo do kudlatej i jej ferajny zapomnieli tylko o jednym ze miasto to my mieszakancy

    • 19 15

    • Ja sie zastanawiam

      czy dzierzawa dzialek zeby ktos postawil prywatne parkometry to taki biznes. Przeciez miasto by moglo zarabiac...

      • 2 0

    • Parkowanie

      Parkowanie na terenie miasta powinno być płatne, bo miasto utrzymuje te miejsca z pieniędzy wszystkich mieszkańców a nie tylko właścicieli samochodów, pieniądze za parkowania powinny być przeznaczone na utrzymanie tych miejsc.
      Na ulicach gdzie są domki i małe domy parkują na ulicy samochody tych mieszkańców mimo że mają działki przy domu bo nie chce im się otwierać bramy lub garażu.
      Jak nie masz swojego miejsca do parkowania to płać i płacz, taka zasada jest w całym cywilizowanym świecie. Miasto powinno egzekwować wiecznie łamane przepisy o parkowaniu w strefach zamieszania czy na ulicach jak Piecewska gdzie stoją samochody na drodze dla rowerów, chodnikach utrudniając ruch pieszych, rowerów i samochodów.
      Kupuj samochód jak masz gdzie go parkować, to prosta zasada i powinna obowiązywać jako warunek rejestracji samochodu.

      • 1 1

  • Wystarczy proste rozwiazanie, parking bezplatny w dzien a po 20 platne parkowanie na noc (2)

    Nawet za symboliczna kwote np 100-150zl miesiecznie. A za jedna dobe np 5zl - 10zl - to jest dobra opcja np dla przyjezdnych czy gosci osiedla tez. Natomiast w dzien korzysta kto ma skorzystac ale juz za stale miejsce parkowania czyli nocowanie (niezgodnie z przeznaczeniem) zrobic pod opieka firmy parkingowej jak w sklepach

    • 10 10

    • Tylko ci nocni blokują do 7-8,a inni o 6 chcieliby zaparkować i przesiąść się na zbiorkom

      • 3 0

    • Nie po to są unijne pieniądze

      Deweloper powinien zapewnić parkowanie mieszkańcom, nie urząd za pieniądze z UE

      • 0 0

  • Najlepszy pomysł (3)

    Wystarczy zrobić miejca dla mieszkańców (identyfikator) na tym dużym chodniku i praktycznie problem rozwiązany i po temacie!

    • 3 19

    • A czemu mają za darmo parkować (1)

      Trzeba było 2miejsca se kupić od dewelopera a nie pomyśli się potem...
      A potem lament

      • 8 1

      • Chętni są

        • 0 0

    • Won z chodnika. Bo ci stanę na ulicy.

      • 0 0

  • bardzo dobry artykuł!

    popieram, planowanie Gdańska kompletnie leży

    • 20 1

  • do twórcy artykułu (7)

    Szanowny dziennikarzu. Z pieniędzy publicznych .... czyli też pieniędzy mieszkańców osiedla też. Niech się szanowny dziennikarz przekona i napisze artykuł o tym ile jest miejsc ogólnodostępnych na osiedlu LW. Kończąc.... na pytanie do Strażnika miejskiego gdzie ma zaparkować gość lub moje drugie auto prywatne usłyszałem że są miejsca na pętli tramwajowej.

    • 16 36

    • Po co kupujesz mieszkanie na takim gettcie? Zgodziłeś się na takie warunki to teraz się kiś

      • 20 4

    • A co mnie to obchodzi, widziały gały co brały

      • 11 4

    • Gdzie mam parkowac

      A co to obchodzi strażnika, jeszcze miejsca będzie tobie szukał. Dla mnie możesz parkować przy Carrefour na szadółkach

      • 9 3

    • Pan sobie poczytaj o redystrybucji pierwiej

      • 1 0

    • trzeba było sobie miejsce wykupić

      Chciałeś przyoszczędzić, to masz teraz problem. To jest twój problem!

      • 6 1

    • Twoje auto to twój problem. Nikt nie będzie za ciebie rozwiązywać problemów z parkowaniem. Jak masz za małe mieszkanie, to też kupujesz stół bilardowy i trzymasz go na klatce schodowej?

      • 5 1

    • Kolejni poszkodowani, deweloper nie wybudował miejsc żeby było taniej.

      Tak samo jak Ci co im tani metr przysłonił wysypisko w sąsiedztwie.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane