• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pas startowy na Zaspie. Mieszkańcy obawiają się nowych budynków

Ewa Budnik
21 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowi deweloperzy będą budować na pasie startowym
  • Koncepcja zabudowy pasa startowego na Zaspie współpracujących ze sobą pracowni Kwadrat i Wolski Architekci. Na końcu zabudowy, bliżej wiaduktu nad al. Rzeczpospolitej widać budynek wysoki. To czy powstanie będzie wiadomo dopiero po uchwaleniu nowego planu zagospodarowania przestrzennego.
  • Wizualizacja siedemnastopiętrowych budynków, które powstać mają przy ulicy Hynka. Wjazd do garaży podziemnych będzie tu od strony Hynka. Wzdłuż ulicy powstaną lokale usługowe.
  • Wiadomo już, że w pierwszym etapie za wysokimi budynkami powstaną niższe, czteropiętrowe. Pomiędzy nimi będą przejścia. W parterach powstaną lokale usługowe.
  • Zwycięska koncepcja przewiduje powstanie docelowo 13 budynków mieszkalnych. Dojazd do nich prowadziłby głównie od strony ulicy Hynka i al. Jana Pawła II.

Na niezagospodarowanym od lat pasie startowym na Zaspie powstanie osiedle, które zbuduje warszawski deweloper Budimex Nieruchomości. Gęstość i wysokość budynków budzą obawy okolicznych mieszkańców. Na spotkanie z przedstawicielami inwestora, miasta oraz architektów przyszło około 200 osób.



Co powinno powstać na części pasa startowego?

Działka przy al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pasie startowym, znalazła kupca w 2015 r. 5,1 ha gruntu za 11 milionów euro kupiła wówczas firma Budimex Nieruchomości. Kilka miesięcy później deweloper zorganizował zamknięty konkurs architektoniczny na zagospodarowanie tego terenu. Wzięło w nim udział sześć pracowni z Trójmiasta, a wygrała koncepcja zaproponowana przez współpracujące ze sobą w tym przypadku pracownie Kwadrat i Wolski Architekci.

Według niej na pasie startowym mają powstać budynki mieszkalne z usługami na parterach. Problem w tym, że na potrzeby konkursu powstała koncepcja obejmująca dwa etapy inwestycji.

Etap A ma powstać na obszarze objętym planem zagospodarowania przestrzennego - bliżej ulicy Hynka zobacz na mapie Gdańska. Mowa w nim o powstaniu budynków mieszkalnych wysokości 55 metrów (17 pięter) oraz niższej zabudowy wysokości do 15 metrów (cztery piętra).

Ale koncepcja powstała także dla części, gdzie obowiązujący dzisiaj plan zagospodarowania przestrzennego wymaga budowy obiektów usługowych (handlowych) o powierzchni 50 tys. m kw., czyli większych niż Galeria Bałtycka.

Budowa takiego obiektu w tej części Gdańska nie ma sensu, tym bardziej że w promieniu 2-3 km powstała już Galeria Metropolia oraz zmodernizowana Galeria Zaspa (dawne ETC). Zamiast budowy kolejnych handlowych molochów znacznie rozsądniejsze wydaje się zlokalizowanie tu niewielkich punktów usługowych i handlowych o lokalnym znaczeniu. Tak chciałby Budimex, a także - na co wskazuje przeprowadzona przez Radę Dzielnicy ankieta - 75 proc. mieszkańców.

Czytaj także: bloki zamiast biur na Zaspie

Jednak pozostali mają obawy co do przyszłego funkcjonowania ich dzielnicy po powstaniu tak dużej liczby nowych mieszkań. Według obliczeń architektów, w tym miejscu powstać by miało około 1 600 mieszkań, zaś w pierwszym etapie 800 (dla około 1800 mieszkańców).

- Żeby zrozumieć nasze obawy, trzeba zrozumieć jak żyje się na Zaspie. Tu wraca się po pracy, zastawia samochód pod domem i całe popołudnie korzysta z infrastruktury osiedla na piechotę. Mamy tu wszystko, co jest potrzebne do życia: sklepy, szkoły, przychodnię, korty, place zabaw dla dzieci. Wielu rzeczy nadal brakuje - tłumaczyła jedna z uczestniczek spotkania. - Kiedy powstanie tak wielka zabudowa i przybędzie tylu mieszkańców, nie będzie już takiego komfortu, bo będzie tu zbyt wielu ludzi. Już teraz dwie pizzerie, które mamy do dyspozycji, są ciągle pełne.
Podobnych obaw jest więcej. Duże, nowe osiedle, wymusi większy ruch samochodowy, z którym istniejący układ komunikacyjny może sobie nie poradzić. Podczas spotkania, głosy z sali wskazywały na zakorkowany wiadukt w ciągu ul. Braci Lewoniewskich, trudności w poruszaniu się al. Jana Pawła II (zwłaszcza w czasie deszczu) oraz obawy o dociążenie drogi wewnętrznej, jaką jest ulica Dywizjonu 303.

  • Teren należący do Budimex Nieruchomoości.
  • Według obliczeń SM Młyniec pas startowy stanowi 12 procent jej powierzchni.
  • Zestawienie koncepcji zabudowy, różnice widoczne są w części, gdzie plan ma być zmieniony. U góry proponowana koncepcja z zabudową mieszkaniową, u dołu koncepcja oparta o istniejący plan - z dużymi obiektami handlowymi.
Dlatego mieszkańcy powołali "Stowarzyszenie na rzecz zrównoważonego rozwoju Zaspy Centralnej". Zbierają podpisy pod oświadczeniem dotyczącym nowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zawarto w nim stwierdzenie: "nie wyrażam zgody na taką zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego centrum Zaspy w Gdańsku, która umożliwi (...) zabudowę mieszkalną o wysokości powyżej 15 m (5 kondygnacji).". Wielu z nich wysłało pisma do Urzędu Miasta. Ten odesłał je do spółdzielni, bo to ona będzie stroną w postępowaniu administracyjnym. Spółdzielnia sformułowała ogólne pismo, w którym zwraca uwagę na wszystkie obawy mieszkańców. Swoje poparcie wyraziło w nim około 300 mieszkańców.

Przedstawiciele dewelopera przekonywali, że budowa osiedla poprawi, a nie pogorszy komfort mieszkania na Zaspie.

- Budowa osiedla będzie wiązała się ze zmianami w układzie komunikacyjnym, nowe rozwiązania dotyczyć będą skrzyżowania al. Jana Pawła z ulicą Hynka, sama Jana Pawła będzie nową drogą. Nie będzie już problemu z wodą stojącą na pasie startowym i drodze, bo przewidziane zostanie odwodnienie, z resztą na samym osiedlu będzie dużo terenów zieleni, które będą pochłaniać wody opadowe. Wszystkie te elementy są w tej chwili projektowane, ustalane z ZDiZ dlatego nie możemy jeszcze mówić o szczegółach. Prowadzone są także analizy ruchu uwzględniające zmianę, jaką jest otwarcie tunelu - tłumaczył Łukasz Taraszkiewicz, dyrektor biura regionalnego Budimex Nieruchomości.
Czytaj także: mieszkańcy Zaspy niezadowoleni z budowy osiedla Impuls

Części mieszkańców nie podoba się sama koncepcja urbanistyczna nowego osiedla.

- Przecież na naszym osiedlu jest mnóstwo zieleni, budynki zakomponowane są w układzie plastra miodu, nikt nie zagląda sobie w okna. To co zostało zaprojektowane niszczy strukturę naszej dzielnicy - przekonywała jedna z mieszkanek.
Deweloper i architekci bronią rozwiązań urbanistycznych.

- Od czasów, kiedy Zaspa była projektowana, minęło 50 lat. Nie budujemy już domów z wielkiej płyty, nie będziemy nawiązywać do rozwiązań, których już się nie stosuje. Nie ma tu nawet takiej możliwości, bo działka należąca do inwestora ma inny kształt - tłumaczył Jacek Droszcz z pracowni Kwadrat, współautor koncepcji. - Szukaliśmy rozwiązania prostego, silnie podporządkowanego głównej osi, którą tworzy pas startowy.
Jaki jest plan działań?

Prace budowlane zostały podzielone na dwa etapy. Najpierw, na terenie objętym istniejącym planem zagospodarowania przestrzennego, powstaną cztery 18-kondygnacyjne budynki, które stworzą wysoki ciąg od strony ulicy Hynka. Ich przyziemie będzie nieco wyniesione nad poziom gruntu, by osłonić od hałasu komunikacyjnego dalszą część osiedla. Pomiędzy budynkami będą przejścia i chodniki. Stąd będzie się wchodziło do lokali usługowych, które łącznie zajmą 4 tys. m kw. Według planu inwestora znajdą się tu restauracje i bary, komercyjne usługi medyczne, punkt przedszkolny, bank i sklepy.

Za wysokimi budynkami powstać ma ogólnodostępna przestrzeń, w której powstaną miejsca rekreacji z elementem wodnym, plac zabaw dla dzieci, zieleń. Dalej domy czteropiętrowe.
W etapie tym powstać ma około 900 miejsc parkingowych pod ziemią (w budynkach wysokich hale będą dwukondygnacyjne) oraz około 200 ogólnodostępnych miejsc postojowych naziemnych. Inwestor deklaruje, że miejsca kupić będą mogli także mieszkańcy Zaspy, nie tylko jego przyszli klienci.

- Planujemy, że do końca roku zakończone zostaną prace projektowe dla pierwszych budynków i uda nam się uzyskać pozwolenie na budowę. Budowa rozpocznie się od strony ulicy Hynka. Pierwsze mieszkania uzyskają pozwolenie na użytkowanie w 2019 roku - zapowiada Łukasz Taraszkiewicz.
Co do drugiej części osiedla, jej ostateczny kształt poznamy później. Pomysł, który zwyciężył w konkursie przewiduje powstanie budynków niższych od strony Dywizjonu 303 i nieco wyższych od strony Jana Pawła II. Mógłby też powstać wysoki budynek "zamykający" założenie - bliżej wiaduktu dla pieszych. Czy będzie to możliwe okaże się dopiero po uchwaleniu nowego planu zagospodarowania.

- Trwają w tej chwili prace nad Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta. To ogólny dokument wskazujący kierunki rozwoju miasta na kolejne lata. Po ukończeniu prac nad studium będzie można przystąpić do prac nad nowym planem zagospodarowania przestrzennego. Procedura ta, o ile nie ma komplikacji, trwa około półtora roku - tłumaczyła Irena Grzywacz, planista z Biura Rozwoju Gdańska, obecna na spotkaniu z mieszkańcami.
Rozmowy mieszkańców z deweloperem mogą (ale nie muszą) pomóc uwzględnić w projekcie ich potrzeby; póki co na etapie powstawania projektu dla etapu pierwszego. Swoje uwagi do części drugiej projektu mieszkańcy będą mogli wnosić na etapie powstawania nowego planu miejscowego. Będzie to czas, kiedy potrzebne będzie pełne zaangażowanie mieszkańców w sprawy swojej dzielnicy.

Miejsca

Opinie (274) 1 zablokowana

  • Plan osiedla tragiczny!

    Zaprojektowany wyłacznie na jak największą ilość wybudowanych mieszkań. WIadomo developerowi nie wystarczy zarobic przyslowiowy 1mln - musi byc conajmniej 10 i niesamowicie zagęszczone budynki, brak przestrzeni , sąsiedzi okno w okno..A gdzie w tym wszystkim mieszkańcy?Developer ma to gdzies!!!

    • 1 0

  • Jak to zbudują...

    stanie ulica Hynka, Pilotów, Startowa, jeszcze bardziej Nowa Kościuszki, od skrzyżowania z Kołobrzeską aż do Placu Komorowskiego - Chłopska-Legionów. I to w obie strony. Adamowicz i spółka nie dbają o dotychczasowych mieszkańców Gdańska. Fundują nam olbrzymie zagrożenie środowiskowe wskutek olbrzymiego wzrostu korków wewnątrz Gdańska. Gdańsk stoi na wyjeździe z miasta - stanie i wewnątrz. Dodatkowo wysoką zabudową w wielu miejscach pomiędzy Gdańskiem Głównym a Oliwą bezpowrotnie zniszczy ostatnie naturalne korytarze powietrzne wymieniające powietrze pomiędzy Zatoką a Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym. O tym się nie mówi, ale w najbliższych latach bardzo zwiększy się ilość chorób w tym nowotworowych w Gdańsku.

    • 3 0

  • pas startowy na zaspie..... (2)

    tak wielkie osiedle,a o zbudowaniu basenu kąpielowego sie nie mysli? Przecież to wstyd dla GDANSKA ,żeby mieszkancy tego osiedla i nie tylko tego nie mogli sie relaksowac na basenach .POWINIEN POWSTAC DUŻY OBIEKT KĄPIELOWY ODDZIELNY WOLNO STOJĄCY Z KILKOMA PŁYWALNIAMI MAŁYMI DLA DZIECI I ZE TRZY DLA DOROSŁYCH.NIE INTERESUJĄ NAS MAŁE BASENY W HOTELACH LECZ OGÓLNIE DOSTĘPNE.CZAS NAJWYŻSZY NA TAKĄINWESTYCJĘ w naszym miescie.

    • 10 0

    • basen

      wnnkoncu jakas normalna osoba prosze popatrzec na nasze dzieci latem i nie tylko szwedajace sie po asfaltowych ,,boiskach,, znudzonych , nie wiedzacych co z soba zrobic.Jedyny basen w calej okolicy to w xvLO \mam nadzieje ze od wrzesnia bedzie juz otwarty/ Czy my mieszkancy Zaspy i nasze dzieci nie zaslugujemy juz nie mowie o aqua parku ale chociaz na bassen z prawdziwego zdazenia/ czy musimy byc skazani na Soppot lubRede.W calej tej paplaninie czy Budyn lub jakas inna zaraza zarobila i ile walczmy o nasza i naszych dzieci przyszlosc Jestem przekonana ze za taki oaekt rekreacyjno-sportowy warto powalczyc a nie tylko za wysoko za gesto i gdzie postawic auto

      • 0 0

    • o jakich hotelach na Zaspie piszesz?

      Pływalnia była planowana w SP 48 przy ul. Burzyńskiego, gdzie mieszkańcy postawili veto zabudowie, ponieważ miasto nie wywiązało się ze wcześniejszych zobowiązań. I tak na tak duże 45 tys, osiedle jest tylko jedna pływalnia przy szkole średniej na Pilotów. Planowano następnie, aby zamydlić oczy zespół basenów w przedłużeniu Jana Pawła II w kierunku morza, ale teren sprzedali Invest Komfortowi i powstaje tam ViP-owskie osiedle.

      • 1 0

  • Parkingi (2)

    Już teraz aby zrobić zakupy na zaspie nie ma gdzie zaparkować.
    Mieszkańcy mają identyfikatory i drogi dojazdu do pkt. usługowych i sklepów bez nich są zamknięte.
    W końcu te usługi i sklepy na Zaspie padną i będziemy jeździć trując środowisko poza dzielnicę.
    Pierwsze co rzuca się w oczy to brak dużego parkingu a obecne już są za małe.

    • 19 8

    • parking

      w calym tym zamieszaniu wokol zabudowy przewaza watek parkingow. szlak mnie trafia czy wszystko ma dotyczyc tylko ulic . jak z nich wyjechac lub gdzie zaparkowac a rusz d..e i przejdz piechota do sklepu polepszysz zdrowie i co najwazniejsze zadbasz o czystosc srodowiska

      • 0 0

    • to chodź na piechotę na zakupy a nie samochodem

      sam chyba padniesz, a nie sklepy :)

      • 5 5

  • BUDOWAĆ WYŻEJ (4)

    Należy wykorzystać uzbrojony teren i budować wyżej - budynki powinny być co najmniej 30 piętrowe w tym miejscu - gdzie budować wysoko jak nie na Zaspie.
    Planowanie przestrzenne nie znosi demokracji - nie się pytać mieszkańców, każdy ma inne zdanie - nowi mieszkańcy chcieli by tam mieszkać a tubylcy chcą aby zostało po staremu -nigdy nie będzie porozumienia. Miasto musi się rozwijać do wewnątrz a nie rozlewać się na wiele kilometrów- a dojazdy do pracy nowa infrastruktura to są olbrzymie koszty.

    • 26 32

    • danziger

      A wypłata z Budimexu dobra była?

      • 0 0

    • Pajacu , nie wiem gdzie mieszkasz (1)

      ale chciałbym , żeby pod twoją altaną wybudowali 30 piętrowy motłoch !!!!

      • 15 7

      • Czyli ty mieszkasz w altanie, może razem z pomidorami, gratulacje

        • 6 4

    • jak nastepnym razem pojedziesz po słoiki

      to juz nie wracaj

      • 6 5

  • Będzie grubo i tłusto ... (21)

    innymi słowy pełen wypas, super osiedle dla kolejnych "nowy" Gdańszczan ;P
    Każdy będzie mógł zajrzeć w okno drugiego, ba przeskoczyć z balkonu na balkon, im gęściej tym lepiej .... dla dewelopera, więcej zarobi.

    • 288 30

    • Zrobić więcej parków, miejsc wypoczynku! (13)

      Tego nam potrzeba, a nie nabijania kasy deweloperom, ich marże na sprzedaży mieszkań to jest rozbój w biały dzień!

      • 73 17

      • ...

        Więcej mieszkań -> Większa konkurencja -> Niższe ceny

        • 1 1

      • Z ciekawosci, kiedy ostatni raz byles w parku (2)

        Podaj prosze jego nazwe i date.

        • 4 3

        • park Regana dzis i w sobotę

          • 1 0

        • dzisiaj : Park Oliwski i Park JPII

          • 7 0

      • Do lasu się wyprowadź! (5)

        • 24 61

        • szkoda czasu na dyskusję z takimi ignorantami (4)

          • 44 12

          • akurat ta czesc miasta ma duzo tzw. "zieleni", co innego z wysokiej jakosci przestrzenia publiczna (3)

            co wam sie ubzduralo, ze w miescie musi byc duzo wolnych lak?

            W miescie musi byc rownowaga miedzy zabudowa, placami, drogami, skwerami i parkami. A przede wszystkim to w miescie musza byc ludzie. Gdansk ma smiesznie niska srednia gestosc zaludnienia. Ludzie wypychani sa na nowe osiedla pod smietniskiem, bo w miescie sa albo jakies swiete betoniska, albo haszcze w postaci dzialek (nie wszystkie, ale bardzo wiele z nich). Tu jest miasto i funkcje mieszkalno-uslugowe powinny miec pierwszenstwo.

            Na Zaspie jest sporo zieleni. Warto pomyslec, co zrobic, aby tereny juz dzis zielone byly lepszej jakosci, bo z tym czesto slabo.

            • 19 9

            • Skąd to założenie? (2)

              Skąd idea, że w mieście "musi" być pewne odpowiednio wysoka gęstość zaludnienia? Mieszkańcy lubią mieć przestrzeń, taki ich osobisty odbiór, uczucia i nie można ludzi wciskać na siłę w jakąś sytuację bo taka, a nie inna koncepcja planistyczna została uznana za jedyną słuszną.

              Większa ilość zieleni w polu percepcji poprawia samopoczucie. Wolę mieszkać w miejscu, w którym czuję się optymalnie komfortowo psychicznie niż takim, które odpowiada książkowym kanonom teoretyków.

              • 8 4

              • pragmatyzm

                Taniej i latwiej jest zrobic przedszkole max 2km od domu dla kazdego dziecka, jak miasto ma n km^2 niz jak ma 10n.

                Komunikacja miejska, liczba kilometrow drog, koszty kanalizacji, infrastruktury itp.

                To wszystko sa olbrzymie koszty, ktore pozniej sa przenoszone (bo jak inaczej?) na kazdego obywatela.

                Mozna tu jeszcze dodac dlugi wpis o kosztach spolecznych rozwleczonych miast, ale na razie zostanmy przy jednym watku. Na tematy urbanistyczne i wplyw urbanistyki oraz architektury na spoleczenstwo, jak i jednostke porozmawiajmy, gdy ten temat zostanie wyczerpany.

                • 4 0

              • bo jak malo ludzi

                To jest wies

                • 2 2

      • cent wynikaja z przewagi popytu nad liczba dostepnych mieszkan (podaza) (1)

        Czyli walczac o lepsze cent dla kupujacych chcesz zmniejszyc liczbe oferowanych mieszkan.

        Tak, to na pewno pomoze...

        • 8 6

        • Aktualnie dwie osoby podwazaja podstawy ekonimii

          popyt i podaz dzieci - zapraszam do google.

          • 3 2

      • Park w systemie deweloperskim to jakaś nowość. Na której ławce w tym parku chcesz mieszkać?

        • 15 8

    • wincyj bloków, wincyj (4)

      a mieszkańcy tych modern blokhausów na place zabaw i z pieskiem bedą oczywiscie biegać na zielone podwórka wielkiej płyty na Pilotów i Dywizjonu 303

      • 43 7

      • Ciekawe, ze ci wielkoplytowcy, jak chca pobyc w miescie to jada na bardzo gesto zabudowane Glowne miasto, albo ul. Wajdeloty we (3)

        Miasto ma swoja specyfike. Fakt gestej zabudowy ma swoje minusy, ale ma tez plusy - chocby wieksza dostepnosc uslug (autobus odjezdza co 3 minut, a nie co 15, przedszkole jest zaraz za rogiem, a nie za 2km, itp. itd.)

        Proponuje przejechac sie po roznych miastach w Europie, ktore rozwijaly sie bez katastrof w stylu calkowitego wyburzenia w trakcie wojny czy wieku komunizmu to dostrzec mozna, ze miasto to cos wiecej niz zbior oddzielonych od siebie osiedli i szeroka droga pomiedzy.

        Polecam.

        • 12 6

        • (2)

          Problem w tym, że w Gdańsku robi się odwrotnie. W ciągu ostatnich 10 lat, na Morenie (Piecki Migowo) oddano do użytku kilka tysięcy mieszkań, tworząc tam nowe dzielnice. Niestety, ale autobusy jeżdżą rzadziej niż kiedyś. Nowe linie się nie pojawiły, a te które istniały zostały okrojone. Niby dlatego, że wybudowano tramwaj, ale jak go budowali, to mówili, że to będzie uzupełnienie istniejącej siatki połączeń, a nie zastąpienie tego co działało względnie dobrze.

          • 17 0

          • To prawda (1)

            Jednak innym rozwiazaniem byloby zbudowanie duzej dzielnicy przy obwodnicy (patrz Szadolki) czy za obwodnica (patrz Osowa).

            W przypadku Szadolek wieczne problemy z wysypiskiem i dojazdem. Koniecznosc budowy Bullonskiej, Jabloniowej itp.

            W przypadku Osowy - 15 tys mieszkancow potrzebuje inwestycji za 2mld zlotych (tunel pod Pacholkiem + Nowa Spacerowa + Autostrada Zielona).

            • 1 1

            • oczywiscie zgadzam sie, ze to, co sie aktualnie stalo z "Morena" nie jest wlasciwe

              i nalezaloby lepiej planowac komunikacje.

              • 1 0

    • budynki (1)

      w kształcie podkowy latem pokażą swoje prawdziwe oblicze ,nie da się spać przy otwartym oknie jeżeli ktoś z lokatorów będzie dyskutował lub się kłócił ze swoim gościem lub rodziną na balkonie

      • 30 2

      • Przy takiej cenie za m2 mieszkanców będzie

        stać na klimę za 2.5 tysiakow plus 100 zł do rachunku

        • 4 0

  • Fatalne te wysokie bloki

    Zaslonia wszystkim okolicznym mieszkańcom światło

    • 5 1

  • mieszkaniec

    najbardziej beda zadowoloni ksieza bo wiecej bedzie owieczek do skubania ;mamonna;

    • 2 2

  • To juz NOWEJ ABRAHAMA ---- > NIE BEDZIE ???

    • 1 0

  • Basen Park wodny

    Od lat czekam na wybudowanie basenu i SPA. Wiem wiem co zaraz pojawi się w komentarzach - że morze, że luksusy. To tylko brzmi elitarnie, a to jest potrzeba niezbędna dla rozwoju wzrostu i rehabilitacji w codzienności życia.

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane