• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie szansa na trasę kolejową PKM Południe

ms
4 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Mapa prezentująca rekomendowany przebieg PKM Południe, który będzie obecnie analizowany w ramach STEŚ. Mapa prezentująca rekomendowany przebieg PKM Południe, który będzie obecnie analizowany w ramach STEŚ.

Ostatniego dnia starego roku ogłoszono przetarg na ważny dokument dla projektu PKM Południe, czyli nowej linii kolejowej łączącej śródmieście Gdańska z Łostowicami i Borkowem, a po rozwidleniu z Jasieniem, Pruszczem Gdańskim i Starą Piłą na Kaszubach. To inwestycja zaplanowana na 15 lat.



Kto powinien sfinansować budowę trasy PKM Południe?

Należąca do samorządu województwa pomorskiego spółka Pomorska Kolej Metropolitalna SA ogłosiła 31 grudnia przetarg na przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla projektu o nazwie "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II - Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego".

Przy tak długiej nazwie prościej będzie używać jej bardziej zrozumiałego zamiennika, czyli PKM Południe.

Wykonanie dokumentu jest konieczne m.in. do potwierdzenia możliwości realizacji tego projektu, wskazania niezbędnej rezerwy terenowej oraz optymalnego etapowania całej inwestycji.

Zainteresowane opracowaniem tej dokumentacji firmy mają czas do 8 lutego 2021 r. na złożenie swoich ofert. Jedynym kryterium wyboru zwycięskiej oferty będzie jej cena.

Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ponad dwa i pół roku na opracowanie STEŚ. Czas upłynie 30 września 2023 r.

- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze. STEŚ pozwoli także na wskazanie niezbędnej rezerwy terenowej. Opracowanie tej dokumentacji przed końcem 2023 r. pozwoli na rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe już w nowej perspektywie unijnej.
Punktem wyjścia dla tego wizjonerskiego projektu są rekomendowane wcześniej przez Biuro Rozwoju Gdańska warianty nowych tras kolejowych na południu Trójmiasta, które w lipcu, podczas konferencji z udziałem samorządowców z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot, przedstawili wspólnie marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Wówczas też dalsze prace nad przygotowaniem nowego projektu powierzone zostały samorządowej spółce PKM SA.

Zachód Trójmiasta już ma kolej, teraz czas na południe



- Oddana do użytku w 2015 r. linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej otworzyła komunikacyjnie Trójmiasto w kierunku zachodnim i stała się silnym bodźcem do rozwoju transportu kolejowego w całym regionie - mówi dziś marszałek województwa Mieczysław Struk. - Gdańsk Południe i jego najbliższa okolica to silnie rozwijająca się część Gdańska i okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo, gdzie w kolejnej dekadzie zamieszkać może aż 100 tys. nowych mieszkańców. Naszą rolą jest zapewnić im efektywny, niezawodny i niskoemisyjny transport. Dlatego jako samorząd wojewódzki zaproponowaliśmy gminom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk - Gdynia - Sopot wspólną realizację nowego, wizjonerskiego projektu kolejowego w ramach kolejnego etapu projektu PKM - wyjaśnia marszałek.
- Myślę, że po sukcesie linii PKM dziś nie trzeba już nikogo przekonywać do sensowności budowy linii kolejowej w kierunku południowych dzielnic Gdańska - dodaje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za transport w regionie. - Natomiast dzięki STEŚ poznamy m.in. wstępny koszt poszczególnych etapów inwestycji. Późniejsza decyzja o budowie PKM Południe będzie uzależniona przede wszystkim od możliwości zdobycia funduszy unijnych na jej sfinansowanie.

Możliwy przebieg trasy PKM Południe



Na tym etapie jest jeszcze zbyt wcześnie, aby mówić o konkretnych terminach realizacji samej inwestycji. Ale wiadomo, jakie trasy będą brane pod uwagę w STEŚ.

  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229 pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM) pomiędzy przystankami Gdańsk Jasień i Gdańsk Kiełpinek.


Sprawdziliśmy: Budowa PKM Południe nie zablokuje budowy dróg na południu Gdańska
ms

Miejsca

Opinie (369) 7 zablokowanych

  • Tylko do Pruszcza?.ale rozmach....cie nie moge.

    • 7 8

  • Planowane za 15 lat

    Powstanie za 50 dla przyszłych pokoleń.
    Ciekawe czy do tego czasu zorganizują wspólny bilet metropolitalny.

    • 19 1

  • 15 lat (3)

    szkoda ze nie 50 lat smiech na sali. Budowanie jednej nitki będzie trwalo 20 lat albo lepiej. Pierw bd projektować przez 10 lat albo nawet 15 lat a później budować

    • 18 6

    • Żeby dostać dofinansowanie (2)

      to trzeba mieć pewne dokumenty. Po to jest ten przetarg. Jak będą dokumenty to wystąpimy o dofinansowanie - trzeba to robić w pewnych konkretnych okresach, ale tutaj akurat startując teraz wpisujemy się w harmonogram. Jak będzie obietnica dofinansowania to trzeba zrobić projekt budowlany. Jak będzie projekt to będziemy budować. Teraz czas. Na studium z obecnego ptzetargu potrzeba 2,5 roku. Projekt budowlany i budowa to kolejne 2x po 2-2,5 roku. Oczywiście gdyby mieć pieniądze i władzę nieliczącą się mieszkańcami (typu Łukaszenka, Chiny) to można szybciej ale nadal to byłoby ponad 6-7 lat

      • 10 1

      • Gdyby władza liczyła się z mieszkańcami

        To już by to było. Pomysł tej linii ma przynajmniej 40 lat.

        • 8 3

      • No i nową spółki trzeba założyć proponuje Kolej Gdańsk Południe

        • 2 2

  • Odtworzą to, co Niemcy tak dobrze zrobili. Po wojnie należało z tego korzystać. Nie byłoby dzisiaj problemu z komunikacją. Podobna sytuacja jest na Żuławach, przede wszystkim w Nowym Dworze i w Nowym Stawie. Tam też Infrastruktura kolejowa została zdegradowana. Pomieszczenia dworców adaptowano na mieszkania. Teren obrósł zielskiem i komórkami gospodarczymi.

    • 28 2

  • Jak ma to być kolej metropolitalna to czemu znowu Gdynia w odstawce? (4)

    Kolej na Oksywie i Obłuże to sprawa pierwszej potrzeby. Metropolia to nie tylko Gdańsk. To cały region. Tak dla przypomnienia.

    • 13 13

    • Bo Gdynia ociąga się z współfinansowaniem. (1)

      Spójrz co się dzieje.

      • 11 3

      • Mylisz sprawy, niestety...

        Gdańsk też nie współfinansuje, ale i tak województwo patrzy na to miasto przychylniej.

        • 0 1

    • Ja rozumiem, że w Gdyni to tylko patrzą na Gdańsk

      zamiast interesować się co u nich się dzieje?
      Na temat postępów w Gdyni, był tu artykuł równo miesiąc temu. Dokumentacja jest bardziej zaawansowana niż gdańska.

      • 7 2

    • Gdańsk wybrał współpracę z PKM, Gdynia z PLK

      za jakiś czas zobaczymy, kto wybrał lepiej.

      PKM działa, a jak idą inwestycje PLK każdy wie.

      • 0 0

  • "Wizjonerski projekt" serio!? Ta trasa powinna była być zrobiona z 30 lat temu - wtedy to było wizjonerskie teraz to tylko odgrzebanie projektu i to tylko dzięki społecznej inicjatywie.

    • 19 1

  • Nowe nadużycie (1)

    Po co robić jakieś nowe drogi
    Lepiej kilkanaście milionów dać na jakis projekt.
    Kasa wypłynie z urzędu.
    wszystko na papierze narysują a rodzina i znajomi się wzbogaca .
    Wizja jest

    • 16 7

    • Na nowych drogach się niby nie bogacą?

      • 3 0

  • Bardzo piękna i potrzebna

    Koncepcja. Lecz nawet nie ma nowej świętokrzyskiej a gdzie PKM. Wieki całe czekania.

    • 17 5

  • Jak to czytam to chce mi się śmiać (1)

    Wy mlode poko lenie jesteście jak jakieś głuptaki.Ciagle tylko marudzenie i malkontenctwo.Czy naprawdę nie potraficie nigdy nic próbować oceniać pozytywnie.Czasem sobie myślę, że internet to może i potrzebny,ale reguła zamieszczania komentarzy to już niekoniecznie, dlaczego,bo część z nich jest w ogóle nie na temat, część na poziomie przedszkolaków.Szkoda tylko że nie ma głosów merytorycznych i poważnych.Wiem co piszę, parokrotnie za pośrednictwem portalu Trójmiasto pl. zabierałem głos w istotnych sprawach i dzięki takim działaniom udało się załatwić sprawę pozytywnie jak zabezpieczenie nastawni kolejowej w Sopocie

    • 12 7

    • niepodgrzewaj sie

      bo nikt tym korona transportem na szynach nie chce jezdzic a ty swoje jak czlonek nsdap

      • 1 4

  • Zbiorowa euforia bo ogłosili "przetarg na dokument"

    Serio? Może poczekajmy aż ruszą jakiekolwiek prace, bo przykładów marnowania kasy na różne "studium wykonalności" w Gdańsku akurat nie brakuje.

    • 24 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane