• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podwale Przedmiejskie przyjazne pieszym w 2015 r.?

Krzysztof Koprowski
6 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rosną szansę na to, że już za kilka lat piesi nie będą musieli chodzić tunelami, by pokonać Podwale Przedmiejskie. Rosną szansę na to, że już za kilka lat piesi nie będą musieli chodzić tunelami, by pokonać Podwale Przedmiejskie.

Czy Podwale Przedmiejskie wreszcie przestanie być barierą dla pieszych? Po latach dyskusji i rozważań, wkrótce rozpoczną się analizy ruchu, które mają dać odpowiedź, czy będzie możliwe wykonanie przejść naziemnych.



Pierwotnie na Podwalu Przedmiejskim (wówczas al. Leningradzkiej) wytyczono naziemne przejścia. Zastąpiono je tunelami dopiero w latach 70-tych. Pierwotnie na Podwalu Przedmiejskim (wówczas al. Leningradzkiej) wytyczono naziemne przejścia. Zastąpiono je tunelami dopiero w latach 70-tych.

Czy schody stanowią znaczną barierę w ruchu pieszym?

Pomysł likwidacji tuneli dla pieszych w ciągu Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska nie jest niczym nowym. Pisaliśmy o tym już kilkakrotnie. Był to też główny postulat powołanej we wrześniu 2012 r. Komisji Rewitalizacji Rady Miasta Gdańska.

Teraz pomysł ten, za sprawą funkcjonującej już Południowej Obwodnicy Gdańska oraz powstającego tunelu pod Martwą Wisłą, nabiera rumieńców. Wkrótce rozpoczną się badania ruchu, które będą przeprowadzone także po otwarciu wspomnianego tunelu samochodowego, co nastąpi przypuszczalnie w połowie 2015 r.

Otwarcie tunelu oraz wcześniej wykonane trasy: Słowackiego, Sucharskiego, a także obie obwodnice, mają dać alternatywę dla przejazdów przez Śródmieście, a tym samym sprawić, by na Podwalu Przedmiejskim pozostał ruch lokalny, a nie tranzytowy.

- Architekci i urbaniści są zgodni - Podwale Przedmiejskie w obecnym charakterze rozdzieliło Śródmieście Gdańska na dwie połowy, przyczyniając się do degradacji Dolnego Miasta i Starego Przedmieścia. Brak skrzyżowań i przejść naziemnych czyni z tej drogi autostradę, a nie miejską aleję, jaką jest np. al. Legionów zobacz na mapie Gdańska - mówi Dariusz Słodkowski, przewodniczący Komisji Rewitalizacji RMG.

Czytaj też: Tunel wstydu przy Ergo Arenie

Wytyczenie przejść naziemnych ma być tylko jednym z etapów "ucywilizowania" Podwala Przedmiejskiego. W planach jest też wykonanie pełnych skrzyżowań - tak, by ułatwić dojazd i umożliwić dalszą zabudowę Wyspy Spichrzów oraz rejonów ulic Chmielnej zobacz na mapie GdańskaSadowej zobacz na mapie Gdańska.

- Musimy te pomysły przeanalizować poprzez rzetelne badania i sprawdzić, na ile realne są do wykonania. W tym celu będziemy badać ruch w nieodległej perspektywie czasowej, jak i po oddaniu tunelu pod Martwą Wisłą do użytku. Niewątpliwie kwestią wymagającą szerokiej debaty i konsultacji będzie też ewentualny dalszy los przejść podziemnych, w sytuacji gdy wytyczone będą naziemne odpowiedniki - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Warto przypomnieć, że już w tym roku piesi nie będą musieli korzystać z przejścia podziemnego w rejonie oliwskiego kampusu Uniwersytetu Gdańskiego. Jak informuje ZDiZ, rozpoczęto procedury formalne, niezbędne do realizacji tego zadania.

Opinie (262) 9 zablokowanych

  • załozyc (21)

    bramki na podwalach dla przyjednych opłata = 50 zł za dzien , przyjezdzaja podatki placa w swoich wsiach , niech placa za wszystko razy dwa , za komunikacje miejska , miejsca postojowe itd.

    • 96 77

    • czemu minusy? (9)

      warszaawa juz to zrobila i kazde inne wieksze miasto w europie tez ...
      ile tu jest GWE i calej reszty....

      • 30 18

      • z gwe to jeszcze idzie wytrzymać:) (4)

        gorsze sa wiesniaki oderwane od pługa z tablicami na N i C o zgrozo!

        • 35 18

        • juz byscie sobie dali spokoj z tym wyzywaniem od wiesniakow (2)

          Wielcy miastowi z metropolii, ktora nie ma nawet 1mln mieszkancow...

          To kim sa Gdanszczanie / Gdynianie w porownaniu do Berlinczykow czy Londynczykow?

          • 29 16

          • (1)

            Jejciu, znow o tunelach.
            Czy od dzis wiadomo ze Trojmiasto nalezy do aut??
            Tunel Mi kojarzy sie z autem a nie z pieszym.
            Wszyscy sa zgodni.
            I cud sie stanal.

            • 0 7

            • Pierwszy -!

              • 1 0

        • bezkitu, debile, oceniaja ludzi po tablicach rejestracyjnych

          • 4 1

      • (3)

        Człowieku całe życie mieszkam we Wrzeszczu, a jeżdżę na tablicach GWE.

        • 7 14

        • (2)

          Karm troli karm

          • 2 2

          • kto w GWE (1)

            daje leasing na auta :) ?

            • 9 0

            • nie trzeba

              mieszkać w Wejherowie, żeby mieć wyróżnik GWE ! Wystarczy kawałeczek od Chwaszczyna (np. Karczemiki

              • 0 5

    • Tak jest! A Ty jak będziesz chciał wyjechać ze swojego grajdołu to za wyjazd z miasta zapłacisz (6)

      wjazd do gminy Pruszcz Gdański 50zł, wjazd do gminy Wejherowo 100zł, wjazd do Sopotu 200zł, wjazd do gminy Żukowo 300zł

      • 20 16

      • dziękuję nie jeżdżę (3)

        • 14 6

        • widać (1)

          • 12 10

          • Gdzie?

            • 1 3

        • Nie ma się co dziwić, całe życie w grajdole to palma odbiła.

          • 13 8

      • a dlaczego wjazd do centrum mialby nie byc platny dla turystow? co innego autokar z turystami a co innego warszawsiok ktory najchetniej wjechalby na 3 pietro do muzeum samochodem

        • 9 4

      • A po co tam jechać?

        • 3 1

    • do che gewary (3)

      kolega nie zna podstaw ekonomii
      2x w tygodniu robie zakupy w Piotrze i Pawle i za kazdym razem zostawiam tam kilkaset zlotych
      na samych wyprzedazach w centrach handlowych zostawilem w tym roku kilka tysiecy
      PYTANIE: Ile zaplacilem z tego tytulu podatku VAT?
      A ile podatku VAT w tym samym czasie zaplacil che guewara?

      • 5 10

      • a co mnie to obchodzi ile ty zostawiles wsiunie (1)

        masz placic i tyle jak sie nie podoba to won na kaszuby krowi doic

        • 4 14

        • Jak do rodziców mowisz

          • 1 2

      • A co ma miasto z Vatu?

        W dodatku odprowadzonego przez spółkę z warszawy czy poznania?

        • 7 0

  • Następne - tunele przy Locie i dworcu (5)

    miasto powinno dążyć by wypchnąć tranzyt poza śródmieście, teraz jeżdżą tam nawet TIRy i cysterny do portu, dobra mi "strefa prestiżu" gdzie przejście na drugą stronę ulicy jest co 500 metrów. W centrum żadnego zachodniego miasta nie spotyka się czegoś takiego.

    • 151 55

    • nie następne (1)

      tylko w pierwszej kolejności. z przejscia przy locie codziennie korzystają ogromne rzesze ludzi, tam ruch samochodowy powinien zostać wysłany pod ziemię, a przejścia przy podwalu to nie oszukujmy się- przejścia znikąd donikąd i mogą pozostać podziemne...

      • 24 18

      • Skoro znikad do nikad i tak malo ludzi przechodzi, to czemu specjalnie utrzymywac przejscia podziemne?

        • 18 6

    • tu nie chodzi o TIRy!! (1)

      O tunele trzeba dbać, a nie pozostawić samym sobie na zaszczanie, zabazgranie, zasmrodzenie. I jęczeć jakie złe są tunele!

      • 38 6

      • Zapłacisz za to?

        Czy sam porządku popilnujesz i posprzątasz?

        • 0 8

    • To dlaczego tam nie zamieszkasz?

      A może są tacy, których rajcuje właśnie takie centrum?

      • 0 2

  • jeden problem dostrzegli a kolejny tworza np Nowa Walowa czy Nowa Słowackiego (5)

    te ulice dziela lub beda dzielić miasto.

    • 137 24

    • dokladnie :(

      Ze Slowackiego powalcza za 20 lat :)

      • 48 2

    • Chodzi o to aby wyprowadzić ruch poza centrum. Gdyby nie perspektywa powstania tunelu pod Martwą Wisłą, to nikt by nie myślał o wytyczaniu przejść naziemnych. A tunel trzeba jakoś połączyć z siecią dróg, by był używany odciążając centrum miasta.

      • 10 7

    • Polacy chyba nie potrafią kojarzyć faktów.. (2)

      Zachwycamy się uliczkami Amsterdamu, Hamburga, Berlina czy Kopenhagi. Że fajnie jest mieć możliwość poruszania się po mieście pieszo czy na rowerze, w otoczeniu uspokojonego ruchu samochodowego (dla mieszkańców), że jest kameralnie, bezpiecznie, cicho i estetycznie. NIE! Polak musi wjechać swoim rozpędzonym gruchotem, szmelcem sprowadzonym z bogatego świata (z prawdziwego Zachodu) w sam środek miasta. Najlepiej AUTOSTRADĄ pociągniętą w Śródmieściu. Czy zastanawialiście się dlaczego Wasze spacery kończą się (lub zakręcają w kier. Północnym) zaraz po przejściu Bramy Zielonej, wzdłuż Motławy?? Bo dalej na Południe jest strefa samochodów, hałasu i syfu, ohydnych mostów NIEZWODZONYCH (jak przed wojną). Dlatego obumiera Dolne Miasto.. Także drogi wodne i kanały. Nie chce się tam zaglądać. Gdańsk rozwija jakieś totalnie niefunkcjonalne developerskie dziadostwo na wzgórzach morenowych, a W SAMYM SERCU MIASTA jest smutna, przygnębiająca dziura ziejąca urzędniczą beznadzieją, głupotą i krótkowzrocznością. O rodacy! Spójrzcie jak wygląda dziedzictwo Gdańska - Brama Nizinna.

      • 7 4

      • Pitolisz (1)

        Mylenie wschodu z północą jest sporą kompromitacją lub oznacza że z Gdańska wcale nie pochodzisz.

        • 1 2

        • Czytaj ze zrozumieniem. Nie kompromituj się.

          Proponuję zapoznać się z mapą Gdańska i ją zorientować (N-North, E-East, W-West, S-South).

          Reasumując:
          Zaniedbane/odcięte od Śródmieścia są dzielnice znajdujące się na POŁUDNIE
          od Podwala Przedmiejskiego.

          • 1 0

  • co za bzdura (24)

    przejścia bezkolizyjne zastępować kolizyjnymi na których częściej lub rzadziej będzie dochodzić do wypadków. Bo ktoś przebiegnie, jakiś kierowca przyśnie albo nie zauważy i nieszczęście gotowe. A wtedy będziemy stawiać fotoradary, budować progi. Gratuluję gospodarności i zdrowego rozsądku. Parafrazując - kiedy rozum idzie spać budzą się Dariusz Słodkowski i jego komisja.

    • 289 98

    • Jesli zasypiasz za kierownica to nie siadaj (4)

      Czesto chodzisz pieszo, czy zawsze w samochodzie?

      Zostawmy tunel i zrobmy przejscie naziemne. Zobaczymy, jak zadecyduja wolni ludzie.

      • 50 43

      • dokładnie tak (3)

        ja i tak przejdę tunelem :) tam samochody jeżdżą tylko od czasu do czasu......

        • 28 11

        • niedlugo na Wita Stwosza (lub kontynuacji tej drogi) bedzie mozna zobaczyc, co wola piesi (2)

          Bedzie na wysokosci Uniwersku i tunel i przejscie.

          prosty eksperyment. Za dnia - wole tunel. Jak jest wiele ludzi i sporo samochodow. Noca zdecydowanie wole isc "gora"

          • 25 2

          • Tyle, że na Wita Stwosza ruch samochodowy jest w zaniku (1)

            Tam jeździ bardzo mało samochodów o co postarali się "inżynierowie"ruchu.

            • 9 7

            • tam i tak mało jeździło

              ulica od początku skazana była na marginalizację - wiadome było, że nie zostanie wpuszczona w Stary Rynek Oliwski.

              • 7 1

    • Radny PO Dariusz Słodkowski - dlaczego ????? (3)

      Taki młokos bez doświadczenia drogowego decyduje w moim mieście czy mam chodzić chodnikiem czy tunelem. Po to wybudowano te tunele aby usprawnić ruch. Wybudujcie więcej dróg wtedy można myśleć o zasypywaniu tuneli. Pora iśc na wybory i pokazać im że to nie prywatny folwark - to że zamieniają sobie lokale gastronomicznej na starówce między przyjacielmi królika to ich sprawa ale wara od przejść .

      • 38 26

      • magiczne slowo "radny"?

        • 12 3

      • W rejonie miast, gdzie nie ma drog juz jest ich malo nie ma tuneli (1)

        Twoje myslenie nie jest logiczne. Tunele pojawiaja sie wtedy, kiedy jest wiele drog. Im szersze i im bardziej "bezkolizycjne" tym wiecej tuneli.

        Poza tym, aktualnie buduje sie wlasnie Slowackiego + Tunel + Sucharskiego. Juz wybudowano Obwodnice poludniowa. Ile wiecej drog ma powstac, aby ta droga zaczela pelnic funkcje drogi miejskiej a nie wewnetrznej obwodnicy miasta?

        • 15 4

        • Więcej niż jedna. I nie biegnące tunelami, bo te, jesli zdarzy się wypadek, zostaną po prostu zablokowane.

          • 0 0

    • co ten Słodkowski uparł się na te tunele ????

      o co tam chodzi bo jak nie wiadomo o co to o co ?

      • 26 15

    • Taki Słodkowski w życiu cegły nie wmurował

      a niszczyć to co inni zbudowali i wypracowali umie najlepiej , ostatnia jego akcja to wstrzymać rewitalizację nabrzeży nad Motławą i budowanych tam obiektów i obarczyć innych ratowaniem jakiś starych ruder na wyspie spichrzów , zamiast po 70 latach od wojny wreszcie to zagospodarować . Ja pytam z jakich pieniędzy będą te badania o zasypanie tuneli., zamiast wyremontować z tego jakąś drogę to daje się na bzdurę przez takich szkodników jak ten pan.

      • 27 17

    • pomyśl o inwalidach (8)

      Te uwagi pisze kierowca, który myśli o swojej wygodzie. Natomiast dla wielu przejście tunalami na drugą stronę jest koszmarem. Proszę pamiętać o matkach z dziećmi w wózkach, o inwalidach, o ludziach starych i słabych.
      My słabi gorąco pragniemy przechodzić po pasach a nie przez tunel na Podwalu Przedmiejskim.

      • 22 11

      • ojcowie z dziecmi gorsi? (4)

        Czy mezczyzna nie ma prawa miec problemow? :)

        • 11 6

        • gender ? (3)

          • 6 5

          • nie, facet (2)

            ktory sie dziwi, ze wiecznie mowi sie o tym, jak to mezczyzni nie chca brac udzialu w zyciu rodzinnym jednoczesnie spycha sie ich juz samym jezykiem do roli dawcy.

            "Baby care room" = "pokoj dla matki z dzieckiem"

            wyczyn niczym "szklana pulapka"

            • 7 0

            • z opisu problemu (1)

              Jednak gender...;)

              • 1 0

              • niezbyt rozumiem, co masz na mysli przez gender

                Chcialbym po prostu rownouprawnienia oznaczajacogo, ze:

                kobieta = mezczyzna

                ale takze

                mezczyzn = kobieta

                dzis z pewnoscia pierwsze jest prawdziwe :) drugie raczej nie.

                • 0 0

      • (1)

        moze wystarczy zrobic lagodne zejscia

        • 9 7

        • to z tunelu wyjdziesz przy Unimorze

          • 6 2

      • Oczywiście, bo wszyscy których wyliczyłeś są wedle Konstytucji wyższej kategorii ludźmi.

        Każdy spoza tego klubu, musi przed Wami dygać. Nowa szlachta. Jeśli jesteś taki słaby, zmień fundację która się Tobą zajmuje. Albo aktualnej zagroź telewizją...

        Ale rację muszę przyznać Tobie: Skandalem są te pola minowe, wilcze doły, zasieki i karabiny na fotokomórkę w tunelach...

        • 1 3

    • No niestety takich mamy urzedasów u nas nie mozna raz a dobrze cos zrobic

      trzeba wielokrotnie wszystko poprawiać i zmieniać i najlepiej marnować kasę podatnika!! A wiadomo ze najlepsze rozwiązanie to puszczenie samochodów tunelem albo górą a pieszy bez wchodzenia na pomosty czy tunele i nikt wtedy nikomu nie zawadza

      • 9 2

    • Co za bzdura ??????? (1)

      W mieście obowiązuje szybkość 50 km/godzinę !!! "... Kiedy rozum idzie spać ..." - niektórzy zapominają, że ulica miejska podwale przedmiejskie nie jest już trasą transportową przelotową do portu północnego i elbląga. Że nareszcie nastał czas by zmniejszyć jej klasę i włączyć w strukturę miejską dolnego miasta. Ulica powinna być zwężona, tunele zlikwidowane. Należy umożliwić wjazd i zjazd do ulic poprzecznych. Wzdłuż ulicy wprowadzić zieleń - drzewa i krzewy. Wówczas okaże się, że wspaniale położona część miasta jest atrakcyjnym miejscem dla gdańszczan oraz,że pomoże w ożywieniu obecnie martwego terenu głównego miasta i wyspy spichrzów.
      więc pragnę zachęcić do szybszego i skutecznego działania komisję rewitalizacji rmg. Pana dariusza słodkowskiego.

      • 9 8

      • Nie jest? Oj, chyba jednak jest. I jeszcze długo będzie. A nawet jeśli, to tunele i tak są dobrym rozwiazaniem.

        • 2 1

    • samochodowy beton

      • 2 0

  • Problem jest inny. (4)

    Ten tunel mógłby być, gdyby łączył się z tym drugim tunelem, który jest na przeciwko LOT-u. Gdyby jakoś te tunele połączyć, potworzyć w nich punkty handlowe czy usługowe - to ten tunel by "ożył". Fakt - trzeba by go pogłębić, wstawić schody ruchome, ale jest to do zrealizowania. Niemniej jednak byłoby to bardzo kosztowne. W każdym razie o ile można zaakceptować przejścia naziemne, o tyle jestem przeciwny burzeniu estakady - bo i takie są pomysły.

    • 58 40

    • ale to nie ten tunel:P

      • 10 1

    • zbudujmy (2)

      podziemne miasto ludzi-szczurów, żeby samochody mogły śmigać bez przeszkód, a podziemia tętnić życiem!

      wyniki ankiety też takie, że ręce opadają. ludzie chyba nigdy nie byliście w normalny, rozwiniętym mieście, tylko jeździcie na wczasy do tuenzji i egpiptu. g ó wno wiecie, inaczej byście tak nie głosowali.

      • 17 10

      • co?

        Wyniki ankiety nie pasza do jedynej slusznej ideologii ?

        • 5 8

      • takie miasto już istnieje

        Nazywa się Warszawa Centralna. Jak na czas remontu musieli uruchomić przejście naziemne, to już zostało, bo okazało się, że przytłaczająca wielkość ludzi woli takie przejście niż przeciskać się śmierdzącymi tunelami, nawet jak musi czasem postać na czerwonym

        • 10 3

  • brawo

    Zamknijmy wszystkie drogi. Proponuję też aby położyć progi zwalniające w centrum. Samochód powinien służyć tylko do jazdy poza miastem w miejsca gdzie nie dociera komunikacja zbiorowa.

    • 77 49

  • (12)

    Tunele mają sens - ja pozostanę przy tym - przykład Zaspa gdzie śmignie się od ETC do Reala bez problemu przez to, że są tunele i przejście na żądanie przy pętli.

    • 95 31

    • sens dla kierowcow, nie dla pieszych (10)

      Ciekaw jestem, czy piesi rownie bardzo kochaja te tunele. Ludziom, ktorzy nie mieszkaja tam, one pewnie mniej odpowiadaja. Nie to, co ludziom, ktorzy nie mieszkaja na danym terenie i tylko jada od ETC do Reala - no to przeciez dwa najwazniejsze punkty w miescie :)

      • 21 15

      • Stanie 10 minut na światłach, żeby przejść przez dwupasmową jezdnię jest rzeczywiście lepszą alternatywą.

        • 40 12

      • (8)

        Tylko, że na tym odcinku jakby oznaczyć przejścia to byłoby ich spokojnie z 4-5 - Koło ETC, jeden za ETC, koło wiaduktu zdaniem niktórych pewnie też przydałoby się, koło wjazdu na pętlę od strony Zaspy i przebudowa tego na żądanie na zwykłe - fatalne rozwiązanie. W godzinach powrotu z pracy, tym bardziej, że teraz jest to prowadząca droga do Sopotu byłyby korki, spaliny, więcej spalonego paliwa itp. itd. tak jest w miarę spokojnie do czasu wjazdu na Przymorze, gdzie tuneli nie ma.

        • 16 6

        • to jest pytanie o to, czy dzielnica jest dla mieszkancow, czy dla ludzi jadacych do Sopotu. (4)

          Moze do Sopotu powinno sie (nie kazdy, ale spora czesc moze z racji pracy jaka wykonuja) podjechac na SKM Wrzeszcz / Zaspa i pojechac kolejka.

          I wtedy nie ma wcale spalonego paliwa na odcinku od JP2 do Reala...

          Chodzi o to, aby zaczac w inny sposob myslec o miescie. Nie jako o zbiorze drog, ktore lacza dalekie osiedla ze soba, ale jako spojnym organizmie, gdzie mozna poruszac sie sprawnie pieszo, na rowerze, tramwajem czy samochodem. Jednak samochod nie jest glownym srodkiem lokomocji.

          Gdansk ma ambicje byc jeszcze wiekszym miastem. Istnieje taki moment, w ktorym nie mozna zapewnic kazdemu mozliwosci wjazdu do miasta samochodem. Sadze, ze zaczynami sie do niego zblizac duzymi krokami.

          • 24 12

          • ciekaw jestem, za co minusy? (2)

            Z fizyka nie wygrasz. Fizycznie zmiesci sie okreslona liczba samochodow na danym terenie.

            Mozna sie obrazac na zime, ze przychodzi, ale to niczego nie zmienia.

            Warto tez zauwazyc, ze najbardziej lubiane przez wszystkich miejsca to te ulice, gdzie calkowicie zlikwidowano ruch samochodowy. Dluga, Monciak.

            • 13 5

            • (1)

              A nie jest tu czasami istotna przepustowość ulic właśnie, a nie ilość samochodów - im szybciej ludzie po pracy rozjadą się do swoich miejsc zamieszkania tym szybciej na ulicach będzie względny luz??? Ilość tu ma mniejsze znaczenie.

              • 6 3

              • no tak, i w ten sposob mysli 100 000 ludzi i droga jest zatkana

                Wtedy drugie 100k ludzi rezygnuje z jazdy samochodem, bo sa korki.

                Powstaje lobby, aby budowac droge. Buduje sie. Potem jest moment lepiej. No i nagle 50k ludzi stwierdza: "O, jest luz - bede jezdzil samochodem, bo komunikacja publiczna jest slaba". No i znowu jest korek.

                Chyba, ze zbuduje sie tak wiele drog, ze wiekszosc budzetu miasta bedzie szlo na ich utrzymanie, ale wtedy wiekszosc mieszkancow sie wyprowadza za miasto, bo w miescie sie nie da zyc - same autostrady. I wtedy nagle drogi sa w wiekszosci dla ludzi, ktorzy podatki placa w gminach osciennych, a miasto nie ma calkowicie pieniedzy na nic innego niz utrzymywanie drog.

                Badzmy miastem postepu - zamiast w korku na drodze dwupasmowej stojmy na drodze szesciopasmowej ;)

                Przyklad: patrz Nowa Slowackiego (Aleja Zolnierzy Wykletych)

                • 10 3

          • Ale komunikacja miejska funkcjonuje źle. Siatka połaczeń jest fatalnie zaprojektowana. Połowa linii tramwajowych obsługuje Chełm. Dielnice peryferyjne, jak Krakowiec, Stogi, mają fatalne połączenie z Centrum - tym nominalnym. Bo o połączeniu z Centrum faktycznym, którym od lat jest Wrzeszcz, w ogóle nie ma co mówić. Pomijam tu fakt, że na tych liniach nikt jeszcze nie widział nowoczesnego tramwaju - i raczej nigdy nie zobaczy. Awarie są na porządku dziennym. W tej sytuacji utrudnianie dojazdu do CEntrum samochodem jest zwykła szykaną.

            • 0 0

        • Ten odcinek pomiędzy ETC a ulicą Kołobrzeską to rzeczywiście dobry przykład, wyraźnie widać zalety przejść podziemnych, brakuje ich trochę również na Grunwaldzkiej we Wrzeszczu, za dużo tam świateł

          • 11 10

        • i dzieku bogu (1)

          że ich tam nie ma przynajmniej dzielnica nie jest przecięta na pół żeby tobie się nie zużywały hamulce bardziej

          • 9 7

          • a po co uzywac hamulcow?

            Nie slyszeliscie o redukcji biegow i hamowaniu silnikiem?

            • 4 1

    • Przejdź się tam kiedyś pieszo,

      Zrozumiesz szybko dlaczego urbaniści podają to miejsce jako szkolny przykład jak NIE budować osiedli i dróg. Mieszkańcy bloków najbliższych przystankom (ok. 100 m w linii prostej), żeby wsiąść do tramwaju muszą nadrabiać dodatkowe ok. 200-300m, do tego dwukrotnie pokonywać schody. To samo prosta przesiadka tramwaj- autobus na tym skrzyżowaniu. Drogie windy już dawno zaszczane i zepsute, przy każdej ustawisz policjanta 24/7? Rozwiązanie drogie, niewygodne, ale Ty oszczędzisz na jednym hamowaniu i ruszaniu...

      • 7 5

  • Współczuje - znowu władza coś wymyśliła.... (11)

    Wpisujcie pomysły władzy...

    • 66 34

    • Akurat ten pomysl jest dobry. (10)

      Po to buduje sie drogi wokol centrum, aby z centrum wypedzic tranzyt.

      Chcialbym przypomniec, ze nie zamyka sie tych tuneli teraz, a po tym, jak zostana w pelni oddane do uzytku dodatkowe drogi.

      • 21 28

      • (9)

        I jak to niby wypędzi tranzyt? Tiry nie potrafią zatrzymywać się na światłach? To jest cofanie się w rozwoju - teraz stać będą i samochody i piesi, chcący przejść na drugą stronę - wszyscy będą poirytowani. To jest zajmowanie się pierdołami, a najgorsze że pogarszające warunki komunikacyjne w tym miejscu.

        • 24 14

        • (8)

          wozisz rzyć samochodem i żyć nie dasz innym.

          • 8 17

          • (7)

            Właśnie nie. Poruszam się przede wszystkim pieszo i zawsze się cieszę kiedy mogę przejść tunelem zamiast stać na światłach, nawet gdy nic nie jedzie.

            • 25 10

            • (1)

              Aż się wyłożysz na oblodzonych schodach albo portfel stracisz.

              • 7 24

              • Wyłożyć się można wszędzie, nie tylko schody się obladzają, chodniki też. To jest inny temat.

                • 21 7

            • (4)

              Ps. Z wózkiem też tunelem najłatwiej, wiadomo.

              • 14 4

              • (3)

                Pewnie, zamiast zrobić w tunelach porządne zjazdy pod łagodnym kątem, porzućmy tunele, albo lepiej zasypmy je! i utrudnijmy ruch pieszych i samochodów, wydając kasę na światła. To o niebo łatwiejsze :-)

                • 22 9

              • nie trzeba swiatel - starczy odrobine kultury osobistej po obu stronach (2)

                Albo pierwszenstwo pieszych. Pewnie niejedna osoba z tego forum widziala specjalne lampy przy przejsciach dla pieszych w UK.

                Oznaczaja pierwszenstwo pieszych. Anglia to ogolnie kraj silnie samochodowy, ale kultury osobistej kierowcow powinni sie niektorzy Polacy uczyc.

                • 12 6

              • PRL zostawił w Polakach taką mentalność że zapomnij o kulturze na drodze (1)

                "nie zatrzymam się ani na chwilkę bo pierwszy muszę być w kolejce (na najbliższych światłach)"

                • 7 1

              • Nie zrzucajmy na komune

                Jak ktos jest hamem, to jest jego wina - nie komuny, Tuska czy Kaczynskiego.

                • 3 0

  • Jeże, wiewiórki, wilki, łosie

    Na autostradach mają tunele.A podatków nie płacą :-)

    • 78 4

  • (8)

    Tak a tramwaje będą przelatywać w powietrzu. Dolnemu Miastu nic nie pomoże chyba że masowa deportacja zamieszkujących tą dzielnicę meneli do jakiegoś obozu pracy.
    Kilka lat temu wpakowano wiele milionów w przebudowę torów tramwajowych, skrzyżowania z Łąkową, i kilka innych inwestycji. Wtedy trzeba było myślęć o rewitalizacji i wysiedlić meneli, kamienice sprzedać prywatnym inwestorom,

    • 113 35

    • Dolne miasto ma przyszlosc

      Jesli ktos tego nie widzi - to dobrze. Lepszy zysk dla rozsadnych :)

      • 24 3

    • (6)

      racjonalista666 to typowy drech z blokowisk. widzi tylko budkę z piwem i zapluty chodnik przed swoim blokiem

      • 15 14

      • (5)

        Nie stać Cię synku na mieszkanie w tym miejscu gdzie ja mieszkam. Nie mam głowie kredytów do spłacania, stada bachorów w domu do wykarmienia i nie muszę wiązać końca z końcem. Potrafię realnie ocenić otaczającą mnie rzeczywistość. To przykre ale tak durnego narodu jak polaki nie ma nigdzie. na świecie. To miasto miało swój blask i piękno kiedy było Wolnym Miastem kiedy większością była tutaj ludność niemiecka.

        • 10 19

        • (1)

          Zawsze możesz wyjechać do Hamburga i tam brandzlować się nad blaskiem i pięknem tego miasta, a także kontestować lokalną ludność niemiecką.

          • 16 3

          • Hamburg niemiecki? No może kiedyś...

            teraz to praktycznie kalifat

            • 17 3

        • A co bylo takiego wspanialego za Wolnego Miasta Gdanska?

          Szczegolnie w kwestii tuneli?

          Gdynia przeskoczyla to wielkie i wspaniale miasto w ciagu 10 lat istnienia jesli chodzi o ruch w porcie.

          Gdynia, najbardziej polskie z polskich miast. No, ale wiadomo - Polska to samo zlo. Niemiec to potrafi zarzadzac...

          • 10 11

        • (1)

          Co ty mówisz, to się w głowie nie mieści. Gdańsk był wolnym miastem jedynie przez 26 lat w ciągu ponad 1000 lat swojego istnienia, w tym 19 lat przed II wś kiedy to Niemcy ganiali polskich listonoszy po ulicach, tylko dlatego że byli Polakami. I wcale nie był to okres przesadnej pomyślności - ani wtedy, ani wcześniej pod pruskim zaborem, wystarczy zapoznać się z historią, bynajmniej nie tą pisaną za czasów Alberta Forstera.

          Blask nasze miasto na prawdę miało kiedy znajdowało się pod egidą I RP, a jego ludność, choć mówiła głównie po niemiecku, była przekrojem narodów całej Europy, także Polaków. I mimo to nie chciałbym żyć w tamtym mieście, które było bogate i potężne, lecz ulice tonęły w ekskrementach. Takie czasy.

          Rozumiem, że czarno-białe zdjęcia sprzed wojny wzbudzają pewien rodzaj nostalgii, ale wątpię by człowiek o zdrowych zmysłach i odrobinie rozsądku wolał żyć w WMG niż we współczesnym Gdańsku. Wtedy zdjęcia robiono pięknym alejom, parkom i zadbanym kamienicom, bo nie każdy miał aparat w telefonie, a zrobienie zdjęcia było kosztowne i pracochłonne. Poza tą perspektywą były slamsy, szutrówki i ludzie z dziurami w butach, przez które widać było palce u stóp. Tak wyglądał tamten świat, nie tylko gdański, ale tego nie zobaczysz na większości fotografii. Tak powstają mity o wyższości dawnych lat nad obecnymi, lecz nie ma to nic wspólnego z rzeczywistością. Nie można też na tak kruchej podstawie oceniać wyższości jednego narodu nad innym, zwłaszcza własnym. Jak widać podobne mity są bardzo niebezpieczne, popychają ludzi ku kolaboracji i zdradzie.

          • 51 5

          • Jestem zszokowany, że się tu pojawił tak wartościowy komentarz.

            • 21 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane