• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking przesiadkowy na komunikację miejską zamienił się w parking osiedlowy

Krzysztof Koprowski
23 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.

Parking park and ride na węźle UjeściskoMapka miał służyć kierowcom, którzy zdecydują się zmienić środek transportu poza centrum na tramwaj i autobus. Zamiast tego z pieniędzy publicznych sfinansowano parking dla mieszkańców okolicznych osiedli. Urzędnicy zapowiadają obserwację ruchu - zwłaszcza po uruchomienie tramwaju na Nowej Warszawskiej.



W jaki sposób powinny funkcjonować parkingi park and ride?

Deszczowa i niehandlowa niedziela na najnowszym parkingu przesiadkowym typu park and ride (parkuj i jedź) przy skrzyżowaniu al. Adamowicza z ul. Warszawską powinna przełożyć się na niewielkie obłożenie miejsc postojowych.

Nic bardziej mylnego - parking przez cały dzień pozostawał wypełniony w ok. 70 proc. Ponadto większość auta zaparkowanych była nie w pobliżu przystanków tramwajowych i autobusowych, lecz w części najbliższej osiedla Lawendowe Wzgórza.

Znaczenie parkingu na węźle przesiadkowym tuż przy węźle z Trasą W-Z (al. Armii Krajowej) wzrośnie po budowie trasy tramwajowej Nowa Warszawska. Znaczenie parkingu na węźle przesiadkowym tuż przy węźle z Trasą W-Z (al. Armii Krajowej) wzrośnie po budowie trasy tramwajowej Nowa Warszawska.

Auta dostawcze, podnośnik, a nawet przyczepa campingowa



Na parkingu poza zwykłymi autami osobowymi naliczyliśmy:
  • aż 12 pojazdów dostawczych - w tym cztery, które są większe niż wyznaczone miejsca postojowe (zajmują dwa miejsca postojowe),
  • przyczepę campingową,
  • pojazd z podnośnikiem koszowym,
  • samochód ze zdemontowanym kołem.

Bez wątpienia parking nie ma nic wspólnego z promocją transportu zbiorowego, a jest kolejną realizacją tego typu w Gdańsku, która rozwiązuje problem braku miejsc do parkowania na pobliskich osiedlach deweloperskich.

Auta na wynajem blokowały parking park&ride Auta na wynajem blokowały parking park&ride

Parking niezgodny z przeznaczeniem, ale zmiany nieprędko



Nasuwa się jednak pytanie, czy taki był cel inwestycji współfinansowanej z Unii Europejskiej, powstałej w ramach al. Adamowicza? Urzędnicy nie zamierzają na razie dokonywać żadnych zmian. Zapowiadają jedynie obserwację ruchu po starcie tramwaju na początku przyszłego roku na trasie Nowej Warszawskiej, która zaczyna się na właśnie na węźle Ujeścisko i będzie stanowić najszybsze połączenie szynowe ze Śródmieściem.

- Obecnie nie jest planowane wdrożenie systemu kontroli postoju na parkingach park and ride. Nie wykluczamy, że w przypadku stwierdzenia zapotrzebowania na takie rozwiązania, będą one wdrażane. Kwestia ta będzie analizowana i monitorowana w momencie pełnego uruchomienia węzła integracyjnego. Jeżeli początkowy okres użytkowania węzła wykaże problemy, będziemy na nie elastycznie reagować - zapowiada Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Parkingi w Gdańsku, Sopocie i Gdyni - baza firm



  • Pojazdy dostawcze na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.
  • Pojazd z podnośnikiem koszowym na parkingu przesiadkowym Ujeścisko,
  • Pojazdy dostawcze na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.
  • Samochód pozbawiony koła na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.

Gdańsk przyjazny kierowcom, którzy nie korzystają z komunikacji



Gdańskie ma wyjątkowo liberalne podejście do parkingów przesiadkowych i wyróżnia się na tle innych aglomeracji w Polsce, gdzie urzędnicy robią wszystko, aby parkingi park and ride nie zamieniły się w finansowane z budżetu miasta parkingi osiedlowe oraz place postojowe dla firm logistycznych i budowlanych:
  • w Warszawie z parkingów park and ride mogą korzystać wyłącznie posiadacze ważnych biletów krótkookresowych (co najmniej dobowych) i okresowych. Wjazd i wyjazd kontrolowany jest przez system szlabanów, zaś postój w godzinach nocnych 2 - 4:30 jest zabroniony i wiąże się z nałożeniem kary administracyjnej 100 zł (niezależnie od ważności biletów na przejazdy transportem zbiorowym).
  • w Poznaniu obowiązują podobne zasady jak w Warszawie, przy czym tutaj wjazd odbywa się w oparciu o bilety okresowe lub Poznańską Elektroniczną Kartę Aglomeracyjną. Pozostali kierowcy muszą liczyć się z opłatą 10 zł za postój, a wszyscy kierowcy z możliwością nałożenia opłaty 100 zł za postój w godzinach 2:30 - 4:30.
  • w Krakowie opłata jest wnoszona jest na wjeździe i wynosi 10 lub 25 zł za postój do końca działalności parkingu tj. do 2:30. Opłata 10 zł jest jednocześnie biletem dobowym na komunikację miejską, zaś opłata 25 zł dla pięciu osób (lub rodziny dla łącznie siedmiu osób). Pozostawienie auta po zamknięciu parkingu wiąże się z karą 100 zł.
  • we Wrocławiu istnieją dwa rodzaje parkingów przesiadkowych: bez żadnej kontroli w lokalizacjach z dala od zabudowy mieszkaniowej oraz z kontrolą wjazdu, która wymaga od kierowcy posiadania biletu okresowego na komunikację miejską. Parkować można wyłącznie w godzinach od 4 do 2 dnia następnego.

W Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu na parkingach przy węzłach przesiadkowych nie wolno pozostawiać aut na pełne doby, co ma wymusić pełną rotację. W Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu na parkingach przy węzłach przesiadkowych nie wolno pozostawiać aut na pełne doby, co ma wymusić pełną rotację.

Parking przy cmentarzu pełen aut nawet w nocy



Przypomnijmy, że trzy lata temu podobny problem jak na Ujeścisku pojawił się także na parkingu przy cmentarzu Łostowickim od strony CedrowejMapka. Tam auta mieszkańców przyległego osiedla wypełniały szczelnie miejsca postojowe nawet nocą, kiedy nekropolia jest nieczynna.

Urzędnicy ostatecznie zdecydowali się przekazać kontrolę wjazdu jednej z fundacji, która pobiera opłaty na poziomie identycznym, jak w Strefie Płatnego Parkowania.

Miejsca

Opinie (421) 2 zablokowane

  • Jakie za darmo? Jaki! Osiedlowy? (2)

    Deweloper sprzedał mieszkania?
    Były miejsca w parkingowe? Naziemne podziemne do kupienia?
    Słoiki się posępiły nie kupiły? Teraz lament gdzie parkować?
    Teraz za darmo?
    Niech w centrum gdańska za darmo zrobią!
    Nie kupiłeś nie parkujesz! Proste

    • 17 9

    • (1)

      Deweloper ich dyma na każdym kroku a oni jeszcze przyklaskują i domagają się żeby miasto rozwiązywało ich problemy xDD

      • 9 0

      • Widac ze zaden z was nigdy nie mial kontaktu z deweloperem ani nie doswiadczyl zakupu mieszkania.

        • 3 2

  • A myślicie że jak jest na przystanku Jasień, gdzie przy Stawie Wróbla rozbudowuje się nowe osiedle i cały parking zawsze zapchan

    • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    (14)

    Na Siedlcach tez juz nie zaparkujemy bo wszystko okupuja mieszkancy nowego osiedla przy petli

    • 223 5

    • no i to jest wlasnie szczyt mysli komentujacego (3)

      Jedziesz sobie z jakiś Kartuz (bez urazy, chodzi o odleglosc nie miasto). Planujesz zajac miejsce na siedlcach zeby wsiasc w tramwaj. Ogolnie ok - ale to ze na siedlcach nie zaparkujesz to okupowanie miejsc?!

      • 11 48

      • tak

        • 29 4

      • generalnie tak, mieszkańcy bloku przy pętli powinni pod swoim blokiem stawiać auta a nie na p&r

        • 32 0

      • JakiCHś Kartuz

        A "Siedlce" wielką literą piszemy.

        • 7 3

    • Na Sieslcach to juz dawno byl problem z zaparkowaniem (1)

      • 11 1

      • gdyby wyeliminować trudności z parkowaniem rowerów na blokowiskach

        problem parkowania samochodów okazałby się dużo mniej uciążliwy.

        • 0 0

    • Bez jaj (3)

      Ten parking jest tak mały że to nie mieszkańcy osiedla go zapychają, już był zapchany wcześniej. Ktoś chce robić punkt przesiadkowy przy dużej arterii i daje kilkanaście miejsc postojowych, przy PKM brętowo parking w ogóle wyglada śmiesznie wiec nie zwalajmy na osiedla tylko poszukajmy winy w braku logiki

      • 16 9

      • Mały, ale wystarczający

        Gdybym nie parkujący tam mieszkańcy wszystko było by w porządku

        • 6 2

      • słusznie (1)

        problem, żę patodeweloperka buduje z amało parkingów przy nowych blokach , ale to winne MIasto takie daje Warunki zabudowy

        • 3 1

        • problem polega także na tym, że zasięg komunikacji publicznej i jej jakość

          nie mówiąc o niedostatku infrastruktury rowerowej i systemu parkowania rowerów powoduje, że wielu mieszkańców nie zauważa, że problemem jest nadmiar samochodów i skłonności do korzystania z nich nawet na małe odległości jest większym problemem niż niedobór miejsc do (darmowego) parkowania samochodów w mieście.

          • 1 1

    • no i bardzo dobrze, niech w końcu miasto pomyśli nad infrastrukturą komunikacyjną a nie tylko służy developerom

      aby ci budowali gdziekolwiek i zarabiali a dalej radźcie sobie jakoś

      • 9 1

    • okupują deweloperzy jakby dweloper nie zrobił za mało parkingów , to problemu by nie było (1)

      okupują deweloperzy jakby dweloper nie zrobił za mało parkingów , to problemu by nie było , Gdańsk i patodeweloperka to jest problem.

      • 1 1

      • problemem nie jest "patodeweloperka"

        ale brak zrozumienia tego, że posiadanie samochodu nie stwarza automatycznie prawa do domagania się darmowego miejsca do parkowania go w przestrzeni publicznej. Zbyt wiele gospodarstw domowych ma po dwa i więcej samochodów i uważa, że miasto ma im "zapewnić" darmowe (;-) miejsce do parkowania go przed domem, niedaleko miejsca pracy, przy ośrodku zdrowia/szpitalu, sklepu i miejsca rekreacji.

        • 5 2

    • Kultura

      To wszystko zależy od sposobu wychowania, widać jak rodzicie wychowali,
      Niestety widać co raz więcej społeczeństwa nastawionego na cwaniactwo.
      Kupują mieszkania ponad stan (czyli jak największy metraż, na miejsce postojowe juz nie starcza, SŁABE i takie polskie

      • 1 3

  • Łostowice Świętokrzyska to też parking dla okolicznych bloków.

    • 11 0

  • kierofczyki wstydu nie mają (3)

    • 6 10

    • Czas wprowadzić tablice rejestracyjne dla cyklistow i oplaty za rowery.

      Wielka Brytania już to robi. W Polsce do lat 60 też tak bylo.

      • 3 4

    • a ty masz? (1)

      każdy kierowca dokłada do twojego miesięcznego. Moze urealnimy cenę biletów. 500 za miesięczny może wystarczy

      • 0 0

      • Jestem absolutnie za urealnieniem ceny biletów miesięcznych, niech kosztują 500 albo 800zł miesięcznie. Oczywiście koszty budowy i remontów dróg poniosą tylko i wyłącznie kierowcy samochdów (żadna zawiść a tylko urealnienie).

        • 0 0

  • Co za bzdura (5)

    Nie popieram tego co się dzieje na tym parkingu, ale przepis "postój w godzinach nocnych 2 - 4:30 jest zabroniony i wiąże się z nałożeniem kary administracyjnej 100 zł" jest głupi. Wiąże się z brakiem możliwości (w przypadku naszej PKM) pozostawienia auta na parkingu kiedy ma sie np wylot dwudniowy.

    • 29 53

    • Od tego są parkingi lotniskowe a nie Park and ride na pkm

      • 34 3

    • na taką opcję masz parking pod lotniskiem.

      • 23 3

    • (1)

      Masz parkingi na lotnisku do wyboru do koloru - tańsze drożdże, bliższe i dalsze. No i zakładając, że jedziesz spoza Trójmiasta to dojazd na lotnisko jest w większości bardziej optymalny, niż na Ujeścisko, więc tu bym nie widział problemu

      • 21 0

      • no ale na Ujeścisku przecież darmowy a przy lotnisku trza płacić hahahaha

        ach wy moje cwaniaki polaki :D

        • 7 0

    • w nocy sie spi. wiec spij z autkiem

      • 2 4

  • To (1)

    To jest skandal, cwaniaki dziaduja, nie wykupuja miejsc parkingowych i leca na darmoche. Poszli won, zaplac i korzystaj. Urzednicy niech przestana sie przygladac i zaczna dzialac, czyzby za duzo pieniedzy bylo w miejskiej kasie.

    • 12 5

    • Nie ma czego wykupić skoro miejsca fizycznie nie istnieją. Deweloper ich nie wybudował w odpowieniej ilości

      korzystając z prawa robionego pod deweloperów. Ta patologia będzie tak długo trwać jak długo prawo będzie deweloperom na to pozwalać.

      • 1 0

  • Pozwolenia na osiedla bez parkingów tak się kończą - obniżeniem komfortu sąsiadów. (4)

    Od lat wybrani deweloperzy mają wszystko - zmiany planu zagospodarowania, przekształcenia gruntów. A mieszkańcy żyją anty-pisem.

    • 31 5

    • o czym ty bredzisz? (1)

      nie pasuje ci to nie kupujesz. proste. nie mieszaj w to innych

      • 4 14

      • NIe zrozumiałeś o co chodzi

        Przeczytaj raz jeszce.

        • 10 2

    • Nikt nie każe nikomu kupować mieszkania bez zapewnionego miejsca parkingowego (1)

      • 4 1

      • Właśnie w tym problem, że nie każe. Kupuje bez miejsca i parkuje na śąsiednim osiedlu utrudniając życie innym.

        Tamci zaczynają się grodzić i problem narasta.

        • 0 0

  • Proste rozwiązanie

    Zrobić płatne parkowanie od 1.00 do 4.00 ze stawką 20 zł/ godz.

    • 6 2

  • Najwięcej płaczą cebulaki,których bloki nie stoją przy trasie pkm. (1)

    Gdyby stały,robiliby dokładnie to samo,co osoby,które krytykują:)

    • 12 10

    • Niektórzy też pomyśleli o tym zawczasu i kupili takie mieszkanie, że nie muszą się martwić o miejsca

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane