• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rośnie szansa na trasę kolejową PKM Południe

ms
4 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Mapa prezentująca rekomendowany przebieg PKM Południe, który będzie obecnie analizowany w ramach STEŚ. Mapa prezentująca rekomendowany przebieg PKM Południe, który będzie obecnie analizowany w ramach STEŚ.

Ostatniego dnia starego roku ogłoszono przetarg na ważny dokument dla projektu PKM Południe, czyli nowej linii kolejowej łączącej śródmieście Gdańska z Łostowicami i Borkowem, a po rozwidleniu z Jasieniem, Pruszczem Gdańskim i Starą Piłą na Kaszubach. To inwestycja zaplanowana na 15 lat.



Kto powinien sfinansować budowę trasy PKM Południe?

Należąca do samorządu województwa pomorskiego spółka Pomorska Kolej Metropolitalna SA ogłosiła 31 grudnia przetarg na przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla projektu o nazwie "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II - Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego".

Przy tak długiej nazwie prościej będzie używać jej bardziej zrozumiałego zamiennika, czyli PKM Południe.

Wykonanie dokumentu jest konieczne m.in. do potwierdzenia możliwości realizacji tego projektu, wskazania niezbędnej rezerwy terenowej oraz optymalnego etapowania całej inwestycji.

Zainteresowane opracowaniem tej dokumentacji firmy mają czas do 8 lutego 2021 r. na złożenie swoich ofert. Jedynym kryterium wyboru zwycięskiej oferty będzie jej cena.

Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ponad dwa i pół roku na opracowanie STEŚ. Czas upłynie 30 września 2023 r.

- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. - Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze. STEŚ pozwoli także na wskazanie niezbędnej rezerwy terenowej. Opracowanie tej dokumentacji przed końcem 2023 r. pozwoli na rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe już w nowej perspektywie unijnej.
Punktem wyjścia dla tego wizjonerskiego projektu są rekomendowane wcześniej przez Biuro Rozwoju Gdańska warianty nowych tras kolejowych na południu Trójmiasta, które w lipcu, podczas konferencji z udziałem samorządowców z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk - Gdynia - Sopot, przedstawili wspólnie marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk i prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Wówczas też dalsze prace nad przygotowaniem nowego projektu powierzone zostały samorządowej spółce PKM SA.

Zachód Trójmiasta już ma kolej, teraz czas na południe



- Oddana do użytku w 2015 r. linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej otworzyła komunikacyjnie Trójmiasto w kierunku zachodnim i stała się silnym bodźcem do rozwoju transportu kolejowego w całym regionie - mówi dziś marszałek województwa Mieczysław Struk. - Gdańsk Południe i jego najbliższa okolica to silnie rozwijająca się część Gdańska i okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo, gdzie w kolejnej dekadzie zamieszkać może aż 100 tys. nowych mieszkańców. Naszą rolą jest zapewnić im efektywny, niezawodny i niskoemisyjny transport. Dlatego jako samorząd wojewódzki zaproponowaliśmy gminom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk - Gdynia - Sopot wspólną realizację nowego, wizjonerskiego projektu kolejowego w ramach kolejnego etapu projektu PKM - wyjaśnia marszałek.
- Myślę, że po sukcesie linii PKM dziś nie trzeba już nikogo przekonywać do sensowności budowy linii kolejowej w kierunku południowych dzielnic Gdańska - dodaje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za transport w regionie. - Natomiast dzięki STEŚ poznamy m.in. wstępny koszt poszczególnych etapów inwestycji. Późniejsza decyzja o budowie PKM Południe będzie uzależniona przede wszystkim od możliwości zdobycia funduszy unijnych na jej sfinansowanie.

Możliwy przebieg trasy PKM Południe



Na tym etapie jest jeszcze zbyt wcześnie, aby mówić o konkretnych terminach realizacji samej inwestycji. Ale wiadomo, jakie trasy będą brane pod uwagę w STEŚ.

  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229 pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM) pomiędzy przystankami Gdańsk Jasień i Gdańsk Kiełpinek.


Sprawdziliśmy: Budowa PKM Południe nie zablokuje budowy dróg na południu Gdańska
ms

Miejsca

Opinie (369) 7 zablokowanych

  • dlaczego te d**ile nie połączą lawendowych wzgórz z zakoniczynem? (1)

    no co za kretyn nad tym pracuje? taki krótki odcinek a trzeba go na około objeżdżać całe kowale i pół ujeściska, żeby dostać się 700m dalej...

    • 27 4

    • Prawda. To trzeba być geniuszem to samo tyczy się lawendowego ze świętokrzyską

      • 7 1

  • czekamy na to połączenie od kiedy zlikwidowali kolej z Pruszcza do Kartuz

    • 20 0

  • Kochani projektanci i decydenci - zróbcie tę inwestycję etapowo (2)

    tak, by nie czekać do 2035 roku.
    Najlepiej rozpocząć od relizacji etapu Gdańsk Śrómieście - Gdańsk Czerwony Most (okolice ul. Sandomierskiej).
    To dwa kilometry, ale to tam jest ogromny korek.
    Przy stacji Czerwony Most przydałby się wtedy duży parking Park-and-Ride.

    • 16 4

    • Gdybyś przeczytał artykuł, a nie tylko tytuł, to byś wiedział, że ma być etapowanie.

      • 5 0

    • Jak dojedziesz do czerwonego mostu jak wszyscy się rzucą na skm?

      • 1 0

  • A tymczasem istniejące połączenie (8)

    Do Nowego Portu zostało bezmyślnie zaorane.Przecież Brzeźno Nowy Port i te wszystkie budowane osiedla w Letnicy to będzie 50 tys ludzi.

    • 25 6

    • trzeba rozebrać żeby odbudować

      potem przetarg na koncepcję przetarg na projekt przetarg na wykonanie - tak to jest tutaj w tym miescie morza możliwości

      • 8 2

    • marszałek województwa

      i miasto.
      Te podmioty zlecają realizację przewozów komunikacji zbiorowej. Nie ma zdefiniowanej potrzeby, nie ma usługi...

      • 2 0

    • Niby tak, niby nie (3)

      tory i tak rozebrano bo się do niczego nie nadawały już i je modernizują. peronów nie było i nie ma. trzeba je zbudować....
      tak wiec jak będzie taka potrzeba to linie będzie można aktywować ponownie.

      ale podejrzewam że to sensu nie będzie nigdy miało.
      Prędzej jak już to tramwaj puszczą.

      • 2 0

      • jakos do dojazdów do Amber Expo tory się nadawały (2)

        perony były zlikwidowano dwa na Zaspie Towarowej i Nowych Szkotach pozostale są

        • 1 2

        • obawiam się że do regularnych kursów jednak by się nie nadawały. (1)

          te perony i tak byłyby do rozbiórki. budowy na nowo.

          • 2 0

          • no to tory wyremontowano trakcja też nowa już chyba jest

            przystanki prezydenckie deklarowane do odbudowy - brak tylko chęci do finansowania przejazdów

            • 1 1

    • Może będzie może nie (1)

      Może większość to lokata kapitału. Na pewno w tej chwili mamy daleko do 50k

      • 2 0

      • Dzisiaj..... a ogarniasz co bedzie tam jutro w tym biurze decydencie od koncepcji?

        Sprzedaliscie deweloperce teren to czego oczekujecie? Co jest tansze polozyc na starym miejscu tory czy lac nowy asfalt wyburzajac wczesniej domy ? Ogarnijcie sie ciamciaramcie w tym Biurze niedorozwoju miasta i przywroccie polaczenie kolejowe poki jeszcze czas!

        • 1 0

  • Grzech pierworodny (2)

    Brak integracji PKM z liniami SKM i PKP w okolicach stacji SKM Gdańsk Zaspa w obu kierunkach skutkuje i**otycznym zakończeniem tej linii w Gdańsk Wrzeszcz i powstaniem dziwnej hybrydy kolejowej częściowo zintegrowanej a częściowo napędzanej spalinami i prądem. Linie PKM to koszmarnie długie przejazdy z dala od osiedli i nie łączące niczego sensownego. Odbudowa starych linii kolejowych to skansen. Metro tylko daje szybkość komunikacji podziemne jak i naziemne (SKM)

    • 9 9

    • one wiedziały lepiej i na Zaspie nie dało się

      • 2 1

    • zgadza się

      ale tak skutkuje "ukierunkowanie na sukces"...
      Zaspa (połączenie linii) to duży kłopot i trudność nie tylko techniczna.
      Czas i potrzeby nagliły a nasypy się osuwały... Termin i premia czekać nie chciały... Takich "uproszczeń" w gdańskich "inwestycjach" jest dużo. Vide "słowak"... :\
      Przejazdy PKM to nowe punkty w obietnicach developerów i podniesienie ceny pustych gruntów. Przejazdy wcale nie są "koszmarnie" długie ale "zapomniano" o całym otoczeniu, w tym parkingach i dowozie do przystanków w polu. Bo "miasto" wcale PKM nie jest zachwycone i zupełnie go nie chciało...
      "Metro" to bardziej charakterystyka ruchu niz przebieg a tę prędzej uzyska się po elektryfikacji. Tylko skąd środki na tabor?
      "Nie od razu Kraków zbudowano"...

      • 2 2

  • Nowa Świętokrzyska!!!

    Wolałbym Nową Swiętokrzyską ale PKMką też nie pogardzie.

    • 17 2

  • Kowale-Straszyn (2)

    Ten odcinek będzie horrendalnie drogi, bo de facto trzeba będzie wyburzyć parę góra kilkuletnich bloków, żeby się dało tamtędy puścić kolej (głównie chodzi o Kowale i Borkowo). Ponadto, wójt Gminy Kolbudy już zapowiedział, że nie będzie zgody gminy na puszczenie torów przez Kowale w ten sposób, a i mieszkańcy Kowal i Borkowa są temu przeciwni, bardzo przeciwni. dopóki więc ktoś na poziomie rządowym nie przygotuje jakiejś nowej specustawy dotyczącej tej kwestii (obecne przepisy nie pozwolą na wyburzenie tych budynków), to nie ma żadnych szans na taki przebieg PKM. Dziwne, że nikt ze strony Gdańska nie wziął tego pod uwagę. Ta koncepcja powinna zawierać kompletnie inny przebieg trasy na odcinku z Kowali do Straszyna lub w ogóle nie powinna zawierać tego odcinka

    • 7 5

    • A najlepsze jest to, że w tym wariancie nie trzeba wyburzać żadnego bloku :)

      • 3 1

    • Mieszkańcy Gdańska też są temu przeciwni ;-)

      Wystarczy jak kolej skończy przed obwodnicą.

      • 4 1

  • Dwa słowa klucze...

    "szansa", "rośnie". Czyli wiadomo, że to nie powstanie i można spokojnie, bez emocji przejść do artykułu o podwyżkach za słodzone napoje.

    • 15 0

  • Kolejny sezon serialu "Jak robić by zarobić i nic nie zrobić"

    • 12 3

  • O Jezu jak rośnie.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane