- 1 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (97 opinii)
- 2 Masz interes? Zostaw kartkę (25 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (254 opinie)
- 4 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (72 opinie)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (56 opinii)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (321 opinii)
System Fala. Wycofują się z odbijania biletów przy wyjściu z pojazdu
Po fali krytyki, jaka spadła na założenia systemu biletowego Fala, urzędnicy za niego odpowiedzialni robią krok w tył. Zapadła decyzja o wycofaniu się z pomysłu odbijania kart przy wyjściu z pojazdu. Ta zmiana dotyczy pasażerów posiadających bilety miesięczne. Trwają rozmowy nad dalszymi ułatwieniami dla pasażerów.
Jak ustaliliśmy, decyzja zapadła w gronie samorządowców i ekspertów, którzy po fali krytyki, jaka spadła na mający działać od kwietnia tego roku system, postanowili jeszcze raz przeanalizować, jak uprościć funkcjonowanie Fali. Pod uwagę brane są różne rozwiązania. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne spotkanie w tej sprawie.
Na miesięcznym odbijasz się tylko przy wejściu
Póki co wycofano się z najbardziej krytykowanej zasady systemu, a więc przykładania - przy każdorazowym wejściu i wyjściu z pojazdu - karty do walidatora (elektronicznego kasownika) przez posiadaczy biletów okresowych. Od 1 kwietnia będą musieli to robić wyłącznie użytkownicy biletów jednorazowych.
Rozkład jazdy ZTM Gdańsk - sprawdź
Już nie dwa razy, a raz
Z kolei pasażerowie korzystający z biletów miesięcznych nie będą musieli oznaczać wyjścia z pojazdu (tzw. check-out), a jedynie sygnalizować początek podróży (chceck-in). To wystarczy do uzyskania 10-procentowego rabatu na bilet miesięczny. W takim przypadku pasażer zapłaci za bilet miesięczny 117 zł, a nie 130 zł. Obecnie taki bilet kosztuje 109 zł i nie wymaga od pasażera żadnej aktywności.
Jak tłumaczą przedstawiciele spółki Innobaltica, samo "zameldowanie" w pojeździe pasażera z biletem miesięcznym wystarczy, by organizatorzy o jego podróży zebrali wystarczająco dużo informacji.
- "Oznaczenie" jedynie wejścia do pojazdu przez użytkowników biletów miesięcznych, bez konieczności "oznaczania" wyjścia, da na tyle sporo danych, aby móc w dużym przybliżeniu określić, jak podróżują ci pasażerowie - mówi nam Marcin Stefański, prezes Innobaltica, samorządowej spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu Fala. - Ich trasy są zwykle stałe, zatem będzie można już z samych tych informacji wyciągnąć bardzo wiele pomocnych wniosków odnośnie do korzystania z komunikacji publicznej przez osoby regularnie podróżujące.
Czy ta Fala nas zaleje? Nowy system biletów niepokoi
Osoby korzystające z biletów miesięcznych stanowią większość pasażerów komunikacji miejskiej. W 2019 r. (ostatni "pełny" rok przed pandemią) szacunkowa liczba przejazdów autobusami i tramwajami ZTM Gdańsk to ok. 178 mln osób, tymczasem biletów jednorazowych oraz krótkookresowych (godzinnych i dobowych) sprzedano wówczas tylko 18 mln.
Jak kupić bilet miesięczny z rabatem?
W pierwszych miesiącach - od kwietnia do końca lipca - pasażerowie będą korzystać tylko z aplikacji Fala. Latem tego roku planowane jest również uruchomienie walidatorów, czyli elektronicznych "kasowników" systemu Fala.
Aby kupić bilet w aplikacji trzeba będzie założyć w niej konto - w oparciu o adres e-mail i hasło. Do zakupu biletu potrzebne będą dane identyfikacyjne osoby kupującej - jest to bowiem bilet osobisty, a nie "na okaziciela".
Opozycja zgłasza system Fala do UOKiK i UODO. "Dwie zmiany można zrobić od ręki"
Bilet miesięczny będzie można kupić za pomocą BLIK-a lub na przykład poprzez "elektroniczną portmonetkę" - czyli zasilenie konta odpowiednią kwotą tak, jak w innych aplikacjach tego rodzaju. Będzie też można podpiąć do aplikacji kartę płatniczą. Pasażer znajdzie w aplikacji podpowiedzi, jak kupić wybrany bilet. Po wejściu do pojazdu pasażer z biletem okresowym po prostu otworzy aplikację i oznaczy w niej przejazd. Nie będzie tego musiał robić, wysiadając z pojazdu.
Co da Fala?
Urzędnicy przekonują, że system Fala ma ułatwić podróżowanie koleją po całym Pomorzu i komunikacją miejską w większości miast województwa. Pasażer nie będzie musiał zastanawiać się nad taryfami i rodzajami biletów, wszystko będzie miał w jednej aplikacji, łącznie z możliwością planowania podróży. Samorządom uruchomienie systemu Fala przyniesie informacje o sposobie korzystania przez mieszkańców z komunikacji publicznej, co pozwoli na lepsze jej planowanie i promowanie. Roczny koszt utrzymania Fali to 25 mln zł.
Fala krytyki po ogłoszeniu zasad i nowych cen biletów
Przypomnijmy. Na początku stycznia władze województwa wraz z przedstawicielami samorządów zapowiedzieli inaugurację systemu Fala. Pierwszy etap ma ruszyć 1 kwietnia, a drugi - już w pełnym wymiarze - na początku lipca.
Zasady Fali wzbudziły sporo kontrowersji. Najbardziej krytykowano konieczność odbijania karty przez posiadaczy biletów okresowych, a także wzrost cen biletów, choć ten - jak zapewniali urzędnicy - nie wynika z wprowadzenia systemu, lecz czynników zewnętrznych (inflacji, kosztów energii czy paliwa).
Do głównych założeń Fali poza samymi pasażerami wiele uwag mieli też radni opozycji, proszący o interwencję Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Ochrony Danych Osobowych. Ws. Fali interweniowali też działacze Lewicy, a niedoskonałości systemu punktowali eksperci.
Miejsca
Opinie (879) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-27 17:24
Przejazd grupy dzieci, np. klasa jedzie ze szkoły na lekcję muzealną
Nie wyobrażam sobie, jak zakup biletów dla dzieci ma wyglądać, bo nie każde ma kartę mieszkańca. No i to odbijanie przy wejściu i wyjściu. Paranoja! Priorytetem jest, żeby pilnować, czy wszystkie sprawnie wysiadły i żeby stan się zgadzał, szczególnie, gdy jest tłok, a nie żeby odbić bilet przy wysiadaniu.
- 1 0
-
2023-01-27 16:02
co z zakupem biletu na karte mieszkańca???
Obecnie płacę 109 zł za miesieczny na kartę mieszkańca i cenie biletu mam ztm a na terenie Gdańska tez skm, regio i pkm. Czy to zostanie zniesione???
- 0 0
-
2023-01-27 11:35
Dodatkowy rabat
Jeśli posiada się bilet miesięczny i przy wysiadaniu będzie się obijać kartę Fala powinien być rabat- koszt bilety miesięcznego w następnym miesiącu 109zł Korzyść dla pasażera i korzyść dla Innobaltica- dodatkowe informacje.
- 0 1
-
2023-01-26 06:11
Chyba urzędnicy kompletnie nie przemyśleli systemu (1)
O ile jeszcze pomysł z odbijaniem się na wejściu i wyjściu, aczkolwiek uciążliwy, dało się uzasadniać koniecznością badania obciążenia linii, o tyle pomysł z odbijaniem biletu "na wejściu" jest po prostu utrudnianiem życia pasażerom z biletem miesięcznym. Obecnie planowane zmiany tras komunikacji miejskiej są podobno robione w oparciu o pomiary obciążenia poszczególnych linii. Jeżeli ZTM jest w stanie takie dane pozyskać bez odbijania biletu miesięcznego, po co wprowadzać go w systemie Fala. Oczywiście, o ile zmiany tras komunikacji miejskiej faktycznie mają oparcie w pomiarach ruchu pasażerskiego, a nie są projekcją fantazji dyrektora ZTM i urzędników.
Jeżeli system Fala i jego funkcjonalności były wynikiem przemyśleń i analiz, to urzędnicy powinni mieć przekonujące argumenty za takim, a nie innym jego funkcjonowaniem W sytuacji, gdy rezygnuje się z dnia na dzień z jakiejś funkcji systemu oznacza to, że system jest nieprzemyślany, tworzony na łapu-capu, a jedynym argumentem za jego wprowadzeniem jest złupienie skóry pasażerów, przez podniesienie cen biletów.- 3 0
-
2023-01-26 13:54
Dokładnie!
Mamy nasz Polski Ład.....
Porażka- 0 0
-
2023-01-26 02:18
Jak mozna bylo nazwac system Fala
Przeciez kazda fala to samo zlo czy fala morska czy fala w wojsku ,niesie ze soba spustoszenie. No czy nie mam racji ? A moze od razu nazwac to trzeba bylo Tsunami ?
- 5 0
-
2023-01-26 00:55
Emerytka
Po wprowadzeniu Fali skazana bede znowu na siedzenie w domu. Teraz mam ja i moi znajomi bilet metropolitalny na cale Trojmiasto i spotykamy sie czesto. Jak wejdzie Fala to beda tylko bilety okresowe a dane miasto i na doplaty na przesiadki do Gdanska czy Sopotu nie bedzie nas po prostu stac, nawet uwzgledniajac znizki. Ze nie wspomne o wizytach do lekarzy w roznych czesciach trojmiasta. Czy ktos o tym wogole myslal? Wszyscy kiedys beda chorzy i starzy. Juz dzis jestesmy panstwem ludzi starych i chorych ale nad nowymi systemami komunikacji w Trojmiescie pracuja z pewnoscia ludzie mlodzi i zdrowi bo inaczej ktos by sie nad tym zastanowil.
- 2 0
-
2023-01-23 09:06
Czyli co (6)
Moi rodzice w wieku emerytalnym ale jeszcze nie uprawnieni do darmowych przejazdow korsystajacy z gotowki i nienmajacy smartfonow nie beda mogli jezdzic autobusami??? Czy was poj?
- 71 4
-
2023-01-23 09:13
(1)
a jak inaczej stworzyc taki system?
- 0 25
-
2023-01-25 22:46
Wcale. Myślę, że lepiej byłoby wcale, patrząc na to, jak to teraz ma wyglądać
- 0 0
-
2023-01-23 09:26
(3)
Papierowy sobie kupia
- 2 15
-
2023-01-23 13:05
za każdą przesiadkę będą kasować nowy bilet,a miała być wycieczka krajoznawcza na 75 minut,bez liczenia przystanków.
- 6 0
-
2023-01-23 12:48
Gdzie kupią papierowy bilet?
- 10 0
-
2023-01-23 11:35
do lipca nie będzie papierowych
- 8 0
-
2023-01-23 08:04
Zniżka (3)
Ile odbić w miesiącu aby otrzymać zniżkę, czy wystarczy jedno odbicie. Pewnie nikt o tym nie pomyślał. teraz opracują nowy regulamin z 15 podpunktami. Łatwo i przejrzyście nie może być za sto kilkadziesiąt milionów.
- 44 0
-
2023-01-23 17:45
(2)
Wystarczy, że raz się nie odbijesz i cała zniżka w plecy.
- 3 0
-
2023-01-25 22:39
Ale co to znaczy "raz"?
Jeśli w jeden poniedziałek akurat się nie odbiję a zwykle się odbijałam? Ale to nic nie znaczy, jest milion powodów dla których się nie odbiłam akurat - jestem chora, jestem na urlopie, pracuję zdalnie, wyjechałam z miasta w delegację etc. Skąd oni będą wiedzieć, czy się nie odbiłam z rozmysłem czy nie podróżowałam nigdzie?
- 0 0
-
2023-01-23 19:40
czy ten kasownik na- w- tyle odbić wytrzyma ?
- 1 0
-
2023-01-25 22:35
pełna inwigilacja człowieka ,wyciąganie danych osobowych,chory pomysł , już sobie wyobrażam jak starsza osoba loguje się w autobusie albo płaci blikiem,coraz to ,,mądrzejsze,, pomysły w tym Gdańsku,
- 5 0
-
2023-01-25 22:27
Chciałabym, aby ktoś wyjaśnił jedną rzecz
Pomijając wiele oczywistych absurdów z odbijaniem się, skandaliczną podwyżkę cen itp, mam pytanie odnośnie biletów jednorazowych, które zostały przedstawione jako "75 minutowe metropolitalne", a jednocześnie za różną ilość przystanków jest inna cena. Jestem ciekawa, gdzie ZTM lub władze miasta znają odcinek w Gdańsku, gdzie przejechanie 5 przystanków może zabrać 75 minut. I czy jeśli mam ten bilet i te 5 przystanków przejechałam w czasie krótszym niż rzeczone 75min to czy mogę na tym bilecie jechać dalej? Które oznaczenie jest bardziej wiążące - wskazana ilość czasu czy liczba przystanków? A może nasi włodarze są takimi wizjonerami, że przewidzieli, że ten cyrk z Falą tak zniechęci ludzi do transportu publicznego, że ci przesiądą się do aut i wygenerują takie korki, że wtedy bilet na 75min i 5 przystanków będzie jak znalazł? Co za k r e t y n to wymyślił to szkoda słów...
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.