• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking przesiadkowy na komunikację miejską zamienił się w parking osiedlowy

Krzysztof Koprowski
23 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaje pojadą ciszej przez al. Havla
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.
  • Parking na węźle Ujeścisko wypełniony jest autami nawet w niehandlową i deszczową niedzielę, na ok. cztery miesiące przed uruchomieniem bezpośredniej trasy tramwajowej do Śródmieścia.

Parking park and ride na węźle UjeściskoMapka miał służyć kierowcom, którzy zdecydują się zmienić środek transportu poza centrum na tramwaj i autobus. Zamiast tego z pieniędzy publicznych sfinansowano parking dla mieszkańców okolicznych osiedli. Urzędnicy zapowiadają obserwację ruchu - zwłaszcza po uruchomienie tramwaju na Nowej Warszawskiej.



W jaki sposób powinny funkcjonować parkingi park and ride?

Deszczowa i niehandlowa niedziela na najnowszym parkingu przesiadkowym typu park and ride (parkuj i jedź) przy skrzyżowaniu al. Adamowicza z ul. Warszawską powinna przełożyć się na niewielkie obłożenie miejsc postojowych.

Nic bardziej mylnego - parking przez cały dzień pozostawał wypełniony w ok. 70 proc. Ponadto większość auta zaparkowanych była nie w pobliżu przystanków tramwajowych i autobusowych, lecz w części najbliższej osiedla Lawendowe Wzgórza.

Znaczenie parkingu na węźle przesiadkowym tuż przy węźle z Trasą W-Z (al. Armii Krajowej) wzrośnie po budowie trasy tramwajowej Nowa Warszawska. Znaczenie parkingu na węźle przesiadkowym tuż przy węźle z Trasą W-Z (al. Armii Krajowej) wzrośnie po budowie trasy tramwajowej Nowa Warszawska.

Auta dostawcze, podnośnik, a nawet przyczepa campingowa



Na parkingu poza zwykłymi autami osobowymi naliczyliśmy:
  • aż 12 pojazdów dostawczych - w tym cztery, które są większe niż wyznaczone miejsca postojowe (zajmują dwa miejsca postojowe),
  • przyczepę campingową,
  • pojazd z podnośnikiem koszowym,
  • samochód ze zdemontowanym kołem.

Bez wątpienia parking nie ma nic wspólnego z promocją transportu zbiorowego, a jest kolejną realizacją tego typu w Gdańsku, która rozwiązuje problem braku miejsc do parkowania na pobliskich osiedlach deweloperskich.

Auta na wynajem blokowały parking park&ride Auta na wynajem blokowały parking park&ride

Parking niezgodny z przeznaczeniem, ale zmiany nieprędko



Nasuwa się jednak pytanie, czy taki był cel inwestycji współfinansowanej z Unii Europejskiej, powstałej w ramach al. Adamowicza? Urzędnicy nie zamierzają na razie dokonywać żadnych zmian. Zapowiadają jedynie obserwację ruchu po starcie tramwaju na początku przyszłego roku na trasie Nowej Warszawskiej, która zaczyna się na właśnie na węźle Ujeścisko i będzie stanowić najszybsze połączenie szynowe ze Śródmieściem.

- Obecnie nie jest planowane wdrożenie systemu kontroli postoju na parkingach park and ride. Nie wykluczamy, że w przypadku stwierdzenia zapotrzebowania na takie rozwiązania, będą one wdrażane. Kwestia ta będzie analizowana i monitorowana w momencie pełnego uruchomienia węzła integracyjnego. Jeżeli początkowy okres użytkowania węzła wykaże problemy, będziemy na nie elastycznie reagować - zapowiada Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Parkingi w Gdańsku, Sopocie i Gdyni - baza firm



  • Pojazdy dostawcze na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.
  • Pojazd z podnośnikiem koszowym na parkingu przesiadkowym Ujeścisko,
  • Pojazdy dostawcze na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.
  • Samochód pozbawiony koła na parkingu przesiadkowym Ujeścisko.

Gdańsk przyjazny kierowcom, którzy nie korzystają z komunikacji



Gdańskie ma wyjątkowo liberalne podejście do parkingów przesiadkowych i wyróżnia się na tle innych aglomeracji w Polsce, gdzie urzędnicy robią wszystko, aby parkingi park and ride nie zamieniły się w finansowane z budżetu miasta parkingi osiedlowe oraz place postojowe dla firm logistycznych i budowlanych:
  • w Warszawie z parkingów park and ride mogą korzystać wyłącznie posiadacze ważnych biletów krótkookresowych (co najmniej dobowych) i okresowych. Wjazd i wyjazd kontrolowany jest przez system szlabanów, zaś postój w godzinach nocnych 2 - 4:30 jest zabroniony i wiąże się z nałożeniem kary administracyjnej 100 zł (niezależnie od ważności biletów na przejazdy transportem zbiorowym).
  • w Poznaniu obowiązują podobne zasady jak w Warszawie, przy czym tutaj wjazd odbywa się w oparciu o bilety okresowe lub Poznańską Elektroniczną Kartę Aglomeracyjną. Pozostali kierowcy muszą liczyć się z opłatą 10 zł za postój, a wszyscy kierowcy z możliwością nałożenia opłaty 100 zł za postój w godzinach 2:30 - 4:30.
  • w Krakowie opłata jest wnoszona jest na wjeździe i wynosi 10 lub 25 zł za postój do końca działalności parkingu tj. do 2:30. Opłata 10 zł jest jednocześnie biletem dobowym na komunikację miejską, zaś opłata 25 zł dla pięciu osób (lub rodziny dla łącznie siedmiu osób). Pozostawienie auta po zamknięciu parkingu wiąże się z karą 100 zł.
  • we Wrocławiu istnieją dwa rodzaje parkingów przesiadkowych: bez żadnej kontroli w lokalizacjach z dala od zabudowy mieszkaniowej oraz z kontrolą wjazdu, która wymaga od kierowcy posiadania biletu okresowego na komunikację miejską. Parkować można wyłącznie w godzinach od 4 do 2 dnia następnego.

W Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu na parkingach przy węzłach przesiadkowych nie wolno pozostawiać aut na pełne doby, co ma wymusić pełną rotację. W Warszawie, Poznaniu, Krakowie czy Wrocławiu na parkingach przy węzłach przesiadkowych nie wolno pozostawiać aut na pełne doby, co ma wymusić pełną rotację.

Parking przy cmentarzu pełen aut nawet w nocy



Przypomnijmy, że trzy lata temu podobny problem jak na Ujeścisku pojawił się także na parkingu przy cmentarzu Łostowickim od strony CedrowejMapka. Tam auta mieszkańców przyległego osiedla wypełniały szczelnie miejsca postojowe nawet nocą, kiedy nekropolia jest nieczynna.

Urzędnicy ostatecznie zdecydowali się przekazać kontrolę wjazdu jednej z fundacji, która pobiera opłaty na poziomie identycznym, jak w Strefie Płatnego Parkowania.

Miejsca

Opinie (421) 2 zablokowane

  • P+R poroniony pomysł (1)

    Wydawało by się, bo przecież parkingi P+R istnieją od lat, że urzędnicy miejscy jednak poszturchają tą swoją pojedynczą komórkę mózgową i dojdą do jedynego słusznego wniosku, że takie parkingi zwyczajnie są bez sensu. Jakim trzeba być młotkiem, by jadąc swoim wygodnym samochodem, w komfortowych warunkach, przesiadać się kilkanaście kilometrów przed celem swojej podróży na zatłoczoną, śmierdzącą, bez miejsc siedzących, pełną wirusów, wlekącą się godzinami i horrendalnie drogą komunikację miejską? Parking super! Jak najwięcej parkingów bo jest ich stanowczo za mało, i to darmowych bo każdy zamknięty parking miejski, wcześniej czy później doprowadza do zamknięcia wszystkich innych w okół. Tu jest jeszcze jedna ciekawostka, na tym konkretnym parkingu jest aż 11 miejsc dla niepełnosprawnych. Zdrowi z takiego parkingu nie korzystają a co dopiero niepełnosprawni. Cóż za marnotrawstwo miejsc parkingowych.

    • 11 10

    • P+R w mieście bez sensu. Powinny być przy granicy miasta, a w mieście żadnych publicznych parkingów.

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    ta pętla to mistrzostwo "myśli " gdanskiej (17)

    hektary pola, wielkie koło tramwajowe, a i tak najważniejszej relacji czyli zawracania z Warszawskiej brak, pierdyliard słupów, biedatrawniczki dla piesków i 100 miejsc parkingowych.
    Zamiast jak na całym świecie: mniejszej pętli, ale ze wszystkimi relacjami. Kilkupiętrowego parkingu na samochody. Na parterze jakiś sklep spożywczy i gastronomiczny oraz punkt zakupu biletów, czy nawet poczekalnia i kibelek

    • 313 26

    • (4)

      Ta mysl gdanska jest z nami co najmniej 30 lat i pewnych rzeczy nie da sie z niej wyplenic

      • 44 7

      • wszystko sie da, wystarczy chec kogos u gory (3)

        bo to trzeba pousuwac polowe tych dyrektorow bliskich emerytury, dac im stanowiska takie do ktorych sie nadaja - czyli niech sobie na wzajem wysylaja coś faxem. Niech przyjdą mlodsi, jako warunek - przynamniej 60 dni zycia spedzonych za granica - dodajmy zachodnią.

        • 24 6

        • Nie, bo to oznacza rządy PIS (2)

          Nie chcemy zmian

          • 9 24

          • (1)

            więc lepiej brodzić w mule po kolana

            • 9 7

            • niestety z dwojga złego, lepiej w mule niż w gó...

              • 1 4

    • spokojnie. zbudujemy "nawrotkę" w kierunku warszawskiej. ale synek, to trzeba na spokojnie, bo śwagier nie ma teraz czasu

      • 26 3

    • a zima finska sauna dla zmarzluchow (2)

      a dla stalych klientow masaz tajski..... generalnie popieram, sfinansuj, a ja bede chetnie korzystal

      • 11 14

      • (1)

        Finansujesz takie głupoty o jakich nawet nie wiesz. Więc akurat pomysł u góry jest całkiem sensowny.

        • 21 3

        • Z rydwanu też korzystasz?

          Nie? A sfinansowałeś go!

          • 6 1

    • (6)

      Być może masz rację co do samej pętli, ale pamiętaj że tam ma być wybudowana nowa zajezdnia tramwajowa/autobusowa.

      Niemniej problem zajmowania parkingu przez mieszkańców osiedla nie zniknie, nawet gdyby został tam wybudowany parking kubaturowy. Na osiedlu jest za mało miejsc. Rodziny parkują swoje drugie/trzecie samochody tam gdzie mogą i nie muszą za to płacić. No i co w takiej sytuacji?

      To dość niesamowite, że na takim zad*piu na osiedlu jest problem z zaparkowaniem. Przy tym Lawendowe Robyga nie jest jeszcze takie problematyczne. Prawdziwe kuriozum to Inpro przy Jabłoniowej/Turzycowej. Tam nie ma praktycznie żadnych miejsc dla gości. Właściciele pobliskich sklepów musieli postawić parkomaty, bo im mieszkańcy notorycznie blokowali miejsca parkingowe dla klientów.

      Zwyczajne skąpstwo deweloperów, nieżyciowe przepisy związane z zapewnieniem miejsc parkingowych na osiedlach dla mieszkańców i ich gości oraz za dużo samochodów.

      • 31 3

      • najlepiej

        odlej się u siebie w domu, a na sr*czkę weź stoperan

        • 2 15

      • Nie za mało miejsc jest tylko za dużo samochodów. Różnica subtelna ale zasadnicza.

        • 7 10

      • To nie skąpstwo deweloperów. (1)

        Oni chcą zarobić i to jest normalne Problemem jest to, że UM pozwala budować ze zbyt małą ilością miejsc postojowych. Zerknij sobie na mapę satelitarną Gdańska i porównaj gęstość zabudowy nowych osiedli z tym budowanymi za PRL.

        • 3 1

        • problemem jest brak gotowości opracowania, wdrożenia i promocji restrykcyjnej polityki parkingowej

          moloch motoryzacji jest molochem, który ma nieskończony apetyt.

          • 0 0

      • na osiedlu jest za dużo gospodarstw domowych dysponujących dwoma i większą liczbą samochodów (1)

        a także zbyt wielu mieszkańców, którzy uważają, że jak mają samochód, to mogą domagać się od miasta darmowego miejsca do parkowania w przestrzeni publicznej. Takie mniemania to prosta droga do niezrównoważonego rozwoju miasta i wydłużania codziennych dojazdów do pracy. Bez sensu.

        • 2 0

        • W takim razie zabierzmy każdemu jeden pojazd. Taką mam koncepcję

          Dla ich dobra oczywiście. Wtedy jeden który im zostanie będą mogli spokojnie zaparkować i będzie miejsce i będą zdążać...

          • 0 0

    • Ty no ogarnij sie, to jest Gdansk

      • 2 4

  • Hmm (1)

    Jak dali za darmo to Janusze skorzystali, wszystko można wycisnąć do ostatniej kropli, dobry polski cwaniak to potrafi;(

    • 7 3

    • Polscy cwaniacy z urzędu miejskiego dobrze wiedzą, jak doić ludzi.

      • 1 0

  • Wszystkie te parkingi w 3mieście są za małe (3)

    W Brętowie to ile samochodów zmieści? 20? I nie znajdziesz na nim nigdy miejsca po 7:30 rano. A przy Gdynia Stadion w ogóle jest jakikolwiek? Śmiechu warte. Popatrzcie sobie jakie giganty powstają na świecie przy przystankach tego typu, ba, nawet przy SKM w Wejherowie, tylko 3miasto ciągle ma problem

    • 35 2

    • I do tego nikt nie wymaga od deweloperów czy pracodawców miejsc parkingowych (2)

      Budujesz mieszkania? To z parkingami. Chcesz otworzyć biuro? To z parkingami.
      Potem nie ma dobrych rozwiązań, bo pracujący na plantacjach oliwskich parkują na koszt okolicznej wspólnoty która zainwestowała w nowy bruk itp. itd. - trzeba więc szlabanować, bramkować, słupkować, parkometrować co też kosztuje i komplikuje życie - błędne koło.
      A mając parkingi można by w ogóle zakazać trzymania aut na ulicy i problem z głowy - ja płacę za swój garaż i uważam, że to ok bo wiem za co płacę i nie trzymam dzięki temu auta na ulicy, co pozwala komuś zrobić zakupy itp.

      • 5 1

      • Właśnie nie, to myślenie się już kończy. Buduj i mieszkanie, i biuro bez parkingów. Bedzie taniej, mniej zajmiesz ziemi, mniej zmarnujesz cennych materiałów budowlanych (ekologia) i nie będziesz prowokował ludzi od jazdy samochodem.

        • 0 2

      • przecież budują, jest wymóg prawny

        tylko jak każdy chce mieć co najmniej 2 samochody na mieszkanie a najlepiej nie płacić 100k za dwa miejsca parkingowe, to potem taka patologia się robi

        • 0 0

  • Kupując samochod nie nabywasz miejsca postojowego .....

    • 9 6

  • (4)

    Wina miasta nikogo więcej. Samorządowcy Gdańska od wieku lat prowadzą taką politykę prodeweloperska. Współczynniki na parkingi utrzymują z lat 70 choć powinni je podnieść. Najważniejsze by deweloper wybudował jak najwięcej bloków. A potem dziwy i tłumaczenia a to zalało bo deszcz stuletni co 2lata:-), a to parkingi zawalone a wkoło blok przy bloku a współczynniki 1:-). Na PKM Jasień na parkingi to samo.

    • 20 2

    • serio masz pretensje do miasta o to, że ludzie kupują coraz więcej aut? (1)

      hahaha nieźle masz w czubie

      • 1 5

      • O jakiegoś miejskiego urzędnika zabolało, że widzimy ich nieporadność i nie mając argumentu wyzwiska. Niestety wszystkie plany rozbudowy miasta są z lat 70 i były to naprawdę dobre plany. Należało je uaktualnić właśnie o współczynniki że względu na szybkość rozbudowy miasta i motoryzację społeczeństwa. Niestety niektórych planów już się całościowo nie wykona albo są z nimi problemy... Nowa politechniczna aż do al. Adamowicza, nowa Abrahama, obie właśnie z komunikacją miejską w postaci tramwajów. Nie wykona się bo miejscu urzędnicy mieli inne pomysły

        • 0 0

    • przepisy budowlane określa ustawa, nie miasto to raz (1)

      dwa, 1,2 samochodu na mieszkanie, w mieście z rozbudowaną komunikacją miejską jets wystarczające. Musicie biedni ludzie zrozumieć, że nie ma wam fundowania darmowych parkingów

      • 0 0

      • Przepisy budowlane? Mówimy o współczynnikach zabudowy na działce czy to dotyczących parkingów czy też terenu biologicznie czynnego a to określa samorząd czy to w planie zagospodarowania czy tzw. wz kiedy planu nie ma.

        • 0 0

  • !!! (2)

    a gdzie ja mam kur*a parkować samochód jak nie mam miejsca wykupionego/wynajętego na lw ???? w d*pie się poprzewracało i tyle :-)

    • 6 17

    • Nigdzie

      Czemu masz auto jak nie masz gdzie parkować?

      • 11 1

    • To twój problem nie nasz. Ty jesteś odpowiedzialny za znalezienie miejsca, a nie miasto

      • 5 1

  • mieszkaniec (1)

    Na swoich posesjach też swoich samochodów nie parkują tylko na ulicy - i się dziwią że na drogach osiedlowych brak przejazdu a to zwykłe lenistwo bo trzeba bramkę otworzyć i zamknąć !!!!!

    • 12 1

    • A to prawda I za to powinny byc mandaty. I mowie to majac swoja posesje. Z ta roznica ze ja swoje auta trzymam u siebie za to inni przy moim plocie zastawiajac o tak waska ulice. O widocznosc przy wyjezdzaniu z posesji juz nie wspomne. Sa jednak miejsca w PL gdzie jest za to Kara. I jest Milo, przejechac sie da a nie jeden lawiruje drugi kombinuje az ktoryms wycofuje

      • 4 0

  • proste rozwiązanie

    Parking nieczynny przez godzinę w nocy i w tym czasie mandaty (wpływy z nich ma jakąś organizację charytatywną) albo blokady na koła (dla recydywistów). Wtedy nawet kontrola wjazdu w ciągu dnia nie będzie potdzebna.

    • 8 1

  • Wystarczy postawić pana cięcia za szlabanem i by

    Sprawdzał kto ma bilet za free ,kto nie ma np 30 zł dziennie ,zresztą te wszystkie parkingi p&r to porażka bo autochtoni przejęli je jak swoje,nie wspomnę o cmentarnym parkingu na cedrowej który miał być dla odwiedzających cmentarz a stał się parkingiem dla mieszkańców wolnego miasta - przykład porażki działań UM w Gdańsku.

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane