• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podwale Przedmiejskie przyjazne pieszym w 2015 r.?

Krzysztof Koprowski
6 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rosną szansę na to, że już za kilka lat piesi nie będą musieli chodzić tunelami, by pokonać Podwale Przedmiejskie. Rosną szansę na to, że już za kilka lat piesi nie będą musieli chodzić tunelami, by pokonać Podwale Przedmiejskie.

Czy Podwale Przedmiejskie wreszcie przestanie być barierą dla pieszych? Po latach dyskusji i rozważań, wkrótce rozpoczną się analizy ruchu, które mają dać odpowiedź, czy będzie możliwe wykonanie przejść naziemnych.



Pierwotnie na Podwalu Przedmiejskim (wówczas al. Leningradzkiej) wytyczono naziemne przejścia. Zastąpiono je tunelami dopiero w latach 70-tych. Pierwotnie na Podwalu Przedmiejskim (wówczas al. Leningradzkiej) wytyczono naziemne przejścia. Zastąpiono je tunelami dopiero w latach 70-tych.

Czy schody stanowią znaczną barierę w ruchu pieszym?

Pomysł likwidacji tuneli dla pieszych w ciągu Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska nie jest niczym nowym. Pisaliśmy o tym już kilkakrotnie. Był to też główny postulat powołanej we wrześniu 2012 r. Komisji Rewitalizacji Rady Miasta Gdańska.

Teraz pomysł ten, za sprawą funkcjonującej już Południowej Obwodnicy Gdańska oraz powstającego tunelu pod Martwą Wisłą, nabiera rumieńców. Wkrótce rozpoczną się badania ruchu, które będą przeprowadzone także po otwarciu wspomnianego tunelu samochodowego, co nastąpi przypuszczalnie w połowie 2015 r.

Otwarcie tunelu oraz wcześniej wykonane trasy: Słowackiego, Sucharskiego, a także obie obwodnice, mają dać alternatywę dla przejazdów przez Śródmieście, a tym samym sprawić, by na Podwalu Przedmiejskim pozostał ruch lokalny, a nie tranzytowy.

- Architekci i urbaniści są zgodni - Podwale Przedmiejskie w obecnym charakterze rozdzieliło Śródmieście Gdańska na dwie połowy, przyczyniając się do degradacji Dolnego Miasta i Starego Przedmieścia. Brak skrzyżowań i przejść naziemnych czyni z tej drogi autostradę, a nie miejską aleję, jaką jest np. al. Legionów zobacz na mapie Gdańska - mówi Dariusz Słodkowski, przewodniczący Komisji Rewitalizacji RMG.

Czytaj też: Tunel wstydu przy Ergo Arenie

Wytyczenie przejść naziemnych ma być tylko jednym z etapów "ucywilizowania" Podwala Przedmiejskiego. W planach jest też wykonanie pełnych skrzyżowań - tak, by ułatwić dojazd i umożliwić dalszą zabudowę Wyspy Spichrzów oraz rejonów ulic Chmielnej zobacz na mapie GdańskaSadowej zobacz na mapie Gdańska.

- Musimy te pomysły przeanalizować poprzez rzetelne badania i sprawdzić, na ile realne są do wykonania. W tym celu będziemy badać ruch w nieodległej perspektywie czasowej, jak i po oddaniu tunelu pod Martwą Wisłą do użytku. Niewątpliwie kwestią wymagającą szerokiej debaty i konsultacji będzie też ewentualny dalszy los przejść podziemnych, w sytuacji gdy wytyczone będą naziemne odpowiedniki - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Warto przypomnieć, że już w tym roku piesi nie będą musieli korzystać z przejścia podziemnego w rejonie oliwskiego kampusu Uniwersytetu Gdańskiego. Jak informuje ZDiZ, rozpoczęto procedury formalne, niezbędne do realizacji tego zadania.

Opinie (262) 9 zablokowanych

  • akurat te tunele sa wykorzystywane (5)

    Lepiej przejscia dla pieszych i sie bac ze cie wariat w BMW przejedzie ? ?

    • 44 11

    • jesli wszedzie widzisz wariatow w bmw (1)

      to udaj sie do psychologa matole

      • 6 17

      • zmien bryjke

        to nie bedziwesz reagował tak alergicznie

        • 14 1

    • Są niezwykjle dogodne (1)

      zwłaszcza dla niepełnosprawnych.

      • 8 8

      • wystarczyloby wyposazyc w schody ruchome

        To juz standard

        • 8 5

    • Jeśli nie potrafisz przejść po pasach...

      ...nie narażając się na uszczerbek na zdrowiu, serdecznie współczuję i obawiam się, że nie doczekasz śmierci z przyczyn naturalnych.

      • 4 12

  • Minimalizacja ruchu kołowego w centrum. (6)

    Prawdziwa droga w przyszłość to:
    Zainwestować w wielkie podziemne i naziemne parkingi (takie jakie budowano w USA już w 50 latach!!!) poza ścisłym centrum Gdańska np. w rejonie bastionów. W centrum zminimalizować ruch samochodowy wyłącznie do niezbędnego minimum to jest do zaopatrzenia, transportu medycznego, policji itp.
    W centrum pozostałyby środki przemieszczania: tramwaj, ew. autobus elektryczny, rower i inne mięśniochody, piechota.

    • 12 7

    • i nikt by do centrum nie lazil wtedy (5)

      Centrum przesuneloby sie w rejon tych parkingow... Nie oszukujmy sie, jest 21 wiek i tam jest centrum gdzie dogodny dojazd. Tylko ideolodzy uszczesliwiania innych na sile, nie chca tego przyjac do wiadomosci

      • 10 9

      • tabletki odstawiłeś? (4)

        gdzie jest życie przy parkingach? budowa wielopoziomowych parkingów w pobliżu centrum zwiększa korki na dojazdach do niego. Czy sprawdziłeś co płynie w twoich żyłach? chyba jednak nie benzyna ani nie olej napędowy? Ulice zamienione na ciągi piesze odżywają - przejdź się na Długą, Piwną, w Kielcach wybierz się na Sienkiewicza i inne sąsiednie. W NYC to samo robią na Broadwayu

        • 7 3

        • A własnie, New York City... (3)

          NYC to bardzo ładny przykład jak w sercu Ameryki wywala się samochody z centrum miasta i oddaje przestrzeń pieszym i rowerzystom.
          Polecam obejrzeć krótki (4:50) filmik "NYC Streets Metamorphosis", bardzo pouczający:

          vimeo.com/83173191

          ("Matematyk, w dodatku kierowca" byłby załamany, nawet ojczyźnie automobilu wprowadza sie radykalne ograniczenia i oddaje miejsce rowerzystom :P )

          • 8 2

          • czyzby lewica (1)

            opanowala magistrat NYC ?

            • 2 5

            • raczej zdrowy rozsądek

              jak sadzę nie ma to za wiele wspólnego z poglądami politycznymi a więcej ze zdrowym rozsądkiem, konstruktywnym rozwiązywaniem problemów i podnoszeniem jakości życia w mieście.
              Równie dobrze mógłbyś napisać, że istnienie central Parku jest przykładem lewactwa, bo przecież lepiej teren sprzedać inwestorowi pod kolejny biurowiec czy parking.

              • 4 2

          • Woooooow

            Super filmik. Jest pod wrazeniem, ze i w kolebce samochodowej obudzili sie, ze miasto opanowane przez samochody to nie do konca to co dobre :)

            • 1 0

  • No w końcu..

    Dość zmuszania ludzi do łażenia tunelami jak szczury. To jest centrum miasta, to powinien być ruch przede wszystkim pieszo - rowerowy. Samochody powinny być tu obecne tylko warunkowo i na pewno nie one powinny być priorytetem. Szkoda tylko, że w jednym miejscu się poprawia a w drugim psuje według "najlepszych" wzorców urbanistycznych sprzed 40 lat - patrz Nowa Wałowa.

    • 28 33

  • To już nie będzie kokosów z tunelu przy LOT ???

    Nie do wiary.

    • 8 4

  • W tym tunelu przy Locie latami widywałem kobiety zamknięte w klateczce malutkiej sprzedające bilety ZKM

    -Przy wejściu do męskiego wc
    Jedną z nich znałem także znam ich udrękę i z widzenia i z opowieści.

    Maultkie pomieszczenie, bez światła dziennego w ciągłym stresie i pośpiechu bo ludziom tramwaj czy autobus ucieka - szybko szybko szybko...

    Za grosze.

    Tamtej znajomej już tam nie ma - ciężko choruje - nie wiem czy jeszcze żyje.
    Gdzie przez te lata byli ludzie inspekcji pracy bhp i innych licznych urzędów ?

    O sumieniu zainteresowanych osób nawet nie wspomnę.
    Bogactwo jednych często bywa okupione łzami wielu osób.

    • 20 3

  • diabeł ubrał sie w ornat i na msze zwołuje

    tak i obecni włodarze miejscy szukaja dziury w całym. Jesli tak wam zależy na przestrzeni publicznej i jakości życia szarego mieszkańca to prosze powiedzieć dlaczego oddaliście jakiemus kapitatliście z Kielc petlę autobusów miejsklich przy Jana z Kielna

    • 34 4

  • jak zwykle (8)

    władze miasta mają w d...e opinię mieszkańców i robią konsekwentnie swoje. Po tej miażdżącej krytyce internautów, która była chociażby na tym forum przy każdej okazji omawiania tego tematu powinien ten pomysł upasc a jednak nie.

    • 29 14

    • napiszmy petycję

      • 6 5

    • Jakiej miażdżącej krytyce? (1)

      Wypowiadają się głównie przeciwni. Ja np. jestem za i tylko Twoje bezpodstawne wnioski sprowokowały mnie do napisania tutaj.

      • 10 14

      • no chyba jak wszyscy przeciwni

        To oznacza miazdzaca krytyke...

        • 6 0

    • Wyniki wyborów ukazują, czyje pomysły popiera większość głosujących. A co do "miażdżącej krytyki" to anonimowe forum internetowe to nie jest "miażdżąca krytyka", tylko "czczy głos tłumu", którego - jak uczyli Rzymianie - słuchać nie należy.

      • 2 5

    • w czasie dyskusji nad strategią Gdańska 2030+ uczestnicy wyraźnie optowali (3)

      za preferencjami na rzecz komfortu ruchu pieszych. Nie pisz dyrdymałów o opinii mieszkańców, bo są one różne - przedstawiaj argumenty, a nie swoje emocje.

      • 7 2

      • tak tak (2)

        6 slownie uczestnikow...
        Bo taka na tych spotkaniach frekwencja ;)

        • 3 2

        • to trzeba było pójść i się wypowiedzieć (1)

          a nie pyszczyć na forum internetowym

          • 2 2

          • i co z tego, że były konsultacje..

            jak co do czego przychodzi to i tak głosy mieszkańców nie są brane pod uwage...

            • 3 2

  • Budyn - koncza sie obecnie mozliwosci brania wiec trzeba stworzyc nowe !!!! A zostalo tylko 2 lata do brania

    Apartamety trzeba z czegos utrzymac !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 16 9

  • (12)

    Pan Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz jest pierwszym naszym prezydentem, który tak naprawdę rozpoczął modernizacje gdańskiej infrastruktury drogowej i rozpoczął modernizacje naszego miasta. Zaniedbania z poprzednich lat są GIGANTYCZNE! Nec temere nec timide - Bez strachu lecz z rozwagą motto z herbu Gdańska, rodzinnego miasta Pana Prezydenta idealnie pasuje do Jego postępowania. Pan Prezydent jest politykiem Platformy Obywatelskiej, to widać po Jego słowach i czynach. Jaka uderzająca różnica z bandytyzmem ekonomicznym i nieodpowiedzialnością ekipy PiS-u! Pan Prezydent nie obawia podejmować decyzji kontrowersyjnych i to takich które nie zawsze podobają się opinii publicznej. Efekty Jego pracy to m.in. Nowa Słowackiego, Trasa Zielona Ergo Arenę, Park Reagana Tunel pod Martwą Wisłą, Obwodnica Pd, rozpudowa Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy i Terminal II tegoż lotniska, Kolej Metropolitalna Stadion na Euro i Euro w Gdańsku, ul. Havla, Nowa Wałowa, Tramwaj na Orunię, Trasa AK, Terminal kontenerowy w Porcie PN, Trasa Sucharskiego, czy najnowocześniejsza flota tramwajowa i autobusowa w Polsce! Działalność władz Gdańska to kwestia odpowiedzialności za miasto ale i za kraj, za Polskę i Polaków i Gdańszczanie, Polacy tą odpowiedzialność doceniają.

    • 16 30

    • tak ??? to może

      niech wygłosi jeszcze orędzie do narodu z ośrodka wczasowego Doraco ...... ciekawe co ?

      • 18 3

    • Czego to już nie każą tym biednym urzędnikom wypisywać w Internecie byle tylko utrzymać szefa i układy.

      • 21 4

    • fajny wpis. W końcu normalny. pzdr

      • 5 7

    • Główną przyczyną zapóźnień w rozwoju Gdańska i całego kraju w budowie i remontach tras drogowych i kolejowych były rządy lewicy w Gdańsku i kraju.Jednak tego tematu nikt nie podejmuje. Podejrzewam, że ta polityka była prowadzona z pełną świadomością, chodziło o zawrócenie reform na stare tory.
      A teraz te zapóźnienia w szybkim tempie należy usuwać.

      • 4 3

    • Orunia

      Nie ma tramwaju na Dzielnicy Orunia!!!!!!!! Jest na Świętokrzyskiej koło Górnej Oruni któraj NIE jest częścią Oruni, jest to Dzielnica Chełm!!!!!

      • 7 2

    • łomatko (1)

      no prawie to widzę.............
      budyń z łopatą....
      Pieprzeniem o zagrożeniu ze strony PISU nic nie wskórasz, na szczęscie jest nowy kandydat na prezydenta Waldemar Bartelik

      • 4 3

      • Waldemarr ?

        Zle kojarze...;)

        • 0 1

    • co racja to racja!

      • 1 2

    • "bezstronny" z Gdyni zawsze podpisywał się z wielkiej litery

      jesteś jego marną podróbką

      • 4 0

    • tak doceniam, szczególnie spalarnię Port Service. czemu sie tym nie chwalisz ?

      doceniam też stan torowiska tramwajowego na stogi i stan mostu Siennickiego.Nie dostaniecie mojego głosu. wyjazd na saksy

      • 4 1

    • Zaniedbania z poprzednich lat są gigantyczne!

      Z których lat konkretnie masz na myśli zaniedbania.
      Adamowicz jest prezydentem 16 lat.

      • 2 1

    • Po kolei

      1. Park Reagana to kontynuacja dzieła zaczętego przez aferzystę Jamroża, bo ten właśnie człowiek zaczął rozbudowę parku w Brzeźnie i budowy tamże mola.
      2. Słowackiego to Adamowiczowi można przypisać jedynie w górnym fragmencie, bo jego upór faktycznie zdecydował o przebudowie tej trasy. Szkoda jednak że zupełnie ZAPOMNIAŁ o rozbudowie Spacerowej i węzła tejże przy obwodnicy, co swego czasu Szczurek mu wytknął.
      3. Trasa Zielona póki co jest donikąd a i w przyszłości nie na wiele się zda. W sumie wyrzucone pieniądze w błoto.
      4. Rozbudowa lotniska to tylko wyciąganie kasy, znam wiele lotnisk o większej przepustowości (ponad 4 razy) i mniejszych terminalach, tym bardziej że Rębiechowo nie jest hubem a jedynie lotniskiem końcowym i nie ma żadnych szans by było inaczej.
      5. Trasa Sucharskiego to inwestycja portowa i jest tożsama z Drogą Zieloną, wyciułanie wielkiej kasy, tym bardziej że most wantowy kolejne dzieło Adamowicza nie spełnia wymogów transportu ciężarowego tym ciągiem komunikacyjnym.
      6. Tunel pod Martwą Wisła to jak Sucharskiego i Zielona Droga element tej samej układanki. Pomysł nawet i dobry tylko czemu tunel wiercony a nie zatapiany jak pierwotnie zakładano i mający mieć trzy nitki a nie dwie jak teraz?! nie mówiąc o kosztach ... niższych.
      7. Terminal kontenerowy to inwestycja portu, co ma do tego Adamowicz ???????????????????????????????????????? że zasiada w Radzie Nadzorczej i bierze za to kasę!!!
      8. Havla to porażka a zwłaszcza te wielkie lotnisko dzięki któremu na gigantycznej powierzchni zabrakło stworzenia normalnego wyjazdu z Świętokrzyskiej w stronę Oruni. Tylko idiota mógł wymyślić ostry skręt w prawo, do tego w stromym podjeździe!!!
      9. Tramwaj na Orunię, to czysta fantasmagoria, niech wpierw skończą ten na Morenę.
      10. PKM to kolejny dowód na wyciąganie kasy ale nie przez Adamowicza ale przez wojewodę i Sejmik Wojewódzki. Swoją drogą EURO minęło półtora roku temu a PKM dalej w budowie i szybkiego końca nie widać???
      11. Tabor tramwajowy w ponad 70% ma obecnie staż ponad 25-cio letni. Szykują się kolejne zakupy "Dortmundów" dzięki którym tabor ten będzie składał się z starych zestawów już w ponad 80%.
      12. Obwodnica Południowa to zakres GDDiK, jak również węzeł Karczemki. Władze miasta miały tu niewiele do gadania, tym bardziej że ustawa zabrania inwestycji z funduszy jednej gminy w innej, poza wodociągami, śmieciami, energią itp ale na pewno nie komunikacją.
      13. Stadion w Letnicy, to porażka wszystkich za chora ambicję Budynia. Miał być stadion a 33 tys. widzów, zbudowano na ponad 40 tys. Stadion ten nie zwróci się NIGDY, choćby nie wiem jakich sztuczek księgowych by nie czyniono.
      14. Nowa Wałowa to droga donikąd, budowana za gigantyczną kasę pod deweloperów a nie potrzeby Gdańska.

      P.S. Szkoda że nie dołączyłeś do wyników PA dzieł takich jak ECS, Teatr szekspirowski, kładka przez Motławę, wieczną rewitalizację Dolnego Miasta, brak decyzji w sprawie mostu do Sobieszewa; 16 lat prezydent + 4 lata szef Rady Miasta + 4 lata radny.
      Brak zupełnie koncepcji na Wyspę Spichrzów, czas działąnia jak wyżej
      ... i wielu, wielu innych.

      • 1 2

  • jestem pieszym (3)

    i WOLĘ TUNELE od przejść ze światłami na których tracę kilka minut na każdym z nich, w dodatku i tak nie mając pewności że jakiś wariat mnie nie potrąci

    • 54 15

    • a jak nie bedzie wariata to tez wolissz tunele?

      przeczytaj jeszcze bo nie zrozumiales idei

      • 1 12

    • w łeb w nich dostać też wolisz? (1)

      a poślizgnąć się na zaśnieżonych/oblodzonych schodach też wolisz? a może brodzić po kolana w wodzie gdy tunel jest zalany?

      • 1 5

      • Kilka razy w życiu dostałem.

        Zawsze pod gołym niebem. Pewnie stąd lęk przestrzeni...

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane