• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu

Ewelina Oleksy, Maciej Korolczuk
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (879)
Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu. Użytkownicy biletów miesięcznych jednak nie będą musieli odbijać się w systemie przy wyjściu z pojazdu.

Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.



Czy wycofanie się z odbijania biletów miesięcznych przy wyjściu z pojazdu to dobra decyzja?

- Wycofujemy się z odbijania biletów miesięcznych podczas wysiadania - mówią nam urzędnicy odpowiedzialni za system Fala.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.

Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu



Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź



Już nie dwa razy, a raz



Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.

Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.

- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi

Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.

Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?



W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.

Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".

Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"

Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

Co da Fala?



Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.

  • Nowością systemu Fala mają być m.in. bilety przystankowe.
  • Pasażerowie pracujący w systemie hybrydowym (część miesiąca w domu, część w biurze) będą mogli zasilać swoją kartę 20 lub 40 biletami 75-minutowymi, które będą mogli wykorzystać przez 90 dni.

Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów



Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.

Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).

Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.

Miejsca

Opinie (879) ponad 20 zablokowanych

  • Jak to zwykle w Polsce bywa..

    Każdy pomysł trzeba spartolić koncertowo, bo paru cwaniaków chce na nim jak najwięcej zarobić. W tym przypadku jest to jednolity bilet.

    • 2 0

  • No i po co i na co ta kicha! nie każdy jest super hiper nowoczesny !!! bliki,pliki elektroniczne portmonetki !!! ludzie!!!!

    Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.

    • 2 1

  • Fala dramat

    To Cyrk
    Po to mam karte miejska, aby okazać ja w razie kontroli.
    Tylko
    A to ,co jest to Cyrk nie fala
    Kogo ro interesuje gdzie,kiedy,dokąd jadę.....po co to komu.No chyba że ro wymyślą pis

    .......

    • 0 0

  • Co za g*wno ten system (1)

    Mam sprzedać prywatność za tańszy bilet. Puknijcie się w głowę. Nie po to mam bilet miesięczny żeby sobie zawracać głowę jakimś odbijaniem na wejściu i wyjściu. Odbiło teoretykom co z komunikacji miejskiej nie korzystają.

    • 8 0

    • Fala

      Tak
      Popieram
      To szczyt absurdu i ingiwilacja
      I pewnie pomysł PISU

      • 0 0

  • Fala

    Tczew zrezygnował z fali
    Kolej na Gdańsk
    Fala to szczyt absurdu
    I szkoda pieniędzy

    • 2 0

  • Fala

    Absurd goni absurd
    Permanentna ingiwilacja

    I oczywiście nikt inny nie wymyślił tylko pis...
    Prywatność....

    Kogo q a obchodzi gdzie,kiedy,dokąd jadę?

    • 2 0

  • Komedia

    To co się dzieje jest naprawdę smieszne. Jeszcze młodzi sobie poradzą ale pamiętajmy o starszych ludziach którzy już teraz maja problem z kupnem biletu bo za często nie jeżdżą, a co dopiero będzie jak trzeba będzie liczyć przystanki i sie w tym wszystkim łapac.
    Jeszcze karty miesieczne odbijać. Cyrk na kółkach. Za te kilkanaście zł zniżki z ktora i tak szalu nie ma wolę nie odbijać biletu przynajmniej nikt nie będzie wiedział jak jeżdżę i gdzie. A poza tym nie po to kupuje sie bilet miesięczny zeby jeszcze się pchać w autobusie gdzie pełno ludzi i starać się dostać do tego całego walidatora zeby się "odbic" a po to żeby na spokojnie wsiąść i wysiąść kiedy trzeba.

    • 4 0

  • Miesięczny bez telefonu (3)

    Czyli bez telefonu, bez aplikacji nie mogę mieć biletu miesięcznego?! Czy tego nie powinno skierować się do sądu, bo wyklucza osoby, które nie korzystają z komórek?!

    • 82 0

    • Tak

      Pierwszego dnia składam zawiadomienie do prokuratury na prezydent Gdańska, że uniemożliwia mi korzystanie i wyklucza z korzystania komunikacji. Nie ma takiego prawa, które nakazuje mieć telefon a innej opcji zakupu biletu nie będzie.

      • 0 0

    • Spokojnie, jak to ruszy i wprowadzą te udziwnienia, to się nie odkopią

      z pozwów.

      • 9 0

    • Oczywiście

      Pisać do RPO - wykluczenie

      • 8 0

  • Odbijanie biletów miesięcznych jest całkiem bez sensu. (20)

    Odbijanie biletów jednorazowych przy wyjściu też... To tak, jakby papierowy bilet kasować drugi raz przy wyjściu. Chodzi chyba tylko o to, by śledzić ludzi.

    • 417 1

    • Masz pokazać gdzie trzymasz portfel

      Ewentualnie telefon - kieszonkowcy będą zachwyceni. Chyba, że nadal będzie można korzystać z apek typu jakdojade, to będzie najbezpieczniejsze.

      • 1 0

    • Akurat śledzenie ludzi w komunikacji jest jak najbardziej potrzebne. (14)

      Rozkład miasto ma ustalać w oparciu o kryształową kulę?

      • 6 83

      • (1)

        Dane z systemy Fala to i tak będzie "kryształowa kula". Tyle że za miliony złotych. Przecież nie będą liczone osoby podróżujące bez opłat (uczniowie, osoby powyżej 70 roku życia) - zapewne dobrych kilkadziesiąt procent pasażerów. Więc ile niekompletne dane będą warte?

        • 21 0

        • dodaj do tego tych co kupią droższy bilet miesięczny bez odbijania. Tu nie o dane chodzi to zasłona dymna. Wywalili górę kasy na nikomu niepotrzebny system wiec czymś muszą go uzasadnić. Tak samo było z Tristarem.

          • 17 0

      • Niepelne dane (3)

        Jasne - tylko ze ruch ze strony najczęstszych użytkowników zbiorkomu, czyli emeryci i młodzież w wieku szkolnym w ogóle nie bedzie monitorowana, ze względu na darmowe przejazdy. O kant tyłka można sobie rozbić takie częściowe dane.

        • 59 2

        • Niepełna prawda (1)

          Proszę nie powielać nieprawdy o rzekomo darmowych przejazdach dla emerytów. Nie wystarczy być emerytem żeby nie płacić za bilet.

          • 13 5

          • Jak skończysz 70 lat jest za darmo

            bez znaczenia czy jesteś emerytem czy jeszcze pracujesz

            • 11 0

        • Dokładnie, poza tym fala to tylko jeden z systemów a nie jedyny

          • 15 1

      • (3)

        wystarczy zapytać kierowców albo spojrzeć w kamery swoich autobusów żeby widzieć gdzie i ile osób jeździ. Takie dane mają w dwa dni. Nie potrzeba aby wiedzieli gdzie jedzie Kowalski czy Nowak

        • 82 2

        • A kogo obchodzi gdzie jedzie Kowalski czy Nowak? (2)

          Masz gdzieś pole na nazwisko na bilecie jednorazowym?

          • 2 49

          • ale gn..ju po coś dane osobowe są podpięte pod to

            • 8 1

          • Ale jak zainstalujesz apke i zrobisz przelew to już będą wiedzieć

            • 33 0

      • a to nie można id..to monitoringu przeglądać tylko ja mam wyręczać tych nierobów?

        • 9 0

      • A do tej pory jak ustalany był rozkład? (1)

        • 16 0

        • Do tej pory, tak samo zresztą jak i od tej pory, rozkład był ustalany na podstawie widzimisię. Wystarczy popatrzeć na te linie, na których autobusy mają cześć wspólną. Najczęściej jadą wszystkie jeden po drugim w odstępie kilku minut, a potem mamy pół godziny przerwy.

          • 9 0

      • Taniej będzie wynająć firmę, aby zaliczyła pasażerów niż utrzymywanie miesięcznie tego dziadostwa

        • 48 1

    • (1)

      Ciekawe co zrobią jak na wyjściu jednorazowego ktoś nie odbije. Kanar będzie za nim leciał i pałował?

      • 13 1

      • nic nie zrobią

        po prostu system naliczy opłatę jak do końca trasy i tyle, będziesz chciał zapłacić droższy bilet to zapłacisz

        • 3 0

    • nie jest bez sensu, bo kto miał zarobić, ten na tym systemie "Fala" już zarobił. Smutne jest to, że na takich akcjach poszkodowani są zwykli obywatele, którzy muszą ponosić koszty.

      • 36 0

    • oni są po

      prostu chorzy na głowę!

      • 56 1

  • ...

    niech swoje badania i statystyki robią bez utrudniania mi życia głupim odbijaniem

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane