• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie szansa na trasę kolejową PKM Południe

ms
4 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Mapa prezentująca rekomendowany przebieg PKM Południe, który będzie obecnie analizowany w ramach STEŚ. Mapa prezentująca rekomendowany przebieg PKM Południe, który będzie obecnie analizowany w ramach STEŚ.

Ostatniego dnia starego roku ogłoszono przetarg na ważny dokument dla projektu PKM Południe, czyli nowej linii kolejowej łączącej śródmieście Gdańska z Łostowicami i Borkowem, a po rozwidleniu z Jasieniem, Pruszczem Gdańskim i Starą Piłą na Kaszubach. To inwestycja zaplanowana na 15 lat.



Kto powinien sfinansować budowę trasy PKM Południe?

Należąca do samorządu województwa pomorskiego spółka Pomorska Kolej Metropolitalna SA ogłosiła 31 grudnia przetarg na przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla projektu o nazwie "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II - Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego".

Przy tak długiej nazwie prościej będzie używać jej bardziej zrozumiałego zamiennika, czyli PKM Południe.

Wykonanie dokumentu jest konieczne m.in. do potwierdzenia możliwości realizacji tego projektu, wskazania niezbędnej rezerwy terenowej oraz optymalnego etapowania całej inwestycji.

Zainteresowane opracowaniem tej dokumentacji firmy mają czas do 8 lutego 2021 r. na złożenie swoich ofert. Jedynym kryterium wyboru zwycięskiej oferty będzie jej cena.

Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ponad dwa i pół roku na opracowanie STEŚ. Czas upłynie 30 września 2023 r.

- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze. STEŚ pozwoli także na wskazanie niezbędnej rezerwy terenowej. Opracowanie tej dokumentacji przed końcem 2023 r. pozwoli na rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe już w nowej perspektywie unijnej.
Punktem wyjścia dla tego wizjonerskiego projektu są rekomendowane wcześniej przez Biuro Rozwoju Gdańska warianty nowych tras kolejowych na południu Trójmiasta, które w lipcu, podczas konferencji z udziałem samorządowców z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot, przedstawili wspólnie marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Wówczas też dalsze prace nad przygotowaniem nowego projektu powierzone zostały samorządowej spółce PKM SA.

Zachód Trójmiasta już ma kolej, teraz czas na południe



- Oddana do użytku w 2015 r. linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej otworzyła komunikacyjnie Trójmiasto w kierunku zachodnim i stała się silnym bodźcem do rozwoju transportu kolejowego w całym regionie - mówi dziś marszałek województwa Mieczysław Struk. - Gdańsk Południe i jego najbliższa okolica to silnie rozwijająca się część Gdańska i okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo, gdzie w kolejnej dekadzie zamieszkać może aż 100 tys. nowych mieszkańców. Naszą rolą jest zapewnić im efektywny, niezawodny i niskoemisyjny transport. Dlatego jako samorząd wojewódzki zaproponowaliśmy gminom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk - Gdynia - Sopot wspólną realizację nowego, wizjonerskiego projektu kolejowego w ramach kolejnego etapu projektu PKM - wyjaśnia marszałek.
- Myślę, że po sukcesie linii PKM dziś nie trzeba już nikogo przekonywać do sensowności budowy linii kolejowej w kierunku południowych dzielnic Gdańska - dodaje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za transport w regionie. - Natomiast dzięki STEŚ poznamy m.in. wstępny koszt poszczególnych etapów inwestycji. Późniejsza decyzja o budowie PKM Południe będzie uzależniona przede wszystkim od możliwości zdobycia funduszy unijnych na jej sfinansowanie.

Możliwy przebieg trasy PKM Południe



Na tym etapie jest jeszcze zbyt wcześnie, aby mówić o konkretnych terminach realizacji samej inwestycji. Ale wiadomo, jakie trasy będą brane pod uwagę w STEŚ.

  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229 pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM) pomiędzy przystankami Gdańsk Jasień i Gdańsk Kiełpinek.


Sprawdziliśmy: Budowa PKM Południe nie zablokuje budowy dróg na południu Gdańska
ms

Miejsca

Opinie (369) 7 zablokowanych

  • (2)

    Nie zrobili nawet jeszcze kolei od wielu lat na północ Gdyni a jużsię zabierają za konkretną inwestycjęna południe. To już nawet nie jest kpina a poprostu skandal

    • 5 6

    • (1)

      Z pretensjami to do Szczurka, Gdańsk konswekwentnie robi swoje - plany, oczywiście.

      • 2 0

      • Do Szczurka?

        A kolej na południe Gdańska to wybuduje miasto Gdańsk?

        • 0 0

  • konkretnie kiedy zaskarzyc decyzje srodowiskowa

    terminy sa potrzebne bo nie zamierzam dac sie wywlaszczac .
    I bede pilnowal was oj bede.

    • 2 7

  • Najpierw zostały zniszczone a teraz się odbudowuje,

    smutne...

    • 13 0

  • Przez nowe osiedla (budynki)? (1)

    Alternatywne warianty idą przez nowo budowane osiedla bloków i domów, ktoś to sprawdził pisząc artykuł?

    • 7 4

    • Dlatego są alternatywne i mało prawdopodobne.

      • 2 0

  • Głupota

    urzędasów osiąga apogeum. Zajmijcie się drogami, chodnikami a nie beznadziejną PKM.

    • 4 8

  • Rondo Starogardzka- Niepołomicka 2029 (1)

    Ciekawe czy do 2029 roku powstanie rondo na łączeniu Starogardzkiej z Niepołomicką. A oni kolej chcą budować... hehe

    • 13 1

    • w listopadzie pisałam na ten temat do zarządu dróg, dostałam uprzejmą odpowiedź że takie rondo powstanie, HURA !

      • 0 0

  • Kilka kilometrów torów i nazywane wizjonerskim pomysłem

    Cale to miasto to niezłe wizjonierstwo

    • 10 2

  • śmieszne

    W pierwszej kolejności niech się sprężą i wykończą to co jeszcze zostało zamaskowane krzakami po komunie. Z trakcjami kolei wąskotorowych które można było szybko przerobić na szybkie linie tramwajowe uporali się dość szybko. Fragmenty torowisk dla terenów o których teraz mowa jeszcze w krzakach zalegają. Konsekwentnie zamykane, dewastowane, zabudowane aby utrudnić jakiś pomyślunek teraz będą dla jednego pokolenia obiektem prac. Pewnie będziemy wiercić pod zbudowanymi bez refleksji osiedlami. Bo bez sensu jezdzić 20 km w koło aby dostać się na drugą stronę osiedla.

    • 7 2

  • nie potrafią utrzymać SKM do Tczewa, a zabierają się za nowe torowiska (2)

    megalomania - na koszt podatnika. Tramwaj szynowy ma sens kiedy jeździ niezawodnie i jest zsynchronizowany z dojazdem lokalnym. Weźcie się najpierw za lokalne busiki by dowoziły ludzi do stacji. I za codzienną ( wł. conocną) konserwację torowiska i taboru.

    • 10 3

    • SKM do Tczewa jest własnie ciężkie do realizacji z powodu znacznego obciążenia torów ruchem dalekobieżnym i towarowym (1)

      gdyby dodatkowe tory były aż do Tczewa to i SKM by jeździło tu regularnie.

      • 4 1

      • towarowe jeżdżą głównie w nocy

        pamiętam czasy gdy SKM jeździła do Tczewa, towarowych i dalekobieżnych nie brakowało (samochodowy transport był słabo rozwinięty)

        • 1 0

  • Szansa dla szympansa

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane