- 1 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (266 opinii)
- 2 Z dworca na Jasień 80 zł (405 opinii)
- 3 Auto wjechało w pieszych i w budynek (273 opinie)
- 4 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (67 opinii)
- 5 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (112 opinii)
- 6 Parawaniarze już anektują plaże (262 opinie)
Przegląd parkingów przy sklepach i centrach handlowych
16 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat)
Mieszkańcy Trójmiasta ruszają do sklepów, galerii i centrów handlowych, by zrobić ostatnie przedświąteczne zakupy. Duży ruch czeka nas też po świętach, gdy rozpoczną się zimowe wyprzedaże. Podpowiadamy, gdzie zostawić swoje auto bezpłatnie, a na których parkingach trzeba za to zapłacić.
W Gdańsku opłaty za parkowanie trzeba wnosić przy czterech galeriach handlowych. Wszystkie znajdują się w obrębie albo tuż przy granicy miejskiej strefy płatnego parkowania. Zarządcy tych obiektów na wprowadzenie opłat decydują się głównie po to, by uniknąć blokowania miejsc przez kierowców, którzy nie są klientami sklepu, a szukających wolnych i bezpłatnych miejsc.
W Galerii Bałtyckiej parkingi znajdują się na dwóch najwyższych kondygnacjach budynku. Dwupoziomowy parking posiada 1100 miejsc postojowych. Wjazd do centrum handlowego odbywa się z ronda od strony ulicy Dmowskiego w Gdańsku. Niedawno, by usprawnić wyjazd z parkingu, przy szlabanach zamontowano kamery z detekcją tablic rejestracyjnych. Po opłaceniu bilety szlabany unoszą się automatycznie.
Pierwsza godzina parkowania w Galerii Bałtyckiej jest bezpłatna. Druga kosztuje 2 zł, trzecia - 3 zł, a każda następna - 4 zł. Można też wykupić bilet całodzienny w cenie 25 zł. Tyle samo wynosi opłata za zgubiony bilet parkingowy.
Podobnej wielkości parkingiem dysponuje Galeria Metropolia . 1100 miejsc postojowych czeka na klientów na dwóch ostatnich kondygnacjach budynku oraz w pasie Drogi Czerwonej. Główny wjazd do centrum handlowego odbywa się z ulicy Nad Stawem, alternatywny wjazd możliwy jest od strony ulicy Kilińskiego.
Na parkingu wewnętrznym klienci kina Helios po okazaniu biletu parkingowego w kasie kina mogą parkować przez 3 godziny bez opłat. Pozostali za darmo parkują przez pierwszą godzinę, druga kosztuje 2 zł, trzecia - 3 zł, a każda następna - 4 zł, a więc dokładnie tak samo jak w sąsiedniej Galerii Bałtyckiej.
Do dyspozycji klientów jest również parking zewnętrzny (przy ul. Nad stawem ) posiadający 388 miejsc parkingowych i działający na zasadzie park&ride. Od 6 do 24 godzin parkowania opłata równa jak pięciu godzinom parkowania, a abonament miesięczny kosztuje 80 zł.
Dwupoziomowy parking czeka na klientów także w C.H. Manhattan . W tygodniu pierwsze 30 min. parkowania jest darmowe, w sobotę bez opłat możemy zostawić auto na 60 min, a w niedzielę kierowcy w ogóle nie płacą.
Kameralny parking na niespełna 120 miejsca posiada Galeria Madison przy ul. Rajskiej. Spośród 118 miejsc postojowych 5 przeznaczonych jest dla osób niepełnosprawnych, a 2 dla motocykli. Wjazd na parking znajduje się od ul Gnilnej. Pierwsze 30 minut jest bezpłatne. Pierwsza i druga godzina kosztują 3 zł (każda), od 3 do 5 godzin - po 5 zł, a od 6 godzin - 10 zł. Opłata za zagubiony bilet parkingowy wynosi 50 zł.
Darmowy parking atutem sklepu
Zdecydowanie więcej jest sklepów i galerii z parkingami ogólnodostępnymi i przede wszystkim - bezpłatnymi. Zarządcy tych obiektów wskazują na kilka czynników wpływających na tę decyzję.
- Darmowy parking dla klientów jest dużym atutem centrum handlowego. Odwiedzający nas klient zostawia samochód na parkingu i nie musi martwić się upływającym czasem, za który w innych centrach musiałby zapłacić. Chcemy, by nasz klient robił zakupy w spokoju i spędził tyle czasu w centrum, na ile ma ochotę, robiąc przy tym zakupy, jedząc czy oglądając film w kinie - tłumaczy Urszula Lipińska, dyrektor Alfa Centrum przy ul. Kołobrzeskiej .
Po drugiej stronie ulicy w Hipermarkecie Auchan również nie trzeba płacić. Jak tłumaczy Dorota Patejko, dyrektor Komunikacji i CSR Auchan, miejsca parkingowe przy sklepach tej sieci były zawsze bezpłatne i takie pozostaną.
- To ukłon z naszej strony do klienta. Nie planujemy wprowadzenia opłat - dodaje.
Zdaniem Agnieszki Wojtaszczyk, dyrektor Galerii Przymorze , gdzie także jest darmowy parking, są dwa powody, dla których sieci handlowe decydują się na wprowadzenie opłat za parkowanie.
- Obiekty handlowe wprowadzają opłaty zasadniczo z dwóch powodów - albo taki mają model biznesowy, albo wymuszają to okoliczności zewnętrzne. Opłaty za parkingi pozwalają pozyskiwać dodatkowe środki finansowe na ich eksploatacje i utrzymanie (często zarządzanie systemem parkowania powierza się firmom zewnętrznym), ale wprowadza się je też w celach porządkowych, aby ograniczyć nadużycia związane z zajmowaniem miejsc parkingowych przez osoby niebędące klientami centrum. W przypadku Galerii Przymorze stawiamy jednak przede wszystkim na komfort naszych gości. Zależy nam, aby nasza przestrzeń była w pełni przyjazna dla odwiedzających. Zakładamy, że jeżeli ktoś zdecydował się zrobić zakupy w naszym centrum, to my musimy zapewnić mu przyjemny i wygodny pobyt. Dlatego dla odwiedzających oferujemy bezpłatnie wszystkie nasze parkingi - podziemny i naziemny. Aktualne rozwiązania są optymalne i nasz parking pozostanie miejscem udostępnianym klientom bezpłatnie - podkreśla.
Oczekiwania i preferencje klientów wobec sklepów i otaczającej je infrastruktury - także parkingowej - to dla zarządców takich obiektów jedno z najistotniejszych zagadnień. To właśnie bezpłatny parking klienci wskazują jako jeden z atutów danego sklepu. Podobnie jest w przypadku Galerii Morena .
- W związku z tym Carrefour Polska nie planuje w najbliższej przyszłości wprowadzenia opłaty za parkowanie. Na zmotoryzowanych klientów Galerii Morena czeka jednak inna zmiana. Obecnie trwa tzw. remodeling parkingu, w ramach którego do użytku została już oddana powierzchnia na poziomie -1. Wkrótce, w wydzielonej części parkingu na poziomie -2, otwarty zostanie nowoczesny tor kartingowy, na którym każdy będzie mógł spróbować swoich sił - informuje Biuro Prasowe Carrefour Polska.
Przy obwodnicy też bez opłat
Na wprowadzenie opłat za parkowanie nie decydują się też centra handlowe i sklepy wielkopowierzchniowe przy obwodnicy Trójmiasta. Pytani przez nas zarządcy poszczególnych sklepów wskazują, że komfort klientów jest dla nich najważniejszy.
- Klucz to lokalizacja. Parkingi galerii w centrach miast mogą być wykorzystywane do pozostawienia aut pracowników okolicznych biur czy innych miejsc pracy, blokując miejsca klientom. Mamy ponad 1700 miejsc i pełne obłożenie występuję kilkadziesiąt dni w roku - zaznacza Biuro Prasowe Morskiego Parku Handlowego w Szadółkach .
Płacić nie trzeba także przy sklepach sieci Tesco. Darmowe i pojemne parkingi czekają na klientów na Chełmie w Gdańsku.
Zdecydowana większość klientów dojeżdża do sklepów, galerii i centrów handlowych własnym autem. Park Handlowy Matarnia wychodzi z innego założenia i zachęca swoich klientów do korzystania z komunikacji miejskiej.
- Mamy świadomość, że problem przepełnionych parkingów istnieje w każdym centrum, również w naszym, i jest bardzo uciążliwy dla zmotoryzowanych klientów, dlatego zapewniamy, że pracujemy nad jego rozwiązaniem. Na ten moment uruchomiliśmy razem ze sklepem Ikea specjalną linię 809 dla mieszkańców Gdyni. Dzięki temu można bez problemu, bez przesiadek, dostać się do nas w każdy weekend grudnia. Być może przyczyni się to również do rozładowania ruchu samochodowego na terenie PH Matarnia - liczy Katarzyna Kaczmarek, Marketing Manager PH Matarnia.
Gdynia
W Gdyni sytuacja jest bardziej klarowna. Bezpłatne parkingi posiadają trzy największe centra handlowe. Przy Centrum Handlowym Klif do dyspozycji kierowców pozostaje 1200 miejsc, w tym 600 miejsc zadaszonych. Jak mówią przedstawiciele obiektu, od początku chcieli pozostawać otwarci na klientów, oferując bezpłatne miejsca.
Centrum pomaga fakt, że znajduje się ono w Orłowie i - mimo że jest stamtąd niedaleko do stacji SKM - to mało kto zostawia tam samochód spoza odwiedzających centrum, więc udaje się znaleźć miejsce praktycznie o każdej porze.
Czytaj też: Gdzie parkować, żeby nie zbankrutować?
Podobne położenie ma Galeria Szperk , gdzie również kierowcy zaparkują za darmo. Obiekt położony przy ul. Płk Dąbka w drodze ościennych gmin Gdyni ma do dyspozycji 600 miejsc. Żadne nie jest zadaszone. Czy to wystarcza?
- Zdecydowanie. Nie mamy problemów z miejscami, także poprzez nasze położenie na obrzeżach miasta - informują przedstawiciele galerii.
Riviera w centrum, ale płacić nie trzeba
O tym, że lokalizacja w centrum nie zawsze oznacza, że trzeba płacić pokazuje przykład Centrum Riviera . Położony w niedalekiej odległości od centrum obiekt od początku oferował klientom parkowanie bezpłatne. Centrum posiada wielopoziomowy parking wewnętrzny oraz zewnętrzny na placu częściowo dzierżawionym od miasta.
- Razem posiadamy 2,5 tys. miejsc na parkingu wewnętrznym i zewnętrznym. Od początku przyjęliśmy strategię, w której nie pobieramy opłat za parkowanie i tego się trzymamy. Chcemy, by pieniądze, które goście wydaliby na postój, pozostawały w ich kieszeniach. Warto zaznaczyć, że przyjeżdżają do nas osoby nie tylko z Gdyni, ale także z miejscowości ościennych: Wejherowa, Rumi oraz Kościerzyny i Kartuz i zostają u nas nawet kilka godzin. Nie ma planów wprowadzenia opłat w przyszłości - zapowiada Paweł Brach z Centrum Riviera.
Hipermarkety bez opłat, z dyskontami różnie
Opłatę pobierają za to dwa inne obiekty znajdujące się w ścisłym centrum Gdyni. CH Batory i Centrum Kwiatkowskiego posiadają podziemne parkingi. W pierwszym obiekcie parkowanie kosztuje 3 zł za godzinę. Za 39 zł można zostawić auto pod dachem przez całą dobę. W Centrum Kwiatkowskiego trzeba także liczyć się z kilkuzłotowym wydatkiem.
Opłaty są konieczne, bo parkingi mają służyć przede wszystkim przyjeżdżającym do obiektów na zakupy, a nie kierowcom chcącym parkować w śródmieściu bezpłatnie, z czym w Gdyni od lat jest problem.
Za parking kierowcy nie zapłacą przy hipermarketach: Tesco na Karwinach i Chyloni , ale już z dyskontami sprawa ma się różnie Za postój trzeba zapłacić robiąc zakupy w Lidlu przy ul. Świętojańskiej w Śródmieściu . W ostatnich miesiącach opisywaliśmy zmiany na parkingu przy Biedronce przy ul. Morskiej , gdzie pojawiała się opłata za postój.
Do tego czasu parkowali tu studenci okolicznej Akademii Morskiej i innych placówek. Dla klientów często brakowało miejsca.
Czytaj też:Parking obok Biedronki będzie płatny
- Nieliczne parkingi przy sklepach Biedronka, na których wprowadzono opłaty za postój dłuższy niż podany w regulaminie, są wyjątkami i mają na celu przede wszystkim zapewnienie możliwości postoju naszym zmotoryzowanym klientom w lokalizacjach o dużym natężeniu ruchu i niewielkiej liczbie ogólnodostępnych miejsc postojowych. Dotyczy to placówek, gdzie często sami klienci przekazywali nam liczne uwagi dotyczące braku miejsca do parkowania. W Trójmieście takie rozwiązania wprowadzono jedynie przy ul. Morskiej w Gdyni - tłumaczą przedstawiciele biura prasowego Jeronimo Martins Polska S.A.
Opłaty trzeba wnosić po godzinie postoju, tyle, że dokument z parkometru trzeba zabrać nawet jeśli parkowanie nie będzie dłuższe. Później parkowanie kosztuje 2 zł za godzinę.
- Czas bezpłatnego parkowania został określony na bazie naszego doświadczenia, opartego na analizach czasu robienia zakupów w tych lokalizacjach. Z naszych obserwacji wynika, że jest to czas w zupełności wystarczający do zrobienia zakupów w naszym sklepie - dodają.
Opłaty przy Lidlach tylko gdy to konieczne
W przypadku sklepów sieci Lidl jest podobnie. Opłaty wprowadza się tylko tam, gdzie jest to uzasadnione i konieczne. Aktualnie płatne parkingi funkcjonują w Trójmieście przy sklepach przy (ul. Zawodników , ul. Uphagena , ul. Grunwaldzka ), w Gdyni ( przy ul. Świętojańskiej ) oraz Sopocie ( przy al. Niepodległości ).
- Rozwiązanie to stosujemy wyłącznie na prośby klientów, w przypadku gdy miejsca parkingowe są regularnie blokowane przez osoby niebędące klientami sklepów Lidl. Planujemy również wprowadzenie płatnej strefy parkowania przy nowym sklepie Lidl w Gdańsku przy al. Grunwaldzkiej w Oliwie - zdradza Aleksandra Robaszkiewicz, PR Manager sklepów
Lidl Polska.
Określone zasady
Podobne zasady obowiązują też m.in. na parkingu przy supermarkecie Merkus przy ul. Gryfa Pomorskiego na Fikakowie. O tym, co stanie się, jeśli klient nie wsadzi za szybą paragonu z parkometru pokazuje przykład pana Marcina z początku listopada. Jak mówi, parking jest oznakowany, niedrogi, a stawka za brak biletu wynosi 95 zł. Właśnie taką karą został ukarany, mimo że robił zakupy niecałą godzinę.
- Wyszedłem jak zawsze do sklepu by zrobić zakupy a gdy wyszedłem otrzymałem mandat. Z powodu pośpiechu nie zdążyłem pobrać biletu. W budynku zainstalowany jest system monitoringu, przy użyciu którego można by zweryfikować czy moja wersja jest prawdziwa. Najdziwniejsze jest jednak to, że wychodząc ze sklepu z zakupami napotkałem kontrolera, jednak wyjaśnienia na nic się zdały. Pracownik nie przyjmował informacji przekazywanych ode mnie do wiadomości. Dodam, że byłem jedną z wielu takich osób - relacjonuje.
Przekonuje, że warto, by kontrolerzy patrzyli łaskawszym okiem na gapiostwo klientów, zwłaszcza w okresie przedświątecznym.
14:44
16 GRUDNIA 17
(aktualizacjaakt. 16:06)
Autobus blokuje Grunwaldzką obok galerii w stronę Gdańska (31 opinii)
Problemy z kołem.
Problemy z kołem.