• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście naziemne przy GUMedzie powstanie w osiem miesięcy. Wybrano wykonawcę

Krzysztof Koprowski
30 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nowe przejście naziemne zlikwiduje barierę architektoniczną w postaci tunelu w drodze do UCK i GUMedu. Nowe przejście naziemne zlikwiduje barierę architektoniczną w postaci tunelu w drodze do UCK i GUMedu.

To już niemal pewne - w najbliższych tygodniach rozpocznie się budowa nowego przejścia naziemnego przez al. Zwycięstwa na wysokości przystanku tramwajowego Uniwersytet MedycznyMapka. Prace budowlane pochłoną prawie 3,2 mln zł, a na ich realizację przewidziano 8 miesięcy od momentu zawarcia umowy z wykonawcą.



Co należy robić z tunelami obok nowych przejść naziemnych?

O budowie przejścia naziemnego przy jedynym na al. Zwycięstwa tunelu dla pieszych pisaliśmy w październiku, kiedy ogłoszono przetarg na wykonawcę robót.

Ostatecznie w postępowaniu przetargowym wpłynęły oferty od trzech firm:
  • Strabag z Pruszkowa - 4 228 566,56 zł,
  • Eurovia Polska z Bielan Wrocławskich - 3 826 474,21 zł,
  • WPRD Gravel z Gdańska - 3 189 079,92 zł.


Planowana lokalizacja nowego przejścia naziemnego przez al. Zwycięstwa. Planowana lokalizacja nowego przejścia naziemnego przez al. Zwycięstwa.

Osiem miesięcy na wykonanie prac budowlanych



Ponieważ wszystkie przedsiębiorstwa zadeklarowały przedłużenie minimalnego trzyletniego okresu gwarancji jakości robót o kolejne dwa lata, przy wyborze oferty kierowano się wyłącznie najniższą ceną.

Kilka dni temu Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wskazała oficjalnie jako zwycięzcę przetargu firmę WPRD Gravel. Stało się tak mimo nieznacznego przekroczenia zaplanowanego budżetu na ten cel - 2 mln 970 tys. zł.

Po podpisaniu umowy z gdańską firmą na realizację zadania przewidziano osiem miesięcy.

Czytaj też:

Przywrócą blask Wielkiej Alei Lipowej



Nowe przejście naziemne połączy obie strony al. Zwycięstwa. Nowe przejście naziemne połączy obie strony al. Zwycięstwa.

Przejście częściowo sterowane sygnalizacją świetlną



W ramach zaplanowanych robót najważniejszym elementem jest oczywiście budowa przejścia naziemnego przez całą szerokość al. Zwycięstwa oraz Traktu Konnego. Równolegle do niego powstanie też przejazd rowerowy, który będzie łączył się z drogą rowerową wzdłuż alei.

Na jezdniach alei Zwycięstwa ruch będzie sterowany sygnalizacją świetlną. Na Trakcie Konnym przejście z przejazdem będzie wyniesione - w formie podłużnego progu, bez sygnalizacji świetlnej (jezdnia w tym miejscu pozostanie zwężona do jednego pasa ruchu).

Sygnalizator ostrzegawczy na przystanku Reja. Podobne rozwiązanie pojawi się przy GUMedzie. Sygnalizator ostrzegawczy na przystanku Reja. Podobne rozwiązanie pojawi się przy GUMedzie.

Sygnalizacja ostrzegawcza przed tramwajem i dłuższe perony



W obrębie torowiska tramwajowego przewidziano montaż sygnalizatorów ostrzegawczych wzorem przystanków ChodowieckiegoMapka, PolitechnikaMapka czy najnowszej realizacji tego typu na przystanku Reja.

Budowa przejścia naziemnego wymusi drobne korekty w układzie peronów, które zostaną wydłużone o ok. 20 metrów w stronę Bramy Oliwskiej. Przesunięte zostaną też wiaty tramwajowe oraz tablice Systemu Informacji Pasażerskiej.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Istniejące przejście podziemne pod al. Zwycięstwa. Istniejące przejście podziemne pod al. Zwycięstwa.

Coraz więcej przejść naziemnych obok podziemnych



Utworzenie przejścia naziemnego przy GUMedzie jest kolejną realizacją tego typu w Gdańsku. Pierwszą zmianą w organizacji ruchu pieszego było utworzenie "zebry" przy Uniwersytecie Gdańskim. W kolejnych latach przejścia naziemne zbudowano przez Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Chmielnej oraz Łąkowej.

W trakcie realizacji jest przejście przy Bramie Wyżynnej, a w planach na najbliższe lata kolejne przejścia naziemne na Podwalu Przedmiejskim, przy dworcu głównym oraz w ciągu al. Rzeczypospolitej (w rejonie skrzyżowania z ul. Hynka oraz al. Jana Pawła II).

Miejsca

Opinie (365) ponad 10 zablokowanych

  • Utrudnianie na siłę (4)

    Jest za bezpiecznie bo jest przejście bezkolizyjne podziemne, więc musimy teraz dorobić przejście naziemne, to może statystyki wypadków nieco wzrosną, bo ostatnio mniej pieszych jest potrącana...

    • 27 4

    • (3)

      To akurat nie jest argument przeciw przejściom dla pieszych, a przeciw samochodom...

      • 3 3

      • (2)

        To jest argument przeciwko przejściom naziemnym, a nie przeciw samochodom. Nad przejściami podziemnymi też jeżdżą samochody a potrąceń nie ma. Potrącenia pojawiają się gdy dodasz przejścia naziemne, a nie samochody.

        • 2 3

        • Dlaczego mają być potrącenia? Czy kierowcy wsiadają za kółko żeby mordować pieszych? (1)

          • 3 1

          • Niedługo chyba tak będezie...skoro te durne pomysły

            nakręcają nienawiść jednych na drugich!
            Zamiast wprowadzać rozwiązania, gdzie i pieszy i kierowca może poruszać się bezkolizyjnie bez negatywnego wpływu ruchu jednego na drugiego... robi się "rozwiązania" kolizyjne, które wymuszają na jednych ustępowanie pierwszeństwa drugim.... i nieważne których którym! Głupota, ciemnota i tytle.

            • 0 1

  • Kolejna bzdura naszej Pani Prezydent (1)

    Właśnie przejść podziemnych pod jezdnią i nad jezdnią powinno być jak najwięcej. Po pierwsze są one bezpieczniejsze dla pieszych, po drugie nie spowalniają ruchu drogowego, mniej świateł powodujących korki. Władze gdańska swoimi pomysłami o zwężeniu pasów ruchu w oliwie z trzech do dwóch, teraz jeszcze kolejne przejścia naziemne i światła, tu się nie da normalnie płynnie jechać. Kierowcy będą stać na światłach w korkach to jest chore. Zamiast wyremontować tunele zrobić windy. Tak Pani Prezydent mam pani dobrych doradców więcej betonu deweloperów, drzew w chodnikach, nawalić więcej rond, świateł, zwężeń ulic, cudownych wiat przystankowych i będzie super!

    • 7 1

    • Ponadto,

      przejscia podziemne i kładki nie spowalniają tez ruchu pieszych!
      Jak jestem pieszym to wole iśc tunelem bo nie musze stać i czekać na światło na przejściu!!!

      • 0 1

  • Kolejny pomysł, który wydłuży czas przejazdu samochodem, autobusem, tramwajem. (2)

    Na przejściu ma być sygnalizacja świetlna, a więc będzie czerwone światło dla samochodów, autobusów i tramwajów. Czas przejazdu znowu się wydłuży. Istniejące przejścia naziemne i podziemne w tym miejscu są wystarczające.
    Przez Trójmiasto nie można przejechać w miarę szybko. Jeżdżę codziennie komunikacją miejską z Gdańska do Gdyni do pracy i to koszmar czasowy. Metra nie ma. SKM jeździ 50 km/h, często się psuje - stary tabor. Autobusy w Gdańsku mają jakieś dziwne trasy. Żeby autobus dojechał do SKM to ma trasę tak poskręcaną, że pół miasta można zwiedzić. I kursy co 20 minut.
    Kiedyś było lepiej.

    • 13 3

    • Kiedyś było lepiej. Jeden samochód na stu mieszkańców, a nie ponad sześćdziesiąt...

      • 1 1

    • Miasto wraca do rownowagi. Szacunek dla pieszych, auta musza sie dostosowac

      Wreszcie!

      • 1 4

  • Czekam innej ekipy. Jakiejkolwiek.

    Żeby trochę przewietrzyć to nieudaczne towarzystwo wzajemnej adoracji

    • 3 1

  • Jak zatruć powietrze w mieście ? Jak zwiększyć ilość nowotworów i hałasu ? Dzięki Dulkiewicz już to wiemy.

    Odpowiedź.
    Zrobić przejścia co 100m (w Osowej nawet co 20m) tylko po to aby samochody zużywały hamulce (pył z tarcz i klocków), opony (resztki gumy) a także produkowały kilkanaście razy więcej spalin.

    • 3 2

  • Kiedy zakaz

    Parkowania na chodnikach ?

    • 2 1

  • W końcu

    Powinno się uspokoić ruch w tej części miasta. Tylko piesi, rowery, tramwaj i elektryczne cargo z wjazdówką do miasta.

    • 1 3

  • To co siebwyprawiab

    W tym mieście Ost czasy to jakaś kpina

    • 1 2

  • (2)

    To po co zrobione były przejscia podziemne skoro mogli pomalować pasy i żadnego problemu nie było. Tylko wariat na to by zgodził się. Zmarnowane pieniadze zamiast zrobić sensownie na lata to zrobia jeszcze gorzej

    • 42 4

    • Sensowniej byłoby zostawić przejście podziemne i nie robić teraz przejścia naziemnego. Jeśli te schody są takie problematyczne (chociaż w porównaniu ze wspinaczką na wzgórze do UCK te schody to pryszcz), to te 3 miliony lepiej byłoby zainwestować w podjazdy o mniejszym nachyleniu.

      • 2 1

    • Ponieważ te tunele powstawały w lata 70-tych, gdy uważano że miasto należy budować wokół samochodu

      • 4 2

  • (8)

    Nieprawdopodobnie piękny jest kwik samochodziarzy. Czekam aż zaczną emigrować na Białoruś czy Ukrainę, tam jest ich wymarzona infrastruktura drogowa. Miejsce jest, bierzcie rodziny i jedźcie!

    • 22 55

    • (2)

      Komentarze idealnie to potwierdzają, tu jest jeszcze mentalność bardzo głęboko wschodnia, samochodzik to status społeczny i ważniejszy jest niż człowiek. Zabawne to jest szczególnie z perspektywy kogoś kto w garażu ma nowego lexusa, a do biura ciśnie na rowerku codziennie, nawet w taki dzień jak dziś.

      • 7 7

      • (1)

        Tak tak, a ja mam w garażu 5 Maybachów ale wolę latać do biura statkiem kosmicznym. Zabawnie się czyta wytwory twojej wyobraźni.

        • 5 7

        • Haha no mowie, wschodnia mentalność na całego, Twój umysł nawet nie może pojąć tego i od razu zakłada, że to wytwory wyobraźni. Zabawne.

          • 1 2

    • minusują właściciele białych suvów :D (2)

      brawo, Gdańsk dla ludzi nie dla samochodów!!!!

      • 11 12

      • a może dla ludzi - ale myślących?!

        • 5 2

      • Minususja Sebki z Kartuz co tu wpadaja swoimi E46

        • 13 5

    • lepiej ty się tam wybierz, infrastruktura i sposób myślenia w sam raz dla ciebie. Chociaż - tam też chyba jednak myślą bardziej racjonalnie niż ten gdański ruch obywatelski, ubóstwiający wąchać spaliny i stać w korkach. Bo tramwaj przecież góra przefrunie, nieprawdaż?

      • 9 4

    • O Białorusi się nie wypowiem, ale na Ukrainie likwidują parkowanie na chodnikach :D Zamach na samochodziarzy!

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane