- 1 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (87 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (254 opinie)
- 3 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (71 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (56 opinii)
- 5 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (319 opinii)
- 6 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (11 opinii)
System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu
Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.
Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu
Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.
Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź
Już nie dwa razy, a raz
Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.
Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.
- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi
Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.
Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?
W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.
Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".
Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"
Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.
Co da Fala?
Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.
Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów
Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.
Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).
Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.
Miejsca
Opinie (879) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-29 16:22
Jak to zwykle w Polsce bywa..
Każdy pomysł trzeba spartolić koncertowo, bo paru cwaniaków chce na nim jak najwięcej zarobić. W tym przypadku jest to jednolity bilet.
- 2 0
-
2023-01-29 02:35
No i po co i na co ta kicha! nie każdy jest super hiper nowoczesny !!! bliki,pliki elektroniczne portmonetki !!! ludzie!!!!
Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.
- 2 1
-
2023-01-28 19:16
Fala dramat
To Cyrk
Po to mam karte miejska, aby okazać ja w razie kontroli.
Tylko
A to ,co jest to Cyrk nie fala
Kogo ro interesuje gdzie,kiedy,dokąd jadę.....po co to komu.No chyba że ro wymyślą pis
.......- 0 0
-
2023-01-25 09:05
Co za g*wno ten system (1)
Mam sprzedać prywatność za tańszy bilet. Puknijcie się w głowę. Nie po to mam bilet miesięczny żeby sobie zawracać głowę jakimś odbijaniem na wejściu i wyjściu. Odbiło teoretykom co z komunikacji miejskiej nie korzystają.
- 8 0
-
2023-01-28 18:51
Fala
Tak
Popieram
To szczyt absurdu i ingiwilacja
I pewnie pomysł PISU- 0 0
-
2023-01-28 18:49
Fala
Tczew zrezygnował z fali
Kolej na Gdańsk
Fala to szczyt absurdu
I szkoda pieniędzy- 2 0
-
2023-01-28 18:38
Fala
Absurd goni absurd
Permanentna ingiwilacja
I oczywiście nikt inny nie wymyślił tylko pis...
Prywatność....
Kogo q a obchodzi gdzie,kiedy,dokąd jadę?- 2 0
-
2023-01-28 12:37
Komedia
To co się dzieje jest naprawdę smieszne. Jeszcze młodzi sobie poradzą ale pamiętajmy o starszych ludziach którzy już teraz maja problem z kupnem biletu bo za często nie jeżdżą, a co dopiero będzie jak trzeba będzie liczyć przystanki i sie w tym wszystkim łapac.
Jeszcze karty miesieczne odbijać. Cyrk na kółkach. Za te kilkanaście zł zniżki z ktora i tak szalu nie ma wolę nie odbijać biletu przynajmniej nikt nie będzie wiedział jak jeżdżę i gdzie. A poza tym nie po to kupuje sie bilet miesięczny zeby jeszcze się pchać w autobusie gdzie pełno ludzi i starać się dostać do tego całego walidatora zeby się "odbic" a po to żeby na spokojnie wsiąść i wysiąść kiedy trzeba.- 4 0
-
2023-01-23 09:07
Miesięczny bez telefonu (3)
Czyli bez telefonu, bez aplikacji nie mogę mieć biletu miesięcznego?! Czy tego nie powinno skierować się do sądu, bo wyklucza osoby, które nie korzystają z komórek?!
- 82 0
-
2023-01-27 22:18
Tak
Pierwszego dnia składam zawiadomienie do prokuratury na prezydent Gdańska, że uniemożliwia mi korzystanie i wyklucza z korzystania komunikacji. Nie ma takiego prawa, które nakazuje mieć telefon a innej opcji zakupu biletu nie będzie.
- 0 0
-
2023-01-23 14:42
Spokojnie, jak to ruszy i wprowadzą te udziwnienia, to się nie odkopią
z pozwów.
- 9 0
-
2023-01-23 14:39
Oczywiście
Pisać do RPO - wykluczenie
- 8 0
-
2023-01-23 07:08
Odbijanie biletów miesięcznych jest całkiem bez sensu. (20)
Odbijanie biletów jednorazowych przy wyjściu też... To tak, jakby papierowy bilet kasować drugi raz przy wyjściu. Chodzi chyba tylko o to, by śledzić ludzi.
- 417 1
-
2023-01-27 20:08
Masz pokazać gdzie trzymasz portfel
Ewentualnie telefon - kieszonkowcy będą zachwyceni. Chyba, że nadal będzie można korzystać z apek typu jakdojade, to będzie najbezpieczniejsze.
- 1 0
-
2023-01-23 07:31
Akurat śledzenie ludzi w komunikacji jest jak najbardziej potrzebne. (14)
Rozkład miasto ma ustalać w oparciu o kryształową kulę?
- 6 83
-
2023-01-23 10:42
(1)
Dane z systemy Fala to i tak będzie "kryształowa kula". Tyle że za miliony złotych. Przecież nie będą liczone osoby podróżujące bez opłat (uczniowie, osoby powyżej 70 roku życia) - zapewne dobrych kilkadziesiąt procent pasażerów. Więc ile niekompletne dane będą warte?
- 21 0
-
2023-01-23 17:19
dodaj do tego tych co kupią droższy bilet miesięczny bez odbijania. Tu nie o dane chodzi to zasłona dymna. Wywalili górę kasy na nikomu niepotrzebny system wiec czymś muszą go uzasadnić. Tak samo było z Tristarem.
- 17 0
-
2023-01-23 08:22
Niepelne dane (3)
Jasne - tylko ze ruch ze strony najczęstszych użytkowników zbiorkomu, czyli emeryci i młodzież w wieku szkolnym w ogóle nie bedzie monitorowana, ze względu na darmowe przejazdy. O kant tyłka można sobie rozbić takie częściowe dane.
- 59 2
-
2023-01-23 10:11
Niepełna prawda (1)
Proszę nie powielać nieprawdy o rzekomo darmowych przejazdach dla emerytów. Nie wystarczy być emerytem żeby nie płacić za bilet.
- 13 5
-
2023-01-23 13:05
Jak skończysz 70 lat jest za darmo
bez znaczenia czy jesteś emerytem czy jeszcze pracujesz
- 11 0
-
2023-01-23 09:38
Dokładnie, poza tym fala to tylko jeden z systemów a nie jedyny
- 15 1
-
2023-01-23 07:43
(3)
wystarczy zapytać kierowców albo spojrzeć w kamery swoich autobusów żeby widzieć gdzie i ile osób jeździ. Takie dane mają w dwa dni. Nie potrzeba aby wiedzieli gdzie jedzie Kowalski czy Nowak
- 82 2
-
2023-01-23 08:14
A kogo obchodzi gdzie jedzie Kowalski czy Nowak? (2)
Masz gdzieś pole na nazwisko na bilecie jednorazowym?
- 2 49
-
2023-01-23 13:05
ale gn..ju po coś dane osobowe są podpięte pod to
- 8 1
-
2023-01-23 09:21
Ale jak zainstalujesz apke i zrobisz przelew to już będą wiedzieć
- 33 0
-
2023-01-23 13:04
a to nie można id..to monitoringu przeglądać tylko ja mam wyręczać tych nierobów?
- 9 0
-
2023-01-23 09:47
A do tej pory jak ustalany był rozkład? (1)
- 16 0
-
2023-01-23 11:34
Do tej pory, tak samo zresztą jak i od tej pory, rozkład był ustalany na podstawie widzimisię. Wystarczy popatrzeć na te linie, na których autobusy mają cześć wspólną. Najczęściej jadą wszystkie jeden po drugim w odstępie kilku minut, a potem mamy pół godziny przerwy.
- 9 0
-
2023-01-23 08:16
Taniej będzie wynająć firmę, aby zaliczyła pasażerów niż utrzymywanie miesięcznie tego dziadostwa
- 48 1
-
2023-01-23 11:06
(1)
Ciekawe co zrobią jak na wyjściu jednorazowego ktoś nie odbije. Kanar będzie za nim leciał i pałował?
- 13 1
-
2023-01-23 16:29
nic nie zrobią
po prostu system naliczy opłatę jak do końca trasy i tyle, będziesz chciał zapłacić droższy bilet to zapłacisz
- 3 0
-
2023-01-23 08:08
nie jest bez sensu, bo kto miał zarobić, ten na tym systemie "Fala" już zarobił. Smutne jest to, że na takich akcjach poszkodowani są zwykli obywatele, którzy muszą ponosić koszty.
- 36 0
-
2023-01-23 07:15
oni są po
prostu chorzy na głowę!
- 56 1
-
2023-01-27 18:26
...
niech swoje badania i statystyki robią bez utrudniania mi życia głupim odbijaniem
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.